2022-12-08, 10:02
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nä nä... Kenneth Grägg säger sig ha ett liknande samarbete och att han har liknande kontakter i Ukraina.

Vilket svenskt företag som tillverkar kaminer för glatta livet åt honom är det då Kenneth Grägg har?

Eller är även detta en total bluff? Där håller jag med dig för allt kan vara bluff från sådant folk.
Väderstadverken har inget med Kennet Gregg att göra!

De har en monteringsfabrik i Ukraina och har regelbundna leveranser dit och gott om egna kontakter med Ukraina. De levererar även den andra plåtfirmans kaminer.
Citera
2022-12-08, 10:07
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Det här är väl en skillnad mellan ryZZen och Nato/Pentagon i den mänskliga karaktären.

Pentagon planerar snabba och nästan omgående triumferande kampanjer. (Som Ukrainas offensiver i detta krig)

RyZZen planerar långsiktiga och grandiosa krigsstrategier som sakta men säkert förbereder segern.

Om man klurar på vad ryssarna håller på med sin malande och försiktiga offensiv på Donbassfronten och sitt sakta förstörande av elnätet som är det ju nästan givet att när tiden är mogen sätta in bombflyget för att slå ut broförbindelserna över Dnepr. I ett sådant läge och om ryssarna lyckas med broarna så har inte Ukraina och Nato inget att sätta emot.

Tror för min del tungt bombflyg och stora bomber typ nedanstående kan slå ut broarna och jag hoppas verkligen på det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Father_of_All_Bombs
Ha ha! Ryssen kommer aldrig att våga sig i närheten av Ukraina med nåt tungt bombflyg!

Hur kan du bara tro på nåt sånt? Det vore ju rena självmordet och de skulle bli nedskjutna innan de kom 100 meter in på ukrainskt territorium.

Bara en svagbegåvad foliehatt kan ju inbilla sig nåt sådant?

Varför tror du deras bombflyg bara använder sig av missiler avfyrade långt in på ryskt territorium?
Citera
2022-12-08, 10:09
Medlem
Citat:
Det här är väl en skillnad mellan ryZZen och Nato/Pentagon i den mänskliga karaktären.

Pentagon planerar snabba och nästan omgående triumferande kampanjer. (Som Ukrainas offensiver i detta krig)

RyZZen planerar långsiktiga och grandiosa krigsstrategier som sakta men säkert förbereder segern.

Om man klurar på vad ryssarna håller på med sin malande och försiktiga offensiv på Donbassfronten och sitt sakta förstörande av elnätet som är det ju nästan givet att när tiden är mogen sätta in bombflyget för att slå ut broförbindelserna över Dnepr. I ett sådant läge och om ryssarna lyckas med broarna så har inte Ukraina och Nato inget att sätta emot.

Tror för min del tungt bombflyg och stora bomber typ nedanstående kan slå ut broarna och jag hoppas verkligen på det.

Jag föreslår att du ser videofilmerna jag rek. Då får du lära dig hur verkligheten fungerar.

Den bomben är inte säkert att den finns. Dessutom måste ryssarna ha totalt luftherravälde för att använda den bomben, om den nu finns.

Du har lite rätt att USA försöker sig på snabbare kampanjer. Det är vad ryssarna försökte i början av kriget. Det gick inget bra. Ryssarna saknar den förmågan när de möter motstånd som har stridsvilja. Ryssland försökte det även emot Tjetjenien. Det gick uselt. Sovjet unionen lyckades delvis i Afghanistan, sen hamnade de i samma helvete som USA gjorde senare.

Går vi längre tillbaks så får vi nog säga att Sov och imperialism Ryssland inte förberedde någonting. Dock lärde sig Sov att vara duktig på en operationell nivå under kriget. Operation Bagration var väl höjdpunkten. - Riktigt Blitzkrieg. Nu verkar ryssarna glömt den förmågan och det är inte så konstigt.

