2022-12-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Inget hindrar en sådan lösning, den är bara fullomligt irrelevant. Kontraproduktiv och totalt värdelös. Det är en så tekniskt upp och nedvänt bedrövlig arkitektur att det är lite som att fråga om man inte kan gå på händerna om dagarna istället för fötterna. Oavsett hur bra du lär dig gå på händerna så är lösningen irrelevant. Enda anledningen att frågan ens ställs är att folk inte har den minsta susning om vad de pratar om, men de vill gärna vara med i den där "underliggande blockchain-teknologin saken".

Det finns redan servrar hos centralbankerna. Missförstånden kring att det skulle ske något magiskt "underliggande blockchain-teknologiskt" för att man forkar Bitcoin/Ethereum-protokollen är magiska i sig. Länkade listor kunde vi göra för 50 år sedan också. Och de suger. Och distribuerade nätverk suger. Enda anledningen att vi håller på att överhuvudtaget lyckas skala Ethereum ordentligt är att utvecklingen drivs av mänsklighetens digitala framkant ala 2022, vilket gör att vi närmar oss något som för bara 5 år sedan av många framstod som direkt paradoxalt. Och lösningsrummet kallas med rätta "moon math". Så spännande blir uppgiften om man ska nå funktionella system trots att man lägger till "underliggande blockchain-teknologi".

Om vi utgår ifrån Ethereums roadmap, inklusive ekosystem, så ter den sig dock oerhört hållbar idag. Vilket om det stämmer innebär att det kommer finnas enorma effektiviserings-fördelar genom att låna Ethereums säkerhet. Bara det i sig är incitament för att integrera, men egentligen petar det bara på ytan över möjligheterna det öppnar. Sen blir det lite som att skicka email: det är skitdyrt om du inte har en dator redan. Vid någon punkt vänder det till hyper-effektivisering.

Riktigt där är vi dock inte ännu. Det kommer krävas infrastruktur i flera lager. Och det kommer ta år för Ethereum i sig att nå sin roadmap.

Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Syftet med fler noder är för att sprida ut riskerna (single point of failure) och fördela data beroende på hur konsensusmekanismen är uppbyggd, finns en rad olika konsensus vissa mer intressantare än andra som ökar/minskar decentraliseringen för att undvika 51% attacker.

Säkerheten ökar om noderna är utspridda geografiskt och du kan även programmera node-mjukvaran i olika språk på samma kedja för att minimera risken för exploits för ett specifikt språk, om du vill göra det säkrare så kan du låta separata enskilda utvecklare/team koda separat mjukvara som är ämnad för samma uppgift för att minska risken för läckor internt.

Sen har du ju själva funktionen vad en node gör, att validera transaktioner. Så valideringstiden per block blir mindre om du kan ha fler datorer som validerar.

Jag kan tänka mig en nod (dvs en server med en databas) eller möjligen några stycken utspridda hos några betrodda banker. Är det säkerheten som blir för dålig med ett sådant system, eller varför skulle man vilja bygga en CBDC (som ju är helt centraliserad till sin natur) på Ethereum?
Citera
2022-12-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
varför skulle man vilja bygga en CBDC (som ju är helt centraliserad till sin natur) på Ethereum?
Jag skrev den mest intuitiva förklaringen till det (enorm effektivisering av säkerhet och governance).

Det finns en massa fler anledningar till att det kan vara ett hypotetiskt scenario, men jag har ju redan förklarat den enklaste.
Citera
2022-12-07, 22:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag kan tänka mig en nod (dvs en server med en databas) eller möjligen några stycken utspridda hos några betrodda banker. Är det säkerheten som blir för dålig med ett sådant system, eller varför skulle man vilja bygga en CBDC (som ju är helt centraliserad till sin natur) på Ethereum?
Säkerheten kan ju inte bli mycket bättre än den är hos bankerna redan. Har konton hackats någonsin hos en bank?
Släpp säkerheten, det kan inte vara drivaren för det går inte att göra det säkrare.

Dock är hastigheten helt värdelös så fort olika bankers databaser skall prata med varandra. Även om vissa menar att "det bara är göra debit i den ena och kredit i den andra" så funkar det inte så när det handlar om transaktioner mellan två OLIKA banksystem. Swedbank har liksom inte öppna spjäll in i konton på Handelsbanken, det förstår (nästan) alla.
Ofta bachar man istället alla transaktioner, som skall gå externt, som gjorts på nätterna. Det är därför det är 2-5 dagar innan en kortdragning eller SEPA transaktion "clearas" på riktigt.

Så då undrar jag om bankerna tänker sätta upp blockkedja, där varje bank har samma stakes som alla andra banker, och att man på så sätt kan snabba upp transaktionerna och göra "state:en" på ledgern "publik" (såklart bara för bankerna) så att alla inblandade banker kan läsa status på ledgern in real time.
Men om det är som ovan, så undrar jag om man ändå inte kan bygga en annan lösning, som är smidigare men ändå uppnår samma mål.

