2022-12-12, 18:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det är inte artilleri utan en stridsvagn skulle jag gissa.
Hoppas dom fick död på den sista med sedan
Du har helt rätt! Jag såg något komma in nerifrån i bild och jag tänkte att det var en artefakt i filmklippet, men det kan vara en 125 granat som hälsar på.

Det förklarar hur de träffar ett rörligt mål. Frågan är om strv-besättningen styr drönaren?
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Enligt denna post så är det en ATGM.

An ATGM hit on the positions of Wagnerites
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1602255565031440384
Edit: stämmer ännu bättre, med tanke på att man ser missilen/granaten i bild. Men det är en j-a smäll om vi jämför med t.ex. de 60 mm eller 82 mm (?) granaterna som drönarna släpper.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-12 kl. 18:28.
Citera
2022-12-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Vad menar du är Rysslands giltiga anledning med stöd i folkrätten att invadera Ukraina?

Det är en rysstrollning, de tror att det räcker med att tycka något så blir det så, problemet är ju att man behöver ha consensus (tex en fn resulution) att stödja sig mot, annars blir det som för ryssland, konkurrs, sanktioner, slakt....

finns en wiki sida om det tillochmed
https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_the_2022_Russian_invasion_of_Ukraine
Citera
2022-12-12, 18:37
Medlem
Reimers avatar
Kenneth Greggs uppdatering med lite info om läget vid Bakhmut.

Citat:
Uppdateringen 12.12.2022 och vi börjar med FB specialkontroll av mina delningar och inlägg. Jag delade en dikt som en rysk känd diktare skrev om Ryssland och dess politiska situation för många år sedan. Naturligtvis censurerade FB min delning. Nu har jag återigen långa restriktioner, bla att mina inlägg inte är högt uppe i flödet, men det om det.
Bakhmut är just nu intressant eftersom 1) vi förstärker med utbildade och utvilade brigader, bla 19e och 30e, 2) bakhmut ser mer och mer ut att vara en fälla gillrad för att orcerna skall attackera.
Som bevis för påstående 2 visar bilderna hur vi lät orcerna ta Yakovlivka , så plötsligt gör vi en djup attack genom hela staden och har hela deras vänstra flank nästan i motti. Orcerna har sina trupper till vänster och till höger nästan inga. Låt oss se hur denna situation utvecklar sig.
Även vid Chervonopopivka har nu de officiella kartorna börjat registrera vad jag skrev om igår. Ändå så är de ca 3 dygn med fördröjning.
Många experter är oeniga i frågan om hur stort orcernas missillager nu är. Vi har sett att den senaste attacken inte var SÅ massiv som vi förväntade oss, till stor del tack vare vår långdistansattack på deras strategiska flygfält. Många militära experter, inte tidningsredaktionernas, anser att orcerna bara har missiler kvar för 3-5 attacker. Dessutom är flera av dom de missiler med kärnvapenladdningar som vi gav dom 1991. Naturligtvis är kärnladdningarna borttagna och de kan omvandla dom till konventionella missiler med en takt om 40 st per månad.
Därför är det viktigt att vi kan hålla momentum uppe och utföra vår vinteroffensiv med kraft. Jag har även nu en god aning om var den kommer att utföras men har inte tillstånd att skriva om detta ännu.
Nya vapenleveranser har kommit fram till Ukraina. Igår hamnade jag bakom en konvoy av 8 tunga trailers som fraktade 8 splitternya pansarvagnar, och de var inte av sovjetiskt ursprung. Deras färdriktning var mot öst.
SLAVA UKRAINI

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440
Citera
2022-12-12, 18:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Då kan du vara så vänlig att länka de påstådda domarna mot Ryssland för folkmord? Samt sluta svänga dig med termer som du inte begriper.
Din värde-positivism har sedan länge passerat gränsen för det obehagliga. Eftersom Ryssland sitter i FNs säkerhetsråd och i övrigt kan ignorera Haag så kommer de aldrig att dömas för något folkmord om de så släpper en atombomb över Kiev i morgon. Detta fattar du men det hindrar dig inte att i inlägg efter inlägg försvara Putins erövringskrig i Ukriana, inklusive de helt medvetna bombningarna av civil infrastruktur. Du hävdar t.o.m. att Ryssland agerar i ”självförsvar” och att detta skulle kunna göra Ukrainas motattacker mot krigsfartyg och bombflyg brottsliga. Ja, det låter otroligt, men det var vad fyllot skrev.

