"Ukrainska trupper panik, kollegor dödade för att slåss utan anständiga vapen"
- Filmer som cirkulerar på sociala medier som visar dussintals ukrainska trupper som ger öppna brev till sina befälhavare vid högkvarteret eller högkvarteret.
De klagade över att nästan 70 % av deras stridskamrater dödades eller skadades.
Inspelningen fick stor spridning på Telegram måndagen den 12 december 2022.
I beskrivningen av uppladdningen stod det att fallskärmsjägare från Ukrainas väpnade styrkor spelade in det panikslagna samtalet.
"Vi vidarebefordrade denna vädjan till ledningen för landstigningsstyrkan och ledningen för de väpnade styrkorna i Ukraina för det 3:e mobilbolaget i den separata mobila bataljonen i den 25:e Secheslavs luftburna brigade. Vi skickades på ett stridsuppdrag för att inneha individuella stridspositioner. Vi får inte ordentligt vapen- och artilleristöd", sa de.
Som ett resultat dödades eller skadades 70 % av dem.
De ukrainska trupperna i inspelningen sägs inte ha och inte ha ordentlig militär utrustning och vapen.
"Vi hade inte ens utrustningen för att evakuera de skadade, varför några av de skadade inte överlevde", förklarade de."
https://www.youtube.com/watch?v=zmJBHHBvN9w