2022-12-11, 19:26
  #273397
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det jag har skrivit är att jag bekänner mig till den neorealistiska skolan inom ramen för internationella relationer utan att vara överens med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neorealism_(international_relations)

Det betyder inte att jag gillar att det Ryssland gör. Vad jag har skrivit är att Ryssland agerande kan förklaras teoretiskt och med vissa typer av mekanismer. Således, jag är intresserad av varför Ryssland gör som Ryssland gör och varför Ukraina gör som Ukraina gör. Utifrån detta kan man utarbeta policy. Om Ryssland har gjort rätt är en annan fråga.


Tja, mitt manus är alldeles för dåligt. Jag tror jag måste ringa Moskva och begära ett nytt.


Att sätta saker i sitt sammanhang är inte Whataboutism. Du är förbannad för att Ukraina åker på stryk. Vad sägs om att ägna dig mer åt analys och mindre åt näthat.
Fast samtidigt skriver du ju att det finns inget svart-vitt utan allt är grått.
Det går knappast att tolka på annat sätt än att du anser att Ryssland inte har fel (i alla fall inte mer fel än någon annan) i denna konflikt.
Klassisk Kreml-retorik att säga att "ingen" specifikt är skyldig till att Ryssland invaderar och avser att annekterar ett svagare grannland.
Citera
2022-12-11, 19:27
  #273398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det jag har skrivit är att jag bekänner mig till den neorealistiska skolan inom ramen för internationella relationer utan att vara överens med.

https://en.wikipedia.org/wiki/Neorealism_(international_relations)

Det betyder inte att jag gillar att det Ryssland gör. Vad jag har skrivit är att Ryssland agerande kan förklaras teoretiskt och med vissa typer av mekanismer. Således, jag är intresserad av varför Ryssland gör som Ryssland gör och varför Ukraina gör som Ukraina gör. Utifrån detta kan man utarbeta policy. Om Ryssland har gjort rätt är en annan fråga.


Tja, mitt manus är alldeles för dåligt. Jag tror jag måste ringa Moskva och begära ett nytt.


Att sätta saker i sitt sammanhang är inte Whataboutism. Du är förbannad för att Ukraina åker på stryk. Vad sägs om att ägna dig mer åt analys och mindre åt näthat.


Bra att du är ärlig.

Ryssland agerar som man gör för att man ALLTID gjort så. Det är ryskt modus operandi sedan Ivan IV-s dagar.
Citera
2022-12-11, 19:27
  #273399
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag uppfattar inte att jag har en "förenklad" bild av Sveriges historia. Vad jag påpekade var att Sverige har haft en intressesfär och vasaller. Detta är alltså inte konstigt. Så har relationerna mellan länder, territorier och folk alltid sett ut. Kriget i Ukraina är inte svart eller vitt. Det är grått och västvärlden har inte exklusivitet på det goda precis som Ryssland inte har exklusivitet på det onda.

Nej, jag är inte ryss. Jag är etnisk svensk.
Men du verkar ändå ha dålig koll på Finland, stormaktstiden och annat. Du har även ett väldigt styltat språk. Som sagt, jag tror att du helt enkelt ljuger. Men skit samma.

Jag har aldrig ifrågasatt att imperier har intressesfärer. Däremot lever de flesta idag i demokratier och därmed fungerar det på annat sätt. Men om du anser att om någon slår dig på käften, sparkar dig mellan benen och tvingar att slicka hans röv, så har han rätt att göra det, med den starkes rätt och du ska bara böja dig för det. Så du är väl masochist på något sätt.

Men man kan väl se det på det här sättet. Att Ryssland har angripit västs intressesfär och nu, med den starkes rätt har de rätt att sparka ut Ryssland ur Ukraina. Då Ryssland uppenbart inte kan åberopa den starkes rätt, utan är den som får backa och be om fred. Då är det förstås du, som föredrar den starkes rätt, som ska beundra väst istället för pajas-Ryssland för att väst är så starkt. För det är väl så du fungerar?

Men som sagt lever vi i en annan tid nu där moral och rätt värderas. Där det anses fegt och fel att angripa andra länder för att lägga dem under sig.
Citera
2022-12-11, 19:29
  #273400
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Står i deras stadgar. Bara att läsa. Nato hade aldrig existerat om inte Ryssland, tidigare Sovjetunionen, ständigt genom förtäckta hot gjort klart att de närsomhelst är beredd att starta kärnvapenkrig.

Förvisso, men enligt förra debattören är inte europa rustat för någon konflikt med någon. Vad har vi Nato till då?
Citera
2022-12-11, 19:31
  #273401
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Varför understödjer du, förbehållslöst, den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot Ukraina och slakt av landets befolkning om du "inte bryr dig om ryssland/ukraina"?

Varför tror du Ukraina vill bli medlem i försvarsalliansen NATO? Varför tror du att Sverige och Finland vill bli medlemmar i försvarsalliansen NATO? Vad tror du var anledningen till att Tjeckien, Ungern, Polen, Bulgarien, Estland, Lettland, Litauen, Rumänien, Slovakien och Slovenien gick med i försvarsalliansen NATO? Kan det ha något att göra med att dom INTE vill bli invaderade, och ockuperade, av ryssland (igen)?

