2022-12-08, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Det är en plan som hade kunnat funka, Ukraina har inte så mycket män dom kan använda och väst kan inte skicka alla deras nyaste mest moderna vapen och det vet Putin. Väst börjar redan nu få dåligt med dom gamla 90tals sovjet grejer Ukraina använder mest. Du kommer aldrig se att Nato skickar något vapensystem som är skapat efter 2012. Ryssland har ofattatbart mycket med sovjet ammo och vapen.

Fast behövs det? Vet inte exakt när t ex Robot57 och Javelin utvecklades men de ligger ju 20 - 30 år framför ändå. Tyskland skickar 155 artilleri på boxerfordon nu. Utvecklat 2014, färdigtestat 2019. Kan skjuta Excalibur, Bonus mfl. Jag har inte sett bild på något ryskt artilleri som inte sett ut som 60 - 70 tal.
Senast redigerad av YBB641 2022-12-08 kl. 14:44.
Citera
2022-12-08, 14:39
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De vill väl snarare använda honom för att smuggla vapen via vägar det normalt inte går att smuggla vapen via, samt för att ge medel åt nystartade konflikter lite här och var i världen för att ta fokus bort från Ryssland. Bout kan bli en fin tillgång för Ryssland. Mitt förslag är att CIA mördar honom så fort de ser honom utanför Ryssland.

Ja men problemet är ju att Ryssland har "vapenbrist" så jag ser inte hur han ska kunna stödja nya konflikter i omvärlden.

Ja jag tror också han ligger risigt till, om inte Ryssland dräper han så lär han tas av daga av CIA som du säger.
Citera
2022-12-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag tror redan Europa har lovat Ukraina uppbyggnad om jag nu inte minns fel. Stod i media för inte så längesedan.

Så din källa för det du "tror" är "media"? Då har vi en nivå. Tack.
Citera
2022-12-08, 14:41
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Jag sa inte att eu frös det men det spelar ingen roll, det funksr inte så att man bara kan ge flera tusen miljarder till Ukraina bara för att man vill
Släpp tanken, det kommer inte hända. Bättre att du accepterar det nu så du inte blir besviken.

Det krävs att Parlamentet röstar för det bland medlemsländerna så går pengarna dit, inte svårare än så. Sen kommer ju 1000 tals företag kräva pengar av ryssland för att de fått sina företag beslagtagen av ryska staten, pengar kommer även gå till dessa företag. Detta är inget konstigt, det är så kronofogden arbetar när människor har skulder, samma sak gäller för länder..
Citera
2022-12-08, 14:44
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Fast behövs det? Vet inte exakt när Robot57 och Javelin utvecklades men de ligger ju 20 - 30 år framför ändå. Tyskland skickar 155 artilleri på boxerfordon nu. Utvecklat 2014, färdigtestat 2019. Jag har inte sett bild på något ryskt artilleri som inte sett ut som 60 - 70 tal.
Nato använder moderna vapen till alla delar av militären. Dom vapen som Ukraina använder som skickas av Nato och som Ukraina hade innan man börja skicka är endast gammalt sovjetskit eller äldre Natovapen. Ukrainska specialförband är dom enda som får lite moderna saker. Det är problemet. Väst kan inte mass-tillverka sovjetskit som Ryssland kan/redan har massor med.
Citera
2022-12-08, 14:46
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Det krävs att Parlamentet röstar för det bland medlemsländerna så går pengarna dit, inte svårare än så. Sen kommer ju 1000 tals företag kräva pengar av ryssland för att de fått sina företag beslagtagen av ryska staten, pengar kommer även gå till dessa företag. Detta är inget konstigt, det är så kronofogden arbetar när människor har skulder, samma sak gäller för länder..
Om pengarna skulle till ett eu-land så ja då är det röstning men Ukraina är inte med i eu. Så det går inte. Sök online "frozen assets to ukraine wont work" eller något liknande så förstår du varför det inte går.
Citera
2022-12-08, 14:47
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Ja men problemet är ju att Ryssland har "vapenbrist" så jag ser inte hur han ska kunna stödja nya konflikter i omvärlden.
Förslagsvis kommer sådana vapen från Nordkorea, Iran och diverse andra länder som gärna vill stödja Rysslands söndrande av väst men som kanske inte kan göra det offentligt.
Citera
2022-12-08, 14:50
Medlem
Citat:
Nato använder moderna vapen till alla delar av militären. Dom vapen som Ukraina använder som skickas av Nato och som Ukraina hade innan man börja skicka är endast gammalt sovjetskit eller äldre Natovapen. Ukrainska specialförband är dom enda som får lite moderna saker. Det är problemet. Väst kan inte mass-tillverka sovjetskit som Ryssland kan/redan har massor med.

Även äldre natovapen är ju bättre än sovjetvapen. Men jag tror dig när det gäller mängden sovjetvapen som finns kvar. Estlands försvar har varnat för det där. Grejen för Ryssland blir väl att de fortsätter att slåss med dålig precision och höga förluster, som vanligt. Det är nog ingen doktrin de valt själva utan något de är tvingade till.
Citera
2022-12-08, 14:54
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Om pengarna skulle till ett eu-land så ja då är det röstning men Ukraina är inte med i eu. Så det går inte. Sök online "frozen assets to ukraine wont work" eller något liknande så förstår du varför det inte går.

Det är många saker "som inte går" men som kan genomföras med kreativa metoder. Vi lever i en värld där USA och väst styr, så vi kan genomföra lite vad vi vill...
Citera
2022-12-08, 14:54
Medlem
Citat:
Det är en plan som hade kunnat funka, Ukraina har inte så mycket män dom kan använda och väst kan inte skicka alla deras nyaste mest moderna vapen och det vet Putin. Väst börjar redan nu få dåligt med dom gamla 90tals sovjet grejer Ukraina använder mest. Du kommer aldrig se att Nato skickar något vapensystem som är skapat efter 2012. Ryssland har ofattatbart mycket med sovjet ammo och vapen.

Varför har de då pausat inkallandet av värnpliktiga? De påstår själva att de får in tillräckligt många frivilla och behöver inga större mängder nya soldater.
För det första måste system skapade efter 2012 ses som väldigt nya. Hur många amerikanska soldater får använda så nya vapen? Allt efter 2000 måste ses som nytt.
Vad räknas som vapensystem och "skapat efter 2012"? Bayraktar TB2 presenterades 2009 men första flygningen skedde 2014. När tror du övriga drönare och anti-drönarsystemen som nyligen har och ska skickas utvecklades?
Citera
2022-12-08, 14:55
Avstängd
Citat:

Måste ändå kännas något pinsamt för Nato att ännu inte lyckas avsluta kriget med sina specialvapen.
Citera
2022-12-08, 14:56
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Även äldre natovapen är ju bättre än sovjetvapen. Men jag tror dig när det gäller mängden sovjetvapen som finns kvar. Estlands försvar har varnat för det där. Grejen för Ryssland blir väl att de fortsätter att slåss med dålig precision och höga förluster, som vanligt. Det är nog ingen doktrin de valt själva utan något de är tvingade till.
Ja om man tänker på det så spelar det ingen roll hur gamla grejer Ryssland använder när dom bara skjuter artilleri överallt. Jag är osäker om Ukraina kan lyckas övertyga omvärlden att hålla igång det här kriget i 1-2-3 år till. Det innebär att Väst måste övertyga företag att börja göra allt i sovjetammo och sovjetvapen. Det är allt Ryssland har, dom har aldrig rustat ner sin armé. Ryssland kan fortsätta detta krig som dom gör nu i kanske 7-8 år sen har dom verkligen slut på allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in