2022-12-09, 19:48
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Varför ska staten gå in och hjälpa pensionärer och sjukskrivna i lägenhet med låg elräkning? Har pensionärer, sjuka och negrer ensamrätt på bidrag?

Varför ska staten gå in och hjälpa dig överhuvudtaget i så fall? Klarar du inte av din ekonomi överhuvudtaget? Girighet kallas det för och du kan inte sätta dig in i situationen för pensionärer och sjukskrivna?
Eftersom du inte kunde svara på frågan om du tycker staten ska gå in och betala för bolånen också så tar jag det som ja.
Citera
2022-12-09, 20:04
Moderator
HelgeBuks avatar
Trådar om elstöd sammanfogade. Allt som har med elstöd att göra bör diskuteras här, om det inte är nåt väldigt specifikt.

/Mod
Citera
2022-12-09, 20:19
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Varför ska staten gå in och hjälpa dig överhuvudtaget i så fall? Klarar du inte av din ekonomi överhuvudtaget? Girighet kallas det för och du kan inte sätta dig in i situationen för pensionärer och sjukskrivna?
Eftersom du inte kunde svara på frågan om du tycker staten ska gå in och betala för bolånen också så tar jag det som ja.
Jag bor i lägenhet med väldigt låg elräkning som följd då värmen kommer från fjärrvärme. Det är ju du som anser att en sjukskriven i hyresrätt med elräkning på några hundralappar bör prioriteras över barnfamiljer i villor med elräkning på tusentals kronor.
Ibland kan det faktiskt få vara så att de som bidrar mest till systemet faktiskt får ut mest.
Citera
2022-12-10, 01:55
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Jag bor i lägenhet med väldigt låg elräkning som följd då värmen kommer från fjärrvärme. Det är ju du som anser att en sjukskriven i hyresrätt med elräkning på några hundralappar bör prioriteras över barnfamiljer i villor med elräkning på tusentals kronor.
Ibland kan det faktiskt få vara så att de som bidrar mest till systemet faktiskt får ut mest.

Du verkar har svårt att fatta?
Vart har jag skrivit att sjukskrivna i lgh bör prioriteras?
Jag skrev att det skulle vara inkomsprövat och där ingår väl även familjer med barn, sjukskrivna, pensionärer etc etc. En familj som bor i villa eller lgj med barn med hög inkomst behöver inte bidrag för elen.
Även barnbidrag skulle vara inkomst relaterat.😄
Citera
2022-12-10, 08:48
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Jag skrev att det skulle vara inkomsprövat och där ingår väl även familjer med barn, sjukskrivna, pensionärer etc etc. En familj som bor i villa eller lgj med barn med hög inkomst behöver inte bidrag för elen.
Så de som bidrar mest med skattepengar skall inte få tillbaka en del av sina pengar medan de som bidrar minst skall få bidrag?
Citera
2022-12-10, 09:28
Medlem
Varför blanda in bidrag i resonemanget när stödet ju skall baseras på förbrukning över en viss period.
Dessutom som det är utformat för att inte hamna i långbänk så kommer ju per automatik storförbrukare med jättevillor och feta bankkonton få mest i stöd i kronor räknat, inte en ekonomisk pressad lägenhetsinnehavare eller pensionerad husägare. Så pensionär eller sjukskriven eller företagsledare spelar ju inte in när stödet räknas ut då dom snuskigt rika även är "bidragstagare" av elstödet.

Men detta lappa och laga måste ju få ett slut så en vettig stabil och framtidssäkrad energipolitik tar vid. Är ju skrämmande så naiva eller rent ansvarslösa våra politiker oavsett politisk färg varit avseende svensk energiförsörjning, särskilt om/när ett krisläge uppstår. Mennu verkar i alla fall vår nuvarande regering inse allvaret och förhoppningsvis får ändan ur vagnen och i stället för tidigare regeringars fagra ord utan verklighetsförankring verkligen börja agera.
Citera
2022-12-10, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
eller så ordnar man skattelättnader, enkelt smidigt och rättvist?

varför först ta pengar, se ge tillbaka?
För att man räknar med att ge tillbaka mindre än man tagit.Som en skattehöjning som man kallar föt stöd/bidrag.Fiffigt men börjar bli lite jobbigt I längden me sådana fiffiga påhitt.
Citera
2022-12-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Så de som bidrar mest med skattepengar skall inte få tillbaka en del av sina pengar medan de som bidrar minst skall få bidrag?
Tin tes hade haft värde Om inte bidragstagare mer Eller mindre tvingades ut I arbete till halva marknadspris.
Citera
2022-12-10, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Tin tes hade haft värde Om inte bidragstagare mer Eller mindre tvingades ut I arbete till halva marknadspris.
Alt.att även högutbildade vid arbetslöshet tvingades ta Tex städjobb för att få behålla sin A-kassa Eller vad det nu är de får.
Citera
2022-12-10, 13:47
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Du verkar ha svårt att fatta. En vanlig familj med många barn i villa trots två inkomster brukar sällan ha några extrema mängder att röra sig med när fasta kostnader är betalda, fasta kostnader som på alla håll ökat. Ditt resonemang går att applicera på folk som lever över sina tillgångar men detta har ju inträffat på mindre än ett år och över hela befolkningen.

Men du kanske är trygg i att barnfamiljer ska lämna sina hem bara för att under någon enstaka vinter där extrema omständigheter råder?
Citera
2022-12-10, 14:03
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Klassikt kommunist dravel. Du skäller på en död hund. Du kommer aldrig få personen att ändra uppfattning. Det är enligt honom/henne helt rätt att de som jobbar försörjer de som väljer att inte göra det.
Citera
2022-12-11, 08:50
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:

Citat:
Alt.att även högutbildade vid arbetslöshet tvingades ta Tex städjobb för att få behålla sin A-kassa Eller vad det nu är de får.
Så de som bidrar mest till samhället via skattesedel skall inte få stöd för att "bidragstagare tvingas ut till jobb de inte vill ha"? Har jag förstått dig rätt då?

Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Klassikt kommunist dravel. Du skäller på en död hund. Du kommer aldrig få personen att ändra uppfattning. Det är enligt honom/henne helt rätt att de som jobbar försörjer de som väljer att inte göra det.
Exakt, det s.k. transferiatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in