Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-12-08, 13:47
Medlem
Jag ärvde en gammal telefon med snurrskiva häromdagen och tänkte försöka använda den. Jag har ett abonnemang för fast telefoni som jag inte har använt på flera år eftersom den gamla telefonen gick sönder. När jag pluggar in snurrskivetelefonen i jacket och lyfter på luren så hörs dock bara ett vagt surrande. Är det möjligt att använda såna här telefoner fortfarande och vet nån i så fall hur man gör?
Citera
2022-12-08, 13:55
Medlem
Pulstelefoner går bra att använda på de flesta ställen där kopparnätet fortfarande är intakt. Nu är ju felia i högsta hugg med att avveckla det och nyare växlar (i kopparnätet) har förmodligen inte heller stöd för pulsval men för det mesta ska det fungera. Hör du bara surr är det nog ledningarna till dig som felar. Ringer gör man genom att snurra på skivan.
Citera
2022-12-08, 14:00
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klamorkan
Jag ärvde en gammal telefon med snurrskiva häromdagen och tänkte försöka använda den. Jag har ett abonnemang för fast telefoni som jag inte har använt på flera år eftersom den gamla telefonen gick sönder. När jag pluggar in snurrskivetelefonen i jacket och lyfter på luren så hörs dock bara ett vagt surrande. Är det möjligt att använda såna här telefoner fortfarande och vet nån i så fall hur man gör?

Säker på den fungerar för ska väl tuta men kanske inte gör de längre. Prova ring dig själv på mobilen ?
Citera
2022-12-08, 14:12
Medlem
NyaHenriksss avatar
Den fungerar.
Jag är dock tveksam till att du haft ett abonnemang med fast telefon flera år och inte använt. 379kr i månaden rätt in i Telias kassa?
Tillåt oss tvivla.
Citera
2022-12-08, 14:19
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Den fungerar.
Jag är dock tveksam till att du haft ett abonnemang med fast telefon flera år och inte använt. 379kr i månaden rätt in i Telias kassa?
Tillåt oss tvivla.

Funkar även över IP-telefoni. Men problemet med nummerskiva är ofta ”tryck 1 för att komma till xxx och avsluta med fyrkant” Nummerskivan har ingen jävla fyrkant.
Citera
2022-12-08, 14:25
Medlem
TELAVIV91s avatar
De fungerar men både mikrofon och högtalare åldras så det fungerar kanske inte så bra. Bygger förstås på att man fortfarande har klassiskt telefonabonnemang och inte ip.
Citera
2022-12-08, 14:39
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Funkar även över IP-telefoni. Men problemet med nummerskiva är ofta ”tryck 1 för att komma till xxx och avsluta med fyrkant” Nummerskivan har ingen jävla fyrkant.
Med nummerskivan matar man in siffrorna genom pulsval, dvs att varje siffra definieras av ett visst antal avbrott i signalen.
Ett avbrott för 0, två avbrott för 1, tre avbrott för 2, osv.

Med knappsats matar man in siffrorna genom tonval (DTMF), dvs att varje siffra definieras av en särskild ton.

Lösningen på problemet är en liten manick som kallas "tone dialer", en liten handhållen DTMF-dosa med knappsats och högtalare.
Håll bara dosan mot mikrofonen på telefonluren, så kan du använda knappsatsen för att ringa med tonval på en telefon med nummerskiva.

Kan också användas för att ringa på en telefon som är gjord för att bara ta emot samtal,
dvs en telefon helt utan knappar eller skiva.

Tone dialer in action:
https://www.youtube.com/watch?v=agjGC5wYQEQ
Senast redigerad av Bone Collector 2022-12-08 kl. 14:41.
Citera
2022-12-08, 14:54
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector

Lösningen på problemet är en liten manick som kallas "tone dialer", en liten handhållen DTMF-dosa med knappsats och högtalare.
Håll bara dosan mot mikrofonen på telefonluren, så kan du använda knappsatsen för att ringa med tonval på en telefon med nummerskiva.

Kan också användas för att ringa på en telefon som är gjord för att bara ta emot samtal,
dvs en telefon helt utan knappar eller skiva.
Bör väl också tilläggas att denna dosa finns i form av gratis-app i olika varianter.

Tar förstås bort känslan av nostalgi när man tar upp sin smartphone för att telefonera som förr och då går miste om känslan skivan ger när den i maklig fart snurrar tillbaka efter att man slagit siffran nio.
Citera
2022-12-08, 15:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Den här 4G-telefonen med nummerskiva är underbar. Skulle vilja ha

https://hackaday.com/2022/09/10/the-open-source-rotary-cell-phone-two-years-later/

Nummerskivan/petmojen har förstås inte samma tröghet och mekaniska kvalitet som på en gammal bakelit. Så man kan inte snurra lika sorglöst slarvigt. Men ändå.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-12-08 kl. 15:11.
Citera
2022-12-08, 15:57
Ett annat alternativ att kringgå nummerskivan vid sifferval är att helt enkelt slå på linjebrytaren snabbt, dvs där du lägger luren när du pratat klart.

Fungerar precis som Bone Collector förklarade. Ett snabbt lätt slag på linjebrytaren för en nolla, två snabba slag för en etta osv. Som barn använde vi detta för att ringa när… när… ja, ingen jävla aning om varför egentligen. Men det funkade iaf.
Citera
2022-12-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosterland
Ett annat alternativ att kringgå nummerskivan vid sifferval är att helt enkelt slå på linjebrytaren snabbt, dvs där du lägger luren när du pratat klart.

Fungerar precis som Bone Collector förklarade. Ett snabbt lätt slag på linjebrytaren för en nolla, två snabba slag för en etta osv. Som barn använde vi detta för att ringa när… när… ja, ingen jävla aning om varför egentligen. Men det funkade iaf.

Har inte läst hela tråden, hamnade här efter en google search.
Varför man slog på linjebrytaren.
Jo, det fanns telefoner uppställda i tex lokaler dit man skulle kunna ringa in men inte ut och då fanns det ingen nummerskiva, den var borta, men det löste man ju lätt när man kunde trixet
Citera
2022-12-08, 16:33
Medlem
needAlifes avatar
Intressant, har en sådan gammal telefon liggande också och vore kul att testa men då jag inte längre har fast telefoni så går det inte. Kommer ihåg när jag var liten och mina morföräldrar hade en sådan telefon. Var alltid förvånad över hur den ens fungerade.

Men Telia släcker ju ner nätet överallt nuförtiden så om du inte lever i en storstad så kan du nog förvänta dig att möjligheten att använda den snart är borta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in