2022-12-09, 00:46
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Är det ett gammalt trägolv från 40-talet så kan det nog låta riktigt ordentligt. den våningen är säkerligen inte superisolerad heller med tanke på att vinden inte var ämnad som bostad när huset byggdes.
I vissa hyreshus jag har bott i så kan det uppfattas som att det är 100kg som åker i golvet när grannarnas ungar har trillat, och i andra så kan folk ha fest utan att det hörs genom golvet.

Ja jag kan tänka mig att JJ kan ha varit intresserad utav westernridning och då lär man sig ju olika snarror/lasso. En sån påträdd bakom ryggen kommer man inte ur så lätt, även om hon har händerna till hjälp.

Kanske drogs det åt så hårt eller felknuten och dom inte fick bort snaran så det gick från grov misshandel till dråp? De kanske förgäves försökte få upp snaran utan att lyckas.
Borde ju ringt 112 då tycker man, men dom kanske fick panik och tänkte att allt kommer ju peka på oss ändå så vi måste bort med henne och röja undan bevisen så dom inte vet att det var vi?

Vad händer om dom skulle börja köra den taktiken i förhör och rätten?
Om man tänker på ett eventuellt straff?
Urartad grov misshandel med död som följd borde väl ändå skilja många år om man jämför med planerat mord?

Det du beskriver efter misshandeln med repet är inte dråp. Det är mord. Mord behöver inte vara planlagt.
Dråp är om BO attackerat GM och det uppstår bråk och där GM dödar BO. I sådant fall blir det dråp eftersom GM ändå borde insett att attacken kan ha dödlig utgång
Senast redigerad av Kellywoman 2022-12-09 kl. 01:12.
Citera
2022-12-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Du får det att låta så enkelt, medan jag fortfarande ser svårigheter med fallet och repet.

De tunga sakerna borde då vara tunga möbler för att ge 50-100 kg-dunsar.

Men en brottningsmatch på golvet ger väl inga höga dunsar, även om det är på liv eller död?
Det där med snara, typ lasso, skulle förstås kunna åtdragen sitta kvar även i ett fall. J är kanske van att använda sådana till hästarna?

Jo, ni är flera som tycker det är en smal sak att få ihop det. För mig är det dock fortfarande inte lika självklart.

Tack för bidragen! Jag får tugga vidare med hjälp av dem.

Vis av skadan kollade jag intervjun med grannen:
Ljuden:
- Beskriver dunsarna som något ”jättetungt som kastats på golvet mitt framför (kylen?). Det var två i rad”. Dunsarna var som att 50-100 kg slängdes ner i golvet. Taket skakade.

Då skulle dunsarna alltså kunna vara när T drattar I golvet och när J/M kommer efter.

Jag får fortfarande ingen "klar bild" av förloppet, utan ser ännu en del besvärligheter. Men de kommer kanske.

Märkligt det där med dunsarna. Jag tror mig ha läst att det var tre dunsar. Två tätt efter varandra och en tredje duns strax därefter. Som att lyfta en soffa tre ggr och släppa den är ett annat utlåtande ang dunsarna.

Uppgiften om 50-100 kg är naturligtvis en ren gissning och uppskattning. Som är svår att veta.
Att behålla greppet kring någons hals eller mun blir troligen ganska svårt i fallet. Sen vet vi ju inte med säkerhet vad eller vem som föll. Om MH var så packad att hon spydde och fick läggas i säng. Vilket både MH och JJ bekräftar. (Om nu dessa två någonsin talat sanning i detta) Så kan det mycket väl varit MH som stått på öronen i lägenheten, bankat och slagit i golvet och kanske rent av hoppat jämfota på golvet.
Om det sen är troligt vete tusan. Men än är det ingen omöjlighet.

Det hade återigen varit mer än intressant att se lägenhetens möblering och även ett test på golvets beskaffenhet.
Tumult som ev uppstår i en kamp mellan exempelvis J och T borde enligt mig ge mer än tre dunsar. Det borde i kampen ge fler ljud ifrån sig än så. Det borde ge ljud från när tex knän, armbågar eller fötter slår mot parketten.
Som i en brottningsmatch där T är förhindrad att skrika eller gapa.

