2018-08-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Och jag hängde upp mig på det låga skadeståndet de tilldelades av staten. 60 tusen kr.. Så jävla elakt lågt.

Jaså? Själv tyckte jag det var i högsta laget. Våra offentliga medel borde inte spenderas på sånt. Har man en anhörig vars bortgång man skulle behöva stora ekonomiska medel för att hantera så får man teckna en livförsäkring som alla andra. Någon måtta får det väl ändå vara på hur mycket pappa staten ska förväntas curla...?
Citera
2018-08-27, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Jaså? Själv tyckte jag det var i högsta laget. Våra offentliga medel borde inte spenderas på sånt. Har man en anhörig vars bortgång man skulle behöva stora ekonomiska medel för att hantera så får man teckna en livförsäkring som alla andra. Någon måtta får det väl ändå vara på hur mycket pappa staten ska förväntas curla...?

När det är pappa staten som är indirekt ansvarig för det inträffade tycker jag att det är lämpligt med hög ersättning.
Citera
2018-08-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Nja. Har du träffat många i liknande situation så du kan bedöma vad som är normalt och inte?
Som du skriver levde han ju bara för sin dotter (vilket är ganska ovanligt) så det är ju inte konstigt att reaktionen möjligtvis är extrem.
Men absolut måste jag erkänna att det lät lite skumt att inte jobba. 0-6 anser jag att en förälder bör vara hemma minst 50% men när de börjar skolan verkar det märkligt.

Jag lyssnade inte på sommarpratet men anledningen till att han inte jobbade var "lyckade aktieaffärer". Dvs han är ekonomiskt oberoende och det är därför han inte arbetar.

Skulle jag ha pengarna skulle inte jag heller jobba.

Kan sätta mig in i hans situation eftersom vi var en hårsmån från att separera för 4 år sen och då hade vi bara ett barn. Hade det blivit skilsmässa då så hade jag nog hamnat i en liknande situation som den här pappan.

Nu har vi ett barn till och inga omedelbara planer på skilsmässa. Men jag har det ändå i bakhuvudet sen det som hände 2014. Tror jag skulle leva extremt mycket för mina barn. Tyvärr. Sen skulle jag bli gammal och bitter när de trots det inte vill hälsa på mig på hemmet.
Senast redigerad av Locifer 2018-08-27 kl. 13:46.
Citera
2018-08-27, 13:56
Medlem
jay.simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuisCustodiet
Alltså, det som hände på Drottninggatan var naturligtvis fruktansvärt bortom allt förstånd. Att någon överhuvudtaget och därtill en flicka alldeles på tröskeln till livet ska behöva omkomma på detta brutala sätt på grund av någon slags jävligt missriktad religiös fanatism gör mig fullständigt vansinnig - och, för att knyta an till din trådstart, som far till döttrar gör det mig livrädd. Bara tanken på att någon av mina flickor skulle möta sitt öde på detta eller liknande sätt gör mig kallsvettig.

Men.

För det första så ogillar jag skarpt det här fenomenet som vi ändå hittills med pikanta undantag varit hyfsat förskonade från i Sverige, nämligen det att vi gör "kändisar" av människor vars enda claim to fame är att de förlorat någon under avskyvärda omständigheter. Det är inte värdigt. Att man berättar sin sida någonstans i någon intervju är en sak, men att gång efter annan uppträda i media tycker jag personligen är rätt beklämmande. Ett annat exempel är Emma Jangestig, vars barn mördades i Arboga för tio år sedan, där man till och med lyckats göra hennes namn så pass välbekant att man inte längre behöver göra något tillägg om Arbogamorden.

För det andra så lägger både Ebbas mamma och pappa - i de intervjuer jag sett med dem (ska ärligt säga att jag inte lyssnat på pappans sommarprat) - an en ton som skaver i mig. Båda har pratat om sitt stora engagemang för sin dotter och saknaden efter henne, men det bäddas alltid in i hur de båda var äldre när Ebba föddes och att dottern var deras sista chans till egna, biologiska barn. Det är för sent för dem att skaffa nya barn, osv. Det är som att den stora tragedin är att de inte kan få nya barn. Jag vill inte använda för starka ord om detta av respekt för den tragedi som drabbat dem i och med Ebbas död, men det här perspektivet som de båda återkommer till, och i synnerhet pappan, det känns jävligt konstigt. Jag har riktigt, riktigt svårt för det.

Vi har han som förlorade sin familj i Thailand uttnyttjade sina döda barn och döda fru för att avancera och tjäna pengar. Tror till och med att han blev krönikör för Aftonbladet.

(FB) Pigge Werkelin - återkomsten

Nu skriver jag ingenting om Ebbas föräldrar har varken läst någon intervju eller lyssnat på programmet.
Citera
2018-09-18, 09:45
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Ebbas pappa Stefan skriver ”Ebbas mördare kom till Sverige på grund av en huvudlös asyl- och migrationspolitik som saknar motstycke i Europa, ja faktiskt i hela världen” i en debattartikel i Bonnier-media idag. Ytterligare en faktor han pekar ut är korrumperade myndigheter som inte följer lagarna samt de korrumperade 7K/PK-partierna.
Citat:
Det hade inte behövt ske. Om svenska staten – och i förlängningen landets politiska ledning under de senaste decennierna – hade agerat som man har rätt att kräva av ett modernt, välordnat och resursrikt samhälle, då hade Rakhmat Akilov aldrig varit i närheten av Drottninggatan den dagen. Han hade inte ens varit i Sverige.

