2022-12-09, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nu är Thornberg inkallad till justitieutskottet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anders-thornberg-kallas-till-justitieutskottet

Dramat ökar i intensitet.

Anders har också ett stort ansvar i detta avseende och bör tas bort från sin post.
Citera
2022-12-09, 11:40
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Arbetar hon för justitiedepartementet eller GRU?
Citera
2022-12-09, 11:41
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat-Julayev
Why not both?
Citera
2022-12-09, 11:42
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Ansökningstiden förlängdes av oklar anledning, under tiden utses Löfving till Noa-chef och när tjänsten utlystes en andra gång var Staaf den enda sökande.
https://www.expressen.se/nyheter/mats-lofving-gav-orutinerad-linda-staaf-toppjobb/

Staaf var inte ens kvalificerad att söka tjänsten, därför förlängde man ansökningstiden och under tiden fixade man så att hon blev kvalificerad. (Det stod tidigare i tråden, men jag hittar det inte nu.)
Citera
2022-12-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Fast det är väl just det en säkerhetschef ska göra? Larma och dra igång utredningar om någon blivit sökt på upprepade gånger. Ville Staaf tala ut skulle hon väl gått till en terapeut?

Vet nog inte exakt vad en säkerhetschef ska göra och inte.

"Det kom in ett antal granskande frågor från en okänd person till Polismyndigheten där man begärde ut handlingar kring mig och mitt arbete, något som regelbundet fortsatt sedan dess. Jag kunde inte utesluta att det var Mats som låg bakom de här frågorna, säger Linda Staaf."

Om det var Mats Löfving som inifrån försökte svärta ner Linda Staaf på olika sätt genom att begära ut handlingar om henne och hennes arbete och sedan vidarebefordra det till journalister, och att det hela slutade med att det kom ut uppgifter om henne i media som naturligtvis var ofördelaktiga för henne men kanske delvis även osanna, så svärtar det ju ner allmänhetens förtroende för hela Polisen. I så fall har ju Löfving, ävenså om det blott var betingat av svartsjuka, motarbetat sin egen arbetsgivare liksom i lönndom.

Att i det läget ventilera med en säkerhetschef tycker jag var rätt av Linda Staaf.

Märk väl att inget personalansvarsärende anmäldes (åklagaren la ner brottsmisstanken på två dagar). Personalansvarsnämnden är till för att hantera fall där personal betett sig olämpligt/olagligt även om det inte når upp till brott. Varför så inte skedde, vet jag inte. Det är märkligt att säkerhetschefen hivar iväg en polisanmälan, helt mot Linda Staafs vilja, intention och kännedom, men inte ens för upp ärendet till personalansvarsnämnden. Linda Staaf kanske bara hoppades att säkerhetschefen skulle kunnat medverka till ett samtal med de två så att konflikten (om man kan kalla det så) eller svartsjukan eller vad problemet nu var, kunde upphöra, vem vet? Hon kunde ju inte gärna vända sig till sin chef ty Löfving var ju kvar på den posten när Staaf samtalade med säkerhetschefen, vad jag förstår.

Om du känner oro, och att någon kanske försöker sätta dit dig i lönndom och att detta även skadar arbetsgivaren, ska du då inte på något sätt kunna ta upp det med arbetsgivaren, menar du? Skulle en säkerhetschef vara ointresserad av att få stopp på en pågående förtroendeskada? Jag vet ju inte om det var så, jag tolkade bara in den möjligheten efter att ha läst Expressens artikel. Men självklart kan jag ha fel.

Så vad tycker du själv?
Citera
2022-12-09, 11:44
Bannlyst
Citat:

Hon har ett skrivbordsjobb på justitiedepartementet istället för att jobba som städare på ett hotell, vilket hade varit lämpligare.
Senast redigerad av Shageki 2022-12-09 kl. 11:52.
Citera
2022-12-09, 11:45
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Why not both?

Indeed.
Ingenting förvånar mig längre i ett land där verkligheten ständigt övertrumfar dikten.
Kommer "fallet Staaf" att få några som helst kännbara konsekvenser för någon eller några?
Knappast i Kafkanistan.
Senast redigerad av Salavat-Julayev 2022-12-09 kl. 12:12.
Citera
2022-12-09, 11:50
Medlem
Tournis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Det finns inget samband mellan skilsmässor och landsföräderi. Det här är inte Iran, och även om det står dig fritt att moralisera hur mycket du vill så tillsätter och avsätter vi inte myndighetschefer beroende på vem de ligger med.

För att du saknar intellektet att förstå att vara bedräglig i ett avseende ökar risken att vara det i ett annat är inget jag kan hjälpa dig med. Det handlar om pålitlighet och lojalitet och inte en fråga om huruvida skilsmässor och landsförräderi är samma sak. Du skjuter långt över målet, för att uttrycka sig milt.

