2022-12-10, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Men det var inte det saken gällde kära du. Det handlade om hur mycket man kan styrka olika vittnens uppgifter. Eller menar du att bara för att polisen har två misstänkta, talar alla vittnen sanning? Då är du korkad.
Det finns en poäng med vad du säger
Alla vittnen kanske inte säger sanningen men vi får hoppad på att polisen har så pass mycket koll på bevisningen mot tjejerna så att det är därför dom hålls kvar i häktet
Citera
2022-12-10, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Ok Tack
Om du hört henne säga det i media så måste det ju vara fakta

Då finns funderingar på om TT också skulle sova där när hon sa i sista samtalet med AW att hon var på väg hem?
Är det någon som vet hur långt det är fr Nöjet hem till AW mamma?

Om AW sov hemma hos sin mamma så tror jag att TT var på väg hem till sin pappa.

Nöjet till AWs mamma: 30km(ca 2tim med cykel i kolsvart och dåligt väder).
JJs lgh till TTs pappa: ca 800meter och det var på vägen dit som cykeln påträffades.
Citera
2022-12-10, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har också funderat över just det att grannen säger att J berättat att dunsarna var M som föll. Det är bara han och ingen annan som yttrat det, så på den punkten har rhis rätt. Varför ska man ta det för en sanning?
Men steget från att ifrågasätta hans ord till att se honom som potentiellt misstänkt är milsvitt och en total dikeskörning, utifrån vad polisen uppgett, så där är rhis ute i det blå.

Eftersom att det var bara han som pratade med JJ om dunsarna där och då, grannen mittemot höll sig inne i sin lägenhet.
Eftersom majoriteten av det han berättar bekräftas utav andra boende i huset och allt pekar på JJ och MH som gärningsmän så känns det väldigt konstigt om han skulle ljuga om dunsarnas uppkomst(det gynnar ju inte honom på något sätt att ljuga om det).

Hon uppgav att "det var en kompis som var full och ramlat", hon sa inte att det var MH utan det är något som tråden slog ihop när MHs P7a släpptes där hon sa att hon låg och sov.
Och det ser jag från mina ögon att det var något som JJ hittade på i stundens hetta i trappen och sedan fick säga till MH att hon var tvungen att fortsätta ljuga om för det hade hon sagt till grannen i trappen.
Citera
2022-12-10, 07:53
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Det jag kommer fram tills som mest "rimligt" är att MH "bara" hjälpt till att flytta kroppen och att den främsta anledningen till att hon fortsätter att hålla tyst är skam inför sin familj.

Men det är nästan att man börjar fundera på om det handlar om nån slags olycka ändå. Alltså ett handgemäng där TT tex far i golvet och slår i huvudet.

Ni som bor i lyhörda hus, är det vanligt att man hör dunsar osv tydligt men att tex ett högljutt gräl inte kommer igenom väggarna?
Citera
2022-12-10, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kopierar in mitt inlägg tidigare här i tråden, artikeln är från 18 november:

Nataurligtvis utreder polisen av flera skäl många i Toves närhet, allt för att utesluta alternativa gm.

Vi vet ju inte var Tove hade för avsikt att sov den natten, men förmodligen på samma ställe som hennes kille. Det är min spekulation, då de har kontakt under natten. Det behöver naturligtvis inte vara på det sättet.

Jag minns att Toves killes mamma nämnde att de ofta var hemma hos dom på helgerna. Nu minns jag inte längre var de bodde.

Men jag tror inte heller att det bara handlar om alibi, mobiluppkopplingar osv utan faktiskt att bevisningen mot de två tjejrna är såpass starka, tidslinjen så slimmad för dom, att det i sig är ett indicium att alternativa gm är svåra att få in i tidslinjen.

Vi vet ju också att det är inte bara brottet mord som tjejerna är misstänka för, utan även gravfridsbrottet. Deras rörelsemönster har ju lett fram till att kroppen hittas.

Hur får du in Toves kille i ett scenario med de här två tjejerna, där den ena har en konflikt med Tove, den andra är förmodligen följare.

Enligt kompisar skulle konflikten handla om "fjortisbråk" och ömsedsidiga hot om avslöjande om otrohet av Toves bästa vän och från Toves sida hot om avslöjande av otrohet från JJs sida. En långvarig konflikt.

