2022-12-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Lite fundersam, men på vilket sätt försökte hon få honom att sluta - som hon beskriver det - våldta henne? Står ingenstans att hon ens sa "Nej" vid ett enda tillfälle.

Har skadorna dokumenterats? Varför är tilltalad otrovärdig? Var det för att han ljög om att han inte visste att hon var yngre än 15? Jag gissar att han ljög, men nu är ju inte det den kritiska detaljen. Jag tycker hans beskrivning av sexet lät trovärdigt, hur de samspelade för att fullborda samlaget. Det är ju så man skulle beskriva det ifall man redogör för vanligt vaniljsex med en kvinna. Inga överdrivna påståenden om att hon skrivit under ett avtal om tillåtelse till brukelse av kvinnans kropp för sexuell njutning, övervakad och verifierad av licensierad notarie, utan det var den korta enkla sanningen - hon deltog frivilligt genom att röra sig i takt med dansen.

Vi får hoppas det överklagas.

För övrigt verkar det vara ett enormt uppsving av dessa misstänkta våldtäkter som går till åtal. Är det någon som har en teori/förklaring till att det här blivit en sådan trend bland unga tjejer? Jag är medveten om me-too och att det har ställt till det rejält, men jag förstår inte exakt hur det kunnat påverka dessa individer till att göra sådana här okynnesanmälningar så ogenerat? Är det ett samspel mellan offermentalitet och välmenande tjejkompisar och en straffkåt feministstat samt politikerkår som ser till antalet våldäktsåtal ökar (som bevis på patriarkatets existens)?

Hon försökte ta sig loss. Men hon sa ingenting. Hon hade panik under de cirka 7 minuter som samlaget fortgick och hon var fasthållen.

Ja. Skadorna på hennes armar är dokumenterade och rättsmedicinsk expertis fastslår att dessa har uppkommit den tidpunkt och på det sätt som flickan påstår.

Våldtäkter har alltid funnits. Förr drog sig folk mer från att anmäla. Jag känner två kvinnor som inte anmälde. Den ena började må så pass dåligt efter våldtäkten (hon blev våldtagen på en fest, hon hade somnat på, av en icke inbjuden person som kommit till festen efter att hon hade somnat) att hon tog sitt liv några år senare. Hon anmälde aldrig det hela. En annan, nära polare, blev för över 20 år sedan våldtagen av sin dåvarande pojkvän. Grovt våldtagen. Hon har fortfarande både psykiska och fysiska men efter våldtäkten. Hon anmälde honom aldrig. Han har dock erkänt det hela. Skrutit om det och tom. lagt till detaljer som är värre än hennes berättelse. Han har även utsatt minst två till han har haft förhållande med, för olika brott. Den ena för sexbrott. Nej, de har inte heller anmält.
Kanske har vi helt enkelt en ny generation personer som inte längre tiger och lider i det tysta? Som hellre anmäler? Jag vet inte. Något har sannerligen skett iaf.
Citera
2022-12-08, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du missförstår. Det relevanta med denna punkt är att åtalet gör gällande att han visste att hon inte ville. Men här pratar hon om att han frågar "om något är fel" efteråt. Det passar inte riktigt in. Om han tilltvingat sig sex med våld borde han ju rimligen veta att han gjort fel?

Fel. Läs domen.

Människans psykologi. Självklart kan han fråga sitt offer hur hon mår efteråt. Finns våldtäktsförövare som efter våldtäkten har tröstat sina offer och suttit och rökt ihop med sina offer. Finns tom. offer som har tröstat sina förövare efter våldtäkten, då förövaren ångrar vad de gjort och mått riktigt dåligt och slagit på empati hos offret. Finns alla möjliga mer eller mindre märkliga varianter. Så att hon började gråta i hissen = inte konstigt, utan så kan det vara. Att han frågade henne hur hon mår = inte konstigt, så kan det vara. De två hade ju även känt varandra ett bra tag (för deras låga ålder mätt) och då blir gränserna luddigare. Samma person som är förövare är också en hon gillar. Samma person som är offer är också en han gillar. Det är som våld i nära relation. Samma person som ena dagen slår dig, är samma person som du nästa dag planerar middag med.

