2022-12-11, 11:23
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Sverige och många svenskar har under lång tid bara ignorerat en massa problem, och stoppat huvudet i sanden. Många svenskar har tom arbetat hårt för att motarbeta de som har belyst problemen.

När ett land har en media och en kultur, som mer eller mindre fördömer all typ av kärlek/stolthet för landet, folket och flaggan, resulterar detta på längre sikt att människor endast arbetar för att gynna sin personliga karriär och makt. Därför har vi haft två stora partier, Moderaterna och Socialdemokraterna, som har varit allierade med Miljöpartiet, och förstört en massa, enbart för att få behålla sina personliga löner och sin personliga makt.

Jag vet inte vilka problem som kommer att komma i framtiden. Men jag vet att Sverige kommer att få riktigt många problem. Bara titta runt lite på olika saker. Vi har en polis som typ består av 50% kvinnor, och där korruption och inkompetens är på en hög nivå. Polisen löser knappt några brott längre. Typ hälften av alla mord förblir olösta. Jämför detta med 90-talet, där typ 80-90% av alla mord löstes. Detta beror väldigt mycket på att de genom åren hela tiden har sänkt en massa krav för att fler kvinnor och icke-svenskar ska kunna komma in. Detta resulterar givetvis i att de utöver detta, även får in fler inkompetenta svenska män. Tidigare ställdes det väldigt hårda krav på poliser. Det handlade om IQ-tester och psyk-tester bla. Men dessa kraven har bara sänkts och sänkts hela tiden. Som jag ser det finns det vissa yrken som inte vem som helst borde få. Jag personligen borde tex inte få bli polis. Det handlar inte om mitt register, utan om att jag inte har den fysik eller mentalitet som en polis bör ha. Enligt mig i varje fall. Polisen representerar våldskapitalet för staten. De är en auktoritet. Att ha en auktoritet som ingen respekterar, leder sakta till anarki. Hur många människor vill på något sätt ta order från, eller ens lyssna på, en polis som är full av inkompetens? Jag har personligen väldigt svårt att ta svensk polis seriöst efter att ha sett den kvinnan som höll upp skylten "white silence is violence". Det är ett av de mest pinsamma scener jag någonsin har bevittnat.

Ingenting sker i vaccum. Den negativa utveckling som har skett inom polisen, har givetvis även skett inom andra institutioner. Men det är ingen som tar tag i problemen, därför om de ska göra det, måste de göra det från en utgångspunkt där de kommer att bli stämplade som "rasister" och "kvinno-förtryckande", och därmed löper de risken att förlora sina arbeten. Så, vad som kommer att ske är att Sverige långsamt kommer att gå mot mer korruption och inkompetens hela tiden. Jag är 38 år, och jag ser en kraftig skillnad mellan Sverige idag, och Sverige för 20 år sedan. Om ytterligare 20 år kommer det att vara ännu värre, så vida det inte sker massiva förändringar från politiskt håll, där de stora partierna enas om att vi ska ha kärnkraft, vi ska inte ha massinvandring, och vi ska ställa hårda krav på vilka som får bli poliser, samt ge dem de befogenheter de behöver för att lösa och förhindra brott. Många poliser idag arbetar i princip som socialsekreterare, och lägger ner mer tid och energi på "kommunikation" än på att lösa brott. Du behöver inte veta särskilt mycket om kön för att räkna ut vart det kommer ifrån. Det är ungefär som om en massa män ska komma in på ett sjukhus, och börja lägga ner mer tid och energi på att få patienterna att börja styrketräna osv, istället för att stötta dem psykiskt.
Citera
2022-12-11, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vi har alltid sålt el och varit exportörer av el! I alla år fram tills nu?
Varför är helt plötsligt Sverige beroende av grannländer?

Du kanske inte har hört att vi har stängt ner delar av vår kärnkraft? Vi har dessutom inte möjlighet att flytta elkraft i vårt stamnät som inte har anpassats innan kärnkraften stängdes ner.
Citera
2022-12-11, 11:27
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo, vindkraft går att planera hyfsat bra.

Hurdå? Jag har bara läst och hört talas om en person som kunde det och det kan man läsa om i nya evangeliet. Men, berätta gärna......
Citera
2022-12-11, 11:29
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Nibe 360p med kombination av 2 st Mitsubishi LN25 och LN35.

Elpatronen jobbar för fullt på nätterna just nu. Ca 8 kWh per timme från 1 till 7. Resten av dagen gör vi av med 2.5 kWh per timme utan elpatron och bara luft luft. Övrig förbrukning är oväsentlig och tajmar inte det ofta förutom vid extrema toppar så undviker jag torktumlaren bara.

Nibe 360p är ställd till extra varm vatten 63 grader och extra varm vatten som aktiveras dvs el patronen som samtidigt värmer golvvärmen ( har 41 grader inställd) under natten. Sedan blir det fördröjning på systemet under dagen och jag har gott om varmvatten dagvis och behaglig golv.

Värmepumpen körs på vår/höst läge och använder inte vinter läge då jag inte kan styra värmen till de billigare timmarna så samt att på vinter läge körs ju elpatronen hela dygnet vilket är onödigt.

När vi låg på strax över 0 grader hade jag en dygnsförbrukning på ca 50-60 kWh just nu har jag 90 kWh och då minus 5-10. Har programmerat elpatronen med ytterligare 2 timmar på nätterna så den ska orka med att värma hela golvvärmen.
Okej jag har samma setup men bara en luftvärmepump och gör av med 45-50kWh vid minus tio. Dock kör jag 19-20 grader inne, eldar och har ekonomiläge på vattnet.