Borde inte J och T fallit samtidigt och varför blev det då två eller tre dunsar ?
(Två eller tre dunsar tycks vara beroende på vem som frågats)

Samtidigt går det inte att komma ifrån att försvunnen kvinna har besökt lägenheten. Dunsar har hörts och kvinnan funnen död. Tro fan att de två mgm är misstänkta.
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-12-09 kl. 01:05.
Citera
2022-12-09, 01:14
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pommen
Ett scenario jag tänkt på är:

Tove ska enligt utsago varit orolig för en vän.
Kan det inte varit så att de två MGM lurat henne till Nöjet genom att MH skrivit något till TT som gjort att TT trott att MH skulle skada sig själv på något vis?
Men att det i själva verket var JJ och MH som kokat ihop det för att konfrontera TT för någon tidigare dispyt av något slag?

Bråket urartar och det går över till handgemäng.
Dom bestämmer sig till slut för att gå hem till JJ för att reda ut allt i lugn och ro, för att slippa åskådare.

Väl hemma hos JJ urartar bråket på nytt och det slutar med att TT får mun och händer tejpad med silvertejp eller liknande. Detta för att egentligen ”skrämma” TT och visa vad som händer om man bråkar med JJ. Ett narcissistiskt ”maktbegär” helt enkelt.

Men det som skulle vara skrämsel blir till mer än så. Tejpen är av misstag lindad så TT ej får luft genom varken näsa eller mun, men fortfarande luft nog att det ska vara ett utdraget förlopp.
TT sparkar och slår så gott hon kan men JJ och MH förstår inte allvaret, utan tror att det bara är panik på grund av att hon är fast.

JJ lämnar lägenheten för att gå ut och röka.
Där träffar hon på den misstänksamme grannen och hon drar en lögn om att hon ska till mc donalds. Han erbjuder sig att skjutsa henne eftersom han ändå är ute och vill inte att en ensam, ung tjej ska vara ute och ränna den tiden på natten.

Hon springer upp till lägenheten och säger till MH att hon får stanna kvar där med TT och hålla koll.
JJ råkar antingen av misstag ta med sig TT’s mobil eller så var det något i den som hon ville åt.

Under tiden som JJ är iväg på Donken så dör TT av syreförlust och MH får panik och vet inte vad hon ska göra.

JJ kommer tillbaka till lägenheten och inser vad som hänt.
Den misstänksamme grannen har gått och lagt sig och MGM lyckas därför bära ut TT och lägga henne i bilen utan att bli sedda. Ren ”flyt” det vill säga.

Den säkraste dumpningsplatsen JJ kan komma på är skogen som hon känner till väl och har ridit i många gånger. I den situationen full av panik så är den platsen den rimligaste i deras huvuden.

JJ vill inte sova hemma efter det som hänt i lägenheten så hon åker hem till sin mamma och sover. Därav har hon säkerligen ”alibi” från sin mamma att hon vaknat där på morgonen.
MH vågar inte åka hem eftersom hon druckit och hennes stränga föräldrar skulle bli tokiga om hon kom hem den tiden på natten. Hon får därför sova hemma hos JJ ensam.
Du är kanske något på spåret. När jag letade efter annat, snubblade jag över denna:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2022-12-09, 01:17
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Det du beskriver efter misshandeln med repet är inte dråp. Det är mord. Mord behöver inte vara planlagt.
Dråp är om BO attackerat GM och det uppstår bråk och där GM dödar BO. I sådant fall blir det dråp eftersom GM borde insett att attacken kan ha dödlig utgång

Citat:
” Kanske drogs det åt så hårt eller felknuten och dom inte fick bort snaran så det gick från grov misshandel till dråp? De kanske förgäves försökte få upp snaran utan att lyckas.
Borde ju ringt 112 då tycker man, men dom kanske fick panik och tänkte att allt kommer ju peka på oss ändå så vi måste bort med henne och röja undan bevisen så dom inte vet att det var vi?”

Mja, beskrivningen är nog inte dråp heller riktigt.
Men grov misshandel, vållande till annans död och gravfridsbrott, om jag bedömer det rätt.
Men ingen av MGM har (tidigare) gått på den linjen, utan hävdar att dom inte begått något brott.
Den ena påstår att hon sov hela tiden, men såg att T gick och att JJ senare gått ut & varit borta ett tag.
Den andra påstår att T cyklade hem och MH (som sov) samtidigt då gick iväg med JJ till donken.
Den JJ egentligen var med till donken fick höra att kompisen ramlat, spytt, haft sig o nu låg i sängen.
Men MH hon sov ju hela tiden och hade inte ramlat, spytt eller haft sig, hon sov ju ända från början?
Ändå har den som sovit hela tiden o inte ens hört dunsar, både vet saker o sagt att hon misstänker JJ.
Citera
2022-12-09, 01:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Märkligt det där med dunsarna. Jag tror mig ha läst att det var tre dunsar. Två tätt efter varandra och en tredje duns strax därefter. Som att lyfta en soffa tre ggr och släppa den är ett annat utlåtande ang dunsarna.