Allt handlar om säkerheten så tillvida att double spend måste undvikas. Säkerhet i form av att vara "ohackbar", den säkerheten har vi redan.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-07 kl. 22:10.
Citera
2022-12-07, 22:07
Medlem
kebabmedpommess avatar
För att återgå till ämnet "människor som är emot kryptovalutor":

https://www.dn.se/ekonomi/ekonomipristagare-kryptovalutor-har-inte-nagot-varde-over-huvud-taget/
Citat:
Ekonomipristagare: Kryptovalutor har inte något värde över huvud taget
Citera
2022-12-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Säkerheten kan ju inte bli mycket bättre än den är hos bankerna redan. Har konton hackats någonsin hos en bank?
Släpp säkerheten, det kan inte vara drivaren för det går inte att göra det säkrare.

Dock är hastigheten helt värdelös så fort olika bankers databaser skall prata med varandra. Även om vissa menar att "det bara är göra debit i den ena och kredit i den andra" så funkar det inte så när det handlar om transaktioner mellan två OLIKA banksystem. Swedbank har liksom inte öppna spjäll in i konton på Handelsbanken, det förstår (nästan) alla.
Ofta bachar man istället alla transaktioner, som skall gå externt, som gjorts på nätterna. Det är därför det är 2-5 dagar innan en kortdragning eller SEPA transaktion "clearas" på riktigt.

Så då undrar jag om bankerna tänker sätta upp blockkedja, där varje bank har samma stakes som alla andra banker, och att man på så sätt kan snabba upp transaktionerna och göra "state:en" på ledgern "publik" (såklart bara för bankerna) så att alla inblandade banker kan läsa status på ledgern in real time.
Men om det är som ovan, så undrar jag om man ändå inte kan bygga en annan lösning, som är smidigare men ändå uppnår samma mål.

Allt handlar om säkerheten så tillvida att double spend måste undvikas. Säkerhet i form av att vara "ohackbar", den säkerheten har vi redan.

Ja, det vore en möjlighet. Om man absolut vill använda något slags blockkedjeteknik (för att det låter bra?).

Men enklare vore väl ändå att ha en server hos riksbanken som affärsbankerna (om man har kvar någon roll eller lyckas hitta på någon ad hoc-roll för dessa att spela i det nya systemet) och/eller kunderna är direktkopplade till över internet?
Citera
2022-12-07, 22:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja, det vore en möjlighet. Om man absolut vill använda något slags blockkedjeteknik (för att det låter bra?).

Men enklare vore väl ändå att ha en server hos riksbanken som affärsbankerna (om man har kvar någon roll eller lyckas hitta på någon ad hoc-roll för dessa att spela i det nya systemet) och/eller kunderna är direktkopplade till över internet?
Ja, något sådant skulle vara möjligt antar jag. I teorin alltså…

Det skall också sägas att alla de stora bankerna är fast i stordator träsket och har sedan länge accepterat att dom inte kan ta sig ur det.
Det går inte att migrera till ny lösning utan att riskera bankens fortsatta liv. Det vore som att försöka operera bort en tumör ur hjärnan. Så länge tumören inte är dödlig är det bättre den får vara kvar, typ.

Säger det mest för att poängtera att det är svårt att ta sig ur dagens system för en bank. Det är lättare att bygga/sätta upp en ny bank med alla processer och tjänster som finns på alla nivåer isf.

Därför blir det så tydligt hur Bitcoin blir så disruptive. Man ger möjligheter till individen att vara sin egen bank, helt utan stordatorer, 8 datacenters, 20 000 anställda och allt därtill. Bara en liten open source app i telefonen om man så vill.
Senast redigerad av Leaston 2022-12-07 kl. 22:50.
Citera
2022-12-07, 22:50
Avslutad
Citat:

https://www.blockdata.tech/blog/general/what-jp-morgan-is-doing-in-blockchain-and-crypto
Citera
2022-12-07, 23:03
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
https://www.blockdata.tech/blog/general/what-jp-morgan-is-doing-in-blockchain-and-crypto
Ja easier and real time transactions som jag var inne på. Men så länge ingen annnan bank hoppar på JP Morgans blockkedja så blir utväxlingen högst begränsad för vardagstransaktioner i samhället.

Hade alla banker enats om en standard så kan vi snacka, men även om dom gör det så har vi problemet med implementationen. Stordatorerna kommer inte gå att ersätta tror jag.
Citera
2022-12-07, 23:24
Medlem
Jag är inte emot tekniken och nyttan av krypto, men extremt skeptisk till krypto i investeringssyfte. Luna, Celsius och nu senast FTX haveriet som stora händelser. Lägg där till ett gäng andra exchanges och liknande som blivit hackade genom året. Marknaden är oreglerad, det finns inget underliggande värde i coins förutom människors tro på valutan. Därtill det oändliga antalet shitcoins som haussas av någon för mig helt främmande anledning.

