2022-12-10, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur tror du nybilsförsäljningen av elbilar kommer utveckla sig? Eftersom det inte går att uttala sig o. elprisets utveckling så är det en rejäl chansning att köpa elbil.

Ja, min fossilbil kostar ca 12 kr i drivmedel per mil o det är ju billigare än vad elbilar tankar för i vinter.

Lägg dessutom till några hundra tusen i högre inköpspris så blir kalkylen ännu sämre.

Du måste spara ca 10 kr milen i "bränsle" för att motivera ett inköp av elbil om du kör normalt.

Haha ja fan va lättlurad den stora fårskocken är alltså. Men kan dom inte se det precis så som dom vill ha det, dom lättlurade lättvallade fåren. Nämligen att det är dyrt och kostar att "tänka på miljön"
Citera
2022-12-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur fungerar det för ett företag som exempelvis Vattenfall? De har ju egen produktion som är bra mycket billigare än marknadspriserna, och bör således sitta i en helt annan sits än småbolag som bara handlar med el och i bästa fall äger någon väderkvarn och har en handfull kunder med solceller på taket?

Jodå, men elhandelsbolaget/avdelningen inom Vattenfall skall tjäna pengar, och förmodligen får dom inte heller dumpa priset, oavsett om dom skulle vilja, med tanke på dom små elhandelsbolagen.
Citera
2022-12-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Korrekt, sorry, menade elhandlare men även de elhandlare som ligger inom elbolagskoncern.

Ja. Det är dysfunktionellt system de skapat, och vi får ta smällen nu.
Citera
2022-12-10, 11:37
Medlem
Citat:
Hur fungerar det för ett företag som exempelvis Vattenfall? De har ju egen produktion som är bra mycket billigare än marknadspriserna, och bör således sitta i en helt annan sits än småbolag som bara handlar med el och i bästa fall äger någon väderkvarn och har en handfull kunder med solceller på taket?

Vattenfalls VD tjänar 1,3 miljoner i månaden, det går tydligen rätt bra. Statligt bolag.
Citera
2022-12-10, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Haha ja fan va lättlurad den stora fårskocken är alltså. Men kan dom inte se det precis så som dom vill ha det, dom lättlurade lättvallade fåren. Nämligen att det är dyrt och kostar att "tänka på miljön"

Så hette det ju tidigare, att det får kosta lite att "tänka på miljön".

Misstänker skarpt att det är annat ljud i skällan hemmavid, med dessa velourmänniskor idag.
Citera
2022-12-10, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Alla lägenheter där jag bor har fjärrvärme, och i princip alla hyresgäster betalar för sin egen el. Det kommer inte att bli några större hyreshöjningar med resonemanget att elen är dyrare, för den hyreshöjningen har vi redan genom elräkningen. Priserna har tiodubblats. Snart verkar det som om de kommer att 20 dubblas.

Det är räntenivån som värdarna har som argument, men om jag ska vara ärlig har jag och andra hyresgäster inget att skaffa med om värden springer runt och lånar pengar. Det är hans helt egna problem, precis som alla andra fastighetsägare. Jag bor i ett gammalt hus som lånen var betalda redan på 60-talet. Det finns inga lån. Om värden ansett han tänker belåna fastigheten är det hans problem nu när hela världen går på knäna. Vi tar vår smäll genom inflationen, arbetslöshet, energiproser osv... och värden får stå för sin del.

Om hans kostnader för driva huset ökar så blir det ert problem, hur kan du inte förstå det?
Citera
2022-12-10, 11:42
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmedmena
Jodå, men elhandelsbolaget/avdelningen inom Vattenfall skall tjäna pengar, och förmodligen får dom inte heller dumpa priset, oavsett om dom skulle vilja, med tanke på dom små elhandelsbolagen.
Aha, jag tänkte att du menar redan tecknade avtal. Själv har jag 140 öre/kWh för sommarstället som är kund hos Vattenfall, och än så länge har de inte hotat med att hävda force majeure för den felsatsningen, så som man hörde att vissa bolag tänkte försöka.
Citera
2022-12-10, 11:46
Medlem
Synitizes avatar
Det är tur att "mäster-rasen" är rik och inte påverkas av sånt.
Citera
2022-12-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Dags att folket reser dig och ser till att vi går ur EU-byråkraternas idiotiska globalistiska agenda

Globalisterna med sina hejdukar (läs: politiker) har varit duktiga på att få allt för många att tro att alla som är emot globalism är nazister. Fårskocken tror därför att allt som påstås vara globalism är bra.
Citera
2022-12-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Om hans kostnader för driva huset ökar så blir det ert problem, hur kan du inte förstå det?

Får göra som gör i tiden, bomma igen flera rum och vistas bara i ett par. Fler personer på samma yta värmer också.

Räkna med mer sjukdomar men det är priset för vänsterns politik.
Citera
2022-12-10, 11:47
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:
Aha, jag tänkte att du menar redan tecknade avtal. Själv har jag 140 öre/kWh för sommarstället som är kund hos Vattenfall, och än så länge har de inte hotat med att hävda force majeure för den felsatsningen, så som man hörde att vissa bolag tänkte försöka.

Om det blir för dyrt får helt enkelt den enskilde individen hota med Force Majeure. Det funkar ju på ena hållet så.

Om hushållen börjar släckas ner, ska det bli kul att se hur nedsläckt det blir i de välbärgade områdena
Citera
2022-12-10, 11:49
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
De "utländska investeringarna" består av vindkraftverk som bara fungerar när vinden blåser. Men exporten utomlands pågår 24/7/365.

När svenskar förstår vad det här handlar om kan vi anta att det kommer ta slut på rep fort.

Jag hörde en person av ren händelse som sa att han tyckte det var trevligt med vindsnurror.

Förstår du vilken robot man är när man anser att det är "trevligt" att det står vindsnurror i haven och på bergen? Det här landet är mer AI än Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in