2022-12-12, 19:20
  #273889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Din värde-positivism har sedan länge passerat gränsen för det obehagliga. Eftersom Ryssland sitter i FNs säkerhetsråd och i övrigt kan ignorera Haag så kommer de aldrig att dömas för något folkmord om de så släpper en atombomb över Kiev i morgon. Detta fattar du men det hindrar dig inte att i inlägg efter inlägg försvara Putins erövringskrig i Ukriana, inklusive de helt medvetna bombningarna av civil infrastruktur. Du hävdar t.o.m. att Ryssland agerar i ”självförsvar” och att detta skulle kunna göra Ukrainas motattacker mot krigsfartyg och bombflyg brottsliga. Ja, det låter otroligt, men det var vad fyllot skrev.

Det jag undrar är hur det känns när du sitter på en buss, eller i ett café, ser dig omkring och inser att alla omkring dig skulle förakta och kanske t.o.m. spotta på dig om du lät dem veta vad du är: en megafon för Putin och Kremls propaganda som gläds åt ryska framgångar och hoppas att Ryssland lyckas besegra Ukraina. Fy f-n för att vara din spegel.

Om rysspacket använder kärnvapen så kan du vara lugn för att dom blir utkastade ur FN.
Som kuriosa kan ju nämnas att NFs (föregångaren till FN, nämligen nationernas förbund) sista fördömande blev orchernas överfall på Finland 1939.
Rysspacket skiter alltid i vad övriga tycker men den här gången har världen fått nog...
Citera
2022-12-12, 19:25
  #273890
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Man kan kalla saker för lite vad man vill, men har man ambitionen att föra en seriös diskussion så bör man var noggrann med begreppen. Jag fattar inte varför man ska kasta anklagelser omkring sig på lösa grunder. Vanligtvis brukar man utgå från att människor är oskyldiga tills att dom fallit och vunnit laga kraft. Med stor sannolikhet att någon kommer att dömas kan man möjligen någon gång ta en liten genväg. Men det är inget att rekommendera.
Kommentar:
Poängen är inte i huvudsak om Ryssland gjort sig skyldiga till 'folkmord' enligt en definition, det var akademikerfyllots obehagliga rättspositivism med tolkningen att Ryssland omöjligen kan ha begått folkmord eftersom de inte dömts för detta. Exemplet med armenierna under WWI är utmärkt eftersom de visar att ett land (Turkiet) kan begå ett helt uppenbart folkmord och inte dömas för det.

Akademikerfyllot nöjer sig som bekant inte med denna postivism utan han har lanserat den häpnadsväckande ståndpunkten att Ryssland folkrättsligt handlar i "självförsvar" när de bedriver erövringskrig i Ukraina, och att detta "självförsvar" t.o.m. skulle göra Ukrainas motattacker riktade mot krigsfartyg och bombflyg rättsligt tveksamma. Denna galenskap handlar alltså om de farkoster från vilka Ryssland avfyrar kryssningsmissiler mot civil ukrainsk infrastruktur.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
Citera
2022-12-12, 19:32
  #273891
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Om rysspacket använder kärnvapen så kan du vara lugn för att dom blir utkastade ur FN.
Som kuriosa kan ju nämnas att NFs (föregångaren till FN, nämligen nationernas förbund) sista fördömande blev orchernas överfall på Finland 1939.
Rysspacket skiter alltid i vad övriga tycker men den här gången har världen fått nog...
Visst. Kärnvapenanfall var en överdrift från min sida, och dessutom missriktad. Historien visar att sådant inte nödvändigtvis anses som folkmord.

Frågan vad som skulle hända med internationella relationer om Ryssland skulle använda kärnvapen i Ukraina är svårbedömd (bortom det högst sannolikt drakoniska konventionella svaret som USA/Nato utlovat). Man vill tänka att Kina, Indien, och givetvis hela västvärlden skulle isolera Ryssland permanent och döma dem till en Nordkorea-existens tills de gav upp sitt sista kärnvapen, men jag är inte så säker. Minnet är tyvärr alltför kort.
Citera
2022-12-12, 19:43
  #273892
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Poängen är inte i huvudsak om Ryssland gjort sig skyldiga till 'folkmord' enligt en definition, det var akademikerfyllots obehagliga rättspositivism med tolkningen att Ryssland omöjligen kan ha begått folkmord eftersom de inte dömts för detta. Exemplet med armenierna under WWI är utmärkt eftersom de visar att ett land (Turkiet) kan begå ett helt uppenbart folkmord och inte dömas för det.

