2022-12-07, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ett kul tankeexperiment vore att förbjuda Indonesien.
Mest skruvat vore det att förbjuda samlag inom äktenskapet.
Senast redigerad av PooSausage 2022-12-07 kl. 22:25.
Citera
2022-12-07, 22:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Nej du, jag skrev inte att sexualmoral kom med kristendomen. Jag svarade på frågan om huruvida något liknande som händer i utlandet, där man blir alltmer konservativ istället för liberal, skulle kunna hända i Europa. Jag beskrev att det redan hänt, bland annat i och med då kristendomen tog över i Romarriket. Det är allmänt känt att kristendomen kom med en åstramning i synen på t ex sex. Det har bekräftats av kända forskare och är inte bara något "populärkulturen" fått för sig.

Attitudes toward same-sex behavior changed as Christianity became more prominent in the Empire. The modern perception of Roman sexual decadence can be traced to early Christian polemic. Apart from measures to protect the liberty of citizens, the prosecution of male–male sex as a general crime began in the 3rd century when male prostitution was banned by Philip the Arab. A series of laws regulating male–male sex were promulgated during the social crisis of the 3rd century, from the statutory rape of minors to marriage between males.

By the end of the 4th century, anally passive men under the Christian Empire were punished by burning. "Death by sword" was the punishment for a "man coupling like a woman" under the Theodosian Code. It is in the 6th century, under Justinian, that legal and moral discourse on male–male sex becomes distinctly Abrahamic: all male–male sex, passive or active, no matter who the partners, was declared contrary to nature and punishable by death. Male–male sex was pointed to as cause for God's wrath following a series of disasters around 542 and 559.

https://en.wikipedia.org/wiki/Homosexuality_in_ancient_Rome

Vem som helst kan fylla i vad som helst på Wikipedia. Är troligen en bög som skrivit det där. Äktenskap mellan personer av samma kön har aldrig funnits någonstans före 1900-talet. Allt sådant är påhitt av homosexuella som försöker normalisera och försköna sin livsstil. Om det har förekommit några sådana ceremonier, så har det bara varit på skoj i "skymningsvärlden" - alltså den dekadenta natt- och nöjesvärlden där det även förekom prostitution och män utklädda till kvinnor, och dit bara män och falna kvinnor gick. De dygdiga husfruarna följde aldrig med sina män dit, och döttrarna visste inte ens att sådant existerade.

Eller kan du visa mig ett enda dokument från det gamla Rom, där det framgår att två män är gifta med allt vad det innebär av morgongåva, gemensamt ägande, arvsrätt efter varandra..?
Citera
2022-12-07, 22:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llardrose
Det finns grader. Att byta ut sex utanför äktenskapet mot våran kultur som är incels, bögpropaganda, barnlöshet, eskapism och rasblandning vill nog inget folk. Din högkultur håller på att dö ut pga de betafierade männen inte vågar säga ifrån när deras horor till flickvänner vägrar klämma ut mer än 1.2 ungar.

Ja, du har rätt - även om jag inte skulle uttrycka mig likadant, kanske... Vår livsstil fungerar inte heller. Den har funkat de senaste decennierna på grund av att det har funnits ett överskott, som vi kan tacka vår framgångsrika industri för. Så det har gått att sätta upp alla ensamma mammor med barn med olika män, i var sin lägenhet och betala deras räkningar med skattepengar.

Våra generösa dagissubventioner (en dagisplats kostar ca 10 000 kr per barn och månad i verkligheten), möjliggör också för de ensamma mammor som vill att plugga eller jobba, att göra det. Men som sagt: det går bara om barnen tas om hand under tiden i en skattefinansierad barnpassningsverksamhet, och samhällsekonomiskt blir det nästan alltid en förlust. Eftersom den skatt mamman betalar - i alla fall för två barn eller fler - inte ens täcker kostnaden för hennes egna barns dagisplatser.

