2022-12-08, 10:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Nej, jag tror att det var fullt tillräckligt.

Det vi bevittnade var historiskt — vi som satt uppe natten till den 24/2 kommer kanske aldrig mer få uppleva något liknande igen. Det var helt uppenbart att de skulle gå till attack när som helst, och ändå lyfte ingen ett finger. Inte Biden. Definitivt inte Zelensky. På pappret var de ryska förutsättningarna väldigt gynnsamma. De lär knappast kunna hopa styrkor längs en landgräns igen på samma sätt och komma undan med det.
Vad skulle de göra menar du?

Ukraina förberedde sig som vi såg i krigsförloppet och USA hade fått varningar av Ryssland från att involvera sig. Vid det laget visste ingen att ryska armén var ett skämt.

Citat:
Jag tror helt enkelt att ryssarna korsade gränsen på för många ställen. Man borde snabbt ockuperat Kiev och Kharkov för att sätta press. Man kunde ha bombat, men jag tror också på att ambitionen verkligen var att inte förstöra mer än nödvändigt. Det blev en konstig halvvägslösning om planen var att koppla greppet om östra Ukraina och samtidigt hota andra städer.
Man försökte ju ockupera Kyiv. Har du helt missat det?

De misslyckades ju med det. Det har framkommit nu att de ryska styrkeförhållandena runt Kyiv var i 12:1 till rysk favör. De hade alla möjligheter att ockupera det snabbt men de missbedömde gravt den ukrainska försvarsviljan.
Citera
2022-12-08, 10:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag föreslår att du ser videofilmerna jag rek. Då får du lära dig hur verkligheten fungerar.

Den bomben är inte säkert att den finns. Dessutom måste ryssarna ha totalt luftherravälde för att använda den bomben, om den nu finns.

Du har lite rätt att USA försöker sig på snabbare kampanjer. Det är vad ryssarna försökte i början av kriget. Det gick inget bra. Ryssarna saknar den förmågan när de möter motstånd som har stridsvilja. Ryssland försökte det även emot Tjetjenien. Det gick uselt. Sovjet unionen lyckades delvis i Afghanistan, sen hamnade de i samma helvete som USA gjorde senare.

Går vi längre tillbaks så får vi nog säga att Sov och imperialism Ryssland inte förberedde någonting. Dock lärde sig Sov att vara duktig på en operationell nivå under kriget. Operation Bagration var väl höjdpunkten. - Riktigt Blitzkrieg. Nu verkar ryssarna glömt den förmågan och det är inte så konstigt.

Jag säger som jag har sagt efter mars månad. Jag vet inte vem som vinner. Men jag skulle satsa mina pengar på Ukraina.

Ingen kommer vinna det kommer eskalera.. och möjligen expandera.
Citera
2022-12-08, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur menar du att man skulle ha gjort? Allokerat mer styrkor till invasionen?

Enligt gängse uppgifter använde Ryssland 60-80% av sin totala styrka gällande BTG's för invasionen. De hade inte mer att involvera.

Skulle de mobiliserat innan invasionen menar du? Hur hade det sett ut.
Iom att Ukraina trodde att ryssen skulle prioritera donbasområdet så kan man ju fråga sig hur det gått ifall de gått allin på Kiev... Framför allt ifall de satsat på logistiken där, Ukraina var ju faktiskt rätt oförberedda på den anfallsriktningen. Hypotetisk spekulation jag vet men ändå... Vi hade kanske upptäckt det och Ukraina prioriterat försvaret annorlunda, vem vet
Citera
2022-12-08, 10:48
Bannlyst
Citat:
Nej, jag tror att det var fullt tillräckligt.

Det vi bevittnade var historiskt — vi som satt uppe natten till den 24/2 kommer kanske aldrig mer få uppleva något liknande igen. Det var helt uppenbart att de skulle gå till attack när som helst, och ändå lyfte ingen ett finger. Inte Biden. Definitivt inte Zelensky. På pappret var de ryska förutsättningarna väldigt gynnsamma. De lär knappast kunna hopa styrkor längs en landgräns igen på samma sätt och komma undan med det.

Jag tror helt enkelt att ryssarna korsade gränsen på för många ställen. Man borde snabbt ockuperat Kiev och Kharkov för att sätta press. Man kunde ha bombat, men jag tror också på att ambitionen verkligen var att inte förstöra mer än nödvändigt. Det blev en konstig halvvägslösning om planen var att koppla greppet om östra Ukraina och samtidigt hota andra städer.

Tror du inte att man också blev lite "fartblinda"? Man rullade in i öster, alla de ukrainska medlöpare och landsförrädare som hade mutats med resor till Bali och andra ställen, man kunde inta Kherson helt utan motstånd, osv.

Tror du inte att man trodde (blir många tror här) att det skulle gå väldigt geschwint?
Citera
2022-12-08, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ingen kommer vinna det kommer eskalera.. och möjligen expandera.

Men vi vet vilka som redan har förlorat.

Oavsett vad ni värdelösa piss-ryzzar hävdar i tråden.

Så jävla skönt. Nästan värt att ta en skål!
Senast redigerad av ABanderas68 2022-12-08 kl. 10:58.
Citera
2022-12-08, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Oryx har räknat till 1545 (visuellt bekräftade) förlorade ryska strv.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html?m=1
Väldigt många, men en bra bit från 3000. Det kan naturligtvis saknas bilder på några, men då frågar jag mig hur din källa påstår sig veta att det är 2900. Möjligen räknar man in AFV i sin siffra; ORYX har drygt 700 sådana.

Jag har väldigt svårt att se värdet med dagsnoteringar av ryska (eller ukrainska) förluster. Den ryska armen vet först om ett par dagar hur många som dog igår; hur skulle Ukraina kunna veta det idag?

