2022-12-11, 11:53
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Ja jag kanske borde sagt "stridsvilja", förmågan ligger ju på hur mkt omvärlden skjuter till såklart.

Så frågan är om "Västvärlden" är beredda att skjuta in såpass mkt resurser att Ukraina kan befria allt fd territorium inkl Krim? Att chanserna för kärnvapenkrig blir för stora?

En kompromiss där ukraina blir tvungna att erkänna delar av Donbass kanske blir det som sker?

Jag hoppas på det sista, tycker också det är det rimliga (minst risk för etnisk rensning).

Det är svårt att förstå hur ryssarna tänker omkring Krim. Varför är det så in i helvete viktigt? Om man förstår det (eller förstår att de inte bryr sig utan bara "låtsas" att de bryr sig), så kan man ju skalera insatsen därefter. Men även där finns stor risk för etnisk rensning vid ukrainsk vinst.
Citera
2022-12-11, 11:54
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Ok, så du gissar och får fram något du själv tycker är rimligt i ditt eget huvud. Ok, jag trodde du hade något att komma med. Ber om ursäkt. Vänligen tillbaka till dina egna tankar. Hörs
Men det är väl samma med dig. Du tycker något är orimligt i ditt eget huvud och ifrågasätter det utifrån det.
Har du inte själv en "trovärdig källa" får du väl acceptera att du inte vet, istället för att ifrågasätta allt andra säger utifrån din egen känsla.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Varför ska du ens bry dig om vad du "tror på", du är väll på något plan medveten om din ringa förmåga och kapacitet.

Du har ju redan pekat ut att ryssarna ljuger (iför inte något revulutionerande insikt, men endå)

här kan du ju jämföra
https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine

Ukraina har sagt att fler än 13000 dödats, i somras sa de att ca 10`000 dödats och 30`000 skadats. (hitintils)

Källa finns ovan.

att du hittar på siffror är väll endå det enda som är orimligt i det här sammanhanget. du ser ju hur lätt det är att avfärda rysslands "officela" siffror objektivt, precis som jag gjorde med dina påhittade.

sen är casulties, confirmed dead, estimated killed , 3 helt olika saker. att du inte förstår det sätter dig helt i händerna på antigen

1. rysk propganda
2. journalister
3. random troll

Okej, siffran 13000 känns rimlig om ryssen har det samma approx. Men det som diskuterats här ursprungligen var siffror på flera hundra tusen rysska förluster mot säg då 13000 ukrainare vilket inte alls är rimligt.
Citera
Medlem
Samtidigt som Putin och hans likar skyller på motståndaren och ber att soldaterna ska uthärda från sina uppvärmda palats/tv-studios dör ryssar plågsamt och helt meningslöst.
Ryssarna brys sig heller inte om sina medmänniskor utan prioriterar att filma förödelsen. Om Putin vill kan kriget sluta idag.

https://twitter.com/NOELreports/status/1601706331895136256
https://twitter.com/wartranslated/status/1600847388242894848
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1596799742071214080
Citera
2022-12-11, 11:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Bara ruiner kvar av basen vid Melitopol som fick besök av Himars igår kväll.

https://twitter.com/Rinegati/status/1601882210306592768

Härligt!

Nästan ett ryzzkt militärt mål om dagen nu!

Skön kontrast till piss-ryzzens attacker mot civila.
Citera
2022-12-11, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag får erkänna att det här var ett roligt och väldigt grafiskt argument. Mitt i allt elände.

Ja, det är ju det jag skriver: de har skickat en massa i grunden bra grejer till skroten. Hade ryssarna slagits smartare hade det blivit ännu svårare för Ukraina. Ryssarna har robusta äldre prylar kvar som det absolut inte är något fel på, men det gör liksom ingen skillnad — det är det jag säger. I stället för att vräka på inledningsvis och kollra bort sig helt kunde man gjort tvärtom och sparat lite på krutet.

Vi får väl se när T-14 Armata är redo för serietillverkning. Om det blir 2025 eller 2030. T-90 är förvisso en bra vagn, men dem har man slösat på.

Har ärligt talat ingen som helst aning om vad UAF tänker ta sig för härnäst, men har det inte varit ovanligt lite prat om HIMARS ett bra tag nu?

När var det senast "Himars 'o' clock"?

Igår??
Wagner gnällde t.o.m!
Citera
2022-12-11, 11:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad

Ukraina kommer inte på något vis kunna vinna något på detta krig. Konsekvensen är endast död och ett förstört samhälle.
Ännu ett märkligt inlägg av dig.

