Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-12-10, 14:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlyric
Vad är det för varningstext? Vad varnar man för?

Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Är det en varningstext om blinkande bilder kanske, som i värsta fall kan utlösa ett epileptiskt anfall?

Den här varningstexten:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/V9e2Pl/disneys-varning--efter-kalle-anka-pa-svt
Citera
2022-12-10, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Den här varningstexten:

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/V9e2Pl/disneys-varning--efter-kalle-anka-pa-svt

OK. Har inte ens noterat den förut.

Mvh.
Citera
2022-12-10, 14:47
Kalle Ankas Jul är för barn, inte sett det efter jag var 12. Så jag undrar helt ärligt vad det spelar för roll.
Citera
2022-12-10, 14:52
Avstängd
Lägg ner skiten. De enda som bryr sig är väl Sverigedemokrater. Som måste titta eftersom det är "en svensk tradition" (med amerikanska, rasistiska filmer). Samtidigt som de avnjuter en "negerboll" till kaffet.

Public Service borde inte syssla med detta.
Dagens barn har ett överflöd av tecknad film och spel, de bryr sig inte om Kalle Anka.
Citera
2022-12-10, 14:53
Medlem
Mlyrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Den här varningstexten:

Haha, alltså. Finns det folk som på riktigt sitter och tittar på Kalles jul på julafton och blir kränkta över det som visas? Vad är det med folk nu för tiden
Citera
2022-12-10, 14:54
Medlem
PerniWhas avatar
tempeZZt länk var från 2021 men jag kan inte påminna mig att jag såg varningen. Lite luddigt i artikeln vad som åsyftas.
Nåja, lär se spektaklet även denna jul.
Citera
2022-12-10, 14:56
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Lägg ner skiten. De enda som bryr sig är väl Sverigedemokrater. Som måste titta eftersom det är "en svensk tradition" (med amerikanska, rasistiska filmer). Samtidigt som de avnjuter en "negerboll" till kaffet.

Dagens barn har ett överflöd av tecknad film och spel, de bryr sig inte om Kalle Anka.

Ja, den och Karl-Bertil Johnsson kan man ta bort.
Citera
2022-12-10, 14:59
Medlem
MuntertMongos avatar
Jag vill minnas är att varningstexten handlar om förekomsten av negrer, judar och andra varelser som gör det olämpligt för barn.
Citera
2022-12-10, 15:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
SVT borde visa en varning före programmet för att varna för Disneys behov att skriva människor på näsan och beklaga att de tvingas sända den obefogade varningen och att detta extrema beteende inte är något SVT står bakom eller stödjer.
Citera
2022-12-10, 15:03
Jag tycker att Babben kan läsa texten efter att hon tänt ljuset och det är dags för Kalles Jul. Självklart på genuin gotländska då.
Citera
2022-12-10, 15:10
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary

Låt oss kompromissa: lägg ned de statliga propagandakanalerna helt. Då slipper vi både sossepropagandan och Kalle Anka. Barnen har mycket riktigt annat att titta på och även de vuxna som nödvändigtvis vill ha vänsterpropaganda kan med ett par tryck hitta det på nätet eller ta del av det annorstädes. Att kalla propagandakanaler för "Public Service" är ett brott mot all god smak, men att istället lägga de 9 miljarderna om året på sjukvård, räddningstjänst, krisberedskap, samhällets inre och yttre försvar, energiproduktion och/eller infrastruktur hade ju faktiskt kunnat kallas för det. Speciellt som sosseriet har allt mer monterat ned de delarna till förmån för offentligt finansierad propagandaproduktion.
Senast redigerad av Europe 2022-12-10 kl. 15:13.
Citera
2022-12-10, 15:32
Medlem
tempeZZts avatar
Disney har gjort så i flera av sina äldre filmer.

Exempel:

- Dumbo. Sjungande kråkor kan uppfattas som ett rasistiskt inslag,
- Lady och Lufsen. Många kulturella stereotyper, bl.a. restaurangägaren och sång av två siamesiska katter.
- Peter Pan. Medlemmar av den amerikanska ursprungsbefolkningen kallas för ”rödskinn”.
- Aristocats. En katt tecknad som en asiatisk stereotyp syns spela trummor med ätpinnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in