Citat:
Ursprungligen postat av
Sotka
Jag är kanske en senil pensionerad gubbe, men i mina år som spec.lärare med 'bad boys and bad girls' har jag haft mördare och dem som har blivit mördade som elever - inte att glömma flera mordbrännare i ett ungdomspykiatristkt sjukhus i Finland. Sådana vibbar har jag inte här, men jag "känner" dem ju bara via internet.
Kanske har de bara lyckats att charma mig?
Kanske beroende på att de du hade som elever, hade utmärkt sig som barn med många och svåra problem, sådana problem som krävde speciallärare?
I det här fallet handlar den eventuella mordbränningen om JJ, som har av några beskrivits som manipulativ. Man ska inte glömma att JJ aldrig blivit dömd för brottet, men bara det att hon misstänkts av personer kan säga något om henne.
Om man lägger till att MH i sin P7:a misstänker att JJ kan ha gjort något med Tove, ökar det ju misstanken om att JJ är en sådan karaktär som man kan tro sådant om. Samtidgt får man förstås nte glömma att detta som MH säger om JJ förstså kan ses som ett försök till att lägga en skuld på JJ. Det man kan invända mot detta, är åt andra hållet, lite konstigt att ens prata i de tremerna, då risken ökar ju misstankarna mot att tjejerna överhuvudtaget skulle ha med mordet att göra. Naturligtvis vet vi inte vad som är sant eller inte, och man får vara lite försiktig med att dra för stora växlar.
JJ beskrivs som att aldrig ha behövt speciallärare, utan tvärtom klarart grundskolan med bra betyg, sedan gått naturvetenskapliga programmet med hyfsade betyg.
Hon är mer "slipad" än MH, lägger till i sin P7:a att hon saknar Tove (på ett ungefär), men att hon oroar sig över att hennes liv är förstört pga av häktningen.
Även detta uttalande reser nackhåren lite, då jag tänker att visserligen kan man oroa sig för det här, men är man helt oskyldig, då vet man att man inte behöver oroa sig.
Jag tänker utifrån detta; att JJ är en hal ål, hon vet vad man behöver säga (att hon saknar Tove), samtidigt pratar hon i samma andetag om att hennes framtid är försörd. Det är nog så hon känner det på riktigt.