...men i ett fattigt land finns inte det överskottet, och då måste man på olika sätt få män att ta ansvar för de kvinnor de befruktar och de barn som sedan föds. Äktenskap, och att förbjuda sex utanför äktenskap, har alltid varit den närmast liggande metoden för det.
Citera
2022-12-07, 23:12
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vem som helst kan fylla i vad som helst på Wikipedia. Är troligen en bög som skrivit det där. Äktenskap mellan personer av samma kön har aldrig funnits någonstans före 1900-talet. Allt sådant är påhitt av homosexuella som försöker normalisera och försköna sin livsstil. Om det har förekommit några sådana ceremonier, så har det bara varit på skoj i "skymningsvärlden" - alltså den dekadenta natt- och nöjesvärlden där det även förekom prostitution och män utklädda till kvinnor, och dit bara män och falna kvinnor gick. De dygdiga husfruarna följde aldrig med sina män dit, och döttrarna visste inte ens att sådant existerade.

Eller kan du visa mig ett enda dokument från det gamla Rom, där det framgår att två män är gifta med allt vad det innebär av morgongåva, gemensamt ägande, arvsrätt efter varandra..?
Jag har aldrig sagt att homosexuella hade samma rättigheter som de har idag ifråga av äktenskap och annat. Skulle du fråga en Romare från den tiden hade de sagt att homosexualitet och sex utanför äktenskapet inte existerade. Men du måste också förstå att de definierade de termerna på annat sätt än vi gör idag. Om man vänstrade eller bögade med någon från en länge samhällsklass räknades det inte som bögeri eller vänstrande (så länge personen från högre upp i hierarkin var den som använde kuken).

Wikipedia-artikeln jag länkade ger en bra överblick av forskningen på området och om du inte tror på artikeln kan du klicka på länkarna och kritisera dessa (jag tänker inte bemöda mig att länka till en massa artiklar som du förmodligen inte klarar av att läsa)

Hela poängen med mitt första inlägg var att regler om sexualitet stramades åt när kristendomen spreds, och män tvingades dra ner på sitt knullade med andra individer än frugan. Du börjar svamla om att jag har fel, då samkönade redan tidigare förhindrade från att gifta sig etc. vilket är helt irrelevant i sammanhanget. Man kan vara homosexuell utan att vara gift med någon av samma kön.
Citera
2022-12-07, 23:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att homosexuella hade samma rättigheter som de har idag ifråga av äktenskap och annat. Skulle du fråga en Romare från den tiden hade de sagt att homosexualitet och sex utanför äktenskapet inte existerade. Men du måste också förstå att de definierade de termerna på annat sätt än vi gör idag. Om man vänstrade eller bögade med någon från en länge samhällsklass räknades det inte som bögeri eller vänstrande (så länge personen från högre upp i hierarkin var den som använde kuken).

Wikipedia-artikeln jag länkade ger en bra överblick av forskningen på området och om du inte tror på artikeln kan du klicka på länkarna och kritisera dessa (jag tänker inte bemöda mig att länka till en massa artiklar som du förmodligen inte klarar av att läsa)

Hela poängen med mitt första inlägg var att regler om sexualitet stramades åt när kristendomen spreds, och män tvingades dra ner på sitt knullade med andra individer än frugan. Du börjar svamla om att jag har fel, då samkönade redan tidigare förhindrade från att gifta sig etc. vilket är helt irrelevant i sammanhanget. Man kan vara homosexuell utan att vara gift med någon av samma kön.

Nu var det ju du som skrev att det fanns äktenskap mellan homosexuella i Romarriket, och det fanns det alltså inte.

Orkar inte tjafsa mer med dig...
Citera
2022-12-07, 23:54
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Nu var det ju du som skrev att det fanns äktenskap mellan homosexuella i Romarriket, och det fanns det alltså inte.

Orkar inte tjafsa mer med dig...
Tror du dig ha hittat något inlägg där jag påstår att det skulle förekomma äktenskap mellan homosexuella i någon historisk kultur bör du kanske söka hjälp. Varför kan du inte bara erkänna att du råkade ha fel den här gången?
Citera
2022-12-07, 23:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Tror du dig ha hittat något inlägg där jag påstår att det skulle förekomma äktenskap mellan homosexuella i någon historisk kultur bör du kanske söka hjälp. Varför kan du inte bara erkänna att du råkade ha fel den här gången?