Förvirringen måste givetvis varit total för den 15-åriga tjejen som nyss blivit fasthållen av en person man får förmoda att hon litar på (och iom. det för henne ofrivilliga fasthållandet kan man inte längre se det som att samlaget är frivilligt, utan då blir även det ofrivilligt och således en våldtäkt) så pass att hon blir panikslagen och får skador på sina armar och försöker ta sig fri. Något kommer ifatt henne känslomässigt där i hissen och får henne att bli ledsen. Detta är inte konstigt. Detta är mänsklig psykologi.

Det jag skrev om gällde min en nära polare, som började gråta flera dagar senare efter våldtäkten. Läs mitt inlägg igen, så ser du. Handlar alltså inte om detta fallet.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-12-08 kl. 23:18.
Citera
2022-12-08, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
H
Ja. Skadorna på hennes armar är dokumenterade och rättsmedicinsk expertis fastslår att dessa har uppkommit den tidpunkt och på det sätt som flickan påstår.

Tror du på allvar att det finns "rättsmedicinsk expertis" som kan avgöra exakt vilken tidpunkt och exakt hur ett blåmärke/rodnad har uppstått?

Du menar att du tror att du kan gå till läkaren med blåmärken och han/hon ska då kunna tala om exakt när och hur dessa uppkommit? Låter som att du lever i någon slags fantasivärld.
Citera
2022-12-08, 23:34
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Människans psykologi. Självklart kan han fråga sitt offer hur hon mår efteråt. Finns våldtäktsförövare som efter våldtäkten har tröstat sina offer och suttit och rökt ihop med sina offer. Finns tom. offer som har tröstat sina förövare efter våldtäkten, då förövaren ångrar vad de gjort och mått riktigt dåligt och slagit på empati hos offret. Finns alla möjliga mer eller mindre märkliga varianter. Så att hon började gråta i hissen = inte konstigt, utan så kan det vara. Att han frågade henne hur hon mår = inte konstigt, så kan det vara.

Non sequitur. Att du kan inte hitta på ovanliga outliers betyder inte att något inte är konstigt. Det finns liksom folk som överlevt fall från flygplan, det betyder inte att inte det är konstigt när nästa fallande överlever.
Citera
2022-12-08, 23:37
Medlem
Citat:
Nej det kan vi sannerligen inte. Tänk lite längre.

För det första så vet vi inte hur tydliga märkena är eller var de är placerade eller ljusförhållanden etc och kan därför inte avgöra hur sannolikt det är att någon skulle skulle kunna ha sett dem innan.

För det andra är det hur lätt som helst att orsaka märken på sig själv om man skulle vilja göra det för att t ex sälja en våldtäktshistoria. (Jag har varit inne på det innan, men kan utveckla lite: Flickan ljög för sina föräldrar för att kunna träffa honom. Vi har därmed ett potentiellt motiv till att hitta på anklagelser. Vilken förälder skulle bry sig särskilt mycket om faktumet att den hemliga träffen ägt rum när det finns en våldtäkt att fokusera på? Det skulle kunna vara som en avledningsmanöver.)

För det tredje har vi ingen aning om hur lätt hon får blåmärken.

För det fjärde är det fullt möjligt att det var en fullt frivillig del av sexakten att han skulle hålla i armarna men att han inte vågade säga det vid polisförhör av en massa olika anledningar (som vi kan gå in på närmare om du vill). Och har man väl sagt det till polisen är det inte så lätt att komma med en ny historia i rättegången eftersom hans trovärdighet då försvinner.

När skulle hon ha hunnit orsaka sig själv dessa skador? Tidslinjen som man kan utläsa av domen, ger ingen chans till detta, nämligen. Hon hade inte skadorna när hon var med honom. Uppenbarligen, för det hade han set då. De tog hissen ner tillsammans. Sedan springer hon in i en polare straxt därefter och är panikslagen. Sedan ringer de 112. Och sedan upptäcks skadorna. Som enligt rättsmedicinsk expertis stämmer i utseende vad gäller tidpunkt och tillvägagångssätt, som flickan har beskrivit.

