2022-12-12, 22:47
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iaintevenmad
Jag har gått med tanken, och hör folk klaga på att vi måste spara på elen. Elbilarna, SPA bad hit och dit.
Men Sverige har i princip inte ökat sin elförbrukning sedan 2000.
Se
https://www.ekonomifakta.se/fakta/en.../elanvandning/

Så VAD är det som har hänt? Varför sticker elpriset 10x, 15x gånger så mycket nu?! Det är helt orimligt med sådan ökning?
Har vi inte utvecklat vårat elnät, byggt vind- och vattenkraftverk, solcellsparker de senaste åren?!
Hur kan vi stå inför denna krisen nu? En utbredd kris i hela Europa så kan inte ge skulden enkom på våra svenska politiker men det går inte ihop.

Snälla gör mig klokare.

Trodde alla sett denna vid det här laget.

https://youtu.be/0Oh_w5KrEVc
Citera
2022-12-12, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det normala är knappt 2%, så det är rätt stor skillnad.

Och det vet du.

Jag får en årlig ökning på 4 % . Byggbranchen. Att sedan inflationen är 10 % och vi bara får 4 är en stöld.
Citera
2022-12-12, 23:23
Citat:
Ursprungligen postat av Roiderbanks
1 liter diesel verkar innehålla ca 10 kWh. Men vad är verkningsgraden på en dieselvärmare, och kan man använda den inomhus?
Den granne jag har som kör dieselmotor på kommer nog behöva ha den inlåst i så fall, snacka om att förpesta för grannarna. Ok vid ett bygge etc men annars är det väl knappt lagligt? Något faktiskt vettigt är ju att skaffa kamin och ved om man inte har det. Eldar man mycket under dagen och har ett tätt och välisolerat hus blir det inte många kWh för uppvärmning. Stort plus för mysfaktorn.
Citera
2022-12-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Sluta sprida skitsnack

Han fick frågan "biden eller Putin" och valde inte nån av dem.

Jag hade givit samma svar, biden är en äcklig dement pedofil gubbe och Putin är en vidrig diktator, varför skulle man vilja välja?

Och käftar du emot så kräver jag att du svarar på min fråga.

Vem vill du ha, Hitler eller Stalin?

Väljer du Hitler är du ett nazist svin väljer du Stalin är du ett kommunist svin.

Därför säger man, precis som Jimmy, ingen av dem!

Är Biden som Hitler eller Stalin menar du? Jimmys svar är som att inte kunna välja mellan Hitler och Churchill.

Inte bara Sd-tidningar som Putilov har skrivit i har haft svårigheter att ta avstånd från Ryssland.

Sd-politikern Roger Richthoff får inte längre företräda Sverigedemokraterna i riksdagens försvarsutskott. Detta efter att han mitt under den pågående invasionen av Ukraina spridit innehåll på sociala medier som tackar Ryssland för invasionen. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Roger_Richthoff .

Ni som hävdar att kärnkraftsmotståndarna i svenska MP och tyska KD är påverkade av ryssland, ge ett konkret exempel på infiltration.
Citera
2022-12-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kombidetektiv
Jag får en årlig ökning på 4 % . Byggbranchen. Att sedan inflationen är 10 % och vi bara får 4 är en stöld.

Men de flesta får inte ens 2%.

Jag kommer att få 1,65%..känns bra när de precis gått ut med att det ska "satsas på personalen" och "vi har inte råd att förlora personal"...

Men det funkar inte ge 10% i lönehöjning för att kompensera för inflationen, då ökar den ännu mer när alla företag måste höja priserna för att kompensera för ökade lönekostnader.
Citera
2022-12-12, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Den granne jag har som kör dieselmotor på kommer nog behöva ha den inlåst i så fall, snacka om att förpesta för grannarna. Ok vid ett bygge etc men annars är det väl knappt lagligt? Något faktiskt vettigt är ju att skaffa kamin och ved om man inte har det. Eldar man mycket under dagen och har ett tätt och välisolerat hus blir det inte många kWh för uppvärmning. Stort plus för mysfaktorn.

Men en dieselvärmare låter inte mycket, du tänker på ett elverk.
Citera
2022-12-12, 23:45
Bara jag som håller mig någorlunda positiv?
Vi pratar hittills om några dagar med höga elpriser.
Vi har i hela Europa haft svinkallt, vindstilla och stillastående reaktorer. Lägg till isläggning på vattenkraften i Sverige och saker bygger upp till något av en perfekt storm.

Kommande dagar får vi igång ett par reaktorer - vet dock inte hur status är i Europa (läs Frankrike), "värmen" kommer antagligen tillbaka (köldhålan försvinner) och det börjar med det också blåsa en del...

Jag tror mycket väl vi snart kan ha priser igen på 1-2 kr/kWh i snitt och att det lär hålla sig där fram tills i vår. Vissa dagar kan antagligen ge priser på 5-10kr/kWh medan andra kan hamna på 50 öre/kWh.
Ett snitt kanske när vi summerar december till februari på säg, 2.50/kWh. Det bör dom flesta klara av utan problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Men en dieselvärmare låter inte mycket, du tänker på ett elverk.
Ok du har kanske rätt. Om man bor på en stor tomt med några hundra meter till närmaste granne så är det väl rimligt då ☺️
Citera
2022-12-12, 23:53
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag vill ha beräkningen för det du påstår.

Eller har du bara dragit det ur röven?

Va inte så jävla lat.

Är du en lat jävel?

Vilka parametrar har du tagit med ?

Har du räknat själv?

Jag jobbar inte för dig, och du kan ju söka själv om det är så viktigt men jag kan ge dig det för du verkar inte kunna räkna själv.
så håll till godo!

En cyklist förbränner ca 600 kcal per timme vid 23 km/h fart. Det blir 26 kcal/km. Fett innehåller 8.8 kcal/gram vilket blir 3 gram fett per km i förbrukning.
När kroppen förbränner fettet produceras det sex gånger så mycket koldioxid, dvs vid cykling utandas du 18 gram CO2 per km.

Om vi jämför med en Opel Astra från 2015 som är en ganska stor bil egentligen så släpper den ut 97 g / km vid vanlig diesel.

Om du tankar RME så minskar du utsläppen med 70% dvs 97*0,7 0= 67,9 således blir utsläppet endast dryga 29 g/ km men du andas ju också när du kör, så du får lägga till lite.
Räknar vi med 50 km/h fart får vi att en bilförare andas ut 0.8 gram CO2 per km. och även passageraren så lägg till 1,6 g för två.

Så om du åker 2 st i bilen släpper du ut mer om du cyklar, och åker vi fem så blir cyklisten rena miljöförstöraren.

Fem cyklister släpper ut som tre bilar, har du förstått?

Sen har du rätt, jag är lat och tar gärna bilen (inte för miljön)

Vad får vi ut av detta? jo om du tränar så är du en miljöbov i synnerhet om du tränar hårt.

Citera
2022-12-13, 00:25
Medlem
Dom som pröjsade Gretas framfart är där ni skall börja leta.

Follow the money.
Citera
2022-12-13, 00:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunstling
Dom som pröjsade Gretas framfart är där ni skall börja leta.

Follow the money.

Du menar Bosse mfl.
Citera
2022-12-13, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Du menar Bosse mfl.
Nej Globalisterna
Citera
2022-12-13, 00:44
Medlem