2022-12-08, 15:19
  #271393
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jo det är sant.. men tror rädslan i så fall mer kommer vara att Ukraina använder det i självaste Ryssland.
Ja det är ett stort problem, väst kommer troligen inte skicka vapen som kan slå långt in i Ryssland, men dom kommer inte stoppa Ukraina till att tillverka det.
Citera
2022-12-08, 15:20
  #271394
Medlem
I periferin:
USAs DoD får godkännandet för att handla upp 700 st M142 HIMARS(nuvarande antal 540+), 1700 ATACMS och 106 000 GLMRS. Upphandlingen kommer ske över flera år men ger en fingervisning om att det kommer att finnas mer material att tillhandahålla. Kanske att USA tänkt skicka mer till Ukraina och nu upphandlat ersättare.

https://twitter.com/NOELreports/status/1600604953634082830
Citera
2022-12-08, 15:24
  #271395
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej det stod inget om att Ryssland kommer stå för notan vad jag minns av texten iallafall.
Det var mer att Europa "vill hjälpa".
Då har du inte förstått!

Ryssland kommer att få betala!
Citera
2022-12-08, 15:26
  #271396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Jag tror inte Estland/Lettland/Litauen har den produktionskapaciteten längre. Dom har nog tagit bort allt sovjetrelaterat för att komma med i Nato och det var i 2004. Dom kanske fortfarande har blueprints för allt sovjetskit men det är inte en enkel process att börja masstillverka massa sovjetvapen/ammo. Jag tror väst snart kommer börja tänka på vad konsekvenserna verkligen är om Ukraina blir en satellitstat till Ryssland, Ukraina kan vinna detta om det är ett kort krig typ till Oktober 2023 men väst kommer glömma bort Ukraina om det ska vara ett långvarigt krig.

Allt kan hända. Tyskland är redan utan gas och bandet är klippt, UK verkar ha ett historiskt hat, USA har pytsat in en ,minst sagt, rejäl grundplåt, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Sverige och Finland känner ingen direkt kärlek till Ryssland. Frankrike är Europas starkaste så vad dom tänker räknas. Det är en j-a röra och svårt att sia om. Oavsett är det inget vidare för Ryssland. Dom har ,återigen, gjort en tabbe. Fanns ju en kort tid efter Jeltsin när man tänkte att det vände och de siktade på någon form av handel och välstånd, men icke.
__________________
Senast redigerad av YBB641 2022-12-08 kl. 15:39.
Citera
2022-12-08, 15:26
  #271397
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ja det är ett stort problem, väst kommer troligen inte skicka vapen som kan slå långt in i Ryssland, men dom kommer inte stoppa Ukraina till att tillverka det.

Läste här om dagen att USA "i smyg" manipulerar missilerna som skickas till Ukraina så dom har en räckvidd på 8 mil istället för 30 mil..
Citera
2022-12-08, 15:26
  #271398
Medlem
foliekillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ryssland har Kina för att komma förbi sanktioner. Du förstår inte Ryssland eller ryssar om du tror att dom kommer bli utpressade till att betala krigsskadestånd. Det kommer aldrig någonsin hända.
Jodå inga problem!

Kina kan vi också sätta tryck på om det behövs!

De är helt beroende av sin export till väst. Det lilla som går till Ryssland är bara 5% och det klarar de sig utan!

Ryssland kommer att vika sig!
Citera
2022-12-08, 15:29
  #271399
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Läste här om dagen att USA "i smyg" manipulerar missilerna som skickas till Ukraina så dom har en räckvidd på 8 mil istället för 30 mil..
Ja läste det också, vet inte om det är sant men det är förståligt isåfall. Ryssland kommer se det som en krigsförklaring om man slår djupt in i Ryssland med västvapen. Usa säger även till Ukraina att dom inte uppmuntrar till att skjuta mot militära mål i Ryssland.
Citera
2022-12-08, 15:29
  #271400
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
I dom ryska medierna verkar just Krim vara gränsen till att kärnvapen kan komma att användas av Ryssland. Det kommer tydligen vara droppen för att det kommer att bli eskalering.
Känns något oroväckande att kriget är mer på väg att blir värre än att upphöra.

Snackballen Putin har redan lovat följande;

1 död rysk soldat av ukrainsk militär är en krigsförklaring mot ryssland oavsett om detta är krim
eller annekterade områden - det blev således krig redan i feb 2022

2. ett angrepp på ryssland ink krim o annekterade områden innebär att ryssland har rätt att o kommer
att bruka kärnvapen

3. Länder - särskilt NATO o USA som ger Ukraina vapen o teknoligi för krig är fiendeländer o krigsförklaring som ger ryssland rätt att svara med kärnvapen

1-3 Snackballeri o ljug

4. Angrepp mot ryssar o rysk militär inom ryssland är krig o ger ryssland rätt till kärnvapenvedergällning - snackballeri o ljug

SMARTAST RYSSARNA - KÄRNVAPENBOMBA RYSSLAND SÅ SLIPPER DE BLI INVADERADE WIN WIN
Citera
2022-12-08, 15:30
  #271401
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Jodå inga problem!

Kina kan vi också sätta tryck på om det behövs!

De är helt beroende av sin export till väst. Det lilla som går till Ryssland är bara 5% och det klarar de sig utan!

Ryssland kommer att vika sig!
Nej men du kan fortsätta leva i din narnia-värld. Du kommer bara bli besviken när det inte händer.
Citera
2022-12-08, 15:30
  #271402
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Läste här om dagen att USA "i smyg" manipulerar missilerna som skickas till Ukraina så dom har en räckvidd på 8 mil istället för 30 mil..

och? Redan från början skickades väl de missillerna som hade lite kortare räckvidd? Alla var väl helt öppna med det från dag 1. Jag läste häromdagen att Ryssland inte kan flyga över UA utan avfyrar missiler från eget luftrum och Belarus. Dvs drar in kriget på eget territorium pga oförmåga.
__________________
Senast redigerad av YBB641 2022-12-08 kl. 15:32.
Citera
2022-12-08, 15:32
  #271403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Måste ändå kännas något pinsamt för Nato att ännu inte lyckas avsluta kriget med sina specialvapen.

Specialvapen? Nu skriver du igen om saker du inte har en jävla aning om. Känns inte det pinsamt? Nej just ja, Dunning-Kruger är stark inom dig. Hur som helst kan man säga att vapnen som strömmar till Ukraina från hela världen ganska ofta är av Nato-standard. Detta betyder inte att det är Nato som ger dessa vapensystem till Ukraina. Nato har inga vapensystem att ge. Länder med Nato-standard i sin beväpning skäms inte ett dugg, tvärtom har man med stolthet och glädje kunnat se att dessa vapenssystem gjort det möjligt för Ukraina att stå emot ett angrepp från vad som på papperet har varit ett av världens mäktigaste länder, militärt sett.
__________________
Senast redigerad av Riddim 2022-12-08 kl. 15:36.
Citera
2022-12-08, 15:32
  #271404
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Nej men du kan fortsätta leva i din narnia-värld. Du kommer bara bli besviken när det inte händer.


Du låter extremt besviken och uppgiven redan..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in