2022-12-11, 09:25
Medlem
Ashin-Wirathus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Haha jävla idioter!
Vi ligger på andra plats i EU när det kommer till elexportering, Sverige har alltså ett enormt överskott av el.

Ska du säga som verkar inte ha koll 😅

Vi har själva inte problem utan det är länder i EU som driver upp priset. Första gången på årtionde som vi varnas för el brist.

Det är jävla u-lands fasoner, men det kan du räkna ut med röven själv.

Sen verkar du inte har koll på marknaden alls, överskott = billigare, brist = dyrare.
Senast redigerad av Ashin-Wirathu 2022-12-11 kl. 09:31.
Citera
2022-12-11, 09:26
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu var det ju en energikris som bara väntade på att lösas ut. Om det inte var Putin som triggade det så hade nåt annat gjort det senare...

Att fasa ut planerbar energi med roterande massa mot vindberoende energi resulterar ju förr eller senare i kaos.

Ja Sveriges elproduktion var ju helt magiskt välplanerad förut, på den tiden man lät folk som kunde sin sak lägga planerna.

Vet inte hur nära man kommit att uppnå önskad tröghet i systemen i södra Sverige med mindre roterande massa, det finns ju andra sätt, men om man faktiskt agerat eller bara babblat om det är jag osäker på.
Citera
2022-12-11, 09:27
Medlem
okok1s avatar
Förr i tiden hade nog alla ugnar i sina hem som gick på ved. Då blev det varmt. Sedan kom elen och allt skulle bli så bättre. Kanske dags att installera dessa ugnar igen? Så folk slipper dö av kyla i Sverige? Eller just ja... staten vill inte att vi ska elda... Det är tydligen dåligt för miljön. 🤡🤡🤡
Citera
2022-12-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja Sveriges elproduktion var ju helt magiskt välplanerad förut, på den tiden man lät folk som kunde sin sak lägga planerna.

Vet inte hur nära man kommit att uppnå önskad tröghet i systemen i södra Sverige med mindre roterande massa, det finns ju andra sätt, men om man faktiskt agerat eller bara babblat om det är jag osäker på.

Det funkade tills vi fick en regering som styrdes av 4 kvinnliga partiledare, då tyckte de det var en bra idé att lägga ned kärnkraften för det är "onödigt".
Citera
2022-12-11, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Ja för 100 år sedan klarade sig folk helt utan el så varför gnälla så mycket?

Det va inte det jag sa din fucking åsna
Citera
2022-12-11, 09:35
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashin-Wirathu
Ska du säga som verkar inte ha koll 😅

Vi har själva inte problem utan det är länder i EU som driver upp priset. Första gången på årtionde som vi varnas för el brist.

Det är jävla u-lands fasoner, men det kan du räkna ut med röven själv.

Sen verkar du inte har koll på marknaden alls, överskott = billigare, brist = dyrare.

Såhär borde det vara...

Varje nation tänker till på vad man ska erbjuda sina medborgare / samhällskontraktet,
- trygghet
- skola
- sjukvård
- pension
- x

sen skulle jag vilja lägga till
- vatten
- avlopp
- el

När man väl gjort det, och landat i om el ingår ska varje nation sedan säkra sin egen tillgång/efterfrågan, eventuellt överskott kan sedan säljas till den som har tillfälligt underskott, men det är då till ett annat pris än självkostnadspriset

ps
ja och sedan kan man ju drömma om en värld utan gränser, vore fint tycker jag med - men där är vi inte nu, inte ens i horisonten och frågan är väl om vi någonsin kommer det framtiden får utvisa
Citera
2022-12-11, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Det va inte det jag sa din fucking åsna

Nej det var jag som skrev det, det ser du på att citatet var från mig.
Citera
2022-12-11, 09:36
Medlem
Citat:
Har 200kvm 70 talshus o ligger på i snitt 35kwh om dygnet hittills i december med termostaten på 20 grader. Så visst går det att snåla.

Många har dock äldre fönster, äldre värmesystem, dålig isolering mm o då drar det betydligt mer.
Ja sen har vi en kille på jobbet som bundit sitt el på 50 öre och har värmen på 24, 3 datorer på hela tiden och 4 tv hemma som han skoter o stänga av. Delen av problemet är åsnor som lever bland oss, bla våra politiker
Citera
2022-12-11, 09:38
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Förr i tiden hade nog alla ugnar i sina hem som gick på ved. Då blev det varmt. Sedan kom elen och allt skulle bli så bättre. Kanske dags att installera dessa ugnar igen? Så folk slipper dö av kyla i Sverige? Eller just ja... staten vill inte att vi ska elda... Det är tydligen dåligt för miljön. 🤡🤡🤡

vedeldning är hälsofarligt. Dina grannar får 30 procent större chans att bli dementa o vedeldare 70 procent ökad risk. Sen ökar risken för cancer o hjärtkärl sjukdomar. Tacka miljötalibanerna för det. Folk eldar som aldrig förr pga MPs politik.

"Boende i områden med de högsta halterna av rök från vedeldning hade en 30-procentig ökning av risk att drabbas av demenssjukdomar. I hushåll med egen kamin eller vedpanna var ökningen ytterligare dubbelt så stor. De löpte mer än 70 procents ökad risk att bli dementa"

Utsläpp från vedeldning är en betydande källa till exponering för förbränningspartiklar i Sverige. Luftföroreningarna orsakar bland annat lungcancer, för tidig död samt hjärt- och kärlsjukdomar. Utsläpp från vedeldning har även kopplats till en förhöjd risk för demens.
Citera
2022-12-11, 09:39
Medlem
Citat:
Miljötalibaner har ingen koll på verkligheten typ.

De förstår inte begrepp som planerbar elproduktion, roterande massa tex.

MP idé är ju att bygga tokmycket vindkraft för att nå målen. Med tokmycket vindkraft blir priset binärt. Antingen 0 kr eller 10 kr beroende på vind.

Men enligt MP behöver vi tydligen inte värma husen, tanka elbilar, laga mat mm när det är vindstilla

Ja de förstår inte att el inte kan lagras utan tror att om summan vi producerar under ett år överskrider behovet så är allt fint. Men så funkar det inte riktigt, att vi har överskott en blåsig höstdag är ingen tröst en svinkall och vindstilla vinterdag.
Citera
2022-12-11, 09:39
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Ja såklart, och då är ändå bensinen väldigt dyr! Det är något fel, och jag skulle säga att det är politikens fel helt och hållet.

Det skulle jag också säga och att ni får precis vad ni förtjänar, som passiviserade jon.
Ni kan inte säga att ni inte såg detta komma.

Reflekterar man över vad era politiker förstör. Alla värden, vidden av förödelsen och den absoluta bristen på ansvar. De senaste 10 åren har kantats av kriser. Då inser man att t.o.m. althögern var helt rätt ute med sin Finnspång-meme.

I.o.m. det finns det ett tjockt lager av eget ansvar. Vad man gör, röstar på och frånvaron av lynchning av bedragarna.
Citera
2022-12-11, 09:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Ja sen har vi en kille på jobbet som bundit sitt el på 50 öre och har värmen på 24, 3 datorer på hela tiden och 4 tv hemma som han skoter o stänga av. Delen av problemet är åsnor som lever bland oss, bla våra politiker

Med vindkraften behöver bundna avtal försvinna....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in