Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Varför är det så få som uppmärksammat denna tråd? ChatGPD borde ligga högst upp, spränga internet och vara på alla löpsedlar i all tidningar!

Häftigt med Ai
Verkar som ChatGPT antingen är ignorerat eller väldigt överskattat, inget i mitten.

Det är en avancerad sökmotor, i beta-form (och därför inte speciellt tillförlitlig). Varken mer eller mindre. Men detta är inte speciellt litet i sig, då det är ganska uppenbart att något sånt här snart kommer ersätta Google.
Citera
2022-12-13, 09:44
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Verkar som ChatGPT antingen är ignorerat eller väldigt överskattat, inget i mitten.

Det är en avancerad sökmotor, i beta-form (och därför inte speciellt tillförlitlig). Varken mer eller mindre. Men detta är inte speciellt litet i sig, då det är ganska uppenbart att något sånt här snart kommer ersätta Google.
"Avancerad sökmotor"

Man skulle ju säkert på något sätt kunna kalla min kaffekopp för en enkel sökmotor om man vill, är det rätt för det?
Citera
2022-12-13, 10:47
Medlem
rrpipers avatar
Jag kan inte ens testa det då registreringen inte fungerar för mig. Känns ju ganska värdelöst om det nu är en så banbrytande teknik.
Citera
2022-12-13, 11:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Jag kan inte ens testa det då registreringen inte fungerar för mig. Känns ju ganska värdelöst om det nu är en så banbrytande teknik.
Kallas överbelastning. Läste någonstans att det är en extremt dyrt att upprätthålla bottens drift, pga krav på enorm beräkningskapacitet. Blir nog inte möjligt att hålla detta gratis för alltid, i så fall man jobba med någon form av P2P-lösning där man delegerar beräkningskapaciteten till användarna.
Citera
2022-12-13, 11:44
Medlem
Jimmit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kallas överbelastning. Läste någonstans att det är en extremt dyrt att upprätthålla bottens drift, pga krav på enorm beräkningskapacitet. Blir nog inte möjligt att hålla detta gratis för alltid, i så fall man jobba med någon form av P2P-lösning där man delegerar beräkningskapaciteten till användarna.
Datorkraft blir ju inte dyrare med tiden. Just nu betalar användarna bara med att ge OpenAI mer träningsdata. Blir intressant att se hur de ska kapitalisera. Abonnemang som allt annat?

Vansinnigt häftigt. Ett av de största stegen hittills mot singularitet.
Citera
2022-12-13, 12:23
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Det hade varit riktigt schysst om de hade kunnat ordna en lösning där man kan få en buffert av beräkningskraft genom att låta datorn tugga på för deras räkning när man inte använder den och sedan när man gör en förfrågan så används den egna beräkningskraften plus annan ledig kraft motsvarande vad man själv bidragit med.

Rent allmänt så tycker jag det borde ha varit tekniskt görbart att skapa något i stil med folding@home där man kan tugga proteinvikningsberäkningar med datorn.
Använde den när jag var nyinflyttad och det var lite väl kallt inne, blev rätt så varmt och skönt.
Men om man bara hade skeppat ut beräkningar i allmänhet till ett nät av anslutna datorer så hade de kunnat frigöra en del kraft från den egna servern, och upplåta detta till det faktiska promptandet som kanske behöver beräknas rätt så centralt.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-12-13 kl. 12:27.
Citera
2022-12-13, 17:48
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit2
Datorkraft blir ju inte dyrare med tiden. Just nu betalar användarna bara med att ge OpenAI mer träningsdata. Blir intressant att se hur de ska kapitalisera. Abonnemang som allt annat?

Vansinnigt häftigt. Ett av de största stegen hittills mot singularitet.

Hur mycket openAI tar för användning av sina modeller.

https://openai.com/api/pricing/

Typ 0.02 dollar / tusen ord för den mest avancerade.
Citera
2022-12-13, 18:11
Medlem
bushuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det hade varit riktigt schysst om de hade kunnat ordna en lösning där man kan få en buffert av beräkningskraft genom att låta datorn tugga på för deras räkning när man inte använder den och sedan när man gör en förfrågan så används den egna beräkningskraften plus annan ledig kraft motsvarande vad man själv bidragit med.

Rent allmänt så tycker jag det borde ha varit tekniskt görbart att skapa något i stil med folding@home där man kan tugga proteinvikningsberäkningar med datorn.
Använde den när jag var nyinflyttad och det var lite väl kallt inne, blev rätt så varmt och skönt.
Men om man bara hade skeppat ut beräkningar i allmänhet till ett nät av anslutna datorer så hade de kunnat frigöra en del kraft från den egna servern, och upplåta detta till det faktiska promptandet som kanske behöver beräknas rätt så centralt.
Tror den typen av lösning skulle vara ganska kluriga att få till rent tekniskt. För att kunna köra nätverket på din egen maskin behövs nog en ganska specifik miljö, firmware, och hårdvara. Sedan skulle jag gissa att själva nätverket är väldigt, väldigt stort i dagsläget. Och detta behöver du ha på samma maskin för att kunna köra det. Tror heller inte att de vill dela med sig av sina nätverksvikter i dagsläget.
Senast redigerad av bushus 2022-12-13 kl. 18:15.
Citera
2022-12-13, 18:27
Medlem
bushuss avatar
Hittat en del saker som den failar på. Oftast att den inte förstår kontext. Mest imponerande chattbot jag sett hittils men långt ifrån perfekt.
Citera
2022-12-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp

Är väl i princip en utvärderingsversion man kör just nu? Tänker mig att det kommer mer flexibilitet/alternativ när den faktiskt går 'live' på riktigt.
Citera
2022-12-13, 23:30
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deddd
edit: Nu fick jag äntligen ett spännande svar.
Kan vara väldigt givande för specifika frågor.

Körde denna: (FB) Hur mycket sparar jag på att frysa 10l vatten på balkongen för att sedan ställa i kyl
Och efter lite fram och tillbaka om effektivitet storlek etc på kylen så:
Uträkningen var tydligen helt fel enligt folk i tråden. Så den sög där också.
Citera
2022-12-14, 09:29
Medlem
Jimmit2s avatar
Okej, inte lika imponerad längre...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in