Citat:
Ursprungligen postat av
donald12
Ja, butiker har rätt stor elförbrukning med kylar/frysar o belysning. Din butik verkar förbruka som 15-20 villor ungefär. 300 -400 tusen i månaden i el är såklart ohållbart.
Lägenheter kommer få en rejäl hyreshöjning pga elpriserna men med en fördröjning.
Alla lägenheter där jag bor har fjärrvärme, och i princip alla hyresgäster betalar för sin egen el. Det kommer inte att bli några större hyreshöjningar med resonemanget att elen är dyrare, för den hyreshöjningen har vi redan genom elräkningen. Priserna har tiodubblats. Snart verkar det som om de kommer att 20 dubblas.
Det är räntenivån som värdarna har som argument, men om jag ska vara ärlig har jag och andra hyresgäster inget att skaffa med om värden springer runt och lånar pengar. Det är hans helt egna problem, precis som alla andra fastighetsägare. Jag bor i ett gammalt hus som lånen var betalda redan på 60-talet. Det finns inga lån. Om värden ansett han tänker belåna fastigheten är det hans problem nu när hela världen går på knäna. Vi tar vår smäll genom inflationen, arbetslöshet, energiproser osv... och värden får stå för sin del.