2022-12-06, 04:56
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Ibland när man scrollar på exempelvis Facebook (eller andra sociala medier) och det dyker upp någon krypto-relaterad nyhet i flödet så är det alltid fullt av folk som är emot krypto i kommentarerna.

Är det verkligen så?
Riksbanken är redan på gång att skapa en, även om min länk är gammal och inte uppdaterad då jag inte orkade googla saker alla borde veta redan.
E-krona
Riksbanken undersöker om det är möjligt att ge ut ett digitalt komplement till kontanter, en så kallad e-krona. Precis som kontanterna skulle e-kronan ges ut av Riksbanken och vara tillgänglig för alla. Det finns ännu inget beslut om att ge ut e-kronor.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/
kan man vara mot riksbanken och kalla dem haschrökande anarko-kapitalister?
Citera
2022-12-06, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Är det verkligen så?
Riksbanken är redan på gång att skapa en, även om min länk är gammal och inte uppdaterad då jag inte orkade googla saker alla borde veta redan.
E-krona
Riksbanken undersöker om det är möjligt att ge ut ett digitalt komplement till kontanter, en så kallad e-krona. Precis som kontanterna skulle e-kronan ges ut av Riksbanken och vara tillgänglig för alla. Det finns ännu inget beslut om att ge ut e-kronor.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/
kan man vara mot riksbanken och kalla dem haschrökande anarko-kapitalister?
E-kronan är något helt annat. Och i praktiken är även CBDC något helt annat.

Jag önskar jag kunde förklara för icke insatta här överjävulskt idiotisk den här sidan är. Det är.. jag vet inte vad jag ska jämföra med. Det blir som ett sånt där April-skämt som man inte går på ens för en sekund utan tänker "höhö.. kul hörrö..". Eller som när en 14-åring pratar bebis-språk för att göra sig lustig.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/teknisk-losning-for-e-kronapiloten/

CBDC som bredare koncept är lite knivigare för till skillnad från Riksbankens magiska magplask via en rörig blandning av inkompetens, privata skatteuttag och lobbying (Klarna har som vanligt varit framstående grifters) så finns det mindre efterblivna initiativ internationellt, som inte liknar en 14-åring som pratar bebis-språk. Men det är fortfarande så att det är ett missförstrånd att blanda ihop CBDC med det som brukar kallas "crypto", d.v.s. lösningar som Ethereum och Bitcoin. Det är inte intressant att driva en CBDC på det sättet. Inte det minsta. Det är ett tekniskt missföstånd, arkitektoniskt vore det totalt hål i huvudet.

Den enda verkliga potentiella länk som finns är att en statlig valuta skulle kunna integrera med Ethereum. Dvs att staten har en valuta den kontrollerar, men det som autonomt verifierar state är bevis postade mot Ethereum. Detta är en relevant potentiell utveckling. Det skulle dock rimligen ta åtminstone ett par år av utveckling från vart vi är idag innan ett sådant projekt ens kan starta (infrastrukturen är inte redo), och sedan rimligen 5+ år för att upprätta den infrastruktur som krävs på applikationslagret.

Så ja, det här med att RB skulle hålla på med blockchain idag är ett helt sjukt missförstånd. Det är larv. Det är lobbying, inkompetens, och privata uttag av skattepengar.
Citera
2022-12-06, 10:38
Medlem
Här kan man läsa mer underhållning.. herregud. Apropå att folk ser crypto som scams (inte helt orättvist med alla scams som florerar) så är det så sjukt underhållande att detta är 100% scam/griftning. Det finns inte ett uns substans. Jag har ingen aning om RB i sig är med på att allt är en enda stor scam; antagligen inte, antagligen har de en neutral uppgift i att utreda detta som vad som helst.

Vad det handlar om är alltså att parter som IBM/HL, R3/Corda, Ripple/XRP sammarbetar med parter som Accenture och CGI för att slussa ut skattepengar via exempelvis just myndigheter som Riksbanken. Allt är luft, det är ett system av komponenter som berättigar varandra. Det finns ingen underliggande funktion, det finns inget problem som löses. Alls. Nada. 100% scam.

