2022-12-10, 11:52
Medlem
Synd att inte fler röstade på V.
Citera
2022-12-10, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Aha, jag tänkte att du menar redan tecknade avtal. Själv har jag 140 öre/kWh för sommarstället som är kund hos Vattenfall, och än så länge har de inte hotat med att hävda force majeure för den felsatsningen, så som man hörde att vissa bolag tänkte försöka.

De tjänar dock fortfarande över 1 kr per kWh på ditt avtal kontra produktionskostnaden

Jag har 32 öre på mitt med skellefteåkraft.
Citera
2022-12-10, 11:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Om det blir för dyrt får helt enkelt den enskilde individen hota med Force Majeure. Det funkar ju på ena hållet så.

Om hushållen börjar släckas ner, ska det bli kul att se hur nedsläckt det blir i de välbärgade områdena
Har enormt svårt att tro att det skulle hålla rättsligt.
Det är inte "force majeure" att man gjort dålig affärer. Vad som händer är väl att elhandelsbolag utan egen produktion går i konkurs varvid kunderna slängs ut på marknaden där elen kostar 11 kr/kWh.

Lustigt nog tror jag det bästa vore om priserna snabbt blir så djävla orimliga att det inte håller, så att man blir tvungen att ingripa från politiskt håll och införa någon form av nationell prissättning vid sidan av exportpriserna.
Citera
2022-12-10, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Synd att inte fler röstade på V.

En bra lösning på detta är att man skickar hem varenda flykting som inte betalar skatt och som kommer från ett land där det inte råder öppet krig längre. Då kan man använda pengarna från alla de bidragen och sedan stötta befolkningens elkostnader. Dessutom försvinner mängder med individer vilket ger en lägre nationell elförbrukning, och då sjunker priserna.
Citera
2022-12-10, 11:59
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Om hans kostnader för driva huset ökar så blir det ert problem, hur kan du inte förstå det?

Ja, fastighetsägarnas lyxiosa leverne och krav att alltid hålla samma vinstmarginaler oavsett om folket dör på gatorna blir alltid hyresgästernas problem. Där är vi eniga.

Hyreshöjningen kommer att landa på 9-10% rent generellt vid förhandlingarna. I denna svåra tid är det ganska mkt. Detta samtidigt som lönerna går ner, arbetslösheten, varslen går i taket och allt har blivit dyrare. Som tur är behöver aldrig fastighetsägaren visa upp sina siffror. Förra året gjorde kärringen en vinst på 220 miljoner kronor. I år blir vinsten ungefär densamma. Skulle bli ledsen i ögat om kärringen tvingas stoppa bara 190 miljoner i fickan i år. De senaste 20 åren har hon lagt in 3 miljarder på banken. Själv bor hon i Cannes. Det finns en mängd just sådana miljardärer som ingen känner till i Sverige.

Vi har genomgått en energieffektivisering i hela fastigheten, som vi hyresgäster har betalat för till 100%. Det gick vi med på. Idiotisk sopsortering. Idiotisk automatisering av hela fastigheten. Nya ecotvättmaskiner, ecotork osv. Inget som funkar naturligtvis och det är svinkallt i alla lägenheter. Jag har just nu 13,3 grader inomhus. Men så är det alla vintrar. Jag räknar med en allvarlig hyreshöjning. Vinstmarginalerna måste man ta hänsyn till. Går det riktigt illa måste ju kärringen sluta dricka Chateux Lafite och andra gran crus och gå över på GW:s lådvin.
Senast redigerad av trancas 2022-12-10 kl. 12:04.
Citera
2022-12-10, 12:05
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelamerkel
Om det blir för dyrt får helt enkelt den enskilde individen hota med Force Majeure. Det funkar ju på ena hållet så.

Om hushållen börjar släckas ner, ska det bli kul att se hur nedsläckt det blir i de välbärgade områdena
Jag har funderat lite på hur myndigheterna har tänkt att de som har teknisk medicinsk utrustning i hemmen skall klara av de tilltänkta planerade strömavbrotten. Är de tänkta att ske på dagtid då med tanke på alla de som lider av sömnapné och därför behandlas med CPAP som ju drivs av nätel? Ja sen finns det väl säkerligen sådana patienter som behandlas i hemmet och som jobbar skift och behöver sova på dagen. Jag har inte hört något om detta problem från myndigheterna.

