2022-12-09, 00:25
Medlem
Önskar jag behärskade Woodo och kunde framkalla sjukdom hos Puttain. Visserligen finns värre hökar men en rejäl sjukdom mer än vad vid har nu skulle rubba cirklarna.

Det är låst i hjärnorna, Ryssland behöver besegras.
Citera
2022-12-09, 00:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
https://defence-blog.com/ukraine-to-get-newest-german-made-rch-155-guns/

Det är ju inte dåligt om det stämmer.

Joo-o.., står ju detta :

The German government officially confirmed that the country plans to supply the newest RCH 155 self-propelled howitzers along with artillery rounds to Ukraine.

Har ju funnits många "planer" ifrån Berlin tidigare, som på något mystiskt sätt vittrar till närmast ingenting. Såå-å.., att jänkarna börjar "hosta offentligt" är ett gott steg framåt. Berlin är nog skyldiga Washington både en och annan tjänst. Bara det att jänkarna har prioriterat LNG-leveranser till Tyskland. Skulle vart riktigt illa utan dessa.

Nu börjar Washington påminna om förpliktelser, när man spelar på ett lag !
(på tiden)
Citera
2022-12-09, 00:35
Medlem
raskenss avatar
Riktigt fin träff av drönargranaten oå en kackerlacka som springer omkring ganska mycket. Passande musik till.

https://twitter.com/FriaUkraina/status/1600925841705181184?t=erLGPwAkeq56fjrpAeEOJw&s=19
Citera
2022-12-09, 00:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
När Grey Zone erkänner att soldater fryser ihjäl, då är det illa.
https://twitter.com/wartranslated/status/1600937673304469504

Denna är inte värdig alltså, som djur:
https://twitter.com/jrondoo/status/1600945774128336897
Det andra klippet är märkligt på flera plan. Det enda skälet jag kan komma på varför någon skulle ligga nedkrupen i en grop utan tak eller tältduk är om det är ett skyttevärn i frontlinjen. Men dessa har ju ingen som vaktar, inga vapen framme och heller inga tyngre vapen. Så vad i h-e pysslar de med?

Det är ju helt galet att någon militärt utbildad låter sina underställda sova under bar himmel på vintern. Ingen överlever det någon längre tid. Var är tälten eller bivacken? Som jag ser det säger dessa klipp ett ton om det usla förhållandena i den ryska armen. Inget utbildat förband skulle någonsin hamna i situationen vi ser, i synnerhet inte när man inte är omringad eller utan möjlighet att förbättra sin situation.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-09 kl. 00:58.
Citera
2022-12-09, 00:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hade NATO varit inblandat i attacken så hade det inte funnits ett enda fungerande flygplan kvar på flygplatsen.

Vi vet att träffarna var "near hits" och orsakade inga stora skador på flygplanen.
Det är svart humor att följa det nyspråk i den ryska propagandan som dess lydiga Meneafon inte tycks reagera över:
- ”fakta indikerar”: fakta brukar bevisa, men ryssen själv fattar kanske att det påståendet är lite väl. Jag tror inte diplomaten har en aning om vad Nato-medverkan ens skulle innebära. Kanske tänker man att koordinaterna för flygplanens parkeringsplatser kommer från USAs satelliter.
- ”terrorist-provokation”: det är alltså rysk kod för att Ukraina skickat drönare mot ryska militärflygfält, till skillnad från de ryska attackerna mot civil infrastruktur med det uttalade målet att ukrainarna skall leva i mörker och kyla.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-09 kl. 00:58.
Citera
2022-12-09, 00:46
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om jag vore rysk planerare hade jag slagit där motståndaren är svag. Inte ödsla trupp bara av prestige-skäl.

Jag tror ryssarnas irrationella beteenden kommer av den extrema toppstyrningen och korruptionen över allt. Finns säker starka krafter som har fördelar av att det slaktas många ryssar där. Någon rysk general får fördelar.

Det har ju dykt upp enorma mängder patetiska stridsvagnshinder i Donbass. Antagligen nån rysk oligark fom fick en order på riktiga stridsvagnshinder men gjorde dom i miniatyr och tog mellanskillnaden på egen ficka.
Senast redigerad av raskens 2022-12-09 kl. 00:49.
Citera
2022-12-09, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Tack för klargörandet

Jag hade fel angående videon, det är mycket riktigt polska soldater i kistorna. Videon är dock inspelad 2011, så det är stupade från afghanistan/Irak/annat.

