2022-12-08, 15:33
  #271405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Läste här om dagen att USA "i smyg" manipulerar missilerna som skickas till Ukraina så dom har en räckvidd på 8 mil istället för 30 mil..

Du skriver många konstigheter men detta är nog det mest bisarra av allt. Du vet att det är 2 helt olika vapensystem du pratar om?? ATACMS skjuts även från HIMARS men är en fet missil som tar upp hela avfyrningsenheten. ATACMS har en räckvidd på 300km.
GLMRS som det får plats 8st av i en HIMARS-plattform har en räckvidd på 80km.

Det är som att påstå att de skickar en pistol i kaliber 9mm men att det egentligen är en karbin i kaliber 7,62 som man programmerat om till en 9mm
Citera
2022-12-08, 15:35
  #271406
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Du låter extremt besviken och uppgiven redan..
För att det går inte ha diskussion med dig eller han jag svarade. Förutom att ni båda inte vet vad ni pratar om så lever ni totalt i förnekelse.
Citera
2022-12-08, 15:35
  #271407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
I periferin:
USAs DoD får godkännandet för att handla upp 700 st M142 HIMARS(nuvarande antal 540+), 1700 ATACMS och 106 000 GLMRS. Upphandlingen kommer ske över flera år men ger en fingervisning om att det kommer att finnas mer material att tillhandahålla. Kanske att USA tänkt skicka mer till Ukraina och nu upphandlat ersättare.

https://twitter.com/NOELreports/status/1600604953634082830

Det borde handla om det ja man. Man har börjat planera att rotera in himars från andra platser. Enligt rt.com t.o.m.

När man säger att vapen är slut verkar man mena vapen på hyllan vilket måste vara en promille av vad som ligger ute i beredskap.

Detta blir tydligt när man ser att det tillverkas 60 himars om året och det ska ökas till 98.
Citera
2022-12-08, 15:36
  #271408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
I periferin:
USAs DoD får godkännandet för att handla upp 700 st M142 HIMARS(nuvarande antal 540+), 1700 ATACMS och 106 000 GLMRS. Upphandlingen kommer ske över flera år men ger en fingervisning om att det kommer att finnas mer material att tillhandahålla. Kanske att USA tänkt skicka mer till Ukraina och nu upphandlat ersättare.

https://twitter.com/NOELreports/status/1600604953634082830

1. Det är snarare en indikation på hur många system som redan överförts till Ukraina och hur många system som beställts runt omkring i världen.

1.1. Stoltenberg grinar lite illa i tv-rutan så att säga. Klagar på hemsk Ukrainsk terräng som förstör vapensystem genom hemska underhållskrav.

1.2. Paasikivi fantiserar om unga män i aftonblajjan som jobbar som tunga långdistansdrönare.

2. Däremot är det som så att systemen blir mindre effektiva ju längre tid de befinner sig i stridslinjen. Exempelvis verkar Excalibur granater nu skjutas ned av äldre ryska luftförsvarssystem ca. 33% av tiden. Javelin/NLAW/Bonus och liknande system verkar inte alls kunna slå ut Ryska T-72B3/4 (2006, 2016, 2022) vagnar även om de ibland lyckas skada dem. Likadant är det Himars system och andra artillerisystem, Ryssarna lär sig ganska fort att hantera dem och Rysk teknik uppdateras för att hantera "nyheterna".

2.1. Underhållet är säkerligen en faktor även de Ryska publika propaganda kanalerna verkar ha fotografier på ca. 50-100 förstörda västerländska raketartillerisystem med osäkerhet ifall det är samma system som filmats från olika vinklar.

2.2. Kriget blir mer och mer ett attritionskrig.

3. Bye-bye
Citera
2022-12-08, 15:39
  #271409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Jodå inga problem!

Kina kan vi också sätta tryck på om det behövs!

De är helt beroende av sin export till väst. Det lilla som går till Ryssland är bara 5% och det klarar de sig utan!

Ryssland kommer att vika sig!

EU och USA är mycket mer beroende av import från Kina, än Kina är beroende av import från Väst!
Har hört att man exporterar hö till Kina, då det finns en enorm massa tomma containrar, och frakten till Kina är nästan gratis.

Att tro Kina skulle hänga på Västs sanktioner mot Ryssland, det är ett önsketänkande helt utan grund!
Mycket troligare att Tyskland bryter sig loss, och inför normal handel med Ryssland.
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2022-12-08 kl. 16:04.
Citera
2022-12-08, 15:41
  #271410
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
EU och USA är mycket mer beroende av import från Kina, än Kina är beroende av import från Väst!
Har hört att man exporterar hö till Kina, då det finns en enorm massa tomma containrar, och frakten till Kina är nästan gratis.
Trams!

Du vet ju inte vad du pratar om!
Citera
2022-12-08, 15:42
  #271411
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Du skriver många konstigheter men detta är nog det mest bisarra av allt. Du vet att det är 2 helt olika vapensystem du pratar om?? ATACMS skjuts även från HIMARS men är en fet missil som tar upp hela avfyrningsenheten. ATACMS har en räckvidd på 300km.
GLMRS som det får plats 8st av i en HIMARS-plattform har en räckvidd på 80km.

