2022-12-08, 10:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej!

Väst satsar på det civila samhället och folkets välbefinnande i första hand. Sedan ger man lite skärvor till försvar av länderna.

Ryssarna gör tvärtom: de lägger alla resurser på militären för att kunna bedriva krig. Sedan får människorna och civilsamhället de rester som blir över.

Det är skillnaden. Väst tror på en framtid i fred och samförstånd. Ryssland tror på en framtid av krig och konfrontation. Då gör man olika prioriteringar.

Fast. Nu har ju piss-ryzzarna lagstiftat emot bögeri och pedofili.

Så det verkar som att man har betydligt större problem med detta än vad vi har i väst.
Citera
2022-12-08, 10:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Iom att Ukraina trodde att ryssen skulle prioritera donbasområdet så kan man ju fråga sig hur det gått ifall de gått allin på Kiev... Framför allt ifall de satsat på logistiken där, Ukraina var ju faktiskt rätt oförberedda på den anfallsriktningen. Hypotetisk spekulation jag vet men ändå... Vi hade kanske upptäckt det och Ukraina prioriterat försvaret annorlunda, vem vet
Att det var kaos i ukrainska försvaret går inte att utesluta nej.

Om jag inte minns fel så var det väl procentuellt sett 40% av ryska anfallsstyrkan gick mot Kyiv, 20% från Krim mot Kherson och 40% vid Donbass.

Det visste säkert Ukraina men de visste nog inte skicken på sina förband. Skulle de stanna eller fly.

Hade de skickat mer mot Kyiv hade nog inte spelat någon roll. Det är nog vid det här laget uppenbart att även om skickat mer mot Kyiv så hade de aldrig intagit staden. Ukraina var för motiverat.
Citera
2022-12-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ingen kommer vinna det kommer eskalera.. och möjligen expandera.

Det är bara för ryzzland att packa ihop sitt skrot och sitt stöldgods och återvända till moder ryzzland så är kriget slut bums.
Citera
2022-12-08, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
SVT:
Vilka onödigt krig. Trots Ukraina får hjälp från hela väst så klarar de inte av Ryssland.

Är det några särskilda ryzzka framgångar du tänker på?

Kiev? Kharkov? Kherson?
Citera
2022-12-08, 10:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tror även att anfallet på marken borde ha föregåtts av ett betydligt längre och mer omfattande anfall från luften.
Jag tror inte det ryska flygvapnet har någon förmåga till SEAD så det är uteslutet. De hade lidit otroliga förluster om de hade försökt.
Citera
2022-12-08, 10:58
Medlem
Tvonds avatar
Föredetta Pissrysk helikopter och besättning
Färdig terroriserat för denna besättning.

https://twitter.com/i/status/1600790062975053826
Citera
2022-12-08, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Nej!

Väst satsar på det civila samhället och folkets välbefinnande i första hand. Sedan ger man lite skärvor till försvar av länderna.

Ryssarna gör tvärtom: de lägger alla resurser på militären för att kunna bedriva krig. Sedan får människorna och civilsamhället de rester som blir över.

Det är skillnaden. Väst tror på en framtid i fred och samförstånd. Ryssland tror på en framtid av krig och konfrontation. Då gör man olika prioriteringar.

Det fina för väst är att trots Rysslands stora satsningar på militären går enorma mängder av detta direkt in i svarta hål såsom gigantisk korruption och allmän ineffektivitet. Det ryska kynnet och samhällssystemet verkar (likt det tidigare sovjetiska) heller inte driva fram någon större mängd motiverade talangfulla militära ledare på hög och lägre nivå. De synes också alltjämt betrakta utbildade soldater som kanonmat vilket knappast stärker truppernas moral. Utifrån de bilder man sett får det också anses stå klart att grav alkoholism är ett reellt problem bland de stridande ryssarna. Summa summarum gör detta att ryssarna får ut väldigt lite verkan per spenderad rubel. Tur för oss. Eller som en ukrainsk soldat sa: "We´re lucky they are so f-ing stupid".
Citera
2022-12-08, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Oryx har räknat till 1545 (visuellt bekräftade) förlorade ryska strv.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1
Väldigt många, men en bra bit från 3000. Det kan naturligtvis saknas bilder på några, men då frågar jag mig hur din källa påstår sig veta att det är 2900. Möjligen räknar man in AFV i sin siffra; ORYX har drygt 700 sådana.

