2022-12-10, 19:35
Medlem
Kendras avatar
Fornarina jeans (för tjejer)
JC (affären)
Stuff (skatemärke?)
Flame boy (skatemärke?)
Citera
2022-12-10, 19:35
Medlem
På 1980-talet var WordStar den dominerande ordbehandlaren.
Citera
2022-12-10, 19:36
Medlem
Fruit of the Loom. T-shirts.
Citera
2022-12-10, 19:36
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Min far, salig i åminnelse sedan över 30 år, hade Brut som sin favorit och doften sitter kvar i mitt luktorgan. Köpte en flaska Brut när jag var i Tjeckien för något år sedan och det var samma doft och nog satt den kvar längre än några minuter. Kanske finns Brut och Brut?
Jag köpte från grekland genom ebay, både deo och after shave. Lukten är densamma men after shaven sitter inte alls i länge, minuter var en underdrift men inte timmar.

Brut och Brut 33 var samma sak men Brut 33 var utspätt så det var bara 33% av Brut. (har jag för mig sedan det glada 80-talet)
Citera
2022-12-10, 19:40
Avslutad
Sun Microsystems.

Zündapp.

Triumph Engineering. Märket lever vidare som Triumph Motorcycles men har inget med det ursprungliga bolaget att göra.

JVC.

Technics.

Matsushita/Panasonic.
Senast redigerad av Pecka- 2022-12-10 kl. 19:56.
Citera
2022-12-10, 19:40
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Skype (köptes upp av microsoft och försvann)
Say what?! Jag använder Skype nästan dagligen för att hålla kontakt med kompisar och släktingar genom chatt, telefonsamtal eller videosamtal.
Det är möjligt att det köptes av Ms men försvann gjorde det inte.
Citera
2022-12-10, 19:46
Medlem
Jolt cola
Four roses cola
Gold River
Skoal Bandit
Pripps fatöl
Steinlager
Fosters
Lantmännen
DMz Datormagasin
Tidningen M.A.D

finns hur mkt som helst som kommit och gått genom åren
Citera
2022-12-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Swatch är väl egentligen anledningen till att jag ens la upp tråden.
Någonstans runt 90-talet gick alla och köpte sig en Swatch klocka. Vet att det finns samlare och som med allt annat nördar som betalar en halv miljard för ett perfekt praktexemplar av en speciell utgåva.

Vilka fler exempel finns det på varumärken som bara i princip dött ut?

Swatch tog alla stålar de tjänade på låtsasklockorna och köpte upp en mängd tillverkare av riktiga schweiziska klockor och den största tillverkaren av mekaniska urverk. Så de vann ändå, trots att det egna varumärket svalnade.
Senast redigerad av 744glx 2022-12-10 kl. 19:54.
Citera
2022-12-10, 19:47
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok! Men de har nog bara sålts lokalt i så fall. Har inte sett någon i det fria på ett decennium.

Haha. Tio gånger pengarna ... De är lite översöta, tycker jag, men konceptet borde plagieras.
De sista åren bakades Baddaren bara en eller två gånger per år, och såldes bara i "Bräckboden" , butiken som finns intill fabriken i Kungälv.
Tror att maskinerna var gamla och slitna, och det var besvärligt att få till ett bra slutresultat.

Baddaren är egentligen inte så lämpad för industriell tillverkning / hantering. Hållbarheten är kort.

Går relativt enkelt att fixa hemma i köket. Ett exempel:
https://www.kungalvsposten.se/nyheter/hon-bakar-egna-baddare-godare-%C3%A4n-de-riktiga-1.64364342
Citera
2022-12-10, 19:48
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
I Sverige är väl Facit mest känd, dom trodde inte på digitala "räknemaskiner" försvann väldigt fort när miniräknaren kom.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Facit_%28f%C3%B6retag%29?wprov=sfla1
Det framgår ganska tydligt på din länk att de var medvetna om fördelarna med digitala räknemaskiner, men saknade resurserna som IBM och Sharp hade för att utveckla egna.

Citat:
Ja. Nu när du säger det är väl Nokia ett liknande exempel som inte hängde med vad som väntade runt hörnet.
Stephen Elop från Microsoft gick ju in där som en trojansk häst för att få Nokia att satsa på Windowsmobiler. Men folk associerade Windows med struliga datorer, så Android och iPhone framstod som säkrare alternativ.

Citat:
Lägg till Kodak. Tjänade miljarder på film och framkallning, helt dött nu.
Paradoxalt nog var Kodak pionjärer för digitalkameror för civilt bruk (de första digitalkamerorna fanns på spionsatelliter). Men så struntade Kodak den nischen och det gick som det gick.
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Ett tidigt exempel på "Go woke, go broke" är väl United colors of Benneton?
Var det verkligen därför det gick utför med dem? Jag trodde wokegrejen kom senare när de blev desperata och redan hade tappat mycket marknadsandelar.
Citera
2022-12-10, 19:48
Medlem
Lofoto
Casal (portugisisk moppe tillverkad i Portugal)
Kreidler (tysk moppe)
Riff (tuggummi)
Toy (tuggummi)
Hagenfeldt (butikskedja kläder)
Citera
2022-12-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Gatorade, sportdrycken.

Jag tror syskonet powerrade finns kvar. Gott när man är bakis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in