2022-12-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Av någon mystisk anledning vill USA dock inte anförtro Ukraina några vapen som skjuter längre än typ 80 km, och det mesta av de vapen man skeppat in under nio månader är varken toppmoderna eller skjuter ens så långt. Ukraina kämpar alltså med andrasorteringen av NATO-vapen, varken så mycket eller så bra som de själva vill ha det. Trots det har många länder i Europa (t ex Tyskland) nästan tömt sina reguljära lager av taktiska vapen och ammunition för Ukros' skull.

Kan det ha att göra med att USA inte fullt ut litar på Zelensky och hans band när det gäller politiska bedömningar av vart kriget ska gå?

Att USA och NATO inte vill dras in fulllt öppet i kriget, medan Ukraina absolut vill ha dem med öppet, det vet vi redan.

Oj, så Ukraina har stoppat ryssarna och slagit tillbaka de på flera håll med andra sorteringens vapen?
Undra hur det ser ut om Ukraina får tillgång till första sorteringen?
Vad har ryssarna för sortering, 3:e, 4:e ?
Citera
2022-12-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Kan ju va så för att man inte vill förarga Ryssland och inte pga förtroendet för Zelensky? Hade Ryssland inte haft kärnvapen hade man likt Libyen upprättat en "no fly zone" och slagit ned ryska förband på någon månad.

Ja, och hade fallet Ukraina bytts ut mot Mexiko och en ny regering där erbjudit flottbaser till Ryssland eller Kina, så hade USA naturligtvis aldrig accepterat något sådant, eftersom det är USA:s officiella doktrin att länder i Latinamerika inte själva fritt får välja vilka de vill ingå allianser med. Hmm, märkligt att bara *vissa* hypotetiska/ kontrafaktiska exempel anses tillåtna här i tråden...

USA:s och Rysslands kärnvapen går naturligtvis inte att tänka bort ur ekvationen.
Citera
2022-12-10, 12:00
Medlem
Intressant klipp från östfronten:
https://www.youtube.com/watch?v=P0XbDMbf-xs

Ryssarna skickar fram ett ensamt fordon.
Ukraina har till synes en planerad kill zone med olika vapensystem och eldställningar.
Idioti möter professionalism.
Citera
2022-12-10, 12:01
Medlem
Citat:
Ja, och hade fallet Ukraina bytts ut mot Mexiko och en ny regering där erbjudit flottbaser till Ryssland eller Kina, så hade USA naturligtvis aldrig accepterat något sådant, eftersom det är USA:s officiella doktrin att länder i Latinamerika inte själva fritt får välja vilka de vill ingå allianser med. Hmm, märkligt att bara *vissa* hypotetiska/ kontrafaktiska exempel anses tillåtna här i tråden...

USA:s och Rysslands kärnvapen går naturligtvis inte att tänka bort ur ekvationen.

Imperialism bad ok?
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Det här börjar mer och mer likna en shitshow. När jag läser mina gamla poster känner jag mig ibland som den där snubben som vinglar ut i ett minfält med en rysk flagga i ena handen och en AK i den andra. Putin står och svajar med ett glas i handen. Zelenskys rådgivare skäller ut påven. Girkin har rätt (igen). Ryssland annekterar områden som man därefter överger. Ukraina briljerar på Twitter. It's time to put an end to the war in Ukraine!

Mina sympatier ligger fortfarande hos folkrepublikerna i Donetsk och Luhansk, men de finns ju inte ens mera. Det finns inga separatister kvar.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har inte hört något nedlåtande om Ukraina från amerikanskt håll. Voluntärer tyckte det var kaosigt och amatörmässigt i början men inte mer än det.