Tack!
"Det finns så här långt i utredningen inga misstankar som riktas åt något annat håll än mot de två häktade".
Ja vad ska han säga annars när de inte har på fötter att få någon annan med i dramat för tillfället?
"Så här långt" betyder att det KAN tillkomma ytterligare någon.

Som Du skriver så är det "slimmad" tid. Framförallt från det att JJ kommer hem från hamburgeriet tills att de åker iväg med bilen (med TT som lik... vad jag tror). Jag misstänker också att TT blev fraktad från lgh till bilen under tiden som JJ var ute med grannen. Tveksam på att MH lyckats med det ensam (tror faktiskt att hon var redigt berusad).

AW fick förmodligen (vid samtalet 01.50) reda på att TT var på väg hem till JJ.
Orsaken till bråket behöver inte vara något "fjortisbråk" som vännerna säger, det kan vara något bråk som ligger närmre i tid och som vännerna nödvändigtvis inte behöver känna till. TT är vad jag tror för vuxen för att hålla fast vid något sådant flertalet år senare.

Min tanke (för att få ihop ekvationen) är att AW begav sig hem till JJ efter samtalet, framme vid 02... så där finns det gott om tid innan dunsarna hördes.

Om det var tanken att TT skulle sova hos AW, han vet vart hon är på väg (till en tänkbar fiende)... hur tusan kunde han bara somna om isf?

Vad gäller tjejernas rörelsemönster (mot FP) är det väl inte känt om båda MGM telefoner spårats ut i skogen?
Ang övervakningskameror från Gulf är jag tveksam till att det går att se vilka som satt i bilen (det jag sett på bla Efterlyst från bilder från div mackar är det tom omöjligt att utröna några ansikten även när de står parkerade vid en pump).

Mina "spretiga" spekulationer/tankar på morgonkvisten. Jag har ingen anledning till att vilja få pojkvännen som inblandad, dock svårt att släppa honom helt ännu från att ha varit medhjälpare i lgh.
Citera
2022-12-10, 08:18
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Om det var tanken att TT skulle sova hos AW, han vet vart hon är på väg (till en tänkbar fiende)... hur tusan kunde han bara somna om isf?

Han var trött och bedömde inte att TT var i någon fara? Väldigt ovanligt att tjejer har ihjäl varann.
Citera
2022-12-10, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Det jag kommer fram tills som mest "rimligt" är att MH "bara" hjälpt till att flytta kroppen och att den främsta anledningen till att hon fortsätter att hålla tyst är skam inför sin familj.

Men det är nästan att man börjar fundera på om det handlar om nån slags olycka ändå. Alltså ett handgemäng där TT tex far i golvet och slår i huvudet.

Ni som bor i lyhörda hus, är det vanligt att man hör dunsar osv tydligt men att tex ett högljutt gräl inte kommer igenom väggarna?
Beror väl när det är byggt, mitt hyreshus är byggt för 8 år sedan och jag hörde när en missbrukare som inte bor här längre två våningar ned rumsterade om.
Detta ser ut att vara ett äldre hus som den misstänkta JJ bott i, så det har nog hörts där ja.
Min farmor bodde i ett lyhört hyreshus som är byggt 1946, där hörde man hennes grannar.
Citera
2022-12-10, 08:29
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Beror väl när det är byggt, mitt hyreshus är byggt för 8 år sedan och jag hörde när en missbrukare som inte bor här längre två våningar ned rumsterade om.
Detta ser ut att vara ett äldre hus som den misstänkta JJ bott i, så det har nog hörts där ja.

Ja men vad jag undrar är om stötar/dunsar kan höras bra samtidigt som högljudda gräl/skrik absorberas?
Citera
2022-12-10, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Som jag har uppfattat det du skriver och så som jag (och pollise)själv tror. Nämligen att AW inte är är inblandad alls. Efter samtalet 01.48/49 verkar han ha somnat hemma hos mamma, som också var hemma och har lämnat AW alibi...

Såsom jag uppfattade det redan i början av fallet. När han sen vaknade vid 11-tiden (säger han själv och lilla mamma) och att han inte fick någon kontakt med T: då blev han extremt orolig, ringde runt till gemensamma vänner och Ts familj.

Intressant!