Det gick att starta upp detta luftslott genom att rida på "blockchain-hypen", vilken skapade panik hos banker och väckte opportunister hos konsultbolagen. Cope-narrativet blev snabbt "den underliggande blockchain-tekniken", ett fullständigt monster till efterbliven formulering. En naken kejsare som gick att sälja premium inte minst 2016-2017, för ingen fattade ju något och folk var rädda.

Sen var det igång. Massiva investeringar som sedan rättfärdigade massa andra massiva investeringar. Ingen utreder om Hyperledger är ett användbart koncept eller bara en total hål-i-huvudet-scam som presenteras för att IBM vill sälja cloud och konsulttimmar. Det förutsätts vara användbart, för "den underliggande blockchain-tekniken". Och 2022 spelar det ingen roll, för bollen är i rullning, så det enda som behöver förutsättas är att det nya projektet behövs för att det gamla projektet utmynnade i att det behövs ett nytt projekt.

https://www.riksbank.se/globalassets/media/rapporter/e-krona/2022/e-kronapiloten-etapp-2.pdf

Så nästa gång ni med rätta irriteras på någon NFT-scam som försöker blåsa er på pengar, passa på att reflektera över att ni blir exakt lika hårt scammade av staten. Och till skillnad från NFT-scamen kan ni inte ignorera att betala skatt.
Citera
2022-12-07, 07:42
Medlem
Citat:
Ibland när man scrollar på exempelvis Facebook (eller andra sociala medier) och det dyker upp någon krypto-relaterad nyhet i flödet så är det alltid fullt av folk som är emot krypto i kommentarerna. En gemensam nämnare brukar vara att de är extremt okunniga, dvs. de har inte en aning om vad de pratar om. En annan nämnare brukar vara att det är väldigt hatiska, de verkligen hatar krypto och anser att alla som investerar i det är idioter (även om de gjort 1000ggr pengarna).
Just hatet har jag svårt att förstå. Vad har krypto gjort dem? Har de aldrig investerat så har de ju aldrig förlorat några pengar. Älskar de banker och deras monopol och kontroll över varenda öre de får in och spenderar? Vad är grejen med hatet? Om något så borde ju gemene man omfamna det krypto "står för"?

Det är ju de som hörs. Som motargument kan man ju hävda att de kryptoförespråkare som hörs mest på t.ex. Twitter extremt ofta har ngn skräplänk till random konspirationsteori som är uppenbart heltokig. Med andra ord, i såna diskussioner får du ju bara fram personer som älskar sin åsikt men ännu mer att försöka skriva andra på näsan med den.
Citera
2022-12-07, 09:51
Medlem
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-12-05/odd-lots-podcast-brad-delong-on-the-history-of-bubbles-and-ftx

nya odd lots är mycket bra; brad delong analyserar kryptobubblan och drar paralleller till spekulationen i south sea company, dess derivata och copy cats.
Citera
2022-12-07, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
E-kronan är något helt annat. Och i praktiken är även CBDC något helt annat.

Jag önskar jag kunde förklara för icke insatta här överjävulskt idiotisk den här sidan är. Det är.. jag vet inte vad jag ska jämföra med. Det blir som ett sånt där April-skämt som man inte går på ens för en sekund utan tänker "höhö.. kul hörrö..". Eller som när en 14-åring pratar bebis-språk för att göra sig lustig.
https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/teknisk-losning-for-e-kronapiloten/

CBDC som bredare koncept är lite knivigare för till skillnad från Riksbankens magiska magplask via en rörig blandning av inkompetens, privata skatteuttag och lobbying (Klarna har som vanligt varit framstående grifters) så finns det mindre efterblivna initiativ internationellt, som inte liknar en 14-åring som pratar bebis-språk. Men det är fortfarande så att det är ett missförstrånd att blanda ihop CBDC med det som brukar kallas "crypto", d.v.s. lösningar som Ethereum och Bitcoin. Det är inte intressant att driva en CBDC på det sättet. Inte det minsta. Det är ett tekniskt missföstånd, arkitektoniskt vore det totalt hål i huvudet.

