2022-12-12, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Storbritannien är beredd att skicka missiler med längre räckvidd till Ukraina. Detta om Ryssland fortsätter att attackera civilbefolkning och städers infrastruktur.

Äntligen får man väl lov att säga, efter att Ryssland metodiskt och konsekvent har riktat in sig på civila mål i Ukraina under 10 månaders tid.

https://mobile.twitter.com/ukraine_map/status/1602362520030904320
Hoppas givetvis som de flesta att Ryssland erövringskrig inte kommer att lyckas, trots motgångar på slagfälten. Skadeståndet för allt de förstört skulle bli till ekonomisk ruin.
I det läget blir risken för att kärnvapen kommer till användning extremt stor, och Kina får en gyllene chans att anfalla Taiwan. End of Story!
Citera
2022-12-12, 21:20
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Som har träffat varenda el verk i Ukraina.

Nej

De har dock träffat flertalet centraliserade knutpunkter för el i Ukraina vilket har stor effekt, en enda missil som träffat en sådan punkt kan knocka ut systemet, därför gör det inte så mycket om man har många missiler och de flesta missar eller skjuts ner, även om 10% träffar så har de effekt
Citera
2022-12-12, 21:23
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88SON
Handlar snarare om det generella problemet att system som väst byggt också behöver västerländsk kunskap för att underhålla, viss del av detta sker på Ukrainsk mark, viss del av dessa sker i Polen tex. Systemen är bättre än ryska, men att introducera system i ett land som liknar Ryssland på många sätt militärt så blir det svårt att underhålla dessa med inhemsk kunskap, något som blir bättre för varje dag som går dock.

Det är ju också en fråga om hur mycket granater de har, speciellt styrda granater. Ukraina begränsas nog mer av det än hur många artilleri de har nu. Så om vissa är borta på reparation gör nog inte så mycket. Gäller säkert Ryssland också, de har inte obegränsade mängder ammunition längre.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Absolut. Jag tror inte på något jätte-gerillakrig på Zelensky's sida, då hade vi redan sett det. Där har varit någon enskild (ej verifierad?) incident i Odessa.
Vill f ö ge dig cred för din sansade ton när du skriver, lite mer analytisk och begåvad än vissa andra som taggar in mig.

Tack! Jag håller sällan med dig men blir heller inte tokig på dig som på vissa akademiker och med solglasögon.
Citera
2022-12-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Som har träffat varenda el verk i Ukraina.
Skjuter man tillräckligt många träffas elverken till slut. Tyvärr träffar man även annat som väl de mordiska angriparna ser som något nödvändigt!
Citera
Medlem
Citat:
Handlar snarare om det generella problemet att system som väst byggt också behöver västerländsk kunskap för att underhålla, viss del av detta sker på Ukrainsk mark, viss del av dessa sker i Polen tex. Systemen är bättre än ryska, men att introducera system i ett land som liknar Ryssland på många sätt militärt så blir det svårt att underhålla dessa med inhemsk kunskap, något som blir bättre för varje dag som går dock.

Om jag förstått helt rätt vänder sig viss utbildning sig specifikt mot ukrainska servicetekniker. Det är bl.a därför visst vapenslag dröjt innan leverans skett.
Citera
Medlem
KillPus avatar
Världens "andra" armé. Lastar av...

https://twitter.com/ANDRU6307/status/1602348761082126336
Citera
2022-12-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidhoogen
Terminator goes brrrrr

https://t.me/Slavyangrad/24702

Rare footage of the combat operation of the Terminator BMPT

Ordet "rare" passar BMPT Terminator väl ha ha

https://youtu.be/9D8LlZALj_g
Citera
2022-12-12, 21:32
Medlem
88SONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag förstått helt rätt vänder sig viss utbildning sig specifikt mot ukrainska servicetekniker. Det är bl.a därför visst vapenslag dröjt innan leverans skett.

Ja, systemen leveras inte helt utan någon slags utbildning eller utbildad personal, men det tar tid att skapa infrastruktur och rutiner som kan underhålla systemen någorlunda prickfritt. Därför skickas viss materiell till andra länder för underhåll, vissa kan underhållas på plats
Citera
2022-12-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
"Situationen i Ukraina ökar risken för en kärnvapenkonfrontation, skriver förre Vita husets tjänsteman Paul Craig Roberts. Enligt honom är Ryssland "i krig med Ukraina och USA/NATO." Författaren noterade också att han personligen skulle ha föredragit en seger för Ryssland."- Ryska nyheter

"The United States government has now attacked Russia twice, not counting the attacks on the former Russian territory Russia has reincorporated, such as https://www.rt.com/russia/568031-melitopol-hotel-ukraine-himars/ . The attack on the Nord Stream pipelines and now drone attacks deep inside Russia are beyond Ukraine’s unassisted capability. Washington feels comfortable in these reckless acts, because Washington has dismissed Putin’s declared, but never defended, “red lines” as meaningless."https://www.paulcraigroberts.org/2022/12/11/the-prospect-of-nuclear-war-is-getting-too-close-for-comfort/
Va, har Ryssland förklarat krig även mot USA och Nato? Där ser man. Spännande tider minsann när den ryska musen ryter. Men varför denna önskan från Kreml om att utplåna miljoner ryssar inkl. ledarskiktet. Räcker det inte med att tusentals ryssar integrerade i Ukraina redan blivit offer för Putins vedergällningskrig.
Citera
2022-12-12, 21:34
Avslutad
Citat:
Oavsett hur modern en stridsvagn är så är den närmast värdelöst vid fel användning, modern teknologi måste användas i samband med bra kunskap, taktik och strategi. Turkarna är inte särskilt kända för modern krigföring

Dock förstörs ju ryktet för vagnen oproportionellt mycket vid felanvändning, Leopard är en riktigt bra stridsvagn som med västerländsk doktrin hade spöat skiten ur alla ryska stridsvagnar.
Ja det stämmer ju väl, läser man vidare i artikeln så har även Abrams råkat illa ut.

