2022-12-10, 20:05
Medlem
IdunLos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Vi har lagar som behandlar korruption; möjligt att de behöver ses över. Och här kan jag se ett problem som lagstiftaren kan komma att ställas inför. Vad betyder "inte får befattningar utan meriter"?

Arbetsgivaren formulerar meritkraven i "jobbannonsen". Arbetsgivaren (chefen) har möjligheten att skapa en tjänst som är "designad" för en viss anställd som man vill ska ha tjänsten. Hur ska man kunna kommat åt sådant lagstiftningsvägen?

Att "designa" en tjänst kan gå till så här:
En ledig tjänst utlyses och meritkrav, kompetens, erfarenheter, osv specificeras. För att "sålla bort" sökanden, formuleras kraven mycket specifikt. Ett fåtal personer söker tjänsten. Ingen sökande uppfyller "allt". Ingen anställs. Den som tjänsten är tilltänkt för; söker INTE tjänsten.

Tjänsten utlyses igen, nu med något ändrade krav; ändrad på ett sätt som gör att den är "anpassad" till den som från början var tilltänkt till tjänsten. Denna gång är de sökande färre, ingen uppfyller samtliga krav, men den som var tilltänkt till tjänsten, uppfyller flest krav och får tjänsten.

De andra som sökt tjänsten, inser naturligtvis hur det ligger till, men väljer att inte "processa". För man förstår, att även om man i slutänden kanske får rätt, är det inte samma sak som att man får tjänsten. Och om man efter framgångsrikt processande, får tjänsten; inser man att man inte kommer att få den lättaste situationen i relationen till sina överordnade.
Vi har lagstiftning mot viss korruption men inte just den här typen. Det är polisforskaren Holgersson, som var först med att granska Staafs meriter, och forskare inom området korruption som menar att lagstiftningen behöver ses över.
Citat:
Holgersson berättar att kollegor inom polisen har blivit bestörta av nyheten men att en del även tycker att det är bra att den här typen av korruption, som han kallar det, kommer upp på bordet.

– Man vet att det förekommer, men tyvärr är den här typen av vänskapskorruption inte straffbar i Sverige.

Han säger också att de som forskar på korruption menar att Sverige bör vidga korruptionsbegreppet i brottsbalken.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisforskaren-stefan-holgersson-om-mats-lofving-och-anders-thornberg
Jo, jag vet hur rekryteringar kan manipuleras men kraven för vissa befattningar är svårare att modifiera för att passa en viss tilltänkt person.

När jag kollade upp underrättelsechefen i de olika polisregionerna var samtliga poliser med lång erfarenhet från olika befattningar inom polismyndigheten. I region Stockholm är chefen för underrättelseenheten jurist men har varit enhetschef på FRA.

Det är alltså på regional nivå fast kraven borde vara ännu högre på nationell nivå. Det kanske går att skräddarsy en tjänst för fluffiga jobb som ”strateg” eller ”samordnare” men kraven för en underrättelsechef går inte att knåpa ihop på samma sätt. Det finns ju en anledning till att Holgersson reagerade på just Staafs anställning.
Citera
2022-12-10, 20:05
Medlem
Starbacks avatar
Missis Staaf klagar på att hon blir smutskastad. Men har hon inte själv lagt en stabil grund för att bli just smutskastad? Först duperar hon konstapel Löfving så han anställer henne på en tjänst med risk för att åka fast för tjänstefel. Tjänstefel för något hon av HR anses icke kvalificerad för. Sedan blåser hon Löfving på gentjänster han lovats för den risk han löpte. Han blir förbannad för att han känner sig lurad.

Och visst. Han är lurad att begå tjänstefel. Sen när han påpekar den uteblivna gentjänsten anmäler aset honom för nån slags förföljelse för att skaka av sej sin påstridige beundrare som hon står i skuld till. Sen säger en annan användare att hon har varit på Byden också. Hon tycks ha smak för högdjur av olika slag. Slemmig jävel.

Nä, det bästa för polisens anseende är nog att ge henne silkessnöret. Dom har tillräckligt dåligt anseende redan efter att ha släppt efter för gängbrottsligheten i en omfattning som har få om ens någon motsvarighet i Väst. Linda Staaf är en god representant för svensk polis. Hon ljuger och manipulerar.
Citera
2022-12-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Killen på SÄPO är biträdande enhetschef på säkerhetsskyddsenheten.

