2022-12-10, 22:22
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kronolja verkar ha varit en mix av alla möjliga oljor och ursprung: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kronolja.

Så blir nog svårersättlig smakmässigt idag.

I ICA-tidndningen Nr 10 1952 så beskrivs kronologisk i en annons:

Kronolja ger NYA kunder
Rekommendera Edra kunder att steka fisken och koka potatisen (pommes frites) i Reymersholnis KRONOLJA.
KRONOLJA är dryg - - därför ekonomisk i använd- ning -- tack vare högre fetthalt och högre brännpunkt än något annat matfett.
https://www.ica-historien.se/wp-content/uploads/2017/01/da2010-164567-icaforlaget8704_b2a13_1953_10.pdf

Observera att det är REYMERSHOLMS som är tillverkare samma som gjorde Kron Vodka och senare Abslout Vodka men då under Vin&Sprit
Citera
2022-12-10, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ps.

Man Kunde faktiskt köpa vegetabilisk matolja även "förr".

Fast då bara i utländska butiker, tex asiatiska affärer eller arabiska affärer.
Där kunde man köpa stora dunkar med olja.

Vad är "förr" för dig egentligen? Med tanke på hur du skriver i diverse trådar så är du väl är typ 80 år så då borde det vara 50-60tal och då hade vi väl inte sådär överdrivet många asiatiska eller arabiska butiker här?

Härliga tider.
Citera
2022-12-11, 10:06
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Vad är "förr" för dig egentligen? Med tanke på hur du skriver i diverse trådar så är du väl är typ 80 år så då borde det vara 50-60tal och då hade vi väl inte sådär överdrivet många asiatiska eller arabiska butiker här?

Härliga tider.
Då borde du du ju också förstå att veta hut och tvätta örona när de äldre talar.

Annars kan jag faktiskt upplysa dig om att det faktiskt fanns en tidig period i den svenska moderna mathistorien som inkluderade fritering hemmavid.
Det blev bara så vansinnigt populärt alldeles för snabbt, och folkets magar började puta ut på ett sätt som inte direkt ställde den svenska självbilden i en allt för attraktiv dager - så den dåvarande allsmäktiga "Myndigheten för bevarandet av den högsvenska rasen" bestämde sig för att dra i nödbromsen och införa ett tillfälligt förbud för försäljning av skadliga frityrvätskor.
Förbudet gick emellertid inte genom helt och hållet, och det var därför som myndigheterna istället introducerade den lilla flaskan med sk "Kronolja."
Men den innehöll väl bara ca 2.5 dl, så det gick inte längre att djupfritera hela skinkstekar och julskinkor som förr.

Det enda "Kronoljan" fick användas till var ju "flottyrkokning av sk klenor (eller klenäter)," vid juletid.

Fast förbudet utmanades - som vanligt, som alltid - av amerikanerna när de etablerade snabbmatsrestauranger som Burger King, som ju använde ister för att fritera sina äppelpajer i.
Allt under största hemlighetsmakeriet så myndigheterna märkte ju inget förrän ryktet började nå upp hela vägen till deras högt placerade öron.
Och då var det så dags.
Citera
2022-12-11, 11:01
Medlem
Det var knappast ovanligt med matolja för. Vi hade alltid olja hemma. I vårt hushåll var det olja och smör som gällde. Sedan växte min generation upp (60/70-talister) och vi förstörde matkulturen med margarin samt införde transfetter.
Först på senare tid har jag hittat smör/olja. Enda gång vi numer använder margarin är när vi slänger ihop skitmat i farten och då flytande pga dess smidighet.
Citera
2022-12-11, 11:15
Avslutad
Citat:
Då borde du du ju också förstå att veta hut och tvätta örona när de äldre talar.

Annars kan jag faktiskt upplysa dig om att det faktiskt fanns en tidig period i den svenska moderna mathistorien som inkluderade fritering hemmavid.
Det blev bara så vansinnigt populärt alldeles för snabbt, och folkets magar började puta ut på ett sätt som inte direkt ställde den svenska självbilden i en allt för attraktiv dager - så den dåvarande allsmäktiga "Myndigheten för bevarandet av den högsvenska rasen" bestämde sig för att dra i nödbromsen och införa ett tillfälligt förbud för försäljning av skadliga frityrvätskor.
Förbudet gick emellertid inte genom helt och hållet, och det var därför som myndigheterna istället introducerade den lilla flaskan med sk "Kronolja."
Men den innehöll väl bara ca 2.5 dl, så det gick inte längre att djupfritera hela skinkstekar och julskinkor som förr.

Det enda "Kronoljan" fick användas till var ju "flottyrkokning av sk klenor (eller klenäter)," vid juletid.

Fast förbudet utmanades - som vanligt, som alltid - av amerikanerna när de etablerade snabbmatsrestauranger som Burger King, som ju använde ister för att fritera sina äppelpajer i.
Allt under största hemlighetsmakeriet så myndigheterna märkte ju inget förrän ryktet började nå upp hela vägen till deras högt placerade öron.
Och då var det så dags.

Intressant verkligen, men det svarar inte på min fråga om arabiska butiker "förr".
Citera
2022-12-11, 11:21
Medlem
Mor min var väldigt duktig på matlagning...stekte gjorde man i margarin...smör till bakverk mm..olja såg jag aldrig om det en fanns då på 70talet. kanske fanns men ingen använde det.
Citera
2022-12-11, 12:21
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanjolett-Rudis
Intressant verkligen, men det svarar inte på min fråga om arabiska butiker "förr".
Varför läser du inte böcker om hur det var här förr i tiden?

Det kan väl egentligen vara nästan vilka böcker som helst, så länge de på något sätt skildrar den tiden.