Jag kan inte säga att jag är någon krypto expert eller följer det regelbundet mer än att jag har en övergripande koll. Men finns det någon coin som ger funktionalitet och skapar någon form av nytta förutom bitcoin och eth?
Varför köper folk Shiba? Solana, dinmammasfitta coinet? En klick gör pengar på haussen och folks idioti medans den största skalan är förlorare givetvis.

Det är bara en tidsfråga innan crypto regleras. Folk med de stora pengarna håller sig borta, framför allt efter FTX bedrägeriet.

Lycka till
Citera
2022-12-07, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av engodcevap
Jag är inte emot tekniken och nyttan av krypto, men extremt skeptisk till krypto i investeringssyfte. Luna, Celsius och nu senast FTX haveriet som stora händelser. Lägg där till ett gäng andra exchanges och liknande som blivit hackade genom året. Marknaden är oreglerad, det finns inget underliggande värde i coins förutom människors tro på valutan. Därtill det oändliga antalet shitcoins som haussas av någon för mig helt främmande anledning.

Jag kan inte säga att jag är någon krypto expert eller följer det regelbundet mer än att jag har en övergripande koll. Men finns det någon coin som ger funktionalitet och skapar någon form av nytta förutom bitcoin och eth?
Varför köper folk Shiba? Solana, dinmammasfitta coinet? En klick gör pengar på haussen och folks idioti medans den största skalan är förlorare givetvis.

Det är bara en tidsfråga innan crypto regleras. Folk med de stora pengarna håller sig borta, framför allt efter FTX bedrägeriet.

Lycka till

Ett exempel..
Många har inte tillgång till en bank. Och får inte skaffa bankkonto. Tänk kina..

Många afrikaner reser till europa/amerika och jobbar.
Skickar pengar hem.
I många länder i afrika saknas vostro nostro konton hos dom olika bankerna.

Det betyder att varje bank ska behandla överföringen manuellt.
Vilket kan ta 10 dagar eller mer.
Varje bank tar en tx avgift etc.

20% av pengarna kan försvinna i tx kostnader. + att du får vänta i 10 dagar

Med tex Ada skulle denna afrikanen kunna skicka pengar inom en sekund till sina släktingar.
Kostnad typ 1 cent..

Finns många fördelar och användningsområden för blockchainteknologi.

Frakt är ett annat område som blockchain skulle kunna göra stor skillnad inom.

etc etc.

Finna massa användningsområden. Men 99% av alla tråden förstår inte hur blockchain funkar.
Orkar inte sätta sig in i det funkar. Och läser aftonbladet som bara skriver negativt om krypto.

Förstår inte ens varför jag svarar i den här tråden..
Citera
2022-12-08, 01:41
Medlem
Jag har inga problem med att förstå användningsområden. Det var inte det mina synpunkter baserades på. För att förtydliga:

Det jag tycker är sorligt är alla blåsningar, oändlig hausse på shitcoins och folk som investerar för att de tror de ska bli rika snabbt.
Citera
2022-12-08, 01:51
Medlem
Citat:
Vad får du om du köper guld, silver och diamanter menar du? Eller fonder? Din vinst kommer från "andra idioter som fortfarande köper"?

Med Bitcoin kan du när som helst på dygnet och veckan ögonblickligen betala din väns nota i baren i Argentina, Filippinerna eller Australien om du så behövde.
Med Bitcoin får du med dig dina värden när du flyr en krigshärd så som i Syrien, Ukraina, Afrika.
Med Bitcoin är din värden inte upplåsta hos en bank som dom varit för folk i Libanon i 3 års tid eller som för folk i Kanada tidigare i år.
Med Bitcoin så kan inte regeringen plötsligt besluta sig för att konfiskera allas sparpengar över 300k så som i Grekland här om året.
Med Bitcoin så drabbas du inte av inflationen så som för folk i Turkiet, Argentina och hela världen i detta nu.
Med Bitcoin kan du enkelt skala av 0.01kr, 100kr eller 100 000kr om du behöver.
1st Bitcoin av 21 miljoner idag kommer vara 1st Bitcoin av 21 miljoner om 50 år.
Din Bitcoin kommer inte rosta, ruttna, vittra sönder och den kommer inte gå att förfalska.
...osv osv osv...

Hur långt kommer du med guld, fonder, fiat eller frimärkssamling i motsvarande situationer?

Ps
Bitcoin är klassad som en tillgång som alla andra tillgångar, så det behöver du inte oroa dig för.

Ps II
De största bolagen ger ingen aldrig utdelning på sina aktier...

Dessa idioter är speciella då tillskillnad från vanligt folk.

Vad får man från bitcoin helt seriöst? Man förväntar sig endast capital gain från prishöjning och inget annat. Vad händer om folk slutar köpa?

Nej bitcoin har bra teknologi men är inte ett tillgång som man ska investera i utan endast typ använda när tillfället ges.

Bitcoin kommer aldrig att vinna över de andra finansiella institut då centralbanker och banker fungerar som en högra hand för regeringens politik etc. Det är ju i princip "en del av regeringen".
Senast redigerad av swefinans 2022-12-08 kl. 01:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in