Det är som att påstå att de skickar en pistol i kaliber 9mm men att det egentligen är en karbin i kaliber 7,62 som man programmerat om till en 9mm

https://www.expressen.se/nyheter/usas-drag-i-kriget-manipulerar-raketsystem/
Citera
2022-12-08, 15:44
  #271412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ja läste det också, vet inte om det är sant men det är förståligt isåfall. Ryssland kommer se det som en krigsförklaring om man slår djupt in i Ryssland med västvapen. Usa säger även till Ukraina att dom inte uppmuntrar till att skjuta mot militära mål i Ryssland.

Undrar vad Ukraina kommer att se det som när Ryzzland slår djupt in i Ukraina med vapen från Iran och Nordkorea och använder dem till terrorbombning...
Citera
2022-12-08, 15:44
  #271413
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det är snarare en indikation på hur många system som redan överförts till Ukraina och hur många system som beställts runt omkring i världen.

1.1. Stoltenberg grinar lite illa i tv-rutan så att säga. Klagar på hemsk Ukrainsk terräng som förstör vapensystem genom hemska underhållskrav.

1.2. Paasikivi fantiserar om unga män i aftonblajjan som jobbar som tunga långdistansdrönare.

2. Däremot är det som så att systemen blir mindre effektiva ju längre tid de befinner sig i stridslinjen. Exempelvis verkar Excalibur granater nu skjutas ned av äldre ryska luftförsvarssystem ca. 33% av tiden. Javelin/NLAW/Bonus och liknande system verkar inte alls kunna slå ut Ryska T-72B3/4 (2006, 2016, 2022) vagnar även om de ibland lyckas skada dem. Likadant är det Himars system och andra artillerisystem, Ryssarna lär sig ganska fort att hantera dem och Rysk teknik uppdateras för att hantera "nyheterna".

2.1. Underhållet är säkerligen en faktor även de Ryska publika propaganda kanalerna verkar ha fotografier på ca. 50-100 förstörda västerländska raketartillerisystem med osäkerhet ifall det är samma system som filmats från olika vinklar.

2.2. Kriget blir mer och mer ett attritionskrig.

3. Bye-bye

1. Man har endast överfört 30-nånting HIMARS-system. Man kan lätt skicka 30st till.

2. Vad använder man för att skjuta ner artillerigranater???
Man har redan bekräftade förluster på 200st T-72B3 obr 2014/2016. Vad har ändrats nu?

2.1 Länka bilder på förstörda västerländska raketartillerisystem. Inte såna från sovjettiden.

3. Vi syns igen
Citera
2022-12-08, 15:44
  #271414
Medlem
Ryssland påstås ha utrustat styrkor i Luhansk med 200 st T-90M. Det hävdas att de levererats till "frivilligstyrkorna" där. De uppges ha kommit direkt från fabriken i Uralvagonzavod i Nizhny Tagil. Syftet med leveransen är att förstärka trupperna i området med nya leveranser av stridsvagnar.

https://www.armyrecognition.com/ukraine_-_russia_conflict_war_2022/russia_delivers_200_t-90m_tanks_to_pro-russian_forces_of_lugansk_people_s_republic.html


1) Hur har de hunnit och kunnat producera så många stridsvagnar? När inleddes produktionen av denna gruppen och hur många kan de göra per dag månntro?

2) Är det säkert att det är HELT nytillverkade och inte utdragna från mobiliseringsförråd?

3) Varför ge dylika vagnar till frivilligstyrkorna i Luhansk? De är ju inte direkt de mest motiverade. De ser ut som en samling luffare eller potatisbönder i Ryssland. Var har de ordinarie styrkorna tagit vägen?
Citera
2022-12-08, 15:44
  #271415
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Nej men du kan fortsätta leva i din narnia-värld. Du kommer bara bli besviken när det inte händer.
Stackare! Du lever i en bubbla av rysk propaganda!

Du förstår inte hur världen fungerar utanför denna bubbla!

Det ryska folket vill inte leva som nordkoreaner.
Citera
2022-12-08, 15:45
  #271416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Jodå inga problem!

Kina kan vi också sätta tryck på om det behövs!

De är helt beroende av sin export till väst. Det lilla som går till Ryssland är bara 5% och det klarar de sig utan!

Ryssland kommer att vika sig!

Ja det har varit uppe tidigare exporten till Ryssland motsvarar ca:5 % och exporten till västländer
motsvarar 50 % .
Rent teoretiskt skulle kina kunna höja till 6 % till Ryssland genom att producera ammunition åt
Ryssarna vilket dom efterfrågat men om dom gör det kanske dom tappar 10-15 % av intäkternas från väst .
Jag tror inte kineserna nappar på den affären .
Möjligen skulle kineserna kunna investera under bordet i en fabrik i Nordkorea och leverera ammunition därifrån men varför skulle dom ta risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in