2022-12-07, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det finns ju ocks exempel p personer som, om de skulle ftt fngelse, skulle ftt sitta betydligt lngre. Exempelvis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fri-efter-7-ar

Sten-Erik Eriksson var inte en typisk intagen i rttspsykiatrin.

.
Senast redigerad av t00 2022-12-07 kl. 08:53.
Citera
2022-12-07, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Dmdes Anna Lindhs mrdare fr terrorbrott?

Jag har fr mig att s inte var fallet.

Har terroristlagstiftningen ndrats sedan det mordet?
Jag tror lagen har ndrats. Det var 25 r sen. r en stor skillnad p hur det blivit och Sverige mste stta stopp fr alla sorts terrorism. Vilket r bra. Jag tror vi har det bttre om 25 r n idag om man blickar framt.

Vila i frid ing-marie.
Citera
2022-12-07, 10:00
Medlem
Citat:
Det finns ju ocks exempel p personer som, om de skulle ftt fngelse, skulle ftt sitta betydligt lngre. Exempelvis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fri-efter-7-ar

Sten-Erik Eriksson var inte en typisk intagen i rttspsykiatrin.

Det fall du lnkade, s hade han ftt permission efter 7 r, han var allts inte fri p s stt att han var utskriven frn sluten eller ppenvrd. Han hade bara permission till sin lgenhet eller nt. Sen om han r fri idag vet jag inte, kanske han r.
Citera
2022-12-07, 10:20
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Frga din personliga assistent vad det innebr nr domstolen skall avgra p vilket stt straffet skall verkstllas.

Istllet fr att sjunka ner i avgrunden och komma med personangrepp kunde du vl frklara p vilket stt han r allvarligt psykiskt strd?
Han verkar inte vara mer allvarligt strd n mnga nazister p flashback som fantiserar om vld mot svenskar!
Varfr ska vi lita p psykiatrins diagnoser, vill de ha han i vrden skriver de allvarlig psykisk strning, vill de ha han i fngelse skriver de drogutlst psykos, vilken vrd fungerar mot nazism?
Senast redigerad av Eurypterida 2022-12-07 kl. 10:30.
Citera
2022-12-07, 10:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Istllet fr att sjunka ner i avgrunden och komma med personangrepp kunde du vl frklara p vilket stt han r allvarligt psykiskt strd?
Han verkar inte vara mer allvarligt strd n mnga nazister p flashback som fantiserar om vld mot svenskar!
Varfr ska vi lita p psykiatrins diagnoser, vill de ha han i vrden skriver de allvarlig psykisk strning, vill de ha han i fngelse skriver de drogutlst psykos, vilken vrd fungerar mot nazism?
Ja varfr skall vi lita p psykiatriker nr det kommer till psykisk sjukdom.
Citera
2022-12-07, 10:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Nej min punkt 1. faller inte med skerhet enligt ditt resonemang, du skriver ju sjlv att du inte vet om Engstrm kommer att f slutenvrd lngre n om han dmts till livstid i fngelse. Dvs du vet inte och d kan min punkt svl st sig som falla, enligt ditt resonemang.

Jag r dock vertygad om att Engstrm aldrig kommer att slppas ut igen. Det skulle helt enkelt bli fr stora protester om en "Almedals-mrdare" slpps fri i "frtid". S min punkt 1. str sig definitivt enligt mitt eget resonemang.

Nj, r man rejlt psykiskt sjuk s har man inget eget ansvar. Hur skulle man kunna ha det nr man inte lever i verkligheten och inte ens frstr sitt ansvar? Och som sagt, samhllet har ocks ett ansvar och det har brustit i detta fall.

Varfr hoppas du att "saken prvas i en hgre instans n i en tingsrtt i Visby"?

Det gr frsts inte att hvda att TE kommer sitta lngre inom rttspsykiatrin n om han skulle dmts till livstids fngelse. P samma stt som det inte gr att bemta pstendet Det kommer regna i Stockholm p midsommar 2023, med Nej, det kommer vara sol.

Jag tror du frstr. Vi vet helt enkelt inte om TE kommer sitta lngre n ett livstids fngelsestraff. Att pst det, eller att pst motsatsen, r drfr felaktigt.

Finns det synnerliga skl kan man dma en psykiskt sjuk till fngelse. I det hr fallet rr det sig om en terrorist, som vill ha rttspsykiatrisk vrd (men, och hr kan jag ha fel, inte mottagit den psykiatriska vrd som erbjudits). Det gr ocks att resonera annorlunda kring mordet, om det ska klassas som terroristbrott eller ej. Fr TE:s pfljd har det vl ingen betydelse, men det br prvas utifrn ett prejudicerande perspektiv. Hr tror jag inte heller att en mindre tingsrtt ndvndigtvis gr rtt bedmning.
Citera
2022-12-07, 10:40
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja varfr skall vi lita p psykiatriker nr det kommer till psykisk sjukdom.
De ljuger, de skriver vad de behver skriva fr att manipulera domstolarna i den ena eller andra riktningen, hr r frgan om varfr frsvaret, klagaren, psykiatrin och domstolen alla r verens om att ddsknarkarnazisten som vill ha vrd ska f sina nskeml uppfyllda!
Fr vrigt borde han ha dmts fr hets mot folkgrupp fr sitt hat, hot, vld och terrorbrott mot svenskar!

