2022-12-13, 11:59
  #274105
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Ukrainska trupper panik, kollegor dödade för att slåss utan anständiga vapen"
- Filmer som cirkulerar på sociala medier som visar dussintals ukrainska trupper som ger öppna brev till sina befälhavare vid högkvarteret eller högkvarteret.


https://www.youtube.com/watch?v=zmJBHHBvN9w
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Soldaterna på filmen är krigsfångar. Det är vedertaget att ryska förband tvingar krigsfångar att spela in liknande filmer.

Observera deras avsaknad av några handeldvapen eller någon form av militär utrustning. De har endast uniform på sig.

Ja. Ser ut som krigsfångar. Inga vapen eller militär utrustning har de. Ser helt avväpnade ut.

De talar efter ett ryskt manus - under tvång - är väl en rimlig gissning.
Citera
2022-12-13, 12:10
  #274106
Avstängd
"Dessa ukrainska trupper har hjärtat att lämna sina kollegor drabbade av ryska granater."

En inspelning som cirkulerade på Telegram måndagen den 12 december 2022 visar en rysk granatattack på natten mot ukrainska truppers positioner.
En granat avfyrades från en rysk drönare.
Granaten träffade målet och skadade fyra ukrainska trupper allvarligt.
Andra trupper som lyckades dyka upp för att fly.
Inklusive personallastbilen backade omedelbart och lämnade sin stridspartner.

I bildtexten hävdar den ryska militären att denna film är en bekräftelse på att soldater från den ukrainska försvarsmakten flydde från sina skadade och döda kamrater.
https://www.youtube.com/watch?v=TNUzU1IveF8

Inte första gången dessa videos kommer upp.. ofta ser man skadade ukrainska soldater lämnas kvar av sina vänner.
Citera
2022-12-13, 12:19
  #274107
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Den ryska oljan nere på 49 dollar per fat. :-)

https://oilprice.com/oil-price-charts/#prices

Ja det går inte bra nu, sen dyrare transport pga av sanktioner. Viktigt att vi alla drar ner på konsumtionen, hela världen, oljepriset kan falla 50% till från dagens nivåer
Citera
2022-12-13, 12:19
  #274108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
60usd var väl brytpunkten när den går med förlust?

De hade 60 dollar som riktpris innan kriget. Men runt 69 dollar så gick deras plus minus noll, men det var innan kriget.
Citera
2022-12-13, 12:21
  #274109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Ja det går inte bra nu, sen dyrare transport pga av sanktioner. Viktigt att vi alla drar ner på konsumtionen, hela världen, oljepriset kan falla 50% till från dagens nivåer
Jag tankade för under 18 sKr igår. (95 oktan.)

Strålande tider!
Citera
2022-12-13, 12:24
  #274110
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag tankade för under 18 sKr igår. (95 oktan.)

Strålande tider!

Nackdelen är strömpriset, men det är bra långsiktigt, omställning till grön energi, sen har ju inte det allt att göra med kriget, utan det beror på eftersatt utveckling och utbyggnad av svensk kraftnät, som vi nu straffas för.
Citera
2022-12-13, 12:25
  #274111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Dessa ukrainska trupper har hjärtat att lämna sina kollegor drabbade av ryska granater."

En inspelning som cirkulerade på Telegram måndagen den 12 december 2022 visar en rysk granatattack på natten mot ukrainska truppers positioner.
En granat avfyrades från en rysk drönare.
Granaten träffade målet och skadade fyra ukrainska trupper allvarligt.
Andra trupper som lyckades dyka upp för att fly.
Inklusive personallastbilen backade omedelbart och lämnade sin stridspartner.

I bildtexten hävdar den ryska militären att denna film är en bekräftelse på att soldater från den ukrainska försvarsmakten flydde från sina skadade och döda kamrater.
https://www.youtube.com/watch?v=TNUzU1IveF8

Inte första gången dessa videos kommer upp.. ofta ser man skadade ukrainska soldater lämnas kvar av sina vänner.