Det jag undrar är hur det känns när du sitter på en buss, eller i ett café, ser dig omkring och inser att alla omkring dig skulle förakta och kanske t.o.m. spotta på dig om du lät dem veta vad du är: en megafon för Putin och Kremls propaganda som gläds åt ryska framgångar och hoppas att Ryssland lyckas besegra Ukraina. Fy f-n för att vara din spegel.
Citera
2022-12-12, 18:42
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Hur har attacken mot den nazistiska terrorgruppen kommenterats i rysk fakeTV? För ju mindre media-ljus på attacken från rysk sida desto mer skada och desto fler döda ryska terrorister i attacken får man förmoda. Ukrainska framgångar får inte rapporteras så ryssen på gatan börjar dra egna slutsatser om hur illa kriget går för Putin den lille.
Med tystnad. Händelsen är så osannolik att den inte hänt. Så småningom sipprar det väl fram att någon tjuvrökt igen
Citera
2022-12-12, 18:45
Medlem
qwerty-66s avatar
Haha, coolt att släppa ner en handgranat i skorstenen. Hoppas det satt några orcher i hålan under....

https://twitter.com/SpecGhost/status/1602010090495672324?t=U_PueZtSf-e8GKgoJaxXRQ&s=19
Citera
2022-12-12, 18:50
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Nu gör du bort dig igen. Om en anklagelse om folkmord skulle vara tillräcklig, hur många länder är folkmördare? Nej, Ryssland har inte befunnits skyldiga till folkmord i Ukraina.

Tycker att du ska fråga Turkiet om det och deras upprördhet rörande armenierna . Du kan givetvis fråga offren för Stalins folkfördrivningar också .

Så nej det behövs ingen " Dom " rörande detta Allt som krävs är att majoriteten av länderna erkänner " folkmordet " Konsensus i ett internationellt perspektiv/ Du vet typ när FN fördömer Rysslands illegala invasion

Så du missade totalt Din förståelse och uppfattning om verkligheten blir sämre och sämre
Citera
2022-12-12, 18:55
Medlem
Oroligt vad det brinner överallt i Ryssland.
Nu brinner en 10.000 m^2 syntetgummifabrik

https://twitter.com/flash_news_ua/status/1602301736022065152?s=61&t=xnL1PaD08yztV2i0wFCEaQ
Citera
2022-12-12, 19:01
Medlem
Citat:
Det finns en risk att dina åsiktsfränder kommer att anklaga dig för whataboutism nu.
Alla älskar kamrat Putin! Alla medier som Putin äger säger ju att det är så!
Putin är så perfekt att inte ens Rysslands skickligaste journalister hittar något dåligt som rysk tv kan göra någon inslag om.
Citera
2022-12-12, 19:07
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du verkar lida av missuppfattningen att det måste till en dom för att kalla ett folkmord för ett folkmord, det behövs inte.

Man kan kalla saker för lite vad man vill, men har man ambitionen att föra en seriös diskussion så bör man var noggrann med begreppen. Jag fattar inte varför man ska kasta anklagelser omkring sig på lösa grunder. Vanligtvis brukar man utgå från att människor är oskyldiga tills att dom fallit och vunnit laga kraft. Med stor sannolikhet att någon kommer att dömas kan man möjligen någon gång ta en liten genväg. Men det är inget att rekommendera.
Citera
2022-12-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Man kan kalla saker för lite vad man vill, men har man ambitionen att föra en seriös diskussion så bör man var noggrann med begreppen.
Det är jag.

Citat:
Jag fattar inte varför man ska kasta anklagelser omkring sig på lösa grunder.

Du menar att Canadas parlemnt inte har på fötterna, eller andra som framför samma åsikt? intressant, men vad har du för stöd för att de har "fel", känner du starkt i mammamagen att det är fel?
Citat:
Vanligtvis brukar man utgå från att människor är oskyldiga tills att dom fallit och vunnit laga kraft. Med stor sannolikhet att någon kommer att dömas kan man möjligen någon gång ta en liten genväg. Men det är inget att rekommendera.

Så du menar på att putin och de som möjligar eller direkt står för sagda handlingar ska ta sig till tex hage och "pleed their case"? intressant, jag delar den uppfattningen, men du vet, verkligheten är ju inte en saga, det borde du ju vara medveten om, när dina sagor har visat sig vara... bara sagor...
Citera
2022-12-12, 19:14
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbaDonkey
Kanske inte vända, men mycket möjligt att alla som rekryterats, varav en del faktiskt får någon sorts utbildning, kommer att göra skillnad. Kanske kommer nyrekryteringen göra att ryssarna behåller ställningarna i månader/år. Jag tror bara det är för tidigt att räkna ut ett stort land som använder sina egna fattigaste medborgare som canon-fodder. Alla ryssar kan inte vara totalt obrukbara som soldater ?

Det blir ju exponentiellt värdelösare ju högre nån i rang är som bestämmer över soldaterna. Putin var kanske skarp 99 men han är inte skarp längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in