Hennes föräldrar visste inte om att hon träffade mannen. Hon ville inte att hennes kompis (som hon sprang på panikslagen efter våldtäkten och berättade för att hon blivit våldtagen) skulle ta kontakt med mamman eller polis. Att våldtäkten kom upp, var ju det som fick hennes föräldrar att få reda på att hon hade träffat mannen. Dvs.: hade inte våldtäkten skett, så hade flickan fortsatt kunna mörka mötet med mannen. Nu skedde dock våldtäkten och därmed blev det känt för hennes föräldrar att hon hade träffat mannen. Våldtäkten försvårade alltså för flickan att hemlighålla mötet med mannen för sina föräldrar.
Dvs.: våldtäkten kan omöjligt varit en "avledningsmanöver". Våldtäkten snarare avslöjade det hon ville hålla hemligt för sina föräldrar.

Varför skulle hon frivilligt gå med på att bli fasthållen? Hon säger ju själv att sådant skapar panik hos henne. Låter inte troligt.
Citera
2022-12-08, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoro
På vilket sätt är hon "frihetsberövad"? är hon bara två armar och har inga ben eller ben?
Har du svårt för att visualisera vad hon själv berättar?
Tror du hon hänger och dinglar och därför bara kan använda sina armar till att freda sig?
Hon ligger i en säng, precis som honom och skulle hon fått seriös panik hade hon åtminstone minst sparkat bakåt, som en häst, inte bara försöka "komma loss med armarna".
Det enda hon har sagt är att han greppade hennes handleder. Allt annat verkar rimligen rörligt.
Hon gjorde inget mer än röra på sina armar - trots att det var de som enligt henne var hon begränsade. Hon låg där och tog emot, trots att hon alla tidigare gånger sagt nej/sluta/avbryt när hon inte vill.
Jag skulle aldrig vara den som i normala fall anklagar våldtäktsoffer för att inte ha gjort tillräckligt, men i det här fallet har hon inte ens gjort vad jag skulle tycka är minimalt, vilket är att säga stopp/nej/sluta.
Det finns helt enkelt ingen rimlig förklaring till varför hon valde att inte avstyra sexet, trots att hon alltid tidigare gjort det när hon inte velat.
Vad är din egen förklaring till att hon låter sig bli våldtagen? För hon är ju inte bara två armar och inget mer, och hon var inte rädd för honom, eftersom hon visste att han skulle sluta om hon bad honom.

Så fort jag inte känner mig bekväm hade jag sagt åt föraren att sluta, att jag inte vill åka med.
Det är exakt samma sak jag också förväntar mig av BO att hon skulle göra om hon inte ville åka med.

Som sagt, om det är skador på armen, åtala honom för ringa misshandel. Skador på armen är inte ett tecken på att man blivit våldtagen, det förstår du väl själv?

Jag har redan gått igenom hela händelseförloppet i mitt första inlägg i tråden:

(FB) Karlstad: 18-åring dömd till mer än tre års fängelse för våldtäkt

Det handlar inte bara om vad som händer efter sexet utan även innan. Vad tänker du själv om att stämningen blev "konstig" när GM började prata om sitt ex? Läser man mellan raderna är det uppenbart att hon hade känslor för GM och trodde de skulle mysa ihop, men blev förkrossad över att det inte alls var lika mysigt som senast och att han dessutom hade känslor för sitt ex fortfarande och talade om exet framför henne.
Som sagt, jag tolkar det som att hon är chockad över detta och att det faktumet säkert också påverkade till att hon lät honom ha sex med henne fastän hon tyckte det var obehagligt.
Läs hela mitt första inlägg om du inte gjort det.