Givetvis bör man ta med personlighet, attityd och riskbeteende när man anställer en person på en hög position. Dumheten har fan inga gränser.
Citera
2022-12-09, 11:50
Bannlyst
Citat:
Indeed.
Ingenting förvånar mig längre i ett land där verkligheten ständigt övertrumfar dikten.
Kommer "fallet Staaf" att få några som helst kännbara konsekvenser för någon eller några?
Knaooast i Kafkanistan.

Polisen försöker lösa problemet genom att hålla tyst, men frågan är om det är rätt taktik.

Det fungerade med Palmmordet, men det var en annan tid.
Citera
2022-12-09, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdunLo
Märkligt att ingen överklagade anställningsbeslutet när Staaf fick befattningen. Även om det är svårt att få en anställning upphävd så är det inte omöjligt, särskilt inte när det gäller en så pass tung befattning.

I det här fallet är det ju glasklart att Staaf saknade de meriter som övriga sökande hade, inklusive polisutbildning. En särskild sakkunnig kommitté hade lämnat förslag inför tillsättningen och 21 personer sökte, bland andra ”polismästare Leif Jennekvist som tidigare lett utredningen efter mordet på utrikesminister Anna Lindh”.

Ansökningstiden förlängdes av oklar anledning, under tiden utses Löfving till Noa-chef och när tjänsten utlystes en andra gång var Staaf den enda sökande.

https://www.expressen.se/nyheter/mats-lofving-gav-orutinerad-linda-staaf-toppjobb/

Det är ju fullständigt groteskt! Varför reagerade ingen redan då? Beslutet måste ha gått igenom flera instanser. Alla måste ha fattat hur det låg till men ingen agerade.

Även om folk inte vågade stöta dig med chefen så hade de kunnat läcka uppgifterna till medierna. Det hade fått samma effekt som nu. Ibland är medierna det bästa sättet att åtgärda korruption när de inblandade är så pass insyltade.

Noll respekt för Löfving, vilket jävla svin som måste ha vetat vilka tungviktare som sökte tjänsten i första omgången. Det säger mycket om honom både som person och chef. Han borde avgå omgående.

Ville dom andra 21 sökande inte ha jobbet - hade alla fått bättre jobb.

Jennekvist - ha ha - jävla pajas det också - En Desperado - det har han själv sagt om sig själv.

Ja influencer skrev folk - hon influerar till dopp o att bryta långvariga äktenskap - obs att Bydis fru var 6 år äldre än honom dvs en pensionärstant - o linda är lite av en Looliiitaa som jämförelse.

Lövfing har förresten högra utbildning än Thornborg - kanske borde vara rockad på deras RPC befattningar
Citera
2022-12-09, 11:51
Medlem
Q6s avatar
Sverige kan inte ha en rikspolischefen som inte kan hantera sina närmsta chefer, dags för Thornberg att lämna.
Citera
2022-12-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Jag är helt oinsatt i Staaf-grejen men läste nyss detta på Expressen:

Källor berättar att Ari Stenman efter mötet kontaktade rikspolischef Anders Thornberg som då ska ha informerat Mats Löfving. Däremot kontaktade rikspolischefen inte Linda Staaf. Det bekräftas av Staaf.

Men polisanmälan säger hon att hon inte kände till.

– Jag visste ingenting om detta tills du kontaktade mig. Jag hade ingen aning om brottsanmälan. Säkerhetschefen frågade mig om jag hade blivit utsatt för något brott av Mats och jag svarade klart och tydligt nej och sen gör han ändå anmälan.

– I anmälan till Särskilda utredningar påstås också att vi skulle ha varit närstående, vilket är långt ifrån vad det faktiskt har varit. Det står också att de påstådda brotten skulle ha ägt rum från den första januari 2015, vilket jag inte kan tolka på annat sätt än påhittade uppgifter.

Linda Staaf säger att hon nu efteråt har pratat med säkerhetschefen om anmälan.

– Han sa att han hade gjort en annan bedömning huruvida det kunde ha varit fråga om brott.

Staaf säger att hon då ifrågasatte att hon inte fått kännedom om anmälan.

– Han svarade att jag då kunde ha påverkat förundersökningsåtgärderna.

Tycker lite synd om Linda Staaf faktiskt. Hon kontaktade säkerhetschefen för att få perspektiv - inte för att polisanmäla en kollega för brott. Säkerhetschefen hemlighöll för Staaf att han gjort en polisanmälan. Inte snyggt, tycker jag.

Säkerhetschefen AS kanske var hennes nästa "mål" genom förtroligt samtal om det dumpade exet som fixat NOA-tjänsten? Hon tänkte inte på att i hans jobb ingår att utreda oegentligheter?

Hennes CV vid ansökan till NOA måste finnas och kunna begäras ut. Där kanske står var hon tagit examen Ekonomi och Juridik? Internetskola på distans kanske? Jag sökte på hennes namn (Hanss*n och H Staaf) efter studentuppsatser i Divaportalen, men hittade inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in