https://nikys.se/2021/february/ar-du...zo6hsTKEbZNFug
Ebbas pappa har länge nu "annonserat" på nätet och i olika intervjuer, efter en ny mamma till ett nytt barn. Jag tycker att alltsammans är rätt märkligt. Paret ska alltså inte vara riktigt tillsammans, och inte bo ihop (eller bara några dagar då och då, för barnets skull). Det han vill ha, är uppenbart en livmoder att odla det nya barnet i, det som ska bli en ny Ebba - och en kvinna som delar det praktiska och ekonomiska med barnet. Dessutom är hans krav helt orealistiska, och hans självbild alldeles för uppblåst. Bara det att han är 57 år nu - vilken ung kvinna i fruktsam ålder, vill egentligen ha barn med en så gammal man? Och speciellt om det INTE handlar om en förälskelse, utan något slags gemensamt projekt (där han kanske inte kommer att orka så mycket, eller ens hänga med tills det nya barnet blir vuxet).
Sedan finns det en anledning till, att jag personligen aldrig skulle ha gett mig in i det där (jag är för gammal för att få barn, jag diskuterar bara rent hypotetiskt nu): Ebbas pappa avgudar uppenbarligen Ebba - hon hade inga fel i hans ögon. Och hon gick bort i en ålder då de flesta barn är harmoniska, vetgiriga och roliga att umgås med.
Jag tänker, att det nya barnet han får, alltid kommer att jämföras med Ebba. Han eller hon kommer ju att gå förbi den harmoniska 10-11-årsåldern, och kanske bli någon som missköter skolan, umgås med fel gäng, smäller i dörrar, kallar sin pappa "Gubbfan", blir hemkörd berusad av polis, blir gravid i tonåren, whatever... Förutom sådant som märks redan på små barn, som utseende, begåvning, vighet och grace, personlighet o.s.v. - det kommer att bli väldigt jobbigt för ett barn, att alltid tävla med ett spöke, som inte längre kan göra något fel, och i minnet bara blir mer och mer ofelbart för varje år...
...och som mamma skulle det göra ont i en, och man skulle få en släng av sleven, att det är ens fel att det nya barnet inte kan vara så älskligt och allmänt omtyckt som Ebba var... Som sagt - jag skulle ALDRIG stoppa näsan i det getingboet!
Hans arbetsnamn på att återskapa det kallar han skämtsamt "Sara 38 år från Östermalm".
Som person kan man kortfattat säga att jag är sportig, välutbildad, och ser bra ut. - allt är ju relativt, men framför allt har jag massor av humor och förhoppningsvis lite intelligens. Att skratta tillsammans är ju en riktig höjdare, liksom bra sex; ett fysiskt attraktivt utseende är lika viktigt som utstrålning, karisma, bra självkänsla, inre hållning och moral och tusen andra inre kvaliteter. Personligen tycker jag om Stockholm med dess omnejd, det kan vara skärgården, utelivet, träna - inte att förglömma mysiga hemma kvällar.
Det här låter också skumt. Det nya barnet kanske inte skulle vilja gå på Handels... Har han eller hon en snöbolls chans i Helvetet att få bestämma det själv..?
Skola och utbildning är centrala bitar för Stefan därför var det viktigt att Ebba skulle röra på sig näst intill dagligen eftersom han är övertygad om att det påverkar studieresultatet. Hans stora dröm var att Ebba en dag skulle ta studenten från Handelshögskolan som ligger ett stenkast från deras bostadsadress, han vet inte om Ebba hade exakt samma dröm men hon hade det som krävdes för att klara det, hon var en lysande stjärna enligt hennes lärare på Campus Manilla.
???