2022-12-09, 12:24
Medlem
Jag är kanske en senil pensionerad gubbe, men i mina år som spec.lärare med 'bad boys and bad girls' har jag haft mördare och dem som har blivit mördade som elever - inte att glömma flera mordbrännare i ett ungdomspykiatristkt sjukhus i Finland. Sådana vibbar har jag inte här, men jag "känner" dem ju bara via internet.

Kanske har de bara lyckats att charma mig?
Citera
2022-12-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotka
Jag är kanske en senil pensionerad gubbe, men i mina år som spec.lärare med 'bad boys and bad girls' har jag haft mördare och dem som har blivit mördade som elever - inte att glömma flera mordbrännare i ett ungdomspykiatristkt sjukhus i Finland. Sådana vibbar har jag inte här, men jag "känner" dem ju bara via internet.

Det finns en del i sammanfattningen som handlar om hur MGM beskrivs av folk som känner dem samt lite rykten. Bland annat att det verkar som om JJ försökte elda på exets lägenhet. Tycker ändå att särskilt hon ger sådana ”vibbar”.
Citera
2022-12-09, 12:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur polisen uttalade sig.

Men sa de verkligen att ingen annan än de misstänkta kan vara inblandade? Att de var säkra på de båda kvinnorna (eller en) är GM?

Kopierar in mitt inlägg tidigare här i tråden, artikeln är från 18 november:

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Extremt skönt med detta klargörande från Rullman:
(min fetning)
"En tråd på forumet Flashback har lästs 13 miljoner gånger – och i olika inlägg spekuleras om alternativa gärningsmän.

Några sådana spår finns inte i utredningen, avslöjar åklagare Adam Rullman:

– Det finns så här långt i utredningen inga misstankar som riktas åt något annat håll än mot de två häktade.
"
https://www.expressen.se/nyheter/krim/aklagarens-svar-efter-ryktena-om-fler-mordare/

Nataurligtvis utreder polisen av flera skäl många i Toves närhet, allt för att utesluta alternativa gm.

Vi vet ju inte var Tove hade för avsikt att sov den natten, men förmodligen på samma ställe som hennes kille. Det är min spekulation, då de har kontakt under natten. Det behöver naturligtvis inte vara på det sättet.

Jag minns att Toves killes mamma nämnde att de ofta var hemma hos dom på helgerna. Nu minns jag inte längre var de bodde.

Men jag tror inte heller att det bara handlar om alibi, mobiluppkopplingar osv utan faktiskt att bevisningen mot de två tjejrna är såpass starka, tidslinjen så slimmad för dom, att det i sig är ett indicium att alternativa gm är svåra att få in i tidslinjen.

Vi vet ju också att det är inte bara brottet mord som tjejerna är misstänka för, utan även gravfridsbrottet. Deras rörelsemönster har ju lett fram till att kroppen hittas.

Hur får du in Toves kille i ett scenario med de här två tjejerna, där den ena har en konflikt med Tove, den andra är förmodligen följare.

Enligt kompisar skulle konflikten handla om "fjortisbråk" och ömsedsidiga hot om avslöjande om otrohet av Toves bästa vän och från Toves sida hot om avslöjande av otrohet från JJs sida. En långvarig konflikt.
Citera
2022-12-09, 12:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi här i tråden sitter på väldigt lite info

Sant men ibland spekulerar du lite väl mycket.

Citat:
Men när det kommer till pojkvän eller ex till kvinnor som mördas så är det just pojkvännen som är skyldig 9 gånger av 10.

Källa tack. Och helst inte Aftonbladet. Det aktuella fallet kan dessutom vara fall 10 av 10. Dvs, en kvinnlig GM eller två.

Citat:
Och då utgår jag från att dom utrett honom och även uteslutit honom.

Du misstänkte mannen (pojkvännen) i vanlig ordning? Du är kanske statistikbunden?

Citat:
Förmodligen har han alibi alt, så är polisen väldigt säkra på att dom två häktade är dom enda inblandade.

Han har säkert alibi eller så har man uteslutit honom som inblandad på andra grunder. Kvinnor kan tyvärr ofta dom med (de två misstänkta damerna)

Citat:
Men du har rätt att vi inte vet, men får hoppas att polisen vet.

Du hoppades kanske att polisen begått ett misstag när de misstänker "två unga kvinnor" bara för att de är kvinnor?
Citera
2022-12-09, 12:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotka

Kanske beroende på att de du hade som elever, hade utmärkt sig som barn med många och svåra problem, sådana problem som krävde speciallärare?