*gällande videon som figurerar med kistor som lastas ut ur ett flygplan med polska flaggor över.
Citera
2022-12-09, 00:56
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Nu får du som vet så väldigt mycket mer än alla andra gärna förklara mer ingående hur de skjuter ned artillerigranater med vanliga luftvärnskanoner.
Kommentar:
jag skrev nedanstående till Solbrillorna tidigare idag med tanke på hans spännande ide om militär teknologi. Som vanligt har han läst en sak och kopplat ihop den med något helt annat så att slutresultatet blir science fiction. Tidigare har vi fått lära oss att de 3000 (!) ryska soldaterna i Kherson kunde evakueras mha BMP och liknande med amfibieförmåga, och nu får vi veta att enskilda stridsvagnar skyddas mot artilleri med ”vanliga luftvärnskanoner”.

Detta är inte bara helt verklighetsfrånvänt, han saknar också helt förmåga att dra slutsatser av vad denna fantastiska förmåga hos den Ryska armen skulle innebära: de vore plötsligt immuna mot artilleri. Hälsa de där killarna från Wagner som sprängdes i bitar när de försökte fly med en sårad kamrat.

——————
Denna artikel från maj 2022 säger att ett nytt laserstyrt system från Raytheon är det första i världshistorien som kan skjuta ner artilleri-granater, i alla fall från grk:

”The U.S. Army’s DE M-SHORAD laser weapon system downed several mortar bombs in a series of tests, making it one of the few, if any weapons in the history of warfare, capable of protecting troops from indirect fire weapons.”
https://www.popularmechanics.com/military/weapons/a40025265/army-laser-system-shot-down-mortar-bombs/

Så en försiktig slutsats är att de är som vanligt: Rayban har läst om något nytt och extrapolerat in absurdum, i detta fall att ryska stridsvagnar i Ukraina skulle ha LV-skydd mot Excalibur-granater.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-12-09 kl. 00:59.
Citera
2022-12-09, 00:57
Avslutad
Citat:
https://defence-blog.com/ukraine-to-get-newest-german-made-rch-155-guns/

Det är ju inte dåligt om det stämmer.
"fully automated artillery" låter sannerligen smidigt men fan vad ful den är.
Citera
2022-12-09, 01:01
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om jag vore rysk planerare hade jag slagit där motståndaren är svag. Inte ödsla trupp bara av prestige-skäl.

Angående "Bakhmut" så tror jag det är en rysk avledningsmanöver. Väst-planerare har ju skakat på huvudet och undrar över vad ryssarna driver med att köra en offensiv där. Skall ju inte ha en strategisk betydelse.

Betydelsen (för ryssarna) är att man försöker vinna tid, försöker få ukrainska trupper/ammo prioriterat dit. Medans man slickar sina sår så gott det går på andra ställen. Som sagt.., det saknar en strategisk betydelse och förluster är något Putin/Wagner är villiga att ta.
Citera
2022-12-09, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
jag skrev nedanstående till Solbrillorna tidigare idag med tanke på hans spännande ide om militär teknologi. Som vanligt har han läst en sak och kopplat ihop den med något helt annat så att slutresultatet blir science fiction. Tidigare har vi fått lära oss stt de 3000 (!) ryska soldatern i Kherson kunde evakueras mha BMP och liknande med amfibieförmåga, och nu får vi veta att enskilda stridsvagnar skyddas mot artilleri med ”vanliga luftvärnskanoner”.

Detta är inte bara helt verklighetsfrånvänt, han saknar också helt förmåga att dra slutsatser av vad denna fantastiska förmåga hos den Ryska armen skulle innebära: de vore plötsligt immuna mot artilleri. Hälsa de där killarna från Wagner som sprängdes i bitar när de försökte fly med en sårad kamrat.

——————
Denna artikel från maj 2022 säger att ett nytt laserstyrt system från Raytheon är det första i världshistorien som kan skjuta ner artilleri-granater, i alla fall från grk:

”The U.S. Army’s DE M-SHORAD laser weapon system downed several mortar bombs in a series of tests, making it one of the few, if any weapons in the history of warfare, capable of protecting troops from indirect fire weapons.”
https://www.popularmechanics.com/military/weapons/a40025265/army-laser-system-shot-down-mortar-bombs/

Så en försiktig slutsats är att de är som vanligt: Rayban har läst om något nytt och extrapolerat in absurdum, i detta fall att ryska stridsvagnar i Ukraina skulle ha LV-skydd mot Excalibur-granater.

Det blir nog lite jobbigt att skydda varje t72 från artilleri med "vanliga luftvärnskanoner" ja. Vi har också fått lära oss att nlaws och Javelins i princip är verkningslösa, att ryska vagnarna som sprängdes i bitar vid flodpassagen var 3d-animerade, att attacken mot Kiev var en genial skenmanöver och en massa annat smått och gott.
Senast redigerad av YBB641 2022-12-09 kl. 01:09.
Citera
2022-12-09, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
"fully automated artillery" låter sannerligen smidigt men fan vad ful den är.

Jo, men snabb😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in