Akilov fick sitt utvisningsbeslut ett halvår innan han genomförde sitt attentat, ett dåd som ägde rum nästan tre månader efter det att han skulle ha lämnat landet. Men ingen försökte hitta honom, ingen undersökte om han befann sig på sin hemadress. Att Migrationsverket och Polisen inte gjorde sitt jobb och avvisade en person som befann sig här illegalt, resulterade i att min dotter miste sitt liv och att mitt eget liv för alltid är förstört. Liknande förluster har andra anhöriga till de mördade gjort.

Kan orsaken vara att beslutsfattarna helt enkelt är för oroliga för att bli utpekade i en sådan utredning för att vilja tillsätta en? Sverige så som jag vill att det ska vara, ett tryggt och fungerande samhälle och ett föredöme i omvärlden, finns uppenbarligen inte längre. Jag har dock bestämt mig för att försöka använda min sorg, min bitterhet och vrede till någonting konstruktivt, till att försöka göra Sverige lite bättre.
källa
Citera
2020-10-21, 18:10
Medlem
nickomyras avatar
Har han fått något napp ?
Såg att hans tjejkompis hjälpte han leta tjej .

Men om han fortfarande är väldigt deppig måste det nog vara svårt ?
Citera
2020-12-01, 18:06
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Har han fått något napp ?
Såg att hans tjejkompis hjälpte han leta tjej .

Men om han fortfarande är väldigt deppig måste det nog vara svårt ?

Han är väl inte direkt purung heller.
Citera
2020-12-01, 20:56
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Han är väl inte direkt purung heller.
Men han verkar ha det helt ok ställt .
Citera
2021-03-01, 21:20
Medlem
Merwinnas avatar
https://nikys.se/2021/february/ar-du...zo6hsTKEbZNFug

Ebbas pappa har länge nu "annonserat" på nätet och i olika intervjuer, efter en ny mamma till ett nytt barn. Jag tycker att alltsammans är rätt märkligt. Paret ska alltså inte vara riktigt tillsammans, och inte bo ihop (eller bara några dagar då och då, för barnets skull). Det han vill ha, är uppenbart en livmoder att odla det nya barnet i, det som ska bli en ny Ebba - och en kvinna som delar det praktiska och ekonomiska med barnet. Dessutom är hans krav helt orealistiska, och hans självbild alldeles för uppblåst. Bara det att han är 57 år nu - vilken ung kvinna i fruktsam ålder, vill egentligen ha barn med en så gammal man? Och speciellt om det INTE handlar om en förälskelse, utan något slags gemensamt projekt (där han kanske inte kommer att orka så mycket, eller ens hänga med tills det nya barnet blir vuxet).

Sedan finns det en anledning till, att jag personligen aldrig skulle ha gett mig in i det där (jag är för gammal för att få barn, jag diskuterar bara rent hypotetiskt nu): Ebbas pappa avgudar uppenbarligen Ebba - hon hade inga fel i hans ögon. Och hon gick bort i en ålder då de flesta barn är harmoniska, vetgiriga och roliga att umgås med.

Jag tänker, att det nya barnet han får, alltid kommer att jämföras med Ebba. Han eller hon kommer ju att gå förbi den harmoniska 10-11-årsåldern, och kanske bli någon som missköter skolan, umgås med fel gäng, smäller i dörrar, kallar sin pappa "Gubbfan", blir hemkörd berusad av polis, blir gravid i tonåren, whatever... Förutom sådant som märks redan på små barn, som utseende, begåvning, vighet och grace, personlighet o.s.v. - det kommer att bli väldigt jobbigt för ett barn, att alltid tävla med ett spöke, som inte längre kan göra något fel, och i minnet bara blir mer och mer ofelbart för varje år...

...och som mamma skulle det göra ont i en, och man skulle få en släng av sleven, att det är ens fel att det nya barnet inte kan vara så älskligt och allmänt omtyckt som Ebba var... Som sagt - jag skulle ALDRIG stoppa näsan i det getingboet!

Hans arbetsnamn på att återskapa det kallar han skämtsamt "Sara 38 år från Östermalm".

Som person kan man kortfattat säga att jag är sportig, välutbildad, och ser bra ut. - allt är ju relativt, men framför allt har jag massor av humor och förhoppningsvis lite intelligens. Att skratta tillsammans är ju en riktig höjdare, liksom bra sex; ett fysiskt attraktivt utseende är lika viktigt som utstrålning, karisma, bra självkänsla, inre hållning och moral och tusen andra inre kvaliteter. Personligen tycker jag om Stockholm med dess omnejd, det kan vara skärgården, utelivet, träna - inte att förglömma mysiga hemma kvällar.

Det här låter också skumt. Det nya barnet kanske inte skulle vilja gå på Handels... Har han eller hon en snöbolls chans i Helvetet att få bestämma det själv..?

