2022-12-12, 16:44
  #273829
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du och andra klarar inte av ett svar eller förstår inte och då kommer whataboutism och jämförelser in i bilden men det tål ni inte för byxorna på er blir då nerdragna.

Man kan ju ställa en fråga på detta sätt; kan Ryssland ockupera Ukraina lika länge som USA ockuperat Irak eller Afganistan? Bakgrunden är densamma med förebyggande självförsvar (Ryssland frågade FN om dom fick precis som USA) och att sen jaga terrorister (eller nazister).

Bäst vore om alla följde reglerna och internationella lagar. I det här fallet hade då Minskavtalet genomförts och vi skulle ha haft det lugnt i Europa. Men det är helt uppenbart att väst och då framför allt USA kan bryta regler då det passar men vi får hoppas att det blir ändring på det och att FN skärper sig.

Ooops! Det var kul. Moretex välkommen! Tänkte väl det.

Jaha och du tycker FN skall skärpa sig..

Ja de har svinat, förstört mycket och invaderat Ukraina menar du.
Och annekterat Krim.

Jo jo.

För att inte tala om USA..
Citera
2022-12-12, 16:48
  #273830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Den Ukrainas ortodoxa kyrkan har väl tagit kraftigt avstånd från den ryska skenheliga ortodoxa kyrkan har jag för mig vilket ju i så fall var på tiden. För skvätter man vigvatten på terroristledaren Putin och hans islamistiska anhang så är man ju inte kristen för fem öre utan supportar bara den terror lille Putin bedriver i grannlandet, det fria och oberoende Ukraina.

Byt skiva snälla.

Dessa putinister är blinda och kommer så förbli.

Släpp det.
Citera
2022-12-12, 16:53
  #273831
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Helt otrolig en direktträff på några ryska kackerlackor köttmos och spridda kroppsdelar efteråt som ett surrealistiskt konstverk men en seglivad råtta kryper därifrån:

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1602255565031440384?t=cLf2ed2hcOiqyQkawMXJOw&s=19
Om man vaknar fortfarande vid liv med ett ben liggande över sig, då är det läge för en trisslott.

A propos diskussionen om artilleri och ammunition:
om man kan skjuta på det där viset så räcker ett eldrör ganska länge (2000 skott x 5 ryssar = 10,000 inkräktare per eldrör…). Hur i h-e hinner de rikta in pjäsen mot precis den platsen i terrängen som drönaren ser? Otroligt imponerande och demoraliserande för Ivan som vet att han kan vara dödens så fort han går i öppen terräng.
Citera
2022-12-12, 17:02
  #273832
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om man vaknar fortfarande vid liv med ett ben liggande över sig, då är det läge för en trisslott.

A propos diskussionen om artilleri och ammunition:
om man kan skjuta på det där viset så räcker ett eldrör ganska länge (2000 skott x 5 ryssar = 10,000 inkräktare per eldrör…). Hur i h-e hinner de rikta in pjäsen mot precis den platsen i terrängen som drönaren ser? Otroligt imponerande och demoraliserande för Ivan som vet att han kan vara dödens så fort han går i öppen terräng.
Det är inte artilleri utan en stridsvagn skulle jag gissa.
Hoppas dom fick död på den sista med sedan
Citera
2022-12-12, 17:03
  #273833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Ooops! Det var kul. Moretex välkommen! Tänkte väl det.

Jaha och du tycker FN skall skärpa sig..

Ja de har svinat, förstört mycket och invaderat Ukraina menar du.
Och annekterat Krim.

Jo jo.

För att inte tala om USA..

Detta ständiga försvarande av Ryssland att ni bara orkar
Citera
2022-12-12, 17:07
  #273834
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du och andra klarar inte av ett svar eller förstår inte och då kommer whataboutism och jämförelser in i bilden men det tål ni inte för byxorna på er blir då nerdragna.

hahaha, du vet att dina efterblivna shitposter finns kvar på flashback, de försvinenr itne bara för att du virrar tilld et.

Citat:
Man kan ju ställa en fråga på detta sätt; kan Ryssland ockupera Ukraina lika länge som USA ockuperat Irak eller Afganistan?
Absolut, om de får stöd för det i fn, tex genom en resulution

Citat:
Bakgrunden är densamma med förebyggande självförsvar (Ryssland frågade FN om dom fick precis som USA) och att sen jaga terrorister (eller nazister).

Med skillnaden då att ryssland valde att inte presentera några bevis eller motivera varför de befanns sig i ukraina eller för den delen följa minskavtalet för att på så sätt få bort terroristerna (de fanns ju inte innan rysslands invasion = "ryssland" är terroristerna i ukraina)



Citat:
Bäst vore om alla följde reglerna och internationella lagar.

korrekt. därav resulution
2014
Resolution 68/262 =Crimea är ukrainskt (inte något annat...)
och
2022
Resolution ES-11/1 = ryssland ska ut ur hela ukraina

Citat:
I det här fallet hade då Minskavtalet genomförts och vi skulle ha haft det lugnt i Europa.
Det förutsätter ju att ryssland hållit sin del, så tyvärr är det rysslands fel att det inte är lugnt i europa.