Om det nu eventuellt skulle vara ngon som tvivlar p ifall psykiatriker manipulerar domstolar genom lgner s finns det vl dokumenterat hur psykiatrikern Sven ke Christiansson manipulerat rttsvsende fr att f oskyldiga mnniskor, dribland barn, dmda fr mord!
Han har inte ftt sin lkarlegitimation indragen!

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...ojkar-for-mord
Senast redigerad av Eurypterida 2022-12-07 kl. 11:23.
Citera
2022-12-07, 11:35
Citat:
Det gr frsts inte att hvda att TE kommer sitta lngre inom rttspsykiatrin n om han skulle dmts till livstids fngelse. P samma stt som det inte gr att bemta pstendet Det kommer regna i Stockholm p midsommar 2023, med Nej, det kommer vara sol.

Jag tror du frstr. Vi vet helt enkelt inte om TE kommer sitta lngre n ett livstids fngelsestraff. Att pst det, eller att pst motsatsen, r drfr felaktigt.

Finns det synnerliga skl kan man dma en psykiskt sjuk till fngelse. I det hr fallet rr det sig om en terrorist, som vill ha rttspsykiatrisk vrd (men, och hr kan jag ha fel, inte mottagit den psykiatriska vrd som erbjudits). Det gr ocks att resonera annorlunda kring mordet, om det ska klassas som terroristbrott eller ej. Fr TE:s pfljd har det vl ingen betydelse, men det br prvas utifrn ett prejudicerande perspektiv. Hr tror jag inte heller att en mindre tingsrtt ndvndigtvis gr rtt bedmning.

Det gr frsts att hvda TE sannolikt kommer sitta lngre inom rttspsykiatrin n om han skulle dmts till livstids fngelse, eftersom det ofta blir s, och att det r nnu mer sannolikt eftersom det handlar om en "Almedals-mrdare", som attackerat det svenska systemet. Dvs s nra ett terroristbrott som man kan komma utan att det ndvndigtvis r ett terroristbrott. (Jag ndrar mig lite hr och anser nu att det mjligtvis faktiskt kan rra sig om ett terroristbrott.)

Jag ndrar mig och r ppen fr att det kan rra sig om ett terroristbrott. Men att TE br dmas till sluten psykvrd oavsett om det r ett terroristbrott eller inte anser jag vara sjlvklart.
Citera
2022-12-07, 11:38
Citat:
De ljuger, de skriver vad de behver skriva fr att manipulera domstolarna i den ena eller andra riktningen, hr r frgan om varfr frsvaret, klagaren, psykiatrin och domstolen alla r verens om att ddsknarkarnazisten som vill ha vrd ska f sina nskeml uppfyllda!
Fr vrigt borde han ha dmts fr hets mot folkgrupp fr sitt hat, hot, vld och terrorbrott mot svenskar!

Om det nu eventuellt skulle vara ngon som tvivlar p ifall psykiatriker manipulerar domstolar genom lgner s finns det vl dokumenterat hur psykiatrikern Sven ke Christiansson manipulerat rttsvsende fr att f oskyldiga mnniskor, dribland barn, dmda fr mord!

Vem/vilka ska bedma om TE r psykiskt sjuk om inte psykiatrin/psykiatriker?
Citera
2022-12-07, 11:40
Citat:

S Christiansson r inte lkare.
Citera
2022-12-07, 11:50
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
S Christiansson r inte lkare.
Det har du rtt i, han r professor i psykologi, han r nnu mer bildad inom psykologi n en psykiatriker!
Citera
2022-12-07, 12:00
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Vem/vilka ska bedma om TE r psykiskt sjuk om inte psykiatrin/psykiatriker?
Den bedmningen br vl motiveras och sen vgas av domstolen som vrig bevisning, man kan givetvis inte utg frn att en lkare aldrig kan gra fel!

Jag har nu flera gnger i trden frgat, vad r det som gr att ddsknarkarnazisten lider av en allvarlig psykisk strning, r nazism en psykisk sjukdom?
Svaret jag fr r att man inte ska ifrgastta psykiatrin, varfr inte?
Hade de velat ha han i fngelse hade de skrivit drogutlst psykos!
Senast redigerad av Eurypterida 2022-12-07 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in