Nej, det har jag inte. Har du tränat kampsport/självförsvar? Vet du hur svårt det är att komma ur ett grepp om man ligger ner med någon över sig som håller fast en i armarna? Jag vet. Det krävs vissa tekniker (som man måste träna och träna och åter träna på för att lära sig) för att kunna ta sig fri. Ja, det är märkligt att hon inte sa ifrån. kanske hade hon tunghäfta? Vore intressant att läsa FUP:et, där kanske det framkommer uppgifter om detta som inte finns med i domen. Hon försökte hur som helst ta sig fri. Och hade panik. Vilket rimligtvis han borde ha märkt.

Att han pratade om sitt ex och hon ansåg stämningen bli konstig, gör det än mer gällande att hon inte var så vidare intresserad av att ha sex med honom efter det. Faktiskt något som gör flertalet människor avtända. Så detta talar ännu mer för våldtäkt. Om du tänker efter själv, så förstår du vad jag menar. Blir du sugen på sex med en tjej som sitter och trånar efter sitt ex? Som en, vad är det ungdomarna kallar det för: cuckold? De flesta människor blir stötta av sådant och tappar sugen.
Citera
2022-12-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoro
Jag anser inte att hon ljuger om våldtäkten. Hon får påstå att hon blivit våldtagen hur mycket hon vill. Men någon borde ifrågasatt henne och fråga "varför sa du inte nej/stopp/sluta?". Sen borde även rättsväsendet resonerat annorlunda.

Man kan inte komma efteråt och säga att det är en våldtäkt man utsatts för när man hade 100% makt att avbryta den om man ville. Hon kunde ha sagt "sluta" och han hade slutat direkt, men hon valde att inte säga det därför att hon inte ville att han skulle sluta. Antagligen hade hon massa tankar i huvudet om vad hon egentligen vill, eftersom hon tyckte om honom. Det blir inte en våldtäkt bara för att han inte tycker om henne eller för att han hellre tar en burgare än ligger har sex med henne, som inte verkade ha någon lust ändå.

Jag hade som sagt i det läget bett föraren sakta ner eller så vill jag kliva av.
Det hade hon också 100% makt att göra, men valde att inte nyttja den.
För att följa din liknelse - om man sitter tyst i bilen får man åka med, eller hur?

Vänd på det annars -
En man och en kvinna har sex. Plötsligt lägger kvinnan armarna om mannen när han knullar henne från missionärsposition. Mannen tycker inte om det, men säger inget eftersom han fokuserar på annat.
Sexet var inte så bra, så när de är klara säger kvinnan att hon ska iväg och träffa en bekant på McDonald's. Mannen blir ledsen i hissen ner, och ringer till sin kompis och berättar att han blivit våldtagen. Kompisen kommer och tröstar mannen som håller med om att mannen blivit våldtagen eftersom han inte ville att kvinnan höll om honom, och han har inte godkänt detta innan så han har inte gett samtycke till den omfamningen.

Jag antar att du ställer dig på mannens sida och anser att kvinnan borde dömas för våldtäkt?

Hon var panikslagen och försökte ta sig fri. Hon kanske inte kunde säga ifrån. Vi vet inte. Kanske skulle det klarna om man fick läsa FUP:et.

Nej. Det är inte samma sak.
Du behöver nog snarare se det såhär:
Två män har sex med varandra. Den ena är 165 cm lång och väger 60 kilo. Den andra är 190 lång och väger 100 kilo. Den störste ligger över den minste och knullar den minste analt, samtidigt som han håller fast den minstes armar. Den minsta är panikslagen och försöker ta sig loss.
Och ja: jag skulle se det som våldtäkt.
Men en omfamning från en liten svag kvinna, nej, det är inte våldtäkt. Det fattar du väl ändå själv, att det var en jädrigt dålig metafor?

Däremot ser jag det definitivt som våldtäkt i ett verkligt ärende, där en man hade däckat i en bil och blev våldtagen av en kvinna i bilen. I det läget var han i totalt underläge pga. fylla. Och han har inte kunna ge samtycke till sex. En våldtäkt, helt klart. Hon dömdes för våldtäkten.