Var framkommer det "verkar han ha somnat hemma hos mamma"?

Den intervjun som jag sett med mamman handlade inte om var han sov på natten.

Kan du var snäll och få fram var du läst ovanstående info så kanske jag kan släppa AW (iof är väl inte mamman det trovärdigaste vittnet om var han befann sig... men ändå av intresse att få läsa).
Citera
2022-12-10, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tack!
"Det finns så här långt i utredningen inga misstankar som riktas åt något annat håll än mot de två häktade".
Ja vad ska han säga annars när de inte har på fötter att få någon annan med i dramat för tillfället?
"Så här långt" betyder att det KAN tillkomma ytterligare någon.

Som Du skriver så är det "slimmad" tid. Framförallt från det att JJ kommer hem från hamburgeriet tills att de åker iväg med bilen (med TT som lik... vad jag tror). Jag misstänker också att TT blev fraktad från lgh till bilen under tiden som JJ var ute med grannen. Tveksam på att MH lyckats med det ensam (tror faktiskt att hon var redigt berusad).

AW fick förmodligen (vid samtalet 01.50) reda på att TT var på väg hem till JJ.
Orsaken till bråket behöver inte vara något "fjortisbråk" som vännerna säger, det kan vara något bråk som ligger närmre i tid och som vännerna nödvändigtvis inte behöver känna till. TT är vad jag tror för vuxen för att hålla fast vid något sådant flertalet år senare.

Min tanke (för att få ihop ekvationen) är att AW begav sig hem till JJ efter samtalet, framme vid 02... så där finns det gott om tid innan dunsarna hördes.

Vad gäller tjejernas rörelsemönster (mot FP) är det väl inte känt om båda MGM telefoner spårats ut i skogen?
Ang övervakningskameror från Gulf är jag tveksam till att det går att se vilka som satt i bilen (det jag sett på bla Efterlyst från bilder från div mackar är det tom omöjligt att utröna några ansikten även när de står parkerade vid en pump).

Mina "spretiga" spekulationer/tankar på morgonkvisten. Jag har ingen anledning till att vilja få pojkvännen som inblandad, dock svårt att släppa honom helt ännu från att ha varit medhjälpare i lgh.

Kan lugna dig med att polisen går väldigt mycket på statistiken och därmed gjort en grundlig kontroll av pojkvännen och lite till bara för att vara helt säkra. är polisen det minsta misstänksamma mot pojkvänner så åker dom in direkt, vilket inte har hänt här.
Alltså är slutsatsen att han har vattentätt alibi(kanske sov hos sin mamma som nämnts i tråden? som bor 3 mil ifrån Vetlanda).
Sov han hemma så har ändå TT väldigt långt dit, hennes pappa bor ca 800 meter ifrån JJ och det är även där som hon är folkbokförd.
TT och JJ har varit vänner till och från genom åren så om det inte var något misstänkt med mobilsamtalet vid 01.48 så tror jag knappast att AW tänker att hon kommer bli mördad för att hon går hem till JJ utan lägger sig och sover(för att dom kanske bestämt att höras dagen efter?)

Polisen själva gick ut med uppgifterna att det inte finns några andra misstänkta för att det förekommer såna här inlägg(Ja polisen läser Flashback).

Båda de misstänktas mobiler ledde till fyndet av Tove.
Kameran på gulfmacken ska enligt en skribent(som arbetar för bolaget) i tråden vara väldigt modern och har bra kamerakvalité som kan se även små rostfläckar på bilar.
Citera
2022-12-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Ja men vad jag undrar är om stötar/dunsar kan höras bra samtidigt som högljudda gräl/skrik absorberas?
Ja, jag hörde min fd granne, knarkaren var både dunsar och höga ljud två våningar ner så JJ s grannar där i Vetlanda lär ha hört Dunsar och höga skrik plus att det ser ut att vara ett äldre hus.
Min fd granne, som missbrukade amfetamin som levde rövare dag som natt, det var smällar i köksluckor bla där nere, två våningar under mig.
Citera
2022-12-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Snabbt i Skellefteå???
Rättegången blev väl av först tidigare just denna vecka.
Så om det går lika ”snabbt” här blir det april 2023 o fup kommer 2v innan
Man har haft uppehåll för RPU och annat. Så ja, den kom snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in