Det var en video med en amerikansk stridsvagns-youtuber och en tysk stridsvagns-youtuber och jag har hört det från många amerikaner bl.a. en f.d. specialsoldat som varit i Ukraina och utbildat sjukvårdare. Det verkar vara en vanlig uppfattning bland amerikanska veteraner i deras Youtube-kanaler etc. Hur USA har skickat vapen till Ukraina speglar nog det också. De har verkat långsamma men det är för att de först måste utbilda ukrainarna att använda dem rätt. M777 artilleriet var nog undantaget som stressades dit p.g.a. Ukraina hade slut på 152mm granater. Därför slickade man ett enkelt helt manuellt system som Ukraina kunde använda på vanligt sovjet-vis. Ukraina fick nog knappast några excallibur-granater då. Övriga artilleri tog mycket längre.

Jag har talat med en svensk IRL som varit där och han säger samma sak; att de har en dålig utbildning och många sovjetiska metoder hur de skall strida.
Citera
2022-12-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det här börjar mer och mer likna en shitshow. När jag läser mina gamla poster känner jag mig ibland som den där snubben som vinglar ut i ett minfält med en rysk flagga i ena handen och en AK i den andra. Putin står och svajar med ett glas i handen. Zelenskys rådgivare skäller ut påven. Girkin har rätt (igen). Ryssland annekterar områden som man därefter överger. Ukraina briljerar på Twitter. It's time to put an end to the war in Ukraine!

Mina sympatier ligger fortfarande hos folkrepublikerna i Donetsk och Luhansk, men de finns ju inte ens mera. Det finns inga separatister kvar.

Så våld och krig är dåligt?
Politiska lösningar är det enda som är tänkbart om man har något innanför pannbenet.
Citera
2022-12-10, 12:03
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inget mystiskt öht, de har öppet deklarerat att de inte vill ge Ukraina vapen som hotar mål djupt inne i Ryssland eftersom Putler och Karen Lavrov lätt blir provocerade då.
Nu har USA dock sagt att de kommer att utrusta Ukraina med drönare som når långt in i Mordor och även konstaterat att Ukraina har all rätt att använda dessa. Enda de begär är att Ukraina håller sig till internationella konventioner och följer krigets regler. Någon som är svårare för ryzzsvinen att förstå än det är för efterblivna hundar att förstå relativitetsteorin.
Citera
2022-12-10, 12:04
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:

Som vanligt en amputerad argumentation som inte fungerar.
Citera
2022-12-10, 12:06
Medlem
Citat:
Det finns olika typer av imperier, många här låtsas att USA minsann inte är något imperium och aldrig har haft den sortens ambitioner "eftersom de inte har annekterat land till sig själva på över hundra år". Det är rätt och slätt nonsens.

Många kan inte tänka fritt utan underkastar sig auktoritära ledare och tror på deras lögner. En ständig kamp.
Citera
2022-12-10, 12:07
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Det har aldrig funnits mer än en handfull separatister och ett hundratal lättledda alkoholister i Donbabwe och Luganda. Allt var styrt från Kreml med typer som Girkin och inhyrda legosoldater, huliganer, FSB och ditskickade ryzka värnpliktiga.

Folket ville tillhöra Ukraina. Även de flesta ryskspråkiga ville det.
Citera
2022-12-10, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Putin misstänks hittat kryphål i sanktionerna – producerar robotar

Ryska kryssningsmissiler innehåller avancerade komponenter från väst.
Det kan antingen röra sig om att Ryssland har stora lager av nödvändiga komponenter – eller att de hittat sätt att runda västs sanktioner.
Det menar brittiska vapenutredare i ny rapport.
https://www.expressen.se/nyheter/putin-misstanks-hittat-kryphal-i-sanktionerna-producerar-robotar/
Ryska företag har aldrig förlitat sig på leveranser ”just in time”. Eftersom anfallskriget mot Ukraina har planerats under lång tid så har regimen gjort sitt yttersta för att bygga upp ett lager av komponenter.

Då de mer avancerade robotarna kräver mängder av komponenter som tillverkas i väst så är dock produktionsvolymen begränsad.
Att ersätta dessa med komponenter från t.ex. Kina låter sig inte göras i en handvändning, om det överhuvudtaget låter sig göras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in