2022-12-07, 21:49
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Du har rätt. I Skellefteå tog det ca 3 månader och då hade polisen koll på vem förövaren på Morö backe var redan samma kväll. 6-8 månader är absolut inget ovanligt. Förstår inte hur man kan tycka att det borde gå fortare.

Varför inte fortare eller saktare? Åtgången tid nedborrat i en utredning är inte till 100% förknippat med rättssäkerhet. Ju fortare man kan klara av utredningen desto bättre. Så om åklagaren inte skaffat sig bevis inom en rimlig tid alltså "6-8 månader". Då är det okej att släppa folket? Låter väldigt humant. Kan man inte bevisa någons skuld fortare? Man är trotsallt oskyldig tills det motbevisats.

Vilket i sig betyder att polisen skulle i princip kunna komma och hämta dig imorgon för just detta aktuella brott hålla dig tills slutet av Augusti 2023 och du skulle vara fine med att bli släppt efter det? För det är ju endå en rimlig tid för en utredning enligt dig.
Senast redigerad av Wheeler88 2022-12-07 kl. 21:51.
Citera
2022-12-07, 22:00
Medlem
Jaha undrar hur en människa som gillar hästar och rida fritt i skog och mark tänker nu ? Inlåst på några meter
Citera
2022-12-07, 22:05
Medlem
SweKingCalles avatar
Hur går turerna den 15:e ?

Undra om vi får veta några mera bevis om det blir förlängd häktningstid eller vad det nu heter .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Varför inte fortare eller saktare? Åtgången tid nedborrat i en utredning är inte till 100% förknippat med rättssäkerhet. Ju fortare man kan klara av utredningen desto bättre. Så om åklagaren inte skaffat sig bevis inom en rimlig tid alltså "6-8 månader". Då är det okej att släppa folket? Låter väldigt humant. Kan man inte bevisa någons skuld fortare? Man är trotsallt oskyldig tills det motbevisats.

Vilket i sig betyder att polisen skulle i princip kunna komma och hämta dig imorgon för just detta aktuella brott hålla dig tills slutet av Augusti 2023 och du skulle vara fine med att bli släppt efter det? För det är ju endå en rimlig tid för en utredning enligt dig.
Därför att en komplicerad utredning tar mer tid än en ”lätt” som i fallet i Skellefteå. Man vill få fram så mycket bevis som möjligt. Skyldiga ska inte gå fria likväl som oskyldiga inte ska sitta häktade längre än nödvändigt. Därför görs en ny bedömning med jämna mellanrum. Om inget fanns som pekar på att flickorna har varit inblandade i TTs död så skulle de inte sitta häktade. De är inte oskyldiga och fria att gå utan inte dömda men misstänkta, därav häktade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Med risk för att bli hånad måste jag ändå kommentera nåt så dumt som att nån/några framför teorin att Tove ska ha begått suicid i JJ:s lägenhet,och därför kör dom ut henne i skogen, dumpar henne långt utanför stan.
Eller ännu värre att hon åkt dit ut där hon hittades för att begå suicid…

Måste säga att det är oerhört dumt spekulerat.
Varför skulle dom köra ut henne och dumpa i skogen om hon gjort suecid? Otroligt dumt
Citera
2022-12-07, 22:08
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rekylkrut
Jaha undrar hur en människa som gillar hästar och rida fritt i skog och mark tänker nu ? Inlåst på några meter

Ja vem vet,,, de kanske rent av går på galleria ;-)))
Citera
2022-12-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rekylkrut

JJ har ju iaf sagt att hon ser sitt liv som förstört i och med sin häktning
Citera
2022-12-07, 22:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det enda raka är väl att gå igenom tråden dagarna som följer fyndet av Tove. Kolla ev länkar och kommentarer runt den 3-5 november typ.

Jag vet att det var lite förvirrring runt omrubriceringarna vid tiden när omrubriceringarna kom för brotten (ej för misstankegraden för tjejerna alltså). Det verkade då som vissa journalister blandade ihop begreppen och det ledde till en massa spekulationer i tråden som jag minns det. Men det var alltså så sen som 7-8 nov alltså.
Jag har letat, men inte hittat någon kommentar om uttalandet.
Något annat mycket intressant dök emellertid upp:
T söker J+M
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2022-12-07, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
...och ett avsnitt om den röda påsen.
Och om att backa med släp..
Citera
2022-12-07, 22:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag har letat, men inte hittat någon kommentar om uttalandet.
Något annat mycket intressant dök emellertid upp:
T söker J+M

Jag tycker att det har varit så många olika versioner av det där, så jag har låtit bli att dra några slutsatser.

Det kan vara en felaktig slutsats att det är JJ och MH hon söker där. Bekanta kan vara den tjej hon sökte, men även någon av de andra två, i olika konstellationer.

Och någon kan ju ha dragit den slutsatsen på felaktiga grunder, eftersom TT sågs med dom sedan.
Senast redigerad av notknapparen 2022-12-07 kl. 22:40.
Citera
2022-12-07, 22:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovardigkella
Och om att backa med släp..
Det blev knas i kubik, där associationerna körde i diket efter en dåligt underbyggd fundering av mig.
Citera
2022-12-07, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Inte generellt men det förekommer(idioti enligt mig och många andra).
Dock ska ryttaren veta att det är den som ska anpassa sig i formen efter hästen och inte tvärtom.
Man vill inte förstöra en häst som är tränad för trav=bortkastade pengar och tid.
Dumheter, har jobbat i många olika travstall. Att aktiva tävlingshästar ridtränas är mycket vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in