Ett annat verkligt fall är en man som hade somnat, varav hans flickvän ligger med honom mot hans vilja. Också våldtäkt, helt klart. Pga. sömn var han i totalt underläge. Hon dömdes för våldtäkten.

När en person är i underläge och någon gör saker mot dennes vilja är det inte svårt att förstå kränkningen den som är i underläget känner. I det aktuella fallet var flickan i fysiskt underläge, fasthållen tom.

Men en nykter och stark man som blir omfamnad av en späd liten kvinna är knappast i ett underläge. Och det är knappast våldtäkt. Skärpning med den knepiga metaforen.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-12-08 kl. 23:58.
Citera
2022-12-09, 00:02
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte. Har du tränat kampsport/självförsvar? Vet du hur svårt det är att komma ur ett grepp om man ligger ner med någon över sig som håller fast en i armarna? Jag vet. Det krävs vissa tekniker (som man måste träna och träna och åter träna på för att lära sig) för att kunna ta sig fri. Ja, det är märkligt att hon inte sa ifrån. kanske hade hon tunghäfta? Vore intressant att läsa FUP:et, där kanske det framkommer uppgifter om detta som inte finns med i domen. Hon försökte hur som helst ta sig fri. Och hade panik. Vilket rimligtvis han borde ha märkt.

Vad har ditt kampsportsscenariot med domen att göra?
GM ligger inte på BO, det gjorde han aldrig under samlaget, utan vid sidan om henne.
De ligger alltså bredvid varandra, han bakom henne. Det intygar bägge.
Jag passar på att citera GMs version då den inte citerats tidigare i tråden:

Citat:
Han la telefonen på skrivbordet. Han la sin vänsterarm under hennes nacke. Han började ta på hennes midja. De pussades. Hon hjälpte till att ta av byxorna genom att lyfta upp rumpan. De skedade och hon tryckte upp rumpan mot honom. Han försökte förspela genom att smeka henne utanpå trosorna med fingarna och sedan med penisen utanpå hennes trosor. De hade bara underkläder på sig. Han frågade om hon var säker på om hon ville. Hon sa att hon var säker och han stoppade in sin penis i henne. Han tog ut sin penis och frågade om det gick bra och då gick han in i henne igen. Han tyckte att det var viktigt att veta att hon verkligen ville.
När telefonen ringde gick han upp och svarade.

BO är alltså fri i hela kroppen, och ovanstående överensstämmer med hennes berättelse, förutom detaljen att GM ska ha hållit i hennes handleder.

Citat:
Att han pratade om sitt ex och hon ansåg stämningen bli konstig, gör det än mer gällande att hon inte var så vidare intresserad av att ha sex med honom efter det. Faktiskt något som gör flertalet människor avtända. Så detta talar ännu mer för våldtäkt. Om du tänker efter själv, så förstår du vad jag menar. Blir du sugen på sex med en tjej som sitter och trånar efter sitt ex? Som en, vad är det ungdomarna kallar det för: cuckold? De flesta människor blir stötta av sådant och tappar sugen.

Varför skulle det tala ännu mer för våldtäkt? Om GM trånar efter sitt ex då borde väl han varit mindre sugen på BO?
Citera
2022-12-09, 00:05
Avslutad
Citat:
Hon var panikslagen och försökte ta sig fri. Hon kanske inte kunde säga ifrån. Vi vet inte. Kanske skulle det klarna om man fick läsa FUP:et.

Hur är det möjligt för dig att FORTFARANDE missa hela poängen? Poängen är att det inte finns B.E.V.I.S för detta, förstår du? Det är endast hennes egen utsago att hon hade panik och försökte komma loss samt att han höll fast henne.

INGEN säger att det är ok att hålla fast någon och tvinga dem till sex. Vad vi säger är att det inte finns bevis för att det har skett i det här fallet.

Blåmärke/rodnad på armarna är inte bevis för detta.

Dags att sluta spela dum nu?
Citera
2022-12-09, 00:11
Medlem
Citat:
Säg mig: Utöver tankeläsning, hur ska en random 17-åring förstå att hon inte vill? Kom ihåg att hon tidigare alltid sagt till så fort hon inte vill och att hon direkt hörsammat detta.