Uppgiften om 50-100 kg är naturligtvis en ren gissning och uppskattning. Som är svår att veta.
Att behålla greppet kring någons hals eller mun blir troligen ganska svårt i fallet. Sen vet vi ju inte med säkerhet vad eller vem som föll. Om MH var så packad att hon spydde och fick läggas i säng. Vilket både MH och JJ bekräftar. (Om nu dessa två någonsin talat sanning i detta) Så kan det mycket väl varit MH som stått på öronen i lägenheten, bankat och slagit i golvet och kanske rent av hoppat jämfota på golvet.
Om det sen är troligt vete tusan. Men än är det ingen omöjlighet.

Det hade återigen varit mer än intressant att se lägenhetens möblering och även ett test på golvets beskaffenhet.
Tumult som ev uppstår i en kamp mellan exempelvis J och T borde enligt mig ge mer än tre dunsar. Det borde i kampen ge fler ljud ifrån sig än så. Det borde ge ljud från när tex knän, armbågar eller fötter slår mot parketten.
Som i en brottningsmatch där T är förhindrad att skrika eller gapa.

Borde inte J och T fallit samtidigt och varför blev det då två eller tre dunsar ?
(Två eller tre dunsar tycks vara beroende på vem som frågats)

Samtidigt går det inte att komma ifrån att försvunnen kvinna har besökt lägenheten. Dunsar har hörts och kvinnan funnen död. Tro fan att de två mgm är misstänkta.
Jag hade för mig att jag tidigare läst 3-4 dunsar, men när jag dubbelkollade med Greven stod det bara två, från intervjun med grannen under. Snurrigt!
Citera
2022-12-09, 01:21
Medlem
Citat:
Dråp är om BO attackerat GM och det uppstår bråk och där GM dödar BO. I sådant fall blir det dråp eftersom GM borde insett att attacken kan ha dödlig utgång

Lite rappakalja nu va?
Mord och dråp är medvetet båda två, skillnaden är hur grovt brottet är(snabbt händelseförlopp osv).

Skulle dom ge en förbannat bra förklaring om varför man skulle kunna gjort så, så kan det ju bli annat.
Repet kanske var menat att hamna över axlar och armar för att hålla i henne men stannade vid halsen och drogs åt för att sedan inte kunna få upp igen för knopen var fel?
Då är det vållande till annans död istället.
Inte för att jag tror att det är vållande till annans död det handlar om i detta läget, utan ett scenario om hur det kanske hade gått till.

Det kan vara så att påföljden blir:
JJ blir fälld för grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden.
MH blir fälld för medhjälp till grovt vållande av annans död och brott mot griftefriden.

Men jag tror att påföljden blir:
JJ blir fälld för dråp och brott mot griftefriden
MH blir fälld för medhjälp till dråp och brott mot griftefriden.

Griftefriden är numera gravfridsbrott men jag använder den gamla benämningen(same shit different name).
Citera
2022-12-09, 01:40
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Här kommer min teori om händelserna och det är en teori inget annat.

Dunsen och ljuden som lät ungefär som sparkande/hamrande, efter att hon på telesvar lämnat meddelandet att hon är på väg hem går att förklara.
Även att pojkvännen direkt han hörde meddelandet visste att något hänt, ringde hennes föräldrar som kontaktade polisen och även ringde JJ för att fråga vad som hänt har sin förklaring.
Mobilsvar spelar in en viss tid innan det bryts, om man inte avslutar samtalet utan bara stänger mobilen.
(Har oavsiktligt fått höra mycket intressanta saker på mitt eget mobilsvar)

Får du ett hårt slag i bakhuvudet dråsar du i backen med en gång.
Behöver inte bli några sår eller blodsutgjutelser av ett hårt slag i huvudet, blir en bula o inre blödningar.
Det konstiga är att du då innan döden inträder kan få epilepsi liknande kramper av den hjärnskada/hjärnblödning som uppstått, sparkar våldsamt eller dunkar med huvudet i golvet.
Det blir ett jämnt ljud som låter som om någon spikar, dunkar eller sparkar i väggen.
Efter att döden inträffat slutar själva kramperna men ofta kan den döde efteråt oväntat öppna ögonen, resa på huvudet, öppna munnen, lemmarna kan oväntat röra på sig och den döde verkar först inte död.
Tror både JJ o MH är chockade/traumatiserade av synen och först då inser att hon faktiskt dog.

