Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-09, 11:06
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Kul, enkla frågor har den inga problem med iaf.

Men när man ställer lite svårare frågor blir den svettig och verkar mest ge goddag yxskaft svar.

Inte direkt användbara svar men ändå
Testa att ge den modellnumret på din router och fråga hur du ställer in port forwarding till valfritt spel så är jag rätt säker på att den lyckas.

Slänger jag in tentafrågor från nätverkskursen jag har så får ChatGPT 60% rätt utan hjälp.
Det kanske inte verkar som mycket, men det är mer än jag får av att först ströläsa kapitlen och dessutom bläddra medans jag gör tentan.
Citera
2022-12-09, 11:26
Medlem
Tradens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Testa att ge den modellnumret på din router och fråga hur du ställer in port forwarding till valfritt spel så är jag rätt säker på att den lyckas.

Slänger jag in tentafrågor från nätverkskursen jag har så får ChatGPT 60% rätt utan hjälp.
Det kanske inte verkar som mycket, men det är mer än jag får av att först ströläsa kapitlen och dessutom bläddra medans jag gör tentan.

Ja den lyckades ge mig en beskrivning, vilket för övrigt var en bra fråga då det är något jag tänkt göra på min router.

Nu ska jag bara se om beskrivningen stämmer.
Citera
2022-12-09, 12:02
Medlem
DroidBishops avatar
Nytta för gemene man: noll. Inget mer än ett kreativt uppslagsverk

Läs en bok och prata med riktigt folk istället
Citera
2022-12-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Nytta för gemene man: noll. Inget mer än ett kreativt uppslagsverk

Läs en bok och prata med riktigt folk istället

Tänk om du förstod vad den innebär för framtiden.
Citera
2022-12-09, 12:38
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338

Närmsta framtiden, du kan googla och kolla wikipedia snabbare och mer specifikt och med tillförlitlighet kanske? Ställa följdfrågor och få relevanta svar.

Inte behöva filtrera en massa text själv och belasta hjärnan med informationsflöde mer än nödvändigt tror jag nog kan vara nyttigt
Citera
2022-12-09, 12:44
Medlem
cerns avatar
i framtiden kan bara säga åt den att "skriv en kriminalroman till mig som handlar om..."
Så får man en bok skriven automatiskt.

Författare och konstnärer etc bör vara skraja..
Citera
2022-12-09, 12:50
Medlem
Galet hur snabbt utvecklingen på denna fronten har gått
Citera
2022-12-09, 13:07
Medlem
Den är tråkigt politiskt korrekt.
Citera
2022-12-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
i framtiden kan bara säga åt den att "skriv en kriminalroman till mig som handlar om..."
Så får man en bok skriven automatiskt.

Författare och konstnärer etc bör vara skraja..

Om du på allvar tror på detta så är det synd om dig.

Även om det skulle närma sig det så skulle ändå författare och konstnärer kunna skapa bättre romaner och konst för att de kan beskriva för AI:n bättre.
Citera
2022-12-09, 13:18
Medlem
Fråga om den vet vad femte generationens krigsföring är.
Citera
2022-12-09, 13:18
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Jodå jag har en viss aning.

Men personligen kommer jag inte använda sån teknik. Eller åtminstonde anstränga mig väldigt mycket för att inte vara en del av det där. Det känns väldigt grått och själlöst. Även om innehållet är precis lika bra som om det var gjort av en människa eller bättre.

Jag antar att det kommer finnas två läger. Sådana som jag och sen dom som går all in på AI och lever i den världen. Till slut kommer vi vara två helt olika raser som knappt förstår varandra. Det är mycket möjligt att sådana som jag konkurreras ut över tid, men då får det bli så. Jag vet bara att jag inte har lust att tillhöra lägret som har ett microship i skallen. En dassig iphone och dator är allt jag behöver.

Sen är det väl fortfarande så, att om du stoppar in skit i systemet, får du skit ut. AI damsuger ju nätet på information. Om internet domineras av idiotiskt woke vänsterinnehåll, lär väl AI.n spotta ut samma dynga. Som jag ser det pusslar AI:n bara ihop saker som redan skapats av människor. Hittills är jag inte jätte imponerad faktiskt. Jag har väldigt svårt att bli imponerad av teknik nu för tiden, jag har på nått sätt växt ifrån det där och anser att helt andra saker är av större vikt och värde.

Jag anser det vara extremt mycket mer värdefullt att läsa Carl Jung än ägna tid åt att prompta filosofiska frågor till en AI som den ändå inte har bättre svar på än vad människan har. En AI i dagens tappning, är för mig bara ett gäng algoritmer som blivit bra på att pussla ihop meningar och sätta dom i rätt kontext och mening. Sorgligt med en generation ungar som bara kommer få allt sondmatat på detta sätt, som om google inte var bekvämt nog.
Citera
2022-12-09, 13:39
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Jag anser det vara extremt mycket mer värdefullt att läsa Carl Jung än ägna tid åt att prompta filosofiska frågor till en AI som den ändå inte har bättre svar på än vad människan har. En AI i dagens tappning, är för mig bara ett gäng algoritmer som blivit bra på att pussla ihop meningar och sätta dom i rätt kontext och mening. Sorgligt med en generation ungar som bara kommer få allt sondmatat på detta sätt, som om google inte var bekvämt nog.
Om tio år kommer du kunna ha en konversation med den som om det var C.G. Jung du pratade med.

Ska bli intressant att diskutera arketyper, initiationsriter och komplex i relation till dagens samhälle med honom då.

Det är inte en moderniserad Wikipedia vi ser byggas upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in