Alltså vad fan. Vad är oddsen, ett person med ett ovanligt namn plockar bort en Wikipedia ”artikel” om en polischef där vänskapskorruption är såväl förnamn som efternamn. Samma person är chef på ”säkerhetskyddsgruppen” vilket är troligen samma grupp som hindrade polisforskaren att granska polisen. Hur djup är detta rättshaveri?
Citera
2022-12-10, 20:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Av med uniformen NU!

Hon verkar oftast lyda när mäktiga män säger det till henne!
Citera
2022-12-10, 20:10
Medlem
Jag vände mig till Sthlm universitet (nyskapad e-post) och bad då ut vilka kurser Linda Staaf aka linda Hansson född 1976 läst då hon emellanåt säger sig läst jurist där- jag har ännu inte fått svar
Citera
2022-12-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negermand
Vad säger sveavägen 68 om det hela du som är insatt?

Ingen aning men språkbruket är nog lite mer hyfsat där kanske än här.
Citera
2022-12-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Jag tror att du missförstod poängen med mitt inlägg.

Det är omöjligt att kontrollera och styra enskilda människors moral. Det är därför vi behöver lagstiftning som kriminaliserar den här typen av korruption.

Jag tror inte på folkfostran utan våra myndigheter ska granskas och regleras så att de fyller sin funktion - ”All offentlig makt i Sverige utgår från folket.”

Jag skiter i vem Staaf ligger med och varför, moraliserandet i tråden är snudd på amerikanskt, så länge hon inte får befattningar utan meriter. Det kommer alltid finnas sådana som Staaf och Löfving och just därför behöver vi ett system som omöjliggör den här typen av felrekryteringar (milt uttryckt).

Det mest omoraliska här är inte de inblandades sexuella relationer utan att skattefinansierade chefer inom den myndighet som ska upprätthålla lag och ordning anser sig stå över desamma. Det är för jävligt och dessutom ett hån mot alla poliser som upprätthåller lag och ordning på fältet.

Det är inte ”förbjudet” att prata om korruption och kvotering. Det gör ju flera debattörer i konventionella medier redan nu.

Lagstiftning hjälper ju endast när saker och ting uppdagas. Det krävs också tillräcklig bevisning för fällande dom.

Hur mycket det än spottas på begrepp som moral i dagens svenska samhälle underlättar en gemensam förståelse för vad vi bör och inte bör göra mot varandra om vi vill ha ett fungerande och bra samhälle. Allt kan inte lagstiftas om såvida vi inte vill ha ett absurt kontroll- och regelstyrt samhälle.

Hela poängen här är ju att hon inte ser ut att ha befordrats på sakliga grunder. Det är alltså högst relevant vem hon ligger med. Går givetvis åt båda hållen. En chef kan inte vara med någon underordnad, i beroendeställning. Fullständigt självklart.

På myndigheter finns redan massor av regler kring tjänstemannarollen. Tror att problemet här är att man har struntat i reglerna. Kan dock hända att de behöver bli tydligare eller att de behöver förstärkas om nu gemene man håller på att tappa allt omdöme.
Senast redigerad av 1423zZ 2022-12-10 kl. 20:20.
Citera
2022-12-10, 20:18
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
"påstådda utbildningar i ekonomi och juridik"

Trådsanning. Och då vill jag bara försiktigt peka på att vi inte har några som helst bevis för att utbildningarna är påstådda.