I inlägg 163 citerar du ett stycke från Wikipedia som du menar är sant, och där står bland annat följande mening (kopierar från ditt inlägg nr 163 nu), min fetmarkering:

A series of laws regulating male–male sex were promulgated during the social crisis of the 3rd century, from the statutory rape of minors to marriage between males.
Citera
2022-12-08, 00:06
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Nja det kan väl hända i Europa också. Under Romarriket var väl folk väldigt promiskuösa och knullade omkring med alla typer av kön de kunde hitta, men sedan kom kristendomen och då blev det slut på allt sådant. Finns inget som säger att det inte kan hända igen.
Nja, låter väldigt osannolikt iaf. Tänk på hur stora delar av medborgarna i Europa som skulle vara emot en sådan lag.
Citera
2022-12-08, 00:06
Medlem
Citat:

De definierade inte termen annorlunda. Termen fanns inte. Idén om homosexualitet uppstår i Tyskland på 1800-talet.
Citera
2022-12-08, 00:09
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
I en möjlig framtid där muslimer utgör en majoritet i Sverige så finns det ingen anledning att tro att de skulle agera annorlunda jämfört med andra muslimska länder. Det vi kan hoppas på är en utspädd lightversion av Islam liknande Turkiet, men det är ingen självklarhet.

För 50 år sedan fanns det i princip inga muslimer eller mörkhyade människor i Sverige. En kvinna i slöja var ett främmande inslag i gatubilden, liksom moskéer och människor som pratar Rinkebysvenska.

I och med införandet av samtyckeslagen så har Sverige redan tagit ett steg mot mer konservativa värderingar, även om det inte har varit syftet. Männen upplever det mera hotfullt att ha tillfälliga sexuella förbindelser, och i praktiken går man tillbaka till 1950-talets värderingar där man måste dejta i tre månader och hålla handen innan man vågar ha sex.
Låter som lite av en konspirationsteori i mina öron. Att det kommit många muslimer till Europa och Sverige, betyder inte att muslimernas barn, barnbarn och barnbarnsbarn kommer vara muslimer. Är ju samma som att om man har kristna föräldrar och är född i Sverige, så är det ändå vanligt(troligen det vanligaste) att man bli ateist.

Så premissen för ditt resonemang faller. Men ja, om det skulle bli en majoritet muslimer i Sverige, då kanske risken för en sådan där lag, ökar.
Citera
2022-12-08, 00:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Låter som lite av en konspirationsteori i mina öron. Att det kommit många muslimer till Europa och Sverige, betyder inte att muslimernas barn, barnbarn och barnbarnsbarn kommer vara muslimer. Är ju samma som att om man har kristna föräldrar och är född i Sverige, så är det ändå vanligt(troligen det vanligaste) att man bli ateist.

Så premissen för ditt resonemang faller. Men ja, om det skulle bli en majoritet muslimer i Sverige, då kanske risken för en sådan där lag, ökar.

Det stämmer inte i min erfarenhet. Har du någon statistiskt säkerställd undersökning som stöder det påståendet? Min erfarenhet är att barn som växer upp i familjer där man är troende kristna, tar över föräldrarnas tro. Ibland gör barnen upp med detta i vuxen ålder, men det är i så fall en långvarig och omvälvande process. Dessutom går de ofta tillbaka till tron i krissituationer som typ om de får cancer. Tron ligger väldigt nära hela tiden, även om man intellektuellt bortförklarar den.