Citat:
Undoubtedly, the manner in which the Turkish Army employed the German tanks likely contributed to the losses. Rather than using them in a combined arms force alongside mutually supporting infantry, they were deployed to the rear as long-range fire-support weapons while Turkish-allied Syrian militias stiffened with Turkish special forces led the assaults. Isolated on exposed firing positions without adequate nearby infantry to form a good defensive perimeter, the Turkish Leopards were vulnerable to ambushes. The same poor tactics have led to the loss of numerous Saudi Abrams tanks in Yemen, as you can see in this video.
Senast redigerad av Rouen 2022-12-12 kl. 21:37.
Citera
2022-12-12, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men du verkar ändå ha dålig koll på Finland, stormaktstiden och annat. Du har även ett väldigt styltat språk. Som sagt, jag tror att du helt enkelt ljuger. Men skit samma.

Jag har aldrig ifrågasatt att imperier har intressesfärer. Däremot lever de flesta idag i demokratier och därmed fungerar det på annat sätt. Men om du anser att om någon slår dig på käften, sparkar dig mellan benen och tvingar att slicka hans röv, så har han rätt att göra det, med den starkes rätt och du ska bara böja dig för det. Så du är väl masochist på något sätt.

Men man kan väl se det på det här sättet. Att Ryssland har angripit västs intressesfär och nu, med den starkes rätt har de rätt att sparka ut Ryssland ur Ukraina. Då Ryssland uppenbart inte kan åberopa den starkes rätt, utan är den som får backa och be om fred. Då är det förstås du, som föredrar den starkes rätt, som ska beundra väst istället för pajas-Ryssland för att väst är så starkt. För det är väl så du fungerar?

Men som sagt lever vi i en annan tid nu där moral och rätt värderas. Där det anses fegt och fel att angripa andra länder för att lägga dem under sig.

De flesta lever inte i demokratier idag om man får tro Freedom House - men det beror naturligtvis hur vi definierar demokrati.

Jag håller inte riktigt med om din beskrivning. Jag uppfattar att Ukraina är en del av Rysslands intressesfär. Fram till 2014 har varje president varit en marionett till Moskva. USA och EU (genom en färgrevolution) kopplade av Ukraina från Ryssland. Det är därför Ryssland invaderade Ukraina i syfte konservera den tidigare rysk-ukrainska bilaterala relationen. Du kanske inte gillar det Ryssland gjort men från ryskt perspektiv är den ryska interventionen legitim.

Den här tråden har tyvärr landat i ett ställningskrig om "rätt och fel". Jag hade hoppats på att tråden skulle ägna mer tid åt statsvetenskaplig, utrikespolitisk och försvarsvetenskaplig analys. Jag tycker det är en tråkig utveckling givet hur pass intressant ämnet är.

Vad är ett styltat språk? Vad avser du? Klumpigt, stapplande eller stelt? Skillnaden mellan dig och mig är att du skriver talspråk. Jag kan också skriva talspråk. I ärlighetens namn har jag fan ingen lust att skriva en massa oförskämda oneliners, som de hysteriska tonåringar med ukrainska föräldrar som frekventerar den här utflippade tråden. Den här konflikten är komplex och där med bör den analyseras varsamt. Vad är poängen med att skriva Ryssland med "ZZ" eller "SS"? Jag förstår vad de menar men det spelar mindre jävla roll. De framstår som idioter. De förstör diskussionen. Personer som systematiskt skriver i affekt, saknar förmåga att skriva ordentlig svenska eller medvetet driver ned trådens kvalitet måste bort.

Till sist. Jag skall inte behöva förklara begreppet "realism" eller "intressesfär". Det bör vara förväntat att trådens medlemmar förstår vad jag menar. På samma sätt skall användare kunna använda nationalekonomiska, naturvetenskapliga, statsvetenskapliga, medicinska, statistiska eller matematiska begrepp osv. Det bör vara förväntat att användare förstår. Tråden bör hålla en plausibel kvalitet - om inte kan den läggas ned.

Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast samtidigt skriver du ju att det finns inget svart-vitt utan allt är grått.
Det går knappast att tolka på annat sätt än att du anser att Ryssland inte har fel (i alla fall inte mer fel än någon annan) i denna konflikt. Klassisk Kreml-retorik att säga att "ingen" specifikt är skyldig till att Ryssland invaderar och avser att annekterar ett svagare grannland.
Det mesta är grått. Jag tror man bör sätta sig in i båda sidornas argument för att bilda sig en uppfattning istället för att ta en position. Det är därför jag läser både pro-ukrainska och pro-ryska källor.
Senast redigerad av Edgerton 2022-12-12 kl. 21:51.
Citera
2022-12-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ja, systemen leveras inte helt utan någon slags utbildning eller utbildad personal, men det tar tid att skapa infrastruktur och rutiner som kan underhålla systemen någorlunda prickfritt. Därför skickas viss materiell till andra länder för underhåll, vissa kan underhållas på plats

Pga en stor del av både sovjetisk och rysk krigsindustri skedde i Ukraina har landet rikt med ingenjörer/tekniskt utbildade personer vilket lett till att utbildning på nytt materiel gått osedvanligt snabbare än normalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in