Citat:
Ursprungligen postat av
Ratad
Fast det är väl just det en säkerhetschef ska göra? Larma och dra igång utredningar om någon blivit sökt på upprepade gånger. Ville Staaf tala ut skulle hon väl gått till en terapeut?
Vet nog inte exakt vad en säkerhetschef ska göra och inte.
"Det kom in ett antal granskande frågor från en okänd person till Polismyndigheten där man begärde ut handlingar kring mig och mitt arbete, något som regelbundet fortsatt sedan dess. Jag kunde inte utesluta att det var Mats som låg bakom de här frågorna, säger Linda Staaf."
Om det var Mats Löfving som inifrån försökte svärta ner Linda Staaf på olika sätt genom att begära ut handlingar om henne och hennes arbete och sedan vidarebefordra det till journalister, och att det hela slutade med att det kom ut uppgifter om henne i media som naturligtvis var ofördelaktiga för henne men kanske delvis även osanna, så svärtar det ju ner allmänhetens förtroende för hela Polisen. I så fall har ju Löfving, ävenså om det blott var betingat av svartsjuka, motarbetat sin egen arbetsgivare liksom i lönndom.
Att i det läget ventilera med en säkerhetschef tycker jag var rätt av Linda Staaf.
Märk väl att inget personalansvarsärende anmäldes (åklagaren la ner brottsmisstanken på två dagar). Personalansvarsnämnden är till för att hantera fall där personal betett sig olämpligt/olagligt även om det inte når upp till brott. Varför så inte skedde, vet jag inte. Det är märkligt att säkerhetschefen hivar iväg en polisanmälan, helt mot Linda Staafs vilja, intention och kännedom, men inte ens för upp ärendet till personalansvarsnämnden. Linda Staaf kanske bara hoppades att säkerhetschefen skulle kunnat medverka till ett samtal med de två så att konflikten (om man kan kalla det så) eller svartsjukan eller vad problemet nu var, kunde upphöra, vem vet? Hon kunde ju inte gärna vända sig till sin chef ty Löfving var ju kvar på den posten när Staaf samtalade med säkerhetschefen, vad jag förstår.
Om du känner oro, och att någon kanske försöker sätta dit dig i lönndom och att detta även skadar arbetsgivaren, ska du då inte på något sätt kunna ta upp det med arbetsgivaren, menar du? Skulle en säkerhetschef vara ointresserad av att få stopp på en pågående förtroendeskada? Jag vet ju inte om det var så, jag tolkade bara in den möjligheten efter att ha läst Expressens artikel. Men självklart kan jag ha fel.
Så vad tycker du själv?