Akademikerfyllot nöjer sig som bekant inte med denna postivism utan han har lanserat den häpnadsväckande ståndpunkten att Ryssland folkrättsligt handlar i "självförsvar" när de bedriver erövringskrig i Ukraina, och att detta "självförsvar" t.o.m. skulle göra Ukrainas motattacker riktade mot krigsfartyg och bombflyg rättsligt tveksamma. Denna galenskap handlar alltså om de farkoster från vilka Ryssland avfyrar kryssningsmissiler mot civil ukrainsk infrastruktur.
(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Akademikerfyllot mfl argument är idag ovanligt efterblivna:

- Det är bara folkmord om någon blir dömd.
- Rysslands casus belli i Ukraina är att man vill skydda etniska ryssar från folkmord.
- Ukraina har inte dömts för folkmord på etniska ryssar.
- Rysslands invasion av Ukraina saknar därmed folkrättslig grund enligt akademikerfyllot mfl. Ryssland får helt enkelt dra sig tillbaka till sin sida av gränsen tills att en domstol har rett ut den här röran!
Citera
2022-12-12, 19:51
  #273893
Medlem
Norrbagg79s avatar
Tror vi underskattar gemena ryssoldatens motivation trots alla deserteringar och protester. Väl på slagfältet sloss dom för sitt och sina medsoldaters liv. Tilsammans med all hjärntvätt är detta en farlig kombination. Tror dom mobilserada kan vara mera motiverade/hjärntvättade änn dom som va på kontrakt tidligt i kriget som blev lurade inn i Ukraina
Citera
2022-12-12, 19:52
  #273894
Medlem
%s avatar
Ett collage med Putin som ljuger
https://twitter.com/nexta_tv/status/1602352620953296896?s=20&t=-kl_TL443GZ4oUyU7koIkQ
Citera
2022-12-12, 20:01
  #273895
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Din värde-positivism har sedan länge passerat gränsen för det obehagliga. Eftersom Ryssland sitter i FNs säkerhetsråd och i övrigt kan ignorera Haag så kommer de aldrig att dömas för något folkmord om de så släpper en atombomb över Kiev i morgon. Detta fattar du men det hindrar dig inte att i inlägg efter inlägg försvara Putins erövringskrig i Ukriana, inklusive de helt medvetna bombningarna av civil infrastruktur. Du hävdar t.o.m. att Ryssland agerar i ”självförsvar” och att detta skulle kunna göra Ukrainas motattacker mot krigsfartyg och bombflyg brottsliga. Ja, det låter otroligt, men det var vad fyllot skrev.

Det jag undrar är hur det känns när du sitter på en buss, eller i ett café, ser dig omkring och inser att alla omkring dig skulle förakta och kanske t.o.m. spotta på dig om du lät dem veta vad du är: en megafon för Putin och Kremls propaganda som gläds åt ryska framgångar och hoppas att Ryssland lyckas besegra Ukraina. Fy f-n för att vara din spegel.

Ukrainas mord på civila i Donbass från 2014? Är det folkmord?
Citera
2022-12-12, 20:02
  #273896
Medlem
Från Sky News:

UK 'open-minded' about giving Ukraine longer-range weapons

UK defence minister Ben Wallace has said he would be "open-minded" about supplying Ukraine with longer-range weapons systems if Russia carried on targeting civilian areas.