Sedan finns det en annan faktor också, som blev tydlig i Sverige på 1980-talet, när det fanns många ungdomar i Sverige som var barn till katolska och ortodoxa invandrare från Syd- och Östeuropa. Saken var den att även i hemländerna skedde det en uppmjukning av reglerna, t.ex. kring hur pojkar och flickor fick umgås. Men de katolska invandrarna här (föräldragenerationen alltså) hängde inte med i det, utan de försökte fortfarande på 1980-talet begränsa sina döttrars kontakt med svenska kamrater, och särskilt då pojkar. Svenska flickor sågs som horor, precis som muslimer i Sverige ser på svenska flickor idag. Intressant är också, att de unga männen, som fötts i Sverige eller kommit hit som småbarn, när de gifte sig (ibland med svenskor) visade sig bli värsta patriarkerna. Då blev de gamla reglerna viktiga igen, när det gällde att kontrollera frun och döttrarna.

Det vill säga: även om de muslimska länderna skulle reformeras, så får man räkna med att invandrarna här i Sverige kommer att fortsätta leva efter de gamla reglerna minst en generation till.
Citera
2022-12-08, 00:34
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Det stämmer inte i min erfarenhet. Har du någon statistiskt säkerställd undersökning som stöder det påståendet? Min erfarenhet är att barn som växer upp i familjer där man är troende kristna, tar över föräldrarnas tro. Ibland gör barnen upp med detta i vuxen ålder, men det är i så fall en långvarig och omvälvande process. Dessutom går de ofta tillbaka till tron i krissituationer som typ om de får cancer. Tron ligger väldigt nära hela tiden, även om man intellektuellt bortförklarar den.

Sedan finns det en annan faktor också, som blev tydlig i Sverige på 1980-talet, när det fanns många ungdomar i Sverige som var barn till katolska och ortodoxa invandrare från Syd- och Östeuropa. Saken var den att även i hemländerna skedde det en uppmjukning av reglerna, t.ex. kring hur pojkar och flickor fick umgås. Men de katolska invandrarna här (föräldragenerationen alltså) hängde inte med i det, utan de försökte fortfarande på 1980-talet begränsa sina döttrars kontakt med svenska kamrater, och särskilt då pojkar. Svenska flickor sågs som horor, precis som muslimer i Sverige ser på svenska flickor idag. Intressant är också, att de unga männen, som fötts i Sverige eller kommit hit som småbarn, när de gifte sig (ibland med svenskor) visade sig bli värsta patriarkerna. Då blev de gamla reglerna viktiga igen, när det gällde att kontrollera frun och döttrarna.

Det vill säga: även om de muslimska länderna skulle reformeras, så får man räkna med att invandrarna här i Sverige kommer att fortsätta leva efter de gamla reglerna minst en generation till.
Nej, jag har ingen sådan källa, utan det är mest min erfarenhet av livet, och alla jag träffat. Rätt få mänskor är starkt religiösa i Sverige, och dom flesta barn och ungdomar, verkar föredra stora mått av frihet. Så min slutsats är att all religiositet kommer avta i Sverige med tiden och med generationerna som följre. Så att vi varken kommer bli ett muslimskt eller kristet land. Och det är bra det.

Sant som du säger dock, att man i tider av kris(eller personlig kris) ofta söker sig till tron. På det stora hela så tror jag inte det kommer ha tillräckligt stor betydelse dock. Är nog svårt att hitta samtida studier på det här området, huruvida man övertar sina föräldrars religion osv. Vi kan ju också verka för att skapa ett samhälle där så få som möjligt behöver gå in i personliga kriser..

Det sista du skrev om katoliker från sydeuropa, var ju intressant. Den enda kommentar eller reflektion jag har på det, är hur viktigt det är att skolan förblir fri och opåverkad av religion och att barn och ungdomar inte tillåts bli hunsade av vuxna med religiösa uppfattningar.

Dom flesta som jag träffat, som har muslimska föräldrar, t.ex. där mamman går i sjal, bär inte själva sjal eller går till mosken. Det som svenska muslimer max verkar göra, är bara att fira högtiderna lite och inte äta griskött. Ungefär där verkar det stanna för dom flesta som jag mött.

Det är synd att muslimer målas upp som ett potentiellt hot. Dom är ju oftast helt oproblematiska i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in