2022-12-10, 10:09
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Vi var beroende av rysk energi (vi menas iaf stora delar av Europa) om det är Rysslands fel eller Europas låter jag någon annan svara på. När eu sedan började bojkotta/sanktionera Ryssland så slutade Ryssland sälja gas mm. Lösningar finns men du kan inte smälla upp nya kärnkraftverk bara sådär, det är inte ett tält vi pratar om.
Åk ner till Ukraina och gör skillnad istället, dumsvenne
Förra vintern hade vi (Tyskland) tillgång till rysk gas men priset var tokhögt ändå.
Att sponsra terrortsaren och slicka hans röv skulle lindra priset marginellt.

Europa lär sig en dyr läxa nu att en grön omställning inte är möjligt så vi måste skaffa en långsiktig plan där vi har stabil tillgång till el och inte gör oss beroende av klimat- eller krigsterrorister.
Citera
2022-12-10, 10:10
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Oavsett vad så ökar dina räkningar och utgifter,
Men du sover säkert gott trots allt eftersom det grundar sig i ett "korrekt beslut".

Hoppas du vaknar upp någon dag, sov gott så länge.
Ja de ökar lite grann men problemet hade funnits kvar även om Ryssland varit ett normalt land.
Citera
2022-12-10, 10:10
Medlem
-Tesla-s avatar
Är prishöjningar enbart beroende på situationen eller är det en medveten aktion för att jämna ut priserna i Europa?
Citera
2022-12-10, 10:12
Avslutad
Varför tecknar folk inte avtal?
Finns massor att spara även om det kostar 1,5-2kr per kWh så kommer det löna sig. Men att folk chansar med 4-5kr per kWh är obegripligt. Om priset blir 6-7kr i Januari så är det ju tack och godnatt för många företag och privatpersoner.
Citera
2022-12-10, 10:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Du måste väl även bygga ut en fungerande infrastruktur för att kunna hantera allt detta väte? Det finns knappast i Sverige just nu och skulle ta lång tid att bygga upp storskaligt.

Vi har långt tidigare gjort ett annat, klokare, vägval. Ett vägval som vi nu har börjat riva upp asfaltbeläggningen på och ersätta vägen med en illa skött grusväg full med tjälskott.

Nä du kan bygga om ditt hus till vätgasdrift om du vill men det kostar.

https://www.chalmers.se/sv/styrkeomraden/energi/nyheter/Sidor/Se-dokumentaren-om-vatgashuset.aspx
Citera
2022-12-10, 10:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
ja du, tillverkade han skidor medan han satt i kommunfullmäktige så hade jag nog inte riktigt tagit upp det som något positivt.

På sin fritid alltså.
Citera
2022-12-10, 10:14
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, om man stänger av strömmen för alla miljöpartister så blir det lite mer till oss andra haha.

Kolkraft är väl det som går fortast att få igång? Finns mycket kol i Europa också.

Citat:
Ursprungligen postat av District9
Jag är fortfarande mycket emot kärnkraftverk och anser de vara en tickande bomb. Mycket bättre med rysk naturgas som vi europer själv valt att sluta ta emot. Vi har själv orkestrar denna kris. Behövde inte vara så brutalt men här.är vi.

Naturgas borde ju döpas om till fossilgas, annars kan vi ju börja säga naturkol och naturolja också bara för att förleda

Kärnkraft ska man vara försiktig med, men samtidigt finns så mycket missuppfattningar

Three mile island - ingen dog
Tjernobyl en militär reaktor som aldrig någonsin hade fått starta i västvärlden, som vanligt låg nivå på kvalitet och utförande i gamla sovjet (de dricker nog för mycket vodka)
Fukushima, ingen dog av strålning men cirka 11 000 av själva tsunamin och efter detta har industrin dragit lärdomar om nödkylning och reservaggregat för el

avfallet är farligt, men efter några hundra år 300(? minns inte exakt) är det inte särskilt farligt längre och strålning finns runt omkring redan som det är nu i en mängd material

ett pedagogiskt problem är att atomkraft förknippas med atombomb, namnet leder fel då man både kan koka vatten (vilket ger el) eller förstöra städer - bästa hade ju varit om man inte alls hade använt till bomber

ovan är inte för att förneka att man ska vara försiktig, men ge en nyanserad bild
Citera
2022-12-10, 10:16
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Billig el har vi haft tack vare våra kärnkraftverk och vattenkraft.
Rysk gas har vi knappt importerat överhuvudtaget.

Vi har energibrist pga en dysfunktionell elmarknad där vi tvingas exportera vårt överskott och själva betala samma höga pris.

Medveten om det men nu är vi ihopkopplade med europa och behöver köpa el ibland tack vare instabiliteten med vindkraft. Att bygga kärnkraftverk tar många år och det är inte beslutat att så ska ske.
Som vi har det nu fungerar inte.
Citera
2022-12-10, 10:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det är vad experterna påstår, att det inte går att återstarta dem. Tror inte det är klokt av amatörer att påstå att de har fel och beordras att de startas ändå.

Folket får tugga i sig att de har förstört fullt fungerande reaktorer.

Vi hade behövt bygga nya ersättningsreaktorer i tid för att ha dessa klara när den tekniska livslängden börjar nås för de gamla.

Sen har Miljömupparna bytt ut vattenfalls ledning till vindkraftsförespråkare vilket behöver fixas.
Citera
2022-12-10, 10:19
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Förra vintern hade vi (Tyskland) tillgång till rysk gas men priset var tokhögt ändå.
Att sponsra terrortsaren och slicka hans röv skulle lindra priset marginellt.

Europa lär sig en dyr läxa nu att en grön omställning inte är möjligt så vi måste skaffa en långsiktig plan där vi har stabil tillgång till el och inte gör oss beroende av klimat- eller krigsterrorister.

Och hur ser den långsiktiga planen ut? Kolkraftverk?
Har du sett kolpriset?
Kärnkraft? 10 år bort. Minst.
Citera
2022-12-10, 10:20
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
13 november 1994, om det hade blivit majoritet för nej-sidan, hade vi haft detta problem nu?
Var det den 18 november 1994 Norge röstade? Och de har iaf samma situation.
Citera
2022-12-10, 10:20
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjesan
Klarar mig hemma då jag bor i lgh. Men mitt företag kommer gå i kk och 20 pers blir arbetslösa. Men jag har slutat bry mig. Skiter politikerna i detta problem så gör jag det med. Har en mataffär som förbrukar 250.000 kWh och tar man ut det på matpriserna slutar kunderna komma. Fick info att de fackliga organisationerna kräver 5% löneökningar nästa år också. Bra tajming….

Stäng av frysarna och sälj kolonial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in