2022-12-12, 20:06
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nej.

Det är det här jag menar. Folkmordsanklagelser kan inte cherrypickas.
Citera
2022-12-12, 20:10
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo

Kan du inte svara på frågan hur mycket din omgivning vet om din ståndpunkt gällande kriget?

Vet dina vänner, arbetskamrater, familj om att du försvarar barnamördare och våldtäktsmän?

Eller du är bara tuff på ett anonymt forum?
Citera
2022-12-12, 20:11
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
En långsam död är det bästa. Låt han få känna på dödsfruktan och smärta länge före han avlider. Haag är det som rySSnaZZarna fruktar mest. Inlåst utan att kunna umgås med andra under resten av deras misslyckade liv.

Väldigt få har hamnat i Haag, Tror Putins efterträdare inte skulle vilja det. Har verkligen svårt att tänka mig något annat scenario än att Putin mördas av intern maktkamp framöver.
Citera
Avstängd
"Situationen i Ukraina ökar risken för en kärnvapenkonfrontation, skriver förre Vita husets tjänsteman Paul Craig Roberts. Enligt honom är Ryssland "i krig med Ukraina och USA/NATO." Författaren noterade också att han personligen skulle ha föredragit en seger för Ryssland."- Ryska nyheter

"The United States government has now attacked Russia twice, not counting the attacks on the former Russian territory Russia has reincorporated, such as https://www.rt.com/russia/568031-melitopol-hotel-ukraine-himars/ . The attack on the Nord Stream pipelines and now drone attacks deep inside Russia are beyond Ukraine’s unassisted capability. Washington feels comfortable in these reckless acts, because Washington has dismissed Putin’s declared, but never defended, “red lines” as meaningless."https://www.paulcraigroberts.org/2022/12/11/the-prospect-of-nuclear-war-is-getting-too-close-for-comfort/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering med lite info om läget vid Bakhmut.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Citat:
Igår hamnade jag bakom en konvoy av 8 tunga trailers som fraktade 8 splitternya pansarvagnar, och de var inte av sovjetiskt ursprung.

Häftigt, vad var det för vagnar tro?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du missade en extra twist:
Enligt akademikerfyllot handlar folkmordet om Rysslands ryska minoritet, som alltså både är 'rysk' (dvs tillhör Ryssland) och samtidigt befinner sig inom staten Ukrainas gränser. Jag kommer och tänka på teologiska diskussioner om jungfrufödsel och Kristi blod och lekamen när jag ser hans stollerier.

Hela tankefiguren med en rysktalande minoritet som per automatik skall ansess som etniska ryssar med natrulig tillhörighet i Federationen Ryssland är en (skicklig) propagandakonstruktion från Kreml. Den är förmodligen i huvudsak tänkt för inhemsk konsumtion, är där är den med all sannolikhet dödligt effektiv: den rysktalande, ryske medborgare som själv identifierar sig som etnisk ryss och har alla anledning att tänka att motsvarande person i t.ex. Ukraina eller Estland också vill tillhöra hans land. Sålunda sås fröet att de ukrainare som inte delar hans entusiasm för att lyda under Kreml måste vara nazister, satanister, eller helt enkelt inte förstår sitt eget bästa

Men principen är natruligtvis ihålig. Ingen normalt funtad tänker att republiken Irlands engelsktalande vill tillhöra Storbottanien, eller snarare 'Stor-England'. På samma sätt vill en betydande andel skottar inte dela hus med engelsmännen trots flera hundra år under samma krona och med samma språk. Kanada och USA är andra givna exempel. För den som gilla tyska språket, finns andra självklara exempel.

Det mest uppenbara argumentet för att denna ryska tankefigur saknar all legitimitet är att titta på Ukraina och Ryssland idag. Ukraina har till stor del levt inom samma gränser som den Ryska Federationen i hundratals år. Trots detta har de en rysktalande president som leder kampen mot Kremls erövringskrig, och en massiv majoritet av ukrainarna stöder kriget och hundratusetals är beredda att dö för sin frihet och sitt lands oberoende från Kreml. I Ryssland, å andra sidan, finns mängder av minoroteter med annan kultur och språk. Men oberoende för dessa etniska grupper är inget som Ivan tycker är en bra idé, och man var som bekant beredd att lägga Groszny i ruiner för att förhindra det.

Exakt! Löper man linan ut med argumenten kring att samla en etnisk eller språklig grupp i samma nation faller hela konstruktionen ryska federationen som i hög grad är ett multikulturellt och lingvistiskt land. Det var ju som du säger nyligen som ryssarna med våld slog ned tjetjenernas försök att bli självständiga. Hela Sibirien är full med folkslag som inte pratar ryska eller har rysk etnicitet.
Citera
2022-12-12, 20:12
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det enda uppenbara fallet av folkmord i Ukraina jag sett (sedan 30-talet givetvis) är stölden av ukrainska barn som Ryssland ägnat sig åt. Detta kommer sannolikt att rankas högt åtminstone på en lista över folkrättsbrott >år 2000.

I övrigt ser jag ett brutalt erövringskrig med tillhörande olaglig annektering av territorium, signerat V. Putin vars plats i historien redan är skriven. Det är illa nog, folkmord eller inte.
Citera
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Häftigt, vad var det för stridsvagnar tro?
Kanske dom tyska det har varit skriverier om.
Citera
Medlem
Citat:

Då medger du att Ryssland saknar casus belli för invasionen av Ukraina tidigare i år?
Citera
2022-12-12, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Kanske dom tyska det har varit skriverier om.
Modell?
Citera
2022-12-12, 20:16
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Modell?
Leopard-2
men dom kanske bara pratar om att skicka dom än. Annars har jag ingen aning vad det kan vara, en Abrams kanske.
Citera
2022-12-12, 20:17
Avslutad
Massivt stöd till ukraina på gång, alla G7 är eniga, särskilt kan nämnas avancerade luftvärn som kommer vid nyåret.

De så kallade G7-ländernas ledare är eniga om ett koordinerat finansiellt stöd till Ukraina. Det säger den tyske förbundskanslern Olaf Scholz efter ett möte.

Fokus kommer bland annat att ligga på att stötta Ukraina med avancerade luftförsvarsvapen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in