Jag säger som jag har sagt efter mars månad. Jag vet inte vem som vinner. Men jag skulle satsa mina pengar på Ukraina.
Citera
2022-12-08, 10:09
Medlem
Citat:
Jag GISSAR att Ukraina fått nykonstruerade droner som är svåra att upptäcka för ryska radarn. De verkar vara ett farligt hot.

Frågan är om ryssarna hittar metod att upptäcka dessa eller inte. Det har prövats många vapen i detta krig. Vissa har motståndaren hittat motmedel mot - andra inte.

Eller är det gammalt skrot från sovjettiden men det tror jag inte.

När det gäller teknik och framförallt information är nog Ukraina med sitt stöd överlägsna i detta krig.

(Man kan ju vara stensäker på att svenska försvarets informationskapacitet som det Nato-land vi redan i princip är är fullständigt där. Sitter säkert en massa svenska militäranställda och jobbar för Nato i Ukraina just nu i detta ögonblick.)
Yes, vi har signalspanat öppet sen starten, är ju ingen hemlighet direkt
Citera
2022-12-08, 10:12
Medlem
Citat:

Nej!

Väst satsar på det civila samhället och folkets välbefinnande i första hand. Sedan ger man lite skärvor till försvar av länderna.

Ryssarna gör tvärtom: de lägger alla resurser på militären för att kunna bedriva krig. Sedan får människorna och civilsamhället de rester som blir över.

Det är skillnaden. Väst tror på en framtid i fred och samförstånd. Ryssland tror på en framtid av krig och konfrontation. Då gör man olika prioriteringar.
Citera
2022-12-08, 10:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag orkade inte med Girkin längre innan hans försvinnande men nu är han tillbaka på Telegram igen. Riktig rivstart han gör haha. Som vanligt klagar han mest men på ett ovanligt roligt sätt. Han påstår att han befinner sig i Moskva men med några såna här inlägg till så kommer han nog rätt snart att befinna sig något mer österut!

https://twitter.com/wartranslated/status/1600112329059958786

Det fanns två stycken visst. Denna är den senaste. Måste läsas!!

https://twitter.com/wartranslated/status/1600599629044846602
Nu blir jag väl hängd av ryssvännerna här, men han har ju ofta rätt. Vad som verkar vara frånvaron av tydliga mål yttrar sig bl.a. i bristen på anpassning och strategisk utveckling. Den ryska krigsinsatsen under första världskriget plågades av samma problem. Skillnaden är väl att man ligger på i Ukraina i stället för att tramsa runt, men som "avmilitarisering" betraktat är det inte effektivt. Visst, jättemånga ukrainska soldater dör, och jättemånga ryska — man åstadkommer bara inte speciellt mycket.

Jag tänker att Girkin har för höga förväntningar. Han försespråkar ju en mer brutal linje: man behöver inte göra det svårare än det är typ. Ukraina med många andra länder i ryggen är emellertid en tuff match. Jag tror att ryssarna gjorde ett misstag som inte satsade helhjärtat från start på att köra över Ukraina. I stället har vi sett en långsam inbromsning sedan i mars, april.

Man kunde dock kräma ut mer genom att använda resurser på ett klokare sätt.
Citera
2022-12-08, 10:20
Medlem
Citat:

Men ryssarna skulle ta Ukraina på 3 dagar?
Det är väl inte långsamt?
Citera
2022-12-08, 10:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tror att ryssarna gjorde ett misstag som inte satsade helhjärtat från start på att köra över Ukraina. I stället har vi sett en långsam inbromsning sedan i mars, april.
Hur menar du att man skulle ha gjort? Allokerat mer styrkor till invasionen?

Enligt gängse uppgifter använde Ryssland 60-80% av sin totala styrka gällande BTG's för invasionen. De hade inte mer att involvera.