Den enda verkliga potentiella länk som finns är att en statlig valuta skulle kunna integrera med Ethereum. Dvs att staten har en valuta den kontrollerar, men det som autonomt verifierar state är bevis postade mot Ethereum. Detta är en relevant potentiell utveckling. Det skulle dock rimligen ta åtminstone ett par år av utveckling från vart vi är idag innan ett sådant projekt ens kan starta (infrastrukturen är inte redo), och sedan rimligen 5+ år för att upprätta den infrastruktur som krävs på applikationslagret.

Så ja, det här med att RB skulle hålla på med blockchain idag är ett helt sjukt missförstånd. Det är larv. Det är lobbying, inkompetens, och privata uttag av skattepengar.

Bättre att köra en väletablerad kryptovaluta, Kryptokrona.

E-krona, vem fan vill ha det liksom?
Citera
2022-12-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ibland när man scrollar på exempelvis Facebook (eller andra sociala medier) och det dyker upp någon krypto-relaterad nyhet i flödet så är det alltid fullt av folk som är emot krypto i kommentarerna. En gemensam nämnare brukar vara att de är extremt okunniga, dvs. de har inte en aning om vad de pratar om. En annan nämnare brukar vara att det är väldigt hatiska, de verkligen hatar krypto och anser att alla som investerar i det är idioter (även om de gjort 1000ggr pengarna).
Just hatet har jag svårt att förstå. Vad har krypto gjort dem? Har de aldrig investerat så har de ju aldrig förlorat några pengar. Älskar de banker och deras monopol och kontroll över varenda öre de får in och spenderar? Vad är grejen med hatet? Om något så borde ju gemene man omfamna det krypto "står för"?
Avundsjuka kallas det för. Krypto är här för att stanna, dock bör man vara försiktig i vilka krypto man väljer. Bitcoin och Etherium är nog rätt säkra, de övriga är rena lotteriet.
Citera
2022-12-07, 14:56
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

Vilken infrastruktur är det du menar som behöver bli bättre? Är inte insatt i hur CBDC kommer lösas tekniskt, om någon riksbank ens gått ut med den infon.
Men du har ju DAI, där du lånar tokens mot tokens, vad blir skillnaden om en riksbank kör samma protokol men du lånar tokens mot fiat?

Edit: om du menar att ethereum inte klarar av alla requests så finns de ju andra kedjor som klarar det och som kan låna säkerheten från ethereum.
Citera
2022-12-07, 15:35
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Vilken infrastruktur är det du menar som behöver bli bättre? Är inte insatt i hur CBDC kommer lösas tekniskt, om någon riksbank ens gått ut med den infon.
Men du har ju DAI, där du lånar tokens mot tokens, vad blir skillnaden om en riksbank kör samma protokol men du lånar tokens mot fiat?

Edit: om du menar att ethereum inte klarar av alla requests så finns de ju andra kedjor som klarar det och som kan låna säkerheten från ethereum.

Frågan är varför man vill låna tokens av en riksbank? Dom kommer ju inte köra på decentraliserad blockkedja utan en centraliserad typ SQL databas.
Citera
2022-12-07, 15:43
Medlem
Herblaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Frågan är varför man vill låna tokens av en riksbank? Dom kommer ju inte köra på decentraliserad blockkedja utan en centraliserad typ SQL databas.

Jasså jag trodde CBDC var baserat på blockkedje-tekniken, vet inte varför jag fått för mig det. Varför diskuteras då cbdc under krypto?
Citera
2022-12-07, 15:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herblaw
Jasså jag trodde CBDC var baserat på blockkedje-tekniken, vet inte varför jag fått för mig det. Varför diskuteras då cbdc under krypto?

Varför vill man köra på Blockkedjeteknik? Jo, för att man vill garantera säkerheten utan att förlita sig på en centraliserad 3:e part. Äkta peer to peer.
Varför skulle riksbanken vilja göra detta, är vad jag inte heller förstått?

Det är som om Netflix skulle vilja släppa alla filmer över tor...
Citera
2022-12-07, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Varför vill man köra på Blockkedjeteknik? Jo, för att man vill garantera säkerheten utan att förlita sig på en centraliserad 3:e part. Äkta peer to peer.
Varför skulle riksbanken vilja göra detta, är vad jag inte heller förstått?

Det är som om Netflix skulle vilja släppa alla filmer över tor...

Lol, Bitcoin är extremt centraliserat idag tack vara ASICs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in