Citat:
Men det är helt uppenbart att väst och då framför allt USA kan bryta regler då det passar men vi får hoppas att det blir ändring på det och att FN skärper sig.

Tvärtom faktiskt,

i fallet med iraq och afganistan finns där ju resulutioner som stöder intervention, även ryssland är ju med på ett hörn där.....
Citera
2022-12-12, 17:08
  #273835
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Det är inte artilleri utan en stridsvagn skulle jag gissa.
Hoppas dom fick död på den sista med sedan

Enligt denna post så är det en ATGM.

An ATGM hit on the positions of Wagnerites
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1602255565031440384
Citera
2022-12-12, 17:09
  #273836
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Du och andra klarar inte av ett svar eller förstår inte och då kommer whataboutism och jämförelser in i bilden men det tål ni inte för byxorna på er blir då nerdragna.

Man kan ju ställa en fråga på detta sätt; kan Ryssland ockupera Ukraina lika länge som USA ockuperat Irak eller Afganistan? Bakgrunden är densamma med förebyggande självförsvar (Ryssland frågade FN om dom fick precis som USA) och att sen jaga terrorister (eller nazister).

Bäst vore om alla följde reglerna och internationella lagar. I det här fallet hade då Minskavtalet genomförts och vi skulle ha haft det lugnt i Europa. Men det är helt uppenbart att väst och då framför allt USA kan bryta regler då det passar men vi får hoppas att det blir ändring på det och att FN skärper sig.

Det finns en del att kritisera USAs krig för men invasionen av Irak och Afghanistan hade inget med imperialism att göra till skillnad från Rysslands krig mot Ukraina som bara motiveras av att Ryssland vill ha ökat inflytande och makt.

Irak och Saddam startade krig och invaderade länder (mot bla Kuwait som är USAs allierade), genomförde folkmord, dödade alla som inte stöttade hans politik, utförde terrorism m.m.

Afghanistan invaderades då de fick skulden för 9/11

Ukraina är inte ett hot mot Ryssland på något sätt. De har inte startat några krig eller utfört några attacker mot Ryssland alls.
Citera
2022-12-12, 17:12
  #273837
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Ryss-runkarna i tråden som påstår att Ryssland/Putin inte alls sagt att de ska ta över Ukraina på några dagar eller veckor borde kolla början på denna videon.

https://www.youtube.com/watch?v=c6FgIN37lcQ&ab_channel=CBCNews%3ATheNation al

Jag kollade. Där var inget om att Putin har sagt att de ska ta över Ukraina på x dagar. Däremot de två-tre värsta hökarna i media skrävlade om hur kraftfulla Ryssland är. Men det är något annat än regimens (Putins) hållning. Ryssland har alltid haft en hök-flygel som skriker och gormar. Det är politiskt OK att vara en obegränsad doomer i Ryssland, men inte hur fredlig och anti-Putin som helst. Men som sagt, hökar och Putins mål är två olika saker.
Citera
2022-12-12, 17:12
  #273838
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Tillämpningen av internationell lag berör både Ukraina och andra konflikter eftersom den är universell.

Återigen, det finns inte speciella internationella regler skrivna just för den här konflikten i Ukraina, utan reglerna är skriva för konflikter mellan alla länder. Därvidlag ska alla länder och alla konflikter i idealfallet bedömas efter samma mall. Problemet är de olika tolkningarna, som gör detta omöjligt. Ryssland har sin tolkning och USA har sin tolkning, som givetvis passar deras egna syften och målsättningar. Om endera av stormakterna börjar skriva sina egna regler *host-host*, så följer andra efter. Det går inte att ha kakan och att äta den.

Så då är du väl medveten om att ryssland i strid mot internationell lag och utan casus belli invarderat och slaktar civila i ukraina, dvs ett avsiktligt folkmord.
Citera
2022-12-12, 17:14
  #273839
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Om vi nu ska komma med fria tolkningar så kan det ju lika gärna vara så att en storoffensiv i Ukraina förbereds...
Ja den har du ju flaggat för länge!

De hade ju enligt dig skickat 150000 man till Kherson för att ladda upp inför den offensiven!

Är det kanske dags då att de kryper fram under de hålor de hållit sig gömda i och anfaller då?
Citera
2022-12-12, 17:19
  #273840
Avstängd
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Den blev nog geolokaliserad av Ukrainarna direkt.
Fan så korkad den idioten var?

Om han överlevde lär han inte leva länge till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in