I det här fallet handlar den eventuella mordbränningen om JJ, som har av några beskrivits som manipulativ. Man ska inte glömma att JJ aldrig blivit dömd för brottet, men bara det att hon misstänkts av personer kan säga något om henne.

Om man lägger till att MH i sin P7:a misstänker att JJ kan ha gjort något med Tove, ökar det ju misstanken om att JJ är en sådan karaktär som man kan tro sådant om. Samtidgt får man förstås nte glömma att detta som MH säger om JJ förstså kan ses som ett försök till att lägga en skuld på JJ. Det man kan invända mot detta, är åt andra hållet, lite konstigt att ens prata i de tremerna, då risken ökar ju misstankarna mot att tjejerna överhuvudtaget skulle ha med mordet att göra. Naturligtvis vet vi inte vad som är sant eller inte, och man får vara lite försiktig med att dra för stora växlar.

JJ beskrivs som att aldrig ha behövt speciallärare, utan tvärtom klarart grundskolan med bra betyg, sedan gått naturvetenskapliga programmet med hyfsade betyg.

Hon är mer "slipad" än MH, lägger till i sin P7:a att hon saknar Tove (på ett ungefär), men att hon oroar sig över att hennes liv är förstört pga av häktningen.

Även detta uttalande reser nackhåren lite, då jag tänker att visserligen kan man oroa sig för det här, men är man helt oskyldig, då vet man att man inte behöver oroa sig.

Jag tänker utifrån detta; att JJ är en hal ål, hon vet vad man behöver säga (att hon saknar Tove), samtidigt pratar hon i samma andetag om att hennes framtid är försörd. Det är nog så hon känner det på riktigt.
Citera
2022-12-09, 12:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Varför har folk så svårt att acceptera att de som sitter häktade eventuellt kan ha utfört mordet och flyttat kroppen?
Underskatta inte två kvinnors förmåga att bära tungt. när det dessutom sker ett adrenalinpåslag?
För min del handlar det mer om att jag inte vill än att jag inte kan.
Jag vill inte ta för givet att två tjejer, med berått mod, brutalt mördar en kompis, även om det pekar ditåt.
Citera
2022-12-09, 13:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Bara ljud räcker ju inte för ett fällande. Oljuden kan ju uppkommit genom nästintill vad som helst.
Även om det är troligt att oljuden kom genom en attack på TT så finns det annat som kan ha låtit.

Ska bli väldigt intressant att se möblemanget i fup. När den väl kommer ut.
Att förvänta sig den snarast. Är väl ungefär som att barn väntar på tomten, redan i juni

Om man tar bara tre olika parametrar i detta mord, ser dunsarna väldigt illa ut i det sammanhanget. Det här är ljud som grannarna menar inte är liknande de ljud de brukar höra när det är fest. De överväger att ringa 112, men bestämmer sig för att eftersom inga skrik hörs, så är det inte nödvändigt. Men såpass på tårna är de ändå, att när de hör JJ komma ut från lgh, frågar de henne om vad som händer där uppe. Alltså är det inte så att de nöjer sig med att ljuden har upphört, utan de reagerar extra mycket på det ovanliga med ljuden.

1. Toves kan kopplas till JJs lgh sent på natten efter bråk på Nöjet

2. Mycket höga dunsar som får grannarna att reagera och ringa på vid två tillfällen, men ingen öppnar vid något av tillfällena, trots att det uppenbarligen finns minst en person hemma (förmodligen två). Ingen musik, inga skrik, men efterföljande ljud som låter som ett tiotal sparkar från det utrymme som motsvarar badrummet.

3. Tjejernas rörelser senare under natten leder polisen till den avlidna kroppen.
Citera
2022-12-09, 13:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Källa tack. Och helst inte Aftonbladet. Det aktuella fallet kan dessutom vara fall 10 av 10. Dvs, en kvinnlig GM eller två.

Du misstänkte mannen (pojkvännen) i vanlig ordning? Du är kanske statistikbunden?

