2022-12-10, 16:46
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du insinuerade att det stort problem med Bitcoin är att det tappas bort, och att antalet Bitcoin går mot 0.
En helt idiotisk instansiering om du inte kan följa upp på det.

Ja, men om den verkligheten att det börjar bli "ont om Bitcoin" är 500 år bort, då ser jag inte riktigt problemet. Eller när tror du det blir "ont om Bitcoin"?

Oavsett så kommer det fortfarande finnas miljarder Satoshis kvar, som kommer bli alltmer värdefulla. Blir det ont om satoshis om 1000 år (eller när tror du?) så är det inte svårare än att lägga till ett par ytterligare decimaler på protokollet för att få fler enheter, millisatoshis eller vad du vill kalla dem.
Jag sa aldrig att det är ett ”stort problem” men påpekade endast det självklara.

Märkligt system som man har hittat på där man vet att alla dessa pengar till slut försvinner för evigt. Även om det skulle ta 1000 år.
2022-12-10, 16:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag sa aldrig att det är ett ”stort problem” men påpekade endast det självklara.

Märkligt system som man har hittat på där man vet att alla dessa pengar till slut försvinner för evigt. Även om det skulle ta 1000 år.
Eller så tar det 10 000 år? Men säger du att det tar 1000 år, så är det inte större problem än att dom då, år 3022, lägger till ett par decimaler så har dom milli Satoshis så det räcker och blir över.

Hur många fiat valutor överlever ens 100 år?
2022-12-10, 17:12
Medlem
Citat:

Om det så bara finns en bitcoin kvar, så räcker det, förutsatt att alla satoshis, millisatoshis och mikrosatoshis är spridda bland befolkningen och används som sparverktyg och för handel.
2022-12-10, 17:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om det så bara finns en bitcoin kvar, så räcker det, förutsatt att alla satoshis, millisatoshis och mikrosatoshis är spridda bland befolkningen och används som sparverktyg och för handel.
Plötsligt sätter du mina 1500 satoshis, som jag leker med i Bluewallet, i en helt ny dager. Skall se till att mina barnbarns barnbarn har mycket glädje av dem när jag lekt klart.
2022-12-10, 17:30
Medlem
Citat:
Eller så tar det 10 000 år? Men säger du att det tar 1000 år, så är det inte större problem än att dom då, år 3022, lägger till ett par decimaler så har dom milli Satoshis så det räcker och blir över.

Dom flesta Fiat valutorna har väl överlevt 100år?
Senast redigerad av johannes89 2022-12-10 kl. 17:33.
2022-12-10, 17:33
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Med tanke på alla bitcoins som blir låsta och "försvinner" när folk tappar sina wallets så kommer det väl tillslut inte finnas några kvar att handla med?
Ja, givet att folk inte säkrar upp.

Det här är en ickefråga. Det kommer aldrig slarvas bort hela kedjan.
2022-12-10, 17:38
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Dom flesta Fiat valutorna har väl överlevt 100år?

Snittlivslängden är iaf betydligt lägre än 100 år.
https://trader2trader.wordpress.com/2012/11/28/list-of-590-dead-currencies-demonetized-r-i-p/

Euron har väl bara 25 år på nacken, och många pratar ju om att den redan håller på att gå under.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-10 kl. 17:42.
2022-12-10, 17:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Snittlivslängden är iaf betydligt lägre än 100 år.
https://trader2trader.wordpress.com/2012/11/28/list-of-590-dead-currencies-demonetized-r-i-p/

Euron har väl bara 25 år på nacken, och många pratar ju om att den redan håller på att gå under.
Du brukar nämna detta med valutors ”livslängd” som om folk alltid blev av med alla sina besparingar när en valuta ersätts med en annan. Det är bara dumheter.

När bitcoin blir värdelöst finns det dock inget att göra. Dina pengar är borta.
2022-12-10, 17:52
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Jag har inte sagt något om några specifika antal år. Du saknar bildning som ska hela tiden tjafsa om dylikt.

Vi är i alla fall överens om att mängden bitcoin går mot noll över tid.

Att öka delbarheten hos bitcoin genom en fork är kanske möjligt i teorin, men det är också möjligt att höja taket på 21 miljoner. Det finns många tänkbara scenarion där detta kan ske.
2022-12-10, 17:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du brukar nämna detta med valutors ”livslängd” som om folk alltid blev av med alla sina besparingar när en valuta ersätts med en annan. Det är bara dumheter.
Folk blir av med sina besparingar. Turkarna hade 84% inflation på 12 månader, det är besparingar folk blir av med.
Du är fylld med dumheter.

Citat:
När bitcoin blir värdelöst finns det dock inget att göra. Dina pengar är borta.
"OM Bitcoin blir värdelöst"...
2022-12-10, 17:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Om vi är eniga om att det är osannolikt att ovan skulle vara ett problem de närmsta 1000 åren?
2022-12-10, 18:11
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt något om några specifika antal år. Du saknar bildning som ska hela tiden tjafsa om dylikt.

Att öka delbarheten hos bitcoin genom en fork är kanske möjligt i teorin, men det är också möjligt att höja taket på 21 miljoner. Det finns många tänkbara scenarion där detta kan ske.

Vi kan vara överrens om att fiatvalutor går mot noll över tid tack vare inflationen, och att Bitcoin (prissatt i fiatvaluta) kommer att gå upp över tid, om inga andra förutsättningar ändras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in