Det är många här som gör LHS till något hon kanske inte är. Tänk om hon inte är "mansslukerska"? Hon kanske inte alls har liggandet som karriärstege? Att hon vill uppåt i karriären, delar hon med många, både kvinnor och män.
Tänk om det är männen som förfört henne och hon inte kunnat stå emot? Karlars utseende är inte allt, inte deras lön eller position i samhället heller. De kanske har förstått att spela på en sträng som hon är svag för. Och att hon sedan "fått" ett chefsjobb av sin närmaste chef, är inte hennes fel. Det är hans ansvar. Möjligen kan man kritisera LHS för att vara godtrogen som tackade ja.
Kvittar. Man skiter ändå inte där man äter. Om vi leker med din hypotes att hon är jagsvag och har svårt att säga nej till DILF:ar, eller vilken jävla gubbe som helst, kanske Samhall är en säkrare plats än NOA för henne. Skicka gärna hela jävla knullgänget till Samhall - synd för arbetsledarna där men vi måste alla äta bajsmackor på jobbet.
Citera
2022-12-10, 20:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allanballanjugge
Man kan ju knulla till sig examina också genom att flirta med professorna. De har ju knappt fått fitta i sina liv. Jag vet en utländsk kvinna som köpte sin utbildning utomlands och pluggade nästan inte ett skit. Jobbar idag som högt uppsatt inom finans. Samma brud har under flera år haft silikonpattar. Det hjälper att rätt utseende och veta vem man ska knulla.

Jo, men att du känner till sådana fall, är ju inte bevis för att det är så i det här fallet.
Citera
2022-12-10, 20:20
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Vi har lagstiftning mot viss korruption men inte just den här typen. Det är polisforskaren Holgersson, som var först med att granska Staafs meriter, och forskare inom området korruption som menar att lagstiftningen behöver ses över.

Jo, jag vet hur rekryteringar kan manipuleras men kraven för vissa befattningar är svårare att modifiera för att passa en viss tilltänkt person.

När jag kollade upp underrättelsechefen i de olika polisregionerna var samtliga poliser med lång erfarenhet från olika befattningar inom polismyndigheten. I region Stockholm är chefen för underrättelseenheten jurist men har varit enhetschef på FRA.

Det är alltså på regional nivå fast kraven borde vara ännu högre på nationell nivå. Det kanske går att skräddarsy en tjänst för fluffiga jobb som ”strateg” eller ”samordnare” men kraven för en underrättelsechef går inte att knåpa ihop på samma sätt. Det finns ju en anledning till att Holgersson reagerade på just Staafs anställning.

Annika Stenberg som var Polischef för region kom direkt ifrån Skatteverket och hade ingen poliserfarenhet vilket slutade i katastrof och att hon fick sparken.
Hon anställdes av Dan Eliasson som kom direkt ifrån Försäkringskassan, det var en mörk tid när inte poliserfarenhet värderades särskilt högt, inte konstigt att det gick åt helvete.
Citera
2022-12-10, 20:21
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Missis Staaf klagar på att hon blir smutskastad. Men har hon inte själv lagt en stabil grund för att bli just smutskastad? Först duperar hon konstapel Löfving så han anställer henne på en tjänst med risk för att åka fast för tjänstefel. Tjänstefel för något hon av HR anses icke kvalificerad för. Sedan blåser hon Löfving på gentjänster han lovats för den risk han löpte. Han blir förbannad för att han känner sig lurad.

Och visst. Han är lurad att begå tjänstefel. Sen när han påpekar den uteblivna gentjänsten anmäler aset honom för nån slags förföljelse för att skaka av sej sin påstridige beundrare som hon står i skuld till. Sen säger en annan användare att hon har varit på Byden också. Hon tycks ha smak för högdjur av olika slag. Slemmig jävel.

Nä, det bästa för polisens anseende är nog att ge henne silkessnöret. Dom har tillräckligt dåligt anseende redan efter att ha släppt efter för gängbrottsligheten i en omfattning som har få om ens någon motsvarighet i Väst. Linda Staaf är en god representant för svensk polis. Hon ljuger och manipulerar.
"Duperar". Det är väl i så fall något som måste bevisas att hon skulle farit med osanning eller på andra sätt påverkat Lövet på ett brottsligt sätt? Än så länge verkar det bara som gubbjäveln använt kuken istället för huvudet när han var en ledande person i urvalsprocessen. Man kan vara kriminellt dum i huvudet utan att det är brottsligt - tråkig nog.
Citera
2022-12-10, 20:23
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag vände mig till Sthlm universitet (nyskapad e-post) och bad då ut vilka kurser Linda Staaf aka linda Hansson född 1976 läst då hon emellanåt säger sig läst jurist där- jag har ännu inte fått svar

Garanterad lögn 🤥
Senast redigerad av Yinool0401 2022-12-10 kl. 20:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in