Varför anser du att Ukraina (och andra länder) inte kunde/kan tillerkännas självbestämmande? Jag förstår att diktatorer, såsom den barnamördande putain och lukashenko, inte kan tolerera någons rätt till självbestämmande, ty om deras "egna" folk fick sådana idéer så skulle dom sitta löst till (eller hänga från lyktstolpar). Om du befinner dig i ryssland och överhuvudtaget nämner "krig" i Ukraina så riskerar du 15 år fängelse...

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?

Återigen, konflikten är mellan Nato/USA och Ryssland. Ukraina har bara otur att de ligger där de ligger. Hade inte Nato krypit in med kakfingrarna i Ukraina 2014 hade vi inte haft denna konflikt idag. Och vi hade inte behövt krypa till USA och be om hjälp. Men USA agenda är just det.
Citera
2022-12-11, 19:33
  #273402
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén försökte sig på en attack idag på södra fronten men fick ordentligt med smisk.

https://twitter.com/Rinegati/status/1601997776862289920
Citera
2022-12-11, 19:34
  #273403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Återigen, konflikten är mellan Nato/USA och Ryssland. Ukraina har bara otur att de ligger där de ligger. Hade inte Nato krypit in med kakfingrarna i Ukraina 2014 hade vi inte haft denna konflikt idag. Och vi hade inte behövt krypa till USA och be om hjälp. Men USA agenda är just det.

Fast du kan väll inte på allvar mena att usa, väst eller nato ska stå och titta på när en diktatur genomför ett folkmord i ett land (ett europeiskt granlland till råga på det), det är ju typ bara efterblivna serber som resonerar så, och enstaka afrikanska stammar...
Citera
2022-12-11, 19:36
  #273404
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Märker du att du hetsar upp dig själv oprovocerat? Det är många för att det är riktiga människor som dött. Vad du än säger så är det många som dött. Enligt den rapportering som finns i väst, väldigt många. Tror du att det är få?

Nej, bara nyfiken på hur det ser ut i verkligheten, inte hur det rapporteras från de 2 propagandamaskinerna. Verkligheten är ju av kraftig betydelse för hur vi ska få stopp på eländet. Sätta press på att inte skicka mer vapen och fler Ukrainare till slakt. Och återgå till mer normala förhållanden i EU och Sverige.
Citera
2022-12-11, 19:37
  #273405
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Fast du kan väll inte på allvar mena att usa, väst eller nato ska stå och titta på när en diktatur genomför ett folkmord i ett land (ett europeiskt granlland till råga på det), det är ju typ bara efterblivna serber som resonerar så, och enstaka afrikanska stammar...

Nej jag menar inte att de tittar på. Jag menar att de är direkt inblandade i upptakten till denna konflikt. Pga av Ukrainas naturresurser vill de ha in dem i Bryssel. Inte att de ska kontrolleras av Ryssland vilket de gjorde före 2014.
Citera
2022-12-11, 19:39
  #273406
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Så är det. Det är upplagt för någon form av eskalering, eller att Putin flyttar tillbaka till Krim (och hotar med kärnvapen) när ett par hundra tusen ukrainare till har dött.

Om Ryssland flyttat tillbaka så:
1) har Ukraina förlorat mest (halvlek två börjar - återuppbyggnadsspelet)
2) Ryssland förlorat näst mest
3) Europa förlorat.
4) Resten av världen relativt opåverkad förutom att globala tillväxten blivit lägre än den annars kunde blivit.

Knappast det bästa sättet vi kunde spelat vår hand.
Du tycks alltid skriva om ukrainska krigsförluster som om det var det enda resultat som är intressant. Anser du inte att de ryska förlusterna har den minsta betydelse i detta krig?
Hur kommer det sig att du vet så mycket om de ukrainska förlusterna då Ukraina inte publicerar några sådana uppgifter och då Rysslands uppgifter om ukrainska förluster verkar vara helt påhittade (ex så tycks deras uppgifter ofta handla om stupade som måste befinna sig på den ukrainska sida flera kilometrar eller mil bakom frontlinjen).
Har du någon dold agenda som gör att du hela tiden talar om mycket stora ukrainska förluster, om vilket du inte kan veta något, men undviker att tala om stora ryska sådana?
Då ska vi väl också veta att massor av de ryska döda som Ukraina har rapporterat har varit väldokumenterade eftersom de lämnats kvar på slagfältet av deras flyende kamrater och även ofta hittats i utbrända stridsfordon.
Även har många ryssar fångats på film då de träffats av ukrainsk eld, även om antalet i dessa fall är svåra att uppskatta.
Din agenda i detta fall är exakt detsamma som ryska officiella militärmyndigheter och propagandabyråer ägnar sig åt. Hur kommer det sig? Anser du att den angripande parten (Ryssland) i detta krig är mer tillförlitlig vad gäller denna information? Om så, vad baserar du den inställningen på?
Citera
2022-12-11, 19:41
  #273407
Medlem
Känns som att båda sidor mycket väl kan ha förlorat lika många.
Citera
2022-12-11, 19:42
  #273408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nej, bara nyfiken på hur det ser ut i verkligheten, inte hur det rapporteras från de 2 propagandamaskinerna. Verkligheten är ju av kraftig betydelse för hur vi ska få stopp på eländet. Sätta press på att inte skicka mer vapen och fler Ukrainare till slakt. Och återgå till mer normala förhållanden i EU och Sverige.

Ryssland ska piskas tills de vet sin plats, enkelt!
Varför tror du att det skulle leda till mer normala förhållanden att låta Ryssland ockupera delar av Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in