Fruktansvärt, hoppas världens dom mot Ryssland kommer bli hård i många år. Så många människor som dött i denna vanvettiga invasion.
Citera
2022-12-13, 12:26
  #274112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Nackdelen är strömpriset, men det är bra långsiktigt, omställning till grön energi, sen har ju inte det allt att göra med kriget, utan det beror på eftersatt utveckling och utbyggnad av svensk kraftnät, som vi nu straffas för.
Ja elen är litet av ett aber. Jag hade 12 grader i stugan i morse, innan jag tänt kaminen.

Jag tar å andra sidan, gärna det, för Ukrainas sak.
Citera
2022-12-13, 12:36
  #274113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Sen var det ju de otäcka ryssjävlarna som 1945 tvingade på de oskyldiga stackars polackerna hela norra och västra nuvarande Polen.

Polen skall givetvis lämna tillbaka dessa områden till Tyskland, i och med att det var ryssjävlarnas påhitt att tvinga på de polska stackarna!

Stämmer. Polackerna påtvingades sina nya gränser. Sovjet fördrev polackerna från östra Polen (som Sovjet självt annekterade) och Sovjet pressade de västallierade till att erkänna Oder-Neisse-linjen som Tysklands östgräns. Så de polacker som fördrevs från Sovjets "nya" områden fördrev i sin tur den tyska befolkningen från de "nya" polska områdena. Med dagens terminologi skulle detta ha kallats etnisk rensning. Och den orkestrerades helt av det rysk-styrda Sovjet. (Norra delen av Ostpreussen hade Sovjet annekterat tidigare och tyskarna fördrevs därifrån hösten-vintern 1945. De flesta fick vandra till fots till det återstående Tyskland.)
Citera
2022-12-13, 12:41
  #274114
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CatoHectorian
Fruktansvärt, hoppas världens dom mot Ryssland kommer bli hård i många år. Så många människor som dött i denna vanvettiga invasion.

Någon var tvungen att göra något medans världens bara stod och såg på när pro ryssarna har levt under denna typ av slakt i många år.
Att folk dör i strid hör till men lika jobbigt att se även om det är nazister och nationlister. Sympati behöver man inte ha men empati för människor har jag fortfarande.

Att lämna sin stridskamrater är det värsta man kan göra.. hoppas dom får långa fängelsestraff.
Citera
2022-12-13, 12:43
  #274115
Medlem
nidhoogens avatar
Förföljelsen av Kristna i Ukraina fortsätter, på order av judiske Zelensky. Vissa tycker dock inte om det.

https://t.me/DonbassDevushka/36473

🇺🇦☦️Ukrainian publications publish video messages of Ukrainian soldiers speaking in support of the canonical Ukrainian Orthodox Church.

“I want to appeal to those who incite interreligious hatred... In Ukraine there is neither the Moscow Patriarchate, nor Moscow churches, nor Moscow priests. There is the Ukrainian Orthodox Canonical Independent Church (UOC), which has always been with its people,” says one of them.

“I strongly ask our authorities to stop the persecution of the Ukrainian Orthodox Church, the only canonical Orthodox Church in Ukraine, recognized by all the Orthodox churches of the world without exception,” said another.

"Vi slåss mot satanistiska väst." - Putin
Citera
2022-12-13, 12:59
  #274116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Dessa ukrainska trupper har hjärtat att lämna sina kollegor drabbade av ryska granater."

En inspelning som cirkulerade på Telegram måndagen den 12 december 2022 visar en rysk granatattack på natten mot ukrainska truppers positioner.
En granat avfyrades från en rysk drönare.
Granaten träffade målet och skadade fyra ukrainska trupper allvarligt.
Andra trupper som lyckades dyka upp för att fly.
Inklusive personallastbilen backade omedelbart och lämnade sin stridspartner.

I bildtexten hävdar den ryska militären att denna film är en bekräftelse på att soldater från den ukrainska försvarsmakten flydde från sina skadade och döda kamrater.
https://www.youtube.com/watch?v=TNUzU1IveF8

Inte första gången dessa videos kommer upp.. ofta ser man skadade ukrainska soldater lämnas kvar av sina vänner.
Fast tack och lov så är det ju bevisligen en rysk paradgren att lämna sårade avtrubbade och halvdöda kamrater i sticket. Kan du ha blandat ihop det hela? Det ligget ju trots allt ganska många stinkande rysskadaver ,både levande och döda, i dom ukrainska dikena övergivna och glömda av sina befäl och givetvis av krigsherrren ZPutin..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in