2022-12-13, 07:40
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Vad gäller huspriser så brukar de utgå från kostnaden för att driva huset. Om kostnaden per år ökar med 20.000 kronor, så borde det gå ner ungefär lika mycket som en bolåneränta på 20.000 motsvarar. Vid snitt 4% låneränta och hänsyn taget till ränteavdraget, så borde alltså huset gå ner med ca 700.000 kronor, eller 17% på en 4-miljonersvilla.

Detta är bara ungefär, men det borde ske.

Fast mycket av det för försvinner i en massa olika andra variabler under budgivningar.

Jag håller med om att det BORDE vara så, men det är för teoretiskt.
Citera
2022-12-13, 07:46
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Fungerade sådana batterier skulle de redan varit här och byggts för fullt.

Det finns inte speciellt stor marknad än nej. Det är fortfarande billigare att producera mer el än vad som behövs än att spara el som inte används.
Citera
2022-12-13, 07:46
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra enkel kalkyl. Tack.

Och elkostnaden för många hus i 2022 lär ha ökat betydligt mer än 20 000 jämfört med 2021.

Vi kör på kul en kalkyl på vad vårt hus hade kostat oss om vi inte hade bundit våra elpriser hösten 2021. Skillnaden är på ett ungefär 60.000 per år, givet samma förbrukning (25.000kwh). Men vi har dessutom sänkt vår förbrukning med 35-40%, så skillnaden blir för vår del ännu större.
Citera
2022-12-13, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men de flesta får inte ens 2%.

Jag kommer att få 1,65%..känns bra när de precis gått ut med att det ska "satsas på personalen" och "vi har inte råd att förlora personal"...

Men det funkar inte ge 10% i lönehöjning för att kompensera för inflationen, då ökar den ännu mer när alla företag måste höja priserna för att kompensera för ökade lönekostnader.

Till ditt försvar fick jag inte ett öre mer detta året i ökning, min far är min chef och han säger "du tjänar redan så bra "
Citera
2022-12-13, 07:59
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Vad gäller huspriser så brukar de utgå från kostnaden för att driva huset. Om kostnaden per år ökar med 20.000 kronor, så borde det gå ner ungefär lika mycket som en bolåneränta på 20.000 motsvarar. Vid snitt 4% låneränta och hänsyn taget till ränteavdraget, så borde alltså huset gå ner med ca 700.000 kronor, eller 17% på en 4-miljonersvilla.

Detta är bara ungefär, men det borde ske.

Detta är korrekt räknat. Men eftersom marknaden utgår från att de ökade elkostnaderna är temporära, så slår just dessa kostnader inte igenom i värderingarna. Än! Men sett över lite längre tid så kommer det bli så här.
Citera
2022-12-13, 08:03
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Plusgrader och kraftiga byvindar i pipelinen…
Citera
2022-12-13, 08:23
Medlem
Jag slänger in en fråga; många säger att det kommer att ta bortåt 5-10 år för att starta ny kärnkraft. Borde det inte gå snabbare än så att återstarta de nedlagda reaktorerna? Har man rivit dem och byggt bostäder där de stod? Självklart är fission inget man applicerar med samma tempo som när man drar en tändsticka över plån, men behöver man verkligen börja om från 0?

Förövrigt tycker jag det står ganska klart att energikrisen är del av en större plan - men det liknar jag vid konspiratoriska tankegångar som jag varken kan utveckla mer än godtyckligt, eller för den delen bevisa på något sätt.
Citera
2022-12-13, 08:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
För statistiknörden och journalister är det såklart guld. Men den som betalar månadspris vill se slutfakturan.

Som sagt var högsta dygnsmedelvärdet 5.45 i augusti. Slutpriset blev 3.22. Idag blir dygnsmedelvärdet 4.80 sedan har vi mildväder och blåst till julveckan samtidigt som O3 går igång.

Vi får se om det blir Alarmisten eller Konsumenten som gråter till nyår.
För att du upprepar den där lögnen så blir den inte sann.
Medelpriset i augusti i SE4 var 3,05kr +moms. 3,81 med momsen.
Medelpriset förra veckan var redan 3,90kr + moms, eller 4,88 med moms. Nu är priserna klart högre denna vecka. Förbrukningen i augusti är bara en bråkdel av den under vintermånaderna.

Varför sitter du och försvarar priserna? Hur tror du att en ensamstående trebarnsmamma eller en sjukpensionär eller en funktionsnedsatt ska klara 15000kr extra i månaden återkommande varenda vinter? Men du bryr dig såklart inte, empatiförmågan bland de som kommenterar på FB är inte nått som existerar. Viktigaste att få fram sitt budskap att regeringen aldrig kan göra nått fel och att allt går bra.

https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...#/nordic/table
Citera
2022-12-13, 08:40
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
O din "kalkyl" bygger på att cyklister äter fossilt bränsle haha

Nä du, om cyklisten pasta laddar så släpper de ut 0 gram co2 ;-)

Alla äter inte pasta och det är inte noll i utsläpp, hur tror du pastan kommer fram och tillagas?
Så du kan skratta bäst du vill, då du inte kan komma undan med noll i utsläpp!

Våra avtryck är stora ändå ca 8 ton/ år och då står maten för ca 20 % och transporter för 16%
Att jaga bilåkare och el är bara ett sätt att beskatta individen
Kör du ex 1500 mil med en diesel nu tar vi Astran igen så ger det ca 1,5 ton co2 i avgaser.

https://www.naturvardsverket.se/data...app-per-person
Citera
2022-12-13, 08:43
Medlem
Högkostnadsskyddet ? bränslepriser ?! regeringen kommer falla mycket tungt på det här oavsett vad de gör resten av mandatperioden. Kristofersson visar att han är en pratkvarn som lismar för globalisterna. Dessutom ser statsministern sliten ut redan...som statsminister får man väl veta saker så att säga och då blir man nog ganska ödmjuk...ex Palmemordet, Estonia, Nato, spioner osv...ödmjuk o inser att det finns inget att göra och att världen är brutalare än vad man någonsin kan tänkas tro...
Citera
2022-12-13, 08:49
Medlem
Citat:
Helt klart billigt per kWh. Men man lär ju också behöva något sätt att sprida värmen, annars blir det väldigt punktvis uppvärmt.

Det gör väl inte så mycket Fattar inte exakt hur avgasröret funkar men man får ju leda ut det på något sätt ur huset om den ska användas på något seriöst sätt. Men det går väl att lösa.
Citera
2022-12-13, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då är den inte elfri och vad är fläkten på för effekt?

En fläkt drar "ingenting" i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in