Ukraina har vunnit åtskilligt redan i detta krig. Varje m^2 man befriat från rysk ockupation är givetvis viktig, och där ingår Kharkiv oblast, Lyman och N Kherson. Människorna där behöver nu inte bli vasaller till Kreml. Det är hela poängen med nationalstaters försvarsmakt att kunna hindra fråmmande makt att annektera dess territorium. Ukraina har lyckats utmärkt med det ända sedan mars-april.

Omvänt så är varje m^2 som Ryssland ockuperar vid ett eventuellt vapenstillestånd förlorade för Ukraina. Det finns ingen realistisk väg att få tillbaka de områden genom förhandlingar, med tanke på att Ryssland startade ett erövringskrig när de redan hade större delen av vad de nu ockuperar.

Du skriver som alltid att Ryssland säkert vinner, ja, enligt dig hade de väl vunnit redan i våras. Som tur är styrs inte Ukraina eller EUs länder av defaitister som Arnstad och motståndet mot Rysslands aggression fortsätter.

En mer relevant fråga är om en seger för Ryssland ens är teoretisk möjlig om man ser till helheten. Även om Ukraina skulle besegras militärt innebär inte det att Ryssland slipper undan sanktionerna. De lindrigare sanktionerna 2014-2021 kostade, enligt Rysslandsexperten och ekonomiprofessorn Anders Åslund, halva Rysslands BNP-tillväxt. Kostnaderna för de ny drakoniska sanktionerna blir naturligtvis en helt annan, men negativ tillväxt som enda rimliga utfall. Dessa sanktioner kan förväntas kvarstå i åratal samtidigt som Ryssland självt måste betala för återuppbyggnaden in te bara i Donbas och de övriga annekterade områdena, utan hela Ukraina. Låter som en rejäl Pyrhus-seger.
Citera
2022-12-11, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Militärflygplan har redan kraschat, möjligen pga. brist på reservdelar.

Det finns en seghet i samhällen som gör att saker fungerar hyfsade en bra stund, trots sanktioner, men när det börjar kärva som nu vid vintertid så kan saker börja haverera på allvar.

Ge piss-ryzzarna 2-3 år till, när vi kan se de riktiga effekterna av sanktionerna.
Citera
2022-12-11, 12:00
Bannlyst
Citat:
Har du någon trovärdig källa på att 100 tusentals Ryssar har dött eller skadats i Ukraina?

Fattar inte denna fixering vid antal döda och lemlästade ryzz-fittor.

Bara konstatera att dom är några.

Och att för varje dag som ukrainarna lyckas hålla liv i det här kriget så skjuts det ihjäl några pissryzzar till.

Bra nog!
Citera
2022-12-11, 12:02
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nu får ni lägga av, det är ju diskutera siffror jag håller på med. Att sticka huvudet i sanden och tro att det dör 10-15 ryssar på varje ukrainare är inget som rimligtvis speglar verkligheten.
Och rätt farligt med. Se nu till att försöka avsluta denna konflikt mest pga Ukrainarna då det är dem som får lida mest.
Genom att hela tiden spä på att det dör ryssar i drivor och att Ukraina kommer driva ut ryssen helt är ju rent förkastligt för just Ukrainarna då det inte kommer ske såklart.
Problemet är att det går inte avsluta konflikten med mindre än att ryssarna åker ut. Man kan skapa någon form av vapenstillestånd, men det kommer bara att göra att båda sidorna börjar ladda upp igen. Ukraina för att ta tillbaka sin mark och ryssarna för att ta mer av Ukraina.
Citera
2022-12-11, 12:03
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Fyndigt med Poopin. Vaddå troll, vill du inte ha så riktiga siffror som möjligt?
Inkräktarna kommer aldrig att gå ut med det faktiska antalet döda ryZzar så jag förlitar mig på Usa och deras kalkyler som senast jag läste närmade sig 100k döda, tar det själv som en ungefärlig siffra då det kan vara både färre eller fler men nånstans där i trakterna är nog ganska korrekt
Citera
2022-12-11, 12:05
Medlem
Ryzzarna terrorbombar och mörklägger Ukraina dag, efter dag efter dag.

Tänker någon där på barnen som skall leva mitt i dessa terrorbombningar?

Här ett värmande exempel från Strömsund Sverige.

"Kartong efter kartong fylls med julklappar som skickats till barnen i Ukraina. Hör samordnaren Evy Ohlsson"
Ett exempel på en krigshjäte på distans.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/evy-ohlsson-i-stromsund-samlar-julklappar-till-barnen-i-ukraina
Senast redigerad av Antistalk 2022-12-11 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in