Jag läste tex för bara lite sedan en bok som den sk "Sala-ligan," Sveriges första riktigt stora och ökända organiserade brottslingar.
De mördade och rånade och höll på, åkte flotta amerikanska lyxbilar och klädde sig i trenchcoat med hatt.

Det var på 30-talet, så det var nästan 100 år sedan.
Ledaren, Sigvard Thurneman, var en ung man som var med i tiden och gillade att hålla sig ajour med sådant som var på modet. Särskilt intresserad var han av hypnos och matlagning.
Enligt uppgift var Sigvard en av de första i Sverige som ägnade sig åt fritering.
Och det var pga hans starka friteringsintresse som polisen först fick upp ögonen för honom, eftersom han brukade gå på Svarta marknaden för att handla sin frityrolja.
Svarta marknaden kallades så eftersom handlarna som sålde saker där ansågs vara svartmuskiga araber, och de sålde bla insmugglad olja i stora krus.

Ja, jag förstår såklart att du inte tror på mig, men det är faktiskt så det var.
Du kan själv lätt kolla upp den tidens populära svenska namn, och kanske häpna över hur många av dessa som klingar arabiskt (Ali, Omar, Said och Saida - som alltså är den kvinnliga varianten av det arabiska Said, och flera andra liknande namn).

Du blir förvånad förstår jag, men på den tiden uppfattades Mallamöstern som högst exotisk och framför allt mystisk.
Du minns väl från Ture Sventon att det finns med både en "Herr Omar," liksom en "flygande matta" eller hur.
Allt det härstammar från det tidiga 1900-talets arabiska trend här i Sverige, , pga de många araber som flyttade hit.
De flesta svenskar kom i kontakt med den just genom Svarta marknaden, och de varor som såldes där. Både lagliga liksom olagliga såsom frityroljan som gangstern Sigvard Thurneman blev så förtjust i.
Citera
2022-12-11, 12:28
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
I ICA-tidndningen Nr 10 1952 så beskrivs kronologisk i en annons:

Kronolja ger NYA kunder
Rekommendera Edra kunder att steka fisken och koka potatisen (pommes frites) i Reymersholnis KRONOLJA.
KRONOLJA är dryg - - därför ekonomisk i använd- ning -- tack vare högre fetthalt och högre brännpunkt än något annat matfett.
https://www.ica-historien.se/wp-content/uploads/2017/01/da2010-164567-icaforlaget8704_b2a13_1953_10.pdf

Observera att det är REYMERSHOLMS som är tillverkare samma som gjorde Kron Vodka och senare Abslout Vodka men då under Vin&Sprit
Rejmersholm har aldrig tillverkat absolut vodka. Inte heller vin och sprit.
Citera
2022-12-11, 12:46
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Rejmersholm har aldrig tillverkat absolut vodka. Inte heller vin och sprit.

Jo
Citat:
Absolut vodka började tillverkas 1979 och fabriken ligger fortfarande i Åhus, Skåne. Varumärket ägdes ursprungligen av statliga Vin & Sprit
https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/absolut-vodka-8801/

Och

Citat:
AB Vin & Spritcentralens anläggning på Reimersholme 1930-tal.
Reymersholms Spritförädlings AB (även känd under namnen Reimersholms Nya Spritförädlings AB och Reimersholms Gamla Spritförädlings AB) var en spritfabrik som hade sin verksamhet på södra sidan av Reimersholme i Stockholm. Företaget grundades 1869 av Lars Olsson Smith och blev 1917 en del av AB Vin- & Spritcentralen (dagens Vin & Sprit).
https://sv.wikipedia.org/wiki/Reymersholms_Spritförädlings_AB
Citera
2022-12-11, 12:48
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jo

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/absolut-vodka-8801/

Och

https://sv.wikipedia.org/wiki/Reymersholms_Spritförädlings_AB
Varumärket ägdes av vin och sprit ja.
Citera
2022-12-11, 14:23
Avslutad
Citat:
Svarta marknaden kallades så eftersom handlarna som sålde saker där ansågs vara svartmuskiga araber, och de sålde bla insmugglad olja i stora krus.

Ja, jag förstår såklart att du inte tror på mig, men det är faktiskt så det var.
Du kan själv lätt kolla upp den tidens populära svenska namn, och kanske häpna över hur många av dessa som klingar arabiskt (Ali, Omar, Said och Saida - som alltså är den kvinnliga varianten av det arabiska Said, och flera andra liknande namn).

Du blir förvånad förstår jag, men på den tiden uppfattades Mallamöstern som högst exotisk och framför allt mystisk.
Du minns väl från Ture Sventon att det finns med både en "Herr Omar," liksom en "flygande matta" eller hur.
Allt det härstammar från det tidiga 1900-talets arabiska trend här i Sverige, , pga de många araber som flyttade hit.
De flesta svenskar kom i kontakt med den just genom Svarta marknaden, och de varor som såldes där. Både lagliga liksom olagliga såsom frityroljan som gangstern Sigvard Thurneman blev så förtjust i.

Fyy fan vad du ljuger men du gör det på ett oerhört underhållande vis så poäng där.

Förresten har jag läst Raskens(som utspelar sig ungefär när du var tonåring) och det sades inget om vare sig matolja eller araber där.
Citera
2022-12-11, 19:43
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det var knappast ovanligt med matolja för. Vi hade alltid olja hemma. I vårt hushåll var det olja och smör som gällde. Sedan växte min generation upp (60/70-talister) och vi förstörde matkulturen med margarin samt införde transfetter.
Först på senare tid har jag hittat smör/olja. Enda gång vi numer använder margarin är när vi slänger ihop skitmat i farten och då flytande pga dess smidighet.

Nej, nej, nej, käre vän. Margarin var ju populärt långt innan vår generation växte upp. Det uppfanns typ 100 år före vår födsel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in