"I constantly review the weapons systems we could provide,"

"We too have in our armour potential weapons systems that are longer and should the Russians continue to target civilian areas and try and break those Geneva Conventions, then I will be open-minded to see what we do next," he said, referring to agreed basic humanitarian principles during war.

https://news.sky.com/story/ukraine-war-russia-putin-news-live-nuclear-latest-updates-12541713

Se där ja....
Nu hoppas vi UK skickar lite smått och gott till Ukraina 😁
Citera
2022-12-12, 20:03
  #273897
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Hur tror ni Putin tas av daga? En klassisk Gaddafi vore ju häftigast, men det gäller ju att det sänds live. Saddam var ju rätt tråkig i jämförelse. Ceaușescu död vore ju rätt rolig om de filmade live, men jag tror inte det kommer att ske, vad ser ni framemot gällande hans avlivning och hur vill ni att det ska ske?

En långsam död är det bästa. Låt han få känna på dödsfruktan och smärta länge före han avlider. Haag är det som rySSnaZZarna fruktar mest. Inlåst utan att kunna umgås med andra under resten av deras misslyckade liv.
Citera
2022-12-12, 20:04
  #273898
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Akademikerfyllot mfl argument är idag ovanligt efterblivna:

- Det är bara folkmord om någon blir dömd.
- Rysslands casus belli i Ukraina är att man vill skydda etniska ryssar från folkmord.
- Ukraina har inte dömts för folkmord på etniska ryssar.
- Rysslands invasion av Ukraina saknar därmed folkrättslig grund enligt akademikerfyllot mfl. Ryssland får helt enkelt dra sig tillbaka till sin sida av gränsen tills att en domstol har rett ut den här röran!
Du missade en extra twist:
Enligt akademikerfyllot handlar folkmordet om Rysslands ryska minoritet, som alltså både är 'rysk' (dvs tillhör Ryssland) och samtidigt befinner sig inom staten Ukrainas gränser. Jag kommer och tänka på teologiska diskussioner om jungfrufödsel och Kristi blod och lekamen när jag ser hans stollerier.

Hela tankefiguren med en rysktalande minoritet som per automatik skall ansess som etniska ryssar med natrulig tillhörighet i Federationen Ryssland är en (skicklig) propagandakonstruktion från Kreml. Den är förmodligen i huvudsak tänkt för inhemsk konsumtion, är där är den med all sannolikhet dödligt effektiv: den rysktalande, ryske medborgare som själv identifierar sig som etnisk ryss och har alla anledning att tänka att motsvarande person i t.ex. Ukraina eller Estland också vill tillhöra hans land. Sålunda sås fröet att de ukrainare som inte delar hans entusiasm för att lyda under Kreml måste vara nazister, satanister, eller helt enkelt inte förstår sitt eget bästa

Men principen är natruligtvis ihålig. Ingen normalt funtad tänker att republiken Irlands engelsktalande vill tillhöra Storbottanien, eller snarare 'Stor-England'. På samma sätt vill en betydande andel skottar inte dela hus med engelsmännen trots flera hundra år under samma krona och med samma språk. Kanada och USA är andra givna exempel. För den som gilla tyska språket, finns andra självklara exempel.

Det mest uppenbara argumentet för att denna ryska tankefigur saknar all legitimitet är att titta på Ukraina och Ryssland idag. Ukraina har till stor del levt inom samma gränser som den Ryska Federationen i hundratals år. Trots detta har de en rysktalande president som leder kampen mot Kremls erövringskrig, och en massiv majoritet av ukrainarna stöder kriget och hundratusetals är beredda att dö för sin frihet och sitt lands oberoende från Kreml. I Ryssland, å andra sidan, finns mängder av minoroteter med annan kultur och språk. Men oberoende för dessa etniska grupper är inget som Ivan tycker är en bra idé, och man var som bekant beredd att lägga Groszny i ruiner för att förhindra det.
Citera
2022-12-12, 20:05
  #273899
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Ukrainas mord på civila i Donbass från 2014? Är det folkmord?
Nej.
Citera
2022-12-12, 20:06
  #273900
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Ett collage med Putin som ljuger
https://twitter.com/nexta_tv/status/1602352620953296896?s=20&t=-kl_TL443GZ4oUyU7koIkQ
Ett collage med poopin där han talar sanning är nog svårare att få till då dvärgen ljuger så fort han öppnar munnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in