Jag håller med att 2900 stridsvagnar låter mycket om det finns 1545 visuellt bekräftade. Nu när alla i princip har kameror med sig och drönare som kan filma det mesta så känns det som att väldigt många fångas på foto/film. Visst förekommer det på ORYX att det dyker upp förstörda stridsvagnar som verkar ha varit utslagna för månader sen men som bekräftas först nu, så visst finns ett mörkertal/eftersläpning i rapporteringen.
Även tänker jag mig att vagnar som stått i förråd/byggnader som bekämpas på långa avstånd med artilleri/raketer inte finns med bland bekräftade. Om det verkliga talet skulle närma sig 10-20% över det visuellt bekräftade skulle inte kännas orimligt då det ändå varit ett ganska långt krig. Sen kan ju utslagna vagnar bärgas men ändå vara bortom räddning vilka då får anses utslagna men som vi kanske aldrig får visuellt bekräftade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det här är väl en skillnad mellan ryZZen och Nato/Pentagon i den mänskliga karaktären.

Pentagon planerar snabba och nästan omgående triumferande kampanjer. (Som Ukrainas offensiver i detta krig)

RyZZen planerar långsiktiga och grandiosa krigsstrategier som sakta men säkert förbereder segern.

Om man klurar på vad ryssarna håller på med sin malande och försiktiga offensiv på Donbassfronten och sitt sakta förstörande av elnätet som är det ju nästan givet att när tiden är mogen sätta in bombflyget för att slå ut broförbindelserna över Dnepr. I ett sådant läge och om ryssarna lyckas med broarna så har inte Ukraina och Nato inget att sätta emot.

Tror för min del tungt bombflyg och stora bomber typ nedanstående kan slå ut broarna och jag hoppas verkligen på det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Father_of_All_Bombs

Verkligheten är som vanligt tvärtom.

Putins invasion inleddes med ett kortsiktigt anfall med allt vad Ryzzlands hade av elitstyrkor och modern utrustning vid Homostel vid Kiev för att snabbt fängsla/döda Ukrainas lagliga regering och ersätta med marionetter.

Det gick åt helvete där Ukraina gjorde en historisk insats som sedan ledde till en flera mil lång styrka från söder som också slogs ut.

Du drömmer om anfall med tungt bombflyg och tunga bomber snart.
Glöm det. Det var därför Ukraina slog mot dessa flygplatser där tungt bombflyg stationerats på "säkert avstånd" inne i Ryzzland för att sedan anfalla med terrorbomber inne i Ukraina.
Det gick åt helvete. Ryzzland stationerade om de strategiska tunga flyget långt från Ukrainas gräns nu.
Det innebär att Ukraina får mycket längre tid på sig och skjuta ned dessa plan redan innan de kommit in över ukrainskt territorium.
Senast redigerad av Antistalk 2022-12-08 kl. 10:58.
Citera
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad skulle de göra menar du?

Ukraina förberedde sig som vi såg i krigsförloppet och USA hade fått varningar av Ryssland från att involvera sig. Vid det laget visste ingen att ryska armén var ett skämt.

Man försökte ju ockupera Kyiv. Har du helt missat det?

De misslyckades ju med det. Det har framkommit nu att de ryska styrkeförhållandena runt Kyiv var i 12:1 till rysk favör. De hade alla möjligheter att ockupera det snabbt men de missbedömde gravt den ukrainska försvarsviljan.
Ukraina kunde förbereda sig på ett försvar av Kiev eftersom inte hela det ryska anfallet väntades längs den norra gränsen. Det ryska anfallet fallerade eftersom man inte satsade allt man hade på Kiev och Kharkov. Det är min bedömning. Har svårt att tro att Ukraina snabbt skulle återtagit förlorade områden i öst och sydöst om Ryssland gått till massiv attack längs ett mer begränsat avsnitt. Ett alternativ för ryssarna hade varit att bara attackera i den andra riktningen, men det vore verklighetsfrämmande att tro att de skulle lyckas svepa igenom hela Ukraina på tillräckligt kort tid i västlig riktning.

Jag tror även att anfallet på marken borde ha föregåtts av ett betydligt längre och mer omfattande anfall från luften.
Citera
2022-12-08, 10:53
Medlem
Tvonds avatar
Ukrainska Landsförrädare plockas en efter en nu senast i Donetsk City i något som man skulle kunna kalla en Bulls Eye

Citat:
The moment of the death of the deputy of the "DNR" Maria Pirogova was caught on video

https://twitter.com/i/status/1600519457218400257
Citera
2022-12-08, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Yes, vi har signalspanat öppet sen starten, är ju ingen hemlighet direkt

Japp.

Det gör vi.
Citera
2022-12-08, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
SVT:
Vilka onödigt krig. Trots Ukraina får hjälp från hela väst så klarar de inte av Ryssland.

Vilken vidrig invasion av ett fredligt grannland ryzzarna gjorde.
Lite tidigt att döma av matchen redan innan halvtid.
Citera
2022-12-08, 10:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABanderas68
Tror du inte att man också blev lite "fartblinda"? Man rullade in i öster, alla de ukrainska medlöpare och landsförrädare som hade mutats med resor till Bali och andra ställen, man kunde inta Kherson helt utan motstånd, osv.

Tror du inte att man trodde (blir många tror här) att det skulle gå väldigt geschwint?
Jo, det lutar åt det. Det var en missbedömning. Med facit i hand kunde de tagit det säkra före det osäkra, men — tur för Ukraina att det blev så splittrat som det blev. Ukraina visste att anpassa sitt försvar efter det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in