Googlade och ser att det är ca 200 000 människor som behandlas i hemmet för deras obstruktiva sömnapné. För dem räcker det inte med en extra tjock pyjamas eller ett extra täcke för att kunna få in den sömn som de behöver.
Senast redigerad av kubun 2022-12-10 kl. 12:07.
Citera
2022-12-10, 12:05
Medlem
TotalWars avatar
Väldigt lite sker av en slump. Den gröna omställningen är bara ett annat namn för destabliserande åtgärder. Agendan var aldrig att denna så kallade omställning skulle ske framgångsrikt. Hur vet vi det? För det första, ta en titt på de "människor" som varit ledande och drivande i detta. Gör en snabb profilanalys, är dessa sociopater, uppviglare, bråkmakare och lögnare några du skulle vilja ha som vänner, eller tror du verkligen att dessa sociopater står för något som helst gott? Det är tydligt att de flesta av dem är fascister i ordets rätta bemärkelse, och att de saknar empati.

För det andra, sättet det gjorts på har varit det med sämst förutsättning att lyckas, nämligen att stressa fram "omställningen", samt deras betydande motstånd mot ny teknik och ideologibaserade tillvägagångssätt. För det tredje, det spelar ingen roll vad jag, du, ni eller dem säger. Det är vad jag, du, vi, dem i slutändan gjorde vi menade hela tiden. Ord är en sak, handlingar är något helt annat.

Det är dessa destabliserande åtgärder som gjorde att Putin såg sin chans att flytta fram sina positioner. Tack och lov överskattade han den egna förmågan, samt underskattade moståndarens. Det här är ett energikrig på så många plan, inom oss och det vi ser med ögat.

All skit som finns i världen flyter nu upp till ytan, det är ett ganska otrevligt uppvaknande för många men helt nödvändigt. Den trend jag sett de senaste åren, är att mörkret kan starta otrevligheter men inte avsluta dem. Och efter varje misslyckande, är de svagare än tidigare. Det är ett trendbrott, helt klart. Så även om världen ser blek ut på många sätt, är det organiserade mörkret faktiskt på defensiven för första gången i människans historia. Så gå inte på deras bluff när de blåser upp sig och försöker göra sig större än vad de egentligen är. Alla vet att småhundar skäller mest, det är den där tysta hunden vi har respekt för. Visst, elräkningen blev lite dyr men den betalar jag gärna för att bli av med alla galna miljöpartister.
Citera
2022-12-10, 12:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
De tjänar dock fortfarande över 1 kr per kWh på ditt avtal kontra produktionskostnaden

Jag har 32 öre på mitt med skellefteåkraft.
Det är jag väl medveten om. Kände mig ändå tvungen att binda snabbt som attan i somras när förra avtalet löpte ut...
I vinterbostaden har jag alltid haft rörligt pris, men här klarar jag uppvärmningen med egen ved. Tyvärr lär man väl inte ha råd att lämna hemmet några längre perioder i vinter, utan det blir väl till att sitta och mysa framför vedkaminen fram till april eller så...
Citera
2022-12-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Förklara nationell kris och slå upp nya kärnreaktorer akut. Ta bort all byråkrati, tillståndsprocesser och väck med all effektskatt. Samt sätt miljöpartisterna i fängelse eller utan värme eller upplysning, så vi spar ström.

Även om du börjar bygga kärnkraftverk nu så tar det 5-10år.
Citera
2022-12-10, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä du kan bygga om ditt hus till vätgasdrift om du vill men det kostar.

https://www.chalmers.se/sv/styrkeomraden/energi/nyheter/Sidor/Se-dokumentaren-om-vatgashuset.aspx

Mitt hus ja...men hamnar, lagring och transporttjänster av vätgas fram till mitt hus? Det måste bedrivas storskaligt om det ska bli lönsamt kan jag tänka (tanka) mig?
Citera
2022-12-10, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Även om du börjar bygga kärnkraftverk nu så tar det 5-10år.

Ja folk får härda ut under den tiden men arbetet borde påbörjas omgående.
Citera
2022-12-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kapa ledningarna till Baltikum o Danmark så går priserna ner. Att ha ett hopkopplat elnät är vansinnigt när länder stänger ner planerbar produktion o förlitar sig på import från Sverige....

Jag gick aldrig med i EU men drabbas av eländet ändå eftersom Sverige som land gick med. Men visst borde man väl ändå kunna förhandla sig ur det vansinniga elavtalet inom EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in