Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Du spekulerar ju utanför domen, tex. när du spekulerar kring om flickans berättelse är lögn. Det är exakt vad jag också gör: spekulerar utanför domen, men när jag gör det menar du att jag "hittar på". I så fall kan jag säga detsamma om dina spekulationer: att de är "påhitt" och att du inte finner fog för dessa i domen, för det gör du inte. Tvärtom: domstolen ser flickans berättelse som trovärdig och ser inte att det finns fog för att hon skulle ljuga. Bevisning och stödbevisning styrker även flickans berättelse.
Återigen: Det är DU som uttrycker säkerhet kring vad som hänt. Jag säger att jag inte vet pga att underlaget är helt otillräckligt. Detta medför att du får en bevisbörda för att visa att det du säger stämmer. Jag behöver bara visa på konstigheter i domens resonemang och innehåll. Jag har uppfyllt min bevisbörda, du har inte uppfyllt din.
Jag spekulerar endast i syfte att visa på att domen är otydlig och endast kring områdena där otydlighet finns. Jag har inte en aning om vad som har hänt och är helt öppen med det. DU däremot utrycker dig upprepade gånger med en säkerhet som inte på något sätt är befogad med tanke på domens flagranta brister.
En korrekt dom ger inte utrymme för sådan här frågetecken. Det här domen är inte korrekt, den är ett otydligt hafsverk. Domslutet kan mycket väl vara befogat, men det spelar ingen roll, det får nämligen inte gå till på det här viset.
Citat:
Har jag hybris för att jag litar på kunniga inom juridik och kunniga inom rättsmedicin? Nejdu. Det är inte att ha hybris.
Nej och det har jag aldrig sagt. Jag sa uttryckligen, vilket tydlig framgår av mitt inlägg, att din eventuella hybris kommer ifrån att du konsekvent uttrycker säkerhet kring saker som inte är befogade eftersom domen är så bristfällig.
Kritiken kring den rättsmedicinska biten är en helt annan och består i att du flera gånger bevisligen missrepresenterat vad de faktiskt säger och vilka slutsatser som kan dras.
Varför skulle jag ge mig? Det är ju du som inte tycks kunna bemöta sakerna jag poängterar för dig.
Jag har inga problem med att svara på vad du än skriver till mig. Känner du annorlunda så är det bara fråga mig kring något specifikt så ska jag förklara närmare, för jag vet att jag kanske har svarat på vissa saker lite för kortfattat när skrivit på mobil och jag känt att något är uppenbart fel och därför inte ens bemödat att svar på den biten.