Det vet du inte.

Sluta hitta på saker, det står inte alls så i domen. Det står att de är "förenliga med", dvs det är MÖJLIGT att de uppstått på så vis. Ingenting är fastslaget.

Låt oss säga att 14-åringen är upprörd över någonting annat i själva verket. Tror du hennes jämnåriga kompisar har förmågan att avgöra att så är fallet?

Vilket flickan MOTSATTE sig.

Nej.

Nej. Det här är andra gången jag ertappar dig med att påstå felaktigheter kring den.

Säg mig: Hur kan en "slarvig" dom som dessutom innehåller för lite information vara "korrekt"?

Han borde ha märkt att hon var panikslagen och försökte ta sig fri. Och då bör han ha frågat henne. Inte bara fortsatt hålla fast henne och ligga med henne.

Hon var inte upprörd. Hon var panikslagen. Dvs.: livrädd/skräckslagen. Läs domen.

Jo, jag skrev om min polare som blev våldtagen för över 20 år sedan och blev ledsen flera dagar efter händelsen. Läs om, läs rätt.

Domen är skriven som att man ska förstå det självklara av sig själv. Men det är inte alla som förstår det självklara. Har man dock läst en hel del domar och FUP, så vet man ändå det självklara. Och kan själv sätta ihop 2 + 2 till 4. Men någon som inte läst så många domar och FUP, skulle behöva förklaringar i domen gällande det självklara. Förstår du då bättre vad jag menar?
Citera
2022-12-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Tror du på allvar att det finns "rättsmedicinsk expertis" som kan avgöra exakt vilken tidpunkt och exakt hur ett blåmärke/rodnad har uppstått?

Du menar att du tror att du kan gå till läkaren med blåmärken och han/hon ska då kunna tala om exakt när och hur dessa uppkommit? Låter som att du lever i någon slags fantasivärld.

Rättsläkare kan absolut se om skador uppkommit på det sätt som det påstås att de har uppkommit och om de uppkommit vid den tidpunkt som det påstås att de har uppkommit på. Läs på.

Ja, nästan exakt, absolut. Rättsläkare är välutbildade och har erfarenhet. De är bra på detta, då det är deras jobb.
Citera
2022-12-09, 00:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
När skulle hon ha hunnit orsaka sig själv dessa skador?

Strawman.

Citat:
Tidslinjen som man kan utläsa av domen, ger ingen chans till detta, nämligen.

Trams.

Citat:
Hon hade inte skadorna när hon var med honom. Uppenbarligen, för det hade han set då.

Det vet du inte. Du vet varken utseende, placering eller ljusförhållandena etc. Du hittar bara på igen.

Citat:
Som enligt rättsmedicinsk expertis stämmer i utseende vad gäller tidpunkt och tillvägagångssätt, som flickan har beskrivit.

Och?

Citat:
Hennes föräldrar visste inte om att hon träffade mannen. Hon ville inte att hennes kompis (som hon sprang på panikslagen efter våldtäkten och berättade för att hon blivit våldtagen) skulle ta kontakt med mamman eller polis. Att våldtäkten kom upp, var ju det som fick hennes föräldrar att få reda på att hon hade träffat mannen. Dvs.: hade inte våldtäkten skett, så hade flickan fortsatt kunna mörka mötet med mannen. Nu skedde dock våldtäkten och därmed blev det känt för hennes föräldrar att hon hade träffat mannen. Våldtäkten försvårade alltså för flickan att hemlighålla mötet med mannen för sina föräldrar.
Dvs.: våldtäkten kan omöjligt varit en "avledningsmanöver". Våldtäkten snarare avslöjade det hon ville hålla hemligt för sina föräldrar.

Trams. Du har inte tillräckligt med information för att kunna utesluta några motiv. Du sa ju själv att domen var slarvig.

Citat:
Varför skulle hon frivilligt gå med på att bli fasthållen? Hon säger ju själv att sådant skapar panik hos henne.

Ja, men då så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in