Jag har väldigt svårt att se värdet med dagsnoteringar av ryska (eller ukrainska) förluster. Den ryska armen vet först om ett par dagar hur många som dog igår; hur skulle Ukraina kunna veta det idag?

Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag håller med att 2900 stridsvagnar låter mycket om det finns 1545 visuellt bekräftade. Nu när alla i princip har kameror med sig och drönare som kan filma det mesta så känns det som att väldigt många fångas på foto/film. Visst förekommer det på ORYX att det dyker upp förstörda stridsvagnar som verkar ha varit utslagna för månader sen men som bekräftas först nu, så visst finns ett mörkertal/eftersläpning i rapporteringen.
Även tänker jag mig att vagnar som stått i förråd/byggnader som bekämpas på långa avstånd med artilleri/raketer inte finns med bland bekräftade. Om det verkliga talet skulle närma sig 10-20% över det visuellt bekräftade skulle inte kännas orimligt då det ändå varit ett ganska långt krig. Sen kan ju utslagna vagnar bärgas men ändå vara bortom räddning vilka då får anses utslagna men som vi kanske aldrig får visuellt bekräftade.

Jag har snackat med Oryx. Man har en inte helt försumbar backlog...
Citera
2022-12-08, 11:00
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag håller med att 2900 stridsvagnar låter mycket om det finns 1545 visuellt bekräftade. Nu när alla i princip har kameror med sig och drönare som kan filma det mesta så känns det som att väldigt många fångas på foto/film. Visst förekommer det på ORYX att det dyker upp förstörda stridsvagnar som verkar ha varit utslagna för månader sen men som bekräftas först nu, så visst finns ett mörkertal/eftersläpning i rapporteringen.
Även tänker jag mig att vagnar som stått i förråd/byggnader som bekämpas på långa avstånd med artilleri/raketer inte finns med bland bekräftade. Om det verkliga talet skulle närma sig 10-20% över det visuellt bekräftade skulle inte kännas orimligt då det ändå varit ett ganska långt krig. Sen kan ju utslagna vagnar bärgas men ändå vara bortom räddning vilka då får anses utslagna men som vi kanske aldrig får visuellt bekräftade.
Antalet förlorade ryska strv kan säkert vara större än de 1545 på Oryx sida, men hur skulle ukrainska MoD veta det?

Att utgå från rapporter från de egna frontförbanden (eller piloter) är en notoriskt dålig metod att skatta fiendens förluster. Alla vill alltid tro att de är lyckosamma.
Citera
2022-12-08, 11:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Föredetta Pissrysk helikopter och besättning
Färdig terroriserat för denna besättning.

https://twitter.com/i/status/1600790062975053826

Kan vi konkludera att "En nerskjuten helikopter är bättre än 4 sönderbombade element"?
Citera
2022-12-08, 11:02
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Jag har snackat med Oryx. Man har en inte helt försumbar backlog...
Kan så vara, men hur skulle någon kunna veta att 2900 förlorade ryska strv är närmare sanningen än de 1545 visuellt bekräftade?

Notera: 1545 är en galet hög siffra. Jag gissar att det motsvarar Storbrittanien, Frankrike och kanske Tysklands kombinerade strv-flotta.
Citera
2022-12-08, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Det fina för väst är att trots Rysslands stora satsningar på militären går enorma mängder av detta direkt in i svarta hål såsom gigantisk korruption och allmän ineffektivitet. Det ryska kynnet och samhällssystemet verkar (likt det tidigare sovjetiska) heller inte driva fram någon större mängd motiverade talangfulla militära ledare på hög och lägre nivå. De synes också alltjämt betrakta utbildade soldater som kanonmat vilket knappast stärker truppernas moral. Utifrån de bilder man sett får det också anses stå klart att grav alkoholism är ett reellt problem bland de stridande ryssarna. Summa summarum gör detta att ryssarna får ut väldigt lite verkan per spenderad rubel. Tur för oss. Eller som en ukrainsk soldat sa: "We´re lucky they are so f-ing stupid".

Icke att förglömma.

25% av BNP är 25%.

Men i reda pengar - eller, verkan lokalt, vid fronten - handlar det snarare om 2,5%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in