2022-12-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Altavista.
Yahoo (finns kvar, köpes av Micro$oft).
Skype (köptes upp av microsoft och försvann)

Skype köptes väl upp av Ebay.
Citera
2022-12-10, 13:27
Medlem
Glostrups avatar
Åldern märks härinne

Listor på globala företag som ansågs dominerande i sin bransch och sedan försvann brukar annars börja med Xerox, och svenska listor brukar börja med Facit. Annars är Blockbuster, Enron, Commodore, Blackberry, Palm, Compaq och Netscape bra exempel för oss lite äldre.

I Sverige har vi sett en hel del bensinmacksloggor försvinna, den senaste var väl Statoil. Inom elektronikskrot så har Thorn, Expert och On Off försvunnit, och inom (nuvarande) Coop lär en hel del pengar plöjts ner i mer eller mindre framgångsrika varumärkesbyggande som Konsum, Domus, Robin Hood, Obs! Interiör, Storkonsum, Gröna Konsum mfl.
Citera
2022-12-10, 13:28
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Polaroid
De finns tydligen ännu i USA men knappast någon köper skiten nu för tiden
Citera
2022-12-10, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Kanadensiska BlackBerry var väl otroligt poppis med sina mobiler. Kallades ju för CrackBerry i staterna. De finns väl kvar, men torde ha bytt affärsidé eller bara ha någon promille av marknaden förmodar jag.

Palm med sin Palm Pilot var ju också väldigt poppis men lyckades ändå missa tåget när IPhone och Android tog över.

BlackBerrys affärsidé var väl att samtalen krypterades. Vilket förbjöds. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2022-12-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Är det någon som minns Playahead? Alla coola kissar hade Playahead, det var THE SHIT fram till Facebook lanserades.

Vet att Lunarstorm fanns också men det var inte lila tufft som jag minns det.

Playahead var en scam och pedofila jaktmarker. Dom hade en chatt där alla "stammisar" satt och där outade sig folk om deras dejter med minderåriga.

Men helt klart old school!
Citera
2022-12-10, 13:33
Medlem
Voelsens avatar
Gatorade, sportdrycken.
Citera
2022-12-10, 13:33
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Den där Takano… sweatshirt som bara höll några år
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2022-12-10 kl. 13:37.
Citera
2022-12-10, 13:36
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Åldern märks härinne

Listor på globala företag som ansågs dominerande i sin bransch och sedan försvann brukar annars börja med Xerox, och svenska listor brukar börja med Facit. Annars är Blockbuster, Enron, Commodore, Blackberry, Palm, Compaq och Netscape bra exempel för oss lite äldre.

I Sverige har vi sett en hel del bensinmacksloggor försvinna, den senaste var väl Statoil. Inom elektronikskrot så har Thorn, Expert och On Off försvunnit, och inom (nuvarande) Coop lär en hel del pengar plöjts ner i mer eller mindre framgångsrika varumärkesbyggande som Konsum, Domus, Robin Hood, Obs! Interiör, Storkonsum, Gröna Konsum mfl.

Du vet att det du skriver om är inkorporerade i nya namn/kedjor?

Vissa har konkat. Antingen har du eller jag missuppfattat trådstart.
Citera
2022-12-10, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Playahead var en scam och pedofila jaktmarker. Dom hade en chatt där alla "stammisar" satt och där outade sig folk om deras dejter med minderåriga.

Men helt klart old school!
Haha jag vet, helt sjukt att det inte stoppades. Man skulle ju ha prenumeration också för att vara extra cool och få en speciell symbol på sin profil typ Silver, Guld, Platinum-användare. Räckte med att ringa ett 30 sek telefonsamtal och knappa in en personlig kod för att "uppgradera" kontot och det debiterades på nästa telefonräkning. Resulterade ju förstås i att alla kids ringde från nån annans telefon, vi var ett gäng som en månad ringde för TUSENTALS kronor från en pizzerias telefon minns jag. Fan vad dumma i huvudet vi var
Citera
2022-12-10, 13:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Alga
En megadominant inom brädspel i Sverige under hela min uppväxt.
Idag starkt marginaliserad, dom verkar helt ha gett upp, lite nytryck på gamla spel som ingen egentligen vill ha, eller lite partyspel.

Fjärran från den dominans dom hade.
Citera
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Spinning Jenny (vävstol)
Oldowan (yxa från länge sedan)
Girlie (glass)
Hitachi (bergsprängare)
Tamagochi (spel)
MTV (musikkanal)
DEC (datorer)
Zipdrive (lagring)
Citera
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Åldern märks härinne

Thorn sticker ut bland dina exempel. Dom hade sin egen affärsidé genom "hyrköp" som skinnade kunderna och ändå fick Thorn behålla produkterna om inte kunden slantade upp närapå nypris efter det bindande hyrkontraktet till slut löpt ut. Å andra sidan kunde man göra en del fynd genom att köpa begagnat hos Thorn. Dom funkade inte längre efter att krediternas guldålder dog ut och folk var tvungna att börja beta av sina skulder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in