Hur mycket av detta hördes i mobilsvar som fortsatt spela in.
Vems röster som även hördes o vad dom sa till varandra vet jag inte heller, men polisen vet.
Men förstår verkligen att polisen kopplades in med en gång när pojkvännen avlyssnade sin mobilsvar, för något riktigt oroande hördes och hade råkat komma med på Ts meddelande från JJs lägenhet.

Grannen hörde konstiga ljud, dunsar och som om någon spikade/sparkade.
Grannen blir orolig och ringer efter detta på dörren men ingen öppnar.
Dörren öppnades och stängdes två gånger efteråt, något hämtades från vindsförrådet, en filt el. matta?
JJ kommer ner för trappan och stöter oväntat på grannarna, då det var meningen att JJ skulle fixa så Ts mobil och cykel förs iväg och dumpas tillsammans en bit bort.
Hennes förklaring att kompisen är så full att hon ramlat, förklarar ljuden åt grannarna som lugnar sig.
Hon säger hon ska på donken och att mamma ska skjutsa henne, lögnen om mamma genomskådar grannen direkt men inte lögnen att hon bara ska på donken.
Han tror hon tänker köra själv trots skicket hon är i och erbjuder henne skjuts istället.

Efter tvekan tackar hon ja och hämtar sin egen mobil, men glömmer att hon har Ts mobil med sig.
På donkens parkering hoppar hon ur bilen och pratar med en bekant i en annan bil, för att undslippa grannen ett tag och hans undrande blickar över nattens ljudliga eskapader hos henne.
(Den bilen och föraren som inte var brodern, är hörda och helt avförda från utredningen)

Om MH under tiden burit ner T och lagt/sattit henne i bilen eller gör det senare vet vi inte ännu, nu är ju grannarna som är hemma lugnade ev. sover och den vakna är med JJ på donken.
När dom kommer hem ser hon en påse i Ts cykelkorg och tar med den upp.
Sen flyttas Ts cykel och JJ o MH kör iväg för att gömma T, då hinner Ts mobil koppla till masten vid Biltema som når gatan utanför JJ för först nu upptäcker dom att dom glömt stänga av den.

JJ är bekant med omgivningarna kring pappans gård då hon ridit på alla stigar och vägar där omkring.
Dom åker till ett bergsäkert ställe där T aldrig kommer att hittas, men ingen av dom båda tänker på att dom har sina egna mobiler påslagna och därför kommer att kunna spåras.
Polisen lyckades hitta T då dom visste vilket område det gällde och sen systematiskt genomsökt det.

JJ o MH kan ha nekat i flera veckor inte för att dom är hårda och utan känslor, nej hjärnans mekanism att förtränga outhärdliga upplevelser och sitt eget handlande efteråt för att dölja allt har slagits på.
Men allt brukar till sist välla fram om inte när kroppen hittats och allt faller som ett korthus, så senare när insikten oväntat slår till om att detta verkligen har hänt och att man själv deltagit.
Kan vara så att vissa delar i händelseförloppet kommer man heller aldrig att minnas så hårt förtränger man det, misstänker att båda har eller kommer att få PTSD liknande trauma av det som skett.

Nu är frågan som alla ställer sig och vill ha svar på, varför dog Tove?

Här har vi en annan teori.
Själv tror jag han använde en app 2:30 till AW och då Voice, mycket begränsad läng på dom.
Har han inte app aktiverad med notiser (pling o plong) lyssnade han på det först då han vaknade.
Var han nu vaknade.
Kan han ha varit hemma hos sin mor den natten, då T ändå skulle till sin far?
Ev. skulle pappa då hjälpa henne att föra resten av hennes saker/möbler till AW?
Att AW har alibi för både kvällen och natten stod ganska klart från början.
Citera
2022-12-09, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Ja du, även om det inte var avsikten från början, borde de förstått att man dör av en snara som dras åt om halsen, så risken är nog stor att det döms som mord. Men jag kan inte komma på något liknande att jämföra med.

Mord och dråp är båda medvetet, det som skiljer är omständigheterna. Mord är mer eller mindre en annan benämning för grovt dråp.
Citera
2022-12-09, 01:45
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Lite rappakalja nu va?
Mord och dråp är medvetet båda två, skillnaden är hur grovt brottet är(snabbt händelseförlopp osv).

Skulle dom ge en förbannat bra förklaring om varför man skulle kunna gjort så, så kan det ju bli annat.
Repet kanske var menat att hamna över axlar och armar för att hålla i henne men stannade vid halsen och drogs åt för att sedan inte kunna få upp igen för knopen var fel?
Inte för att jag tror att det är vållande till annans död det handlar om i detta läget, utan ett scenario om hur det kanske hade gått till.

