Citat:
Ursprungligen postat av
1423zZ
Lagstiftning hjälper ju endast när saker och ting uppdagas. Det krävs också tillräcklig bevisning för fällande dom.
Hur mycket det än spottas på begrepp som moral i dagens svenska samhälle underlättar en gemensam förståelse för vad vi bör och inte bör göra mot varandra om vi vill ha ett fungerande och bra samhälle. Allt kan inte lagstiftas om såvida vi inte vill ha ett absurt kontroll- och regelstyrt samhälle.
Hela poängen här är ju att hon inte ser ut att ha befordrats på sakliga grunder. Det är alltså högst relevant vem hon ligger med. Går givetvis åt båda hållen. En chef kan inte vara med någon underordnad, i beroendeställning. Fullständigt självklart.
På myndigheter finns redan massor av regler kring tjänstemannarollen. Tror att problemet här är att man har struntat i reglerna. Kan dock hända att de behöver bli tydligare eller att de behöver förstärkas om nu gemene man håller på att tappa allt omdöme.
Nu var det inte så jag menade. Självklart är det viktigt med moral i ett samhälle. På ett personligt plan anser jag att ett liv utan moral är meningslöst.
Svenska myndigheters verksamhet byggde till exempel tidigare på förtroende men ju fler som utnyttjar systemet, desto fler kontrollmekanismer måste man införa. Det är en sorglig men nödvändig utveckling. (Ja, jag vet precis vad det beror på.)
Jag är helt för ett återinförande av tjänstemannaansvar och hårdare korruptionslagar för att undvika sådana här situationer. Det är skrämmande när man tänker på vilket ansvar hon fick utan att ha rätt kompetens.