Skulle de mobiliserat innan invasionen menar du? Hur hade det sett ut.
Citera
2022-12-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Absolut inte. Men du har en poäng. Ukraina hade stora problem i Feb-Mars. Sen fick man ordning på sitt försvar. Dessutom började man få hjälp av NATOs early-warning system. Från April/Maj så började Ukraina skjuta ner 40-60 procent av kryssningsmissilerna. De skjuter ner färre ballistiska missiler.

De ryska och ukrainska luftvärnen är OK. Men de börjar få ett problem. De riskerar att få slut på robotar och ammunition. Det är ett skäl till att Sverige skickar luftvärn. Men NATO har aldrig satsat på mycket luftvärn så frågan är om Ukraina kan få tillräckligt mycket från väst. Så Rysslands bombkampanj riskerar Ukrainas framtida förmåga att försvara sig emot lufthot. Då kanske vi får se Ryska flyget komma tillbaks.

Väst borde nog fundera på skicka flyg då först och främst Jas och andra hand F-16.

Fördelen med JAS i det här fallet verkar väl vara att det planet kan klara sig med landningsbanor
av lite sämre kvalitet samtidigt verkar det ju vara anpassat till att bära alla typer av NATO ammo.
Jag utgår även ifrån att vi i skrivande stund har Ukrainska piloter i Sverige på utbildning kanske
kan dom få med sig några kärror när dom åker hem med mellanlandning för tankning samt bestyckning i Polen.
Citera
2022-12-08, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foliekiller
Ja det är bla Väderstad och plåtfirman som tillverkar och skänker drygt 1000 kaminer till Ukraina, inte till Gregg som samarbetar med en Ukrainsk kamintillverkare.

Nu verkar det som ett stort antal Europeiska företag hoppat på detta och tiotusentals kaminer kommer att skänkas till Ukraina.

Det ser ljust och varmt ut för de Ukrainska soldaterna samtidigt som de ryska trupperna fryser ihjäl i sina gropar på marken!

Ingen frivillig kommer att skänka några kaminer till ryssen!😂😂🇺🇦🇺🇦

Eller hur?

Många av oss skänker stålar till kamintillverkarna och andra som gör nytta. Spelar roll om det finns några piss-ryzzar som luras.

Ryzzen? Det är väl främst i ryzzland som insamlingarna sker, insamlingar till "skyddsvästar" (ICA-plastkassar) och "stridsvagnar" (gamla ryzzka lik från 50-talet).

Ingen jävel vill väl se dom där sexualsadisterna ta över ett fredligt grannland!
Senast redigerad av ABanderas68 2022-12-08 kl. 10:38.
Citera
2022-12-08, 10:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur menar du att man skulle ha gjort? Allokerat mer styrkor till invasionen?

Enligt gängse uppgifter använde Ryssland 60-80% av sin totala styrka gällande BTG's för invasionen. De hade inte mer att involvera.

Skulle de mobiliserat innan invasionen menar du? Hur hade det sett ut.
Nej, jag tror att det var fullt tillräckligt.

Det vi bevittnade var historiskt — vi som satt uppe natten till den 24/2 kommer kanske aldrig mer få uppleva något liknande igen. Det var helt uppenbart att de skulle gå till attack när som helst, och ändå lyfte ingen ett finger. Inte Biden. Definitivt inte Zelensky. På pappret var de ryska förutsättningarna väldigt gynnsamma. De lär knappast kunna hopa styrkor längs en landgräns igen på samma sätt och komma undan med det.

Jag tror helt enkelt att ryssarna korsade gränsen på för många ställen. Man borde snabbt ockuperat Kiev och Kharkov för att sätta press. Man kunde ha bombat, men jag tror också på att ambitionen verkligen var att inte förstöra mer än nödvändigt. Det blev en konstig halvvägslösning om planen var att koppla greppet om östra Ukraina och samtidigt hota andra städer.
Citera
2022-12-08, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Men ryssarna skulle ta Ukraina på 3 dagar?
Det är väl inte långsamt?

Haha, nä, ser man på resultatet så var den inledande bedömningen lite väl optimistisk.....

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in