Jag skulle nog ändra till ekonomiläge på vattnet om jag var du, stänga av element etc i de utrymmen llvp når och sänka framledningstemperatur och om du nu vill ha väldigt varmt inne låta luftvärmepump stå för det och höja fläkthastigheten manuellt på dem.
Citera
2022-12-11, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Vi har alltid sålt el och varit exportörer av el! I alla år fram tills nu?
Varför är helt plötsligt Sverige beroende av grannländer?

Både Tyskland och Frankrike har stora problem med sin elförsörjning och dessa två länder styr i princip hela EU. Tyskland hade sin Putin-gas och Frankrike ett 20-ral kärnkraft nerstängda.
Citera
2022-12-11, 11:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Hurdå? Jag har bara läst och hört talas om en person som kunde det och det kan man läsa om i nya evangeliet. Men, berätta gärna......

Man tittar på vindkartor, sprider produktionen och kompenserar med intermittenskraft. Det är betydligt säkrare än att ha ex. två kärnreaktorer där en klantig tekniker kan trycka på fel knapp och stänga av produktionen i den ena i 7 månader samt ha den andra avställd för översyn under den mest kritiska månaden.
Citera
2022-12-11, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Du kanske inte har hört att vi har stängt ner delar av vår kärnkraft? Vi har dessutom inte möjlighet att flytta elkraft i vårt stamnät som inte har anpassats innan kärnkraften stängdes ner.

Varför bygger vi inte ny kärnkraft?
Eller gör som japanerna att starta upp tidigare nedslängda kärnkraftreaktorer? Om Sverige är oförmögna till att lyckas klara av den processen så får vi väl flyga hit ingenjörer från Japan och betala dem att göra jobbet. Så har vi oändligt med el sen

Finns även nya ofarliga kärnkraftverk som jag just nu inte kommer ihåg namnet på men skall kolla upp.
Finns även ett nytt projekt i Frankrike där de framställer el genom samma fusion som solen genererar som värme, det verket är klart år 2025.

Sen i värsta fall kan vi väl bygga kolkraftverk och det lär inte ta mer än ett år att få helt klart! Det kunde människor redan för 100 år sedan bygga så det är ett snabbt alternativ
Citera
2022-12-11, 11:35
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Hur kommer bpa ut via vindkraft?

Det avdunstar från bladen.
Citera
2022-12-11, 11:37
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Man tittar på vindkartor, sprider produktionen och kompenserar med intermittenskraft. Det är betydligt säkrare än att ha ex. två kärnreaktorer där en klantig tekniker kan trycka på fel knapp och stänga av produktionen i den ena i 7 månader samt ha den andra avställd för översyn under den mest kritiska månaden.

Håller med delvis. På vissa platser blåser det ju mer än på andra. Men, om det blåser lite, är vindstilla är det mycket vanligt att det är en vädertyp som är förhärskande över hela den Europeiska kontinenten.
Vindkraft är och kommer aldrig att bli planerbar.

När det gäller planering av kärnkraft kan man verkligen fundera varför man planerar översyn under den mest kritiska månaden, som du skriver. Här tror jag att det handlar om att vinstintresset ges högre prioritet än samhällsintresset.
Citera
2022-12-11, 11:37
Medlem
Citat:
Jo, vindkraft går att planera hyfsat bra. Problemet i Sverige är elnätet, inte produktionen. Produktionen är för statisk och elnätet klarar inte att flytta el från norr till söder.
Hur kan du planera vindkraft, är ju vinden som styr? Gå in och titta på lite olika dagar så pendlar vindkraften häftigt mellan ca 20% ned till runt 5% det kallar jag inte speciellt planerbart. För några veckor sedan blåste på så jäkla bra att vi hade minus pris på elen.

Ja för få och för klena kablar innebär kraftig förlust på vägen, fungerade för 30 år sedan men inte nu. Därför måste man bygga elproducenter där det behövs. Då slipper man slösa miljarder på feta koppar eller ännu fetare aluminium kablar som är milslånga.

Ett annat stort problem är att bolagen gör precis ALLT för att tjäna pengar så att lägga fina ledningar till andra länder är betydligt mer ekonomiskt än att fixa till elen inom landet. Ironin är stor när en av de största vattenfall är till stor del statligt ägda.

Finns så många fel just nu att det är svårt att lista alla. Det vi kan konstatera är att många speciellt äldre kommer bli tvungna att flytta framåt våren.
Citera
2022-12-11, 11:39
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag håller med om att det finns olika grader av helvete, och att vi ligger illa till, men vi är ett av få länder nu i EU som har en högerregering och med ett nationalistiskt parti som håller i trådarna.

De svenska borgarna skulle räknas som extremvänster i resten av världen. SD är inte nationalister, de är kulturmarxister som kallar sig för nationalister. Det svenska samhället bygger på lager efter lager av lögner och vanföreställningar.
Citera
2022-12-11, 11:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Håller med delvis. På vissa platser blåser det ju mer än på andra. Men, om det blåser lite, är vindstilla är det mycket vanligt att det är en vädertyp som är förhärskande över hela den Europeiska kontinenten.
Vindkraft är och kommer aldrig att bli planerbar.

Men man vet ju om det innan man bygger vindkraftverket. D.v.s du tar det med i beräkningen och kompenserar det genom att bygga andra kraftverk på andra ställen. Du fattar att man inte behöver producera all el från en och samma punkt i ett nätverk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in