Han har säkert alibi eller så har man uteslutit honom som inblandad på andra grunder. Kvinnor kan tyvärr ofta dom med (de två misstänkta damerna)

Du hoppades kanske att polisen begått ett misstag när de misstänker "två unga kvinnor" bara för att de är kvinnor?
Jaha, så du ska inte på vanligt gräsflyttarmanér skuldbelägga BO? Det var oväntat.
Men du kan ju få vatten på din kvarn med att 'kvinnor kan.' Här är dock få som tror att MGM är oskyldiga, så du har nog inte mycket att hämta.
Citera
2022-12-09, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Kollade tjejernas berättelser i P7-orna angående tågordning för kräkningar och när Tove sägs ha setts lämna lgh. De är i överenstämmande med varandra:

- först har Tove lämnat lgh
- MH säger att hon då har varit illamående, JJ att hon efter att Tove lämnat lgh har tagit hand om MH.

(Mina fetningar)
JJ
"L*eshem J*ansson menar att målsäganden slagit henne och att man därför gått hem till L*eshem J*anssons lägenhet för att prata ut. Man ska så ha gjort och efter detta ska målsäganden ha lämnat lägenheten. L*eshem J*ansson uppger att hon därefter fick ta hand om sin väninna som mådde dåligt efter utekvällen och att hon därefter åkte hem till sin mamma för att sova."
MH:
"Väl på plats lägenheten uppgav Hellman att hon gått och lagt sig medan kamraten och målsäganden satt sig köket för att diskutera. Hellman uppgav att målsäganden senare under natten lämnade lägenheten och att Hellman själv då varit illamående och kräkts på golvet badrummet. Hellman nekade vid undersökningen till att hon utövat något våld mot målsäganden eller att hon bevittnat något våld mellan kamraten och målsäganden utöver handgemänget inne på nattklubben. Vid undersökningen uppgav Hellman att hon misstänkte att kamraten haft med målsägandes död att göra och att hon efterhand upplevt kamratens beteende dagen efter gärningarna som något avvikande."
Naturligtvis är det inte konstigt att de berättar i den ordningen, allt annat vore ju konstigt. De vill förstås inte att grannens observation om dunsar ska ha hänt när Tove är kvar i lgh.

Och det är ju därför det blir jättekonstigt att Toves mobil åker till McD och åter samtidigt som JJ och grannen. Och sedan dess är ur nätet och kanske även (förmodligen) förvunnen, förstörd möjligen hittad av polisen (i dammen)?
Citera
2022-12-09, 13:32
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Varför har folk så svårt att acceptera att de som sitter häktade eventuellt kan ha utfört mordet och flyttat kroppen?
Underskatta inte två kvinnors förmåga att bära tungt. när det dessutom sker ett adrenalinpåslag?

Exakt. Jag begriper inte varför det ska krånglas till så förbannat, Här har vi 2 tjejer som av misstag eller planerat tagit livet av en tjej och lyckas dumpat kroppen, Enbart ren och skär tur gjorde att ingen såg dom när dom flyttade kroppen.

Det här är inget avsnitt ur morden i midsommer eller NCIS.

Dessa 2 är skyldig till brottet och kommer att straffas för det.
Citera
2022-12-09, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
För min del handlar det mer om att jag inte vill än att jag inte kan.
Jag vill inte ta för givet att två tjejer, med berått mod, brutalt mördar en kompis, även om det pekar ditåt.
Man bör inte ta något för givet förrän det är bevisat. Inte ens om, i det aktuella fallet, vore en man med kriminell bakgrund som stod som huvudmisstänkt.

Men att kvinnor mördar, det händer. Finns ju några exempel även från Sverige.

Och ibland mördar unga människor, även de som inte tidigare begått brott. Finns ex på det också, från Sverige.
Citera
2022-12-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Vafan, är du här nu och terroriserar mig!

En övergripande statistik säger 1570 fall av dödligt våld begicks under den observerade tidsperioden, och av dem begicks 1420 av en man (90,4 procent) och 150 av en kvinna (9,6 procent). Fördelningen mellan förövarnas kön ligger stabilt runt proportionen 90/10 procent män/kvinnor över hela undersökningsperioden.

Tittar man mer specifikt på 2021 så dödades 19 kvinnor totalt, varav 15 av sina pojkvänner ellerr ex. Det som inte framgår är om dom 4 som dödades av andra ens hade någon partner. Det skiljer sig lite åt från år till år. Men kontentan är att när den kvinna dör så är det just pojkvännen eller exet man tittar på först.

För att vara extra tydlig gentemot dig så är jag ganska säker på att pojkvännen är helt oskyldig och att dom 2 häktade kvinnorna är skyldiga i varierande grad till alla 3 brottsmisstankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in