Skola och utbildning är centrala bitar för Stefan därför var det viktigt att Ebba skulle röra på sig näst intill dagligen eftersom han är övertygad om att det påverkar studieresultatet. Hans stora dröm var att Ebba en dag skulle ta studenten från Handelshögskolan som ligger ett stenkast från deras bostadsadress, han vet inte om Ebba hade exakt samma dröm men hon hade det som krävdes för att klara det, hon var en lysande stjärna enligt hennes lärare på Campus Manilla.

???
Citera
2022-09-24, 01:10
Citat:
Ursprungligen postat av Jkj
Jag tycker att Ebbas pappa känns lite mysko. Han var nog det redan innan hon dog.
Om han skaffar ett barn nu är han 70 innan hon ens börjar högstadiet. Det är väl inte så kul för en tonåring att ha en så gammal pappa?
I intervjun säger han att Ebba ville ha en labrador, samtidigt säger han att Ebba från sin himmel säger åt honom att skaffa ett barn till. Jag tycker att han borde skaffa en labrador.

Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Han är lite udda, ja. En smula autistisk ja.
Han är inte intresserad av en fru eller partner.
Han vill bara ha ett barn som ska finnas där för honom

Kanske inte är helt rätt tråd detta, men nu är han igång igen, denna gång i en intervju i Expressen/Amelia. Tror aldrig jag hört en människa låta så desperat, och det känns som att traumat med Drottninggatan bara delvis förklarar det. Bombar random kvinnor på Facebook med vädjan om att hjälpa honom att få barn igen.
– Det finns ju tusen olika varianter. Drömmen är förstås att ha en vanlig relation, men jag är öppen för allt. Kanske en lesbisk kvinna som vill ha barn, kanske en karriärmamma som vill fortsätta att jobba medan jag tar hand om barnet. Jag kan tänka mig att bo ihop eller att ha barnet varannan vecka.
https://www.expressen.se/amelia/rela...fter-en-mamma/

Hela artikeln är som en kontaktannons. Betonar att han har humor och stålar osv. Har också nån stiftelse man dock får intrycket att det inte är så mycket bevänt med.
Citera
2022-10-01, 17:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Kanske inte är helt rätt tråd detta, men nu är han igång igen, denna gång i en intervju i Expressen/Amelia. Tror aldrig jag hört en människa låta så desperat, och det känns som att traumat med Drottninggatan bara delvis förklarar det. Bombar random kvinnor på Facebook med vädjan om att hjälpa honom att få barn igen.
– Det finns ju tusen olika varianter. Drömmen är förstås att ha en vanlig relation, men jag är öppen för allt. Kanske en lesbisk kvinna som vill ha barn, kanske en karriärmamma som vill fortsätta att jobba medan jag tar hand om barnet. Jag kan tänka mig att bo ihop eller att ha barnet varannan vecka.
https://www.expressen.se/amelia/rela...fter-en-mamma/

Hela artikeln är som en kontaktannons. Betonar att han har humor och stålar osv. Har också nån stiftelse man dock får intrycket att det inte är så mycket bevänt med.

Ja, nu är jag för gammal för att bli gravid, men även om jag hade varit ung nog och önskat mig ett barn till, så hade jag aldrig gått med på ett sådant arrangemang. Det blir ju bara konstigt och fel. Barn ska vara en följd av kärlek mellan en man och en kvinna. Inte något som de går ihop om att skaffa sig, som en iskall affärsuppgörelse.

...och sedan detta med idealiserandet av Ebba, som sagt. Det lär bara bli värre för varje år, just för att hon INTE lever och därför INTE kan göra tonårsrevolt, eller göra sin pappa besviken på tusen andra sätt. Han skriver jämt att hon skulle ha gått på Handelshögskolan, men det kanske hon inte själv skulle ha velat? Eller kommit in på...

Som sagt: vilket levande barn han än skulle få nu, skulle bli en besvikelse i jämförelse med fantasibilden av Ebba... Jag skulle inte vilja göra ett barn så ont.
Citera
2022-12-12, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, nu är jag för gammal för att bli gravid, men även om jag hade varit ung nog och önskat mig ett barn till, så hade jag aldrig gått med på ett sådant arrangemang. Det blir ju bara konstigt och fel. Barn ska vara en följd av kärlek mellan en man och en kvinna. Inte något som de går ihop om att skaffa sig, som en iskall affärsuppgörelse.

...och sedan detta med idealiserandet av Ebba, som sagt. Det lär bara bli värre för varje år, just för att hon INTE lever och därför INTE kan göra tonårsrevolt, eller göra sin pappa besviken på tusen andra sätt. Han skriver jämt att hon skulle ha gått på Handelshögskolan, men det kanske hon inte själv skulle ha velat? Eller kommit in på...

Som sagt: vilket levande barn han än skulle få nu, skulle bli en besvikelse i jämförelse med fantasibilden av Ebba... Jag skulle inte vilja göra ett barn så ont.

Sant men ni kvinnor verkar ha ett gott inbyggt försvar drf e han fortsatt barnlös
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in