MH blir fälld för medhjälp till grovt vållande av annans död och brott mot griftefriden.

Griftefriden är numera gravfridsbrott men jag använder den gamla benämningen(same shit different name).

Hm asså om de bara försökt skrämma TT men hon dött pga misstag är det väl vållande pga inget uppsåt att döda? Sen blir det väl svårt att bevisa... Fast samtidigt svårt för åklagaren att bevisa uppsåt så ja...

Men varför just snara? Finns massvis av olika tänkbara scenarion

Ja i brist på annan bevisning så skulle väl åklagaren nöja sig med deras berättelse om den passar in med bevisningen och känns trovärdig?

Känns som det här kan sluta där. Att nån av dom pratar och säger att det var en olyckshändelse och att de sen fick panik och körde iväg kroppen. Inte det troligaste kanske men
Senast redigerad av tingsryd2.8 2022-12-09 kl. 01:57.
Citera
2022-12-09, 02:05
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Lite rappakalja nu va?

Fast jag förstår inte hur du får det till dråp?

Dråp
Ett brott som innebär ett avsiktligt dödande, men där omständigheterna gör att det anses som mindre grovt än mord, exempelvis att offret hotat eller misshandlat gärningspersonen.
Citera
2022-12-09, 02:12
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Citat:
” Kanske drogs det åt så hårt eller felknuten och dom inte fick bort snaran så det gick från grov misshandel till dråp? De kanske förgäves försökte få upp snaran utan att lyckas.
Borde ju ringt 112 då tycker man, men dom kanske fick panik och tänkte att allt kommer ju peka på oss ändå så vi måste bort med henne och röja undan bevisen så dom inte vet att det var vi?”

Mja, beskrivningen är nog inte dråp heller riktigt.
Men grov misshandel, vållande till annans död och gravfridsbrott, om jag bedömer det rätt.
Men ingen av MGM har (tidigare) gått på den linjen, utan hävdar att dom inte begått något brott.
Den ena påstår att hon sov hela tiden, men såg att T gick och att JJ senare gått ut & varit borta ett tag.
Den andra påstår att T cyklade hem och MH (som sov) samtidigt då gick iväg med JJ till donken.
Den JJ egentligen var med till donken fick höra att kompisen ramlat, spytt, haft sig o nu låg i sängen.
Men MH hon sov ju hela tiden och hade inte ramlat, spytt eller haft sig, hon sov ju ända från början?
Ändå har den som sovit hela tiden o inte ens hört dunsar, både vet saker o sagt att hon misstänker JJ.

Kan ju hålla med dig där om grov misshandel och vållande om det nu är så att repet skulle dragits åt av oaktsamhet. Tja svår nöt men jag tror inte på det här med repet. Jag tror de mördat henne
Citera
2022-12-09, 02:25
Medlem
Citat:
Fast jag förstår inte hur du får det till dråp?

Dråp
Ett brott som innebär ett avsiktligt dödande, men där omständigheterna gör att det anses som mindre grovt än mord, exempelvis att offret hotat eller misshandlat gärningspersonen.

Du hävdar bara nödvärn som förklaring till dråp, vilket det inte är. Dråp är en mildare form av mord.
Det kan vara allt från nödvärn som du nämner, till Psykiska omständigheter(ej sinnessjuk).
Allt som gör att det är förmildrande omständigheter gör det till dråp istället för mord.
Är det oavsiktligt så är det vållande till annans död.

Edit:
Man ska dömas för dråp om gärningspersonen avsiktligen har berövat någon livet men gärningen är mindre grov, dvs det föreligger förmildrande omständigheter. Enligt förarbetena ska frågan om en gärning utgör mord eller dråp avgöras med hänsyn till samtliga omständigheter vid gärningen. Hit hör bl.a. de omständigheter som har föranlett denna (se härtill rättsfallet NJA II 1962 s. 92).

Att gärningsmannen har handlat i stark affekt till följd av en provokation från offrets sida eller att det har varit fråga om ett snabbt händelseförlopp är omständigheter som kan få betydelse för om brottet ska anses som dråp. Gärningsmannens psykiska särdrag eller att han eller hon har varit starkt pressad kan även vara omständigheter som beaktas. Att gärningen har begåtts i en nödvärnsliknande situation kan även vara att väga in.
Senast redigerad av smalandsbo 2022-12-09 kl. 02:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in