Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-06, 23:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
På vilket sätt är han "uppenbarligen galen"?
Är alla nazister som tänder på kvinnor i handklovar,
"uppenbart galna" ?
Vad kom den rättspsykiatriska undersökningen fram till?
Citera
2022-12-06, 23:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Ja din punkt 1. faller, eller har jag missat något? (Är väldigt trött och ska hoppa i säng efter denna kommentar.)

Har jag förstått dig rätt så menar du att Engström bör dömas till fängelse. Jag menar att detta är ett samhälleligt misslyckande. Samhället har inte lyckats styra upp en sjuk man, en sjuk man som inte kan dömas på samma vis som en frisk man (som har ett helt annat ansvar).

Med sluten vård får Engström samhällelig kompensation samtidigt som samhället också ser till att hålla honom borta från gatorna så att inte fler människor riskerar att komma i hans väg. Jag tror det är den bästa lösningen. Man kan inte vara arg och hämndlysten på en sådan som Engström, det vore alltför lågt.

Nej din punkt 1 faller:

(FB) Ing-Marie Wieselgren knivhuggen (avliden) i Visby under Almedalsveckan, 2022-07-06

Du skriver att swebarb har fel, eftersom TE inte slipper livstid. Korrekt beskrivning är ju att vi inte vet hur länge TE kommer vårdas inom rättspsykiatrin. Han kan vara ute tidigare än han skulle vara om han istället hade dömts till livstids fängelse.

Vad jag förstår, och där kan jag ha fel, har TE inte deltagit i den psykiatriska vård som han erbjudits. Någonstans har man ju, även som psykiskt sjuk, ett eget ansvar. Men jag påstår inte att han skulle dömts till fängelse, vad jag säger är att jag hoppas saken prövas i en högre instans än i en tingsrätt i Visby.
Citera
2022-12-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Rättspsyk är en miljon gånger värre än fängelse. Jag har träffat folk när de kommit ut från rättspsyk och de bara skakat och gråtit av skräck över vad de upplevt där. Har även träffat folk som berättat att de försökt ta livet av sig när de fått besked om att de riskerade rättspsykiatrisk vård. Det är den absolut vidrigaste påföljden man kan utsätta en människa för. Inlåsning på obestämd tid, vanligtvis i decennier, på en högsäkerhetsenhet där alla utgår från att du är helt sinnessjuk och galen och inte ens går att kommunicera med. Du får mediciner så du går upp 30-40 kilo och förlorar all dina instinkter och livsvilja.

Jag skulle själv hellre ta ett 12-årigt fängelsestraff än rättspsyk. Livstid usch vågar inte ens drömma mardrömmar om något av det.

Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning är lika med verklig livstidsdom i praktiken. Mer livstid än vanlig livstids fängelse. I värsta fall såklart. De allra flesta med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kommer väl ut till öppenvård inom snar framtid, kanske några år o så. Rättspsyks inlåsningstid är inte anpassad av brottets allvarlighetsgrad, det är vårdbehov och återfallsrisk som styr inlåsningstiden. Finns dom som inte längre anses ha vårdbehov, men som tvångsvårdas iallafall i rättspsyk - p.g.a återfallsrisken.

I värsta fall kan man ruttna bort där i slutenvård om man anses allt för farlig och grovt psykisk sjuk år ut och år in.

Tydligt exempel är Sten-Erik Eriksson, en man som våldtäktmördade en liten 8-årig pojk en dag 1967.

Sedan 1967 har han haft rättspsyk. Sluten rättspsykiatrisk vård i hela 50 år, innan han dog på rättspsyk 2017. Det är en tydlig exempel på att rättspsyk kan ses som verklig livstidsdom. Hade han fått fängelse, så hade han varit ute lååååååååååååångt tidigare.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mordaren-och-pedofilen-sten-erik-eriksson-ar-dod/
Citera
2022-12-07, 00:01
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad kom den rättspsykiatriska undersökningen fram till?
Allvarlig psykisk störning!
Det har alla nazister!
Citera
2022-12-07, 00:28
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Tror ni att Theodor Engström kan ha simulera en allvarlig psykisk störning? Han var ju uppenbart psykotisk, eller?

Ja det är klart han simulerat!

Han vill ha sluten psykiatrisk vård av någon anledning,
han kanske har en fetisch på psykiatriker?
Citera
2022-12-07, 00:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t00
Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning är lika med verklig livstidsdom i praktiken. Mer livstid än vanlig livstids fängelse. I värsta fall såklart. De allra flesta med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kommer väl ut till öppenvård inom snar framtid, kanske några år o så. Rättspsyks inlåsningstid är inte anpassad av brottets allvarlighetsgrad, det är vårdbehov och återfallsrisk som styr inlåsningstiden. Finns dom som inte längre anses ha vårdbehov, men som tvångsvårdas iallafall i rättspsyk - p.g.a återfallsrisken.

I värsta fall kan man ruttna bort där i slutenvård om man anses allt för farlig och grovt psykisk sjuk år ut och år in.

Tydligt exempel är Sten-Erik Eriksson, en man som våldtäktmördade en liten 8-årig pojk en dag 1967.

Sedan 1967 har han haft rättspsyk. Sluten rättspsykiatrisk vård i hela 50 år, innan han dog på rättspsyk 2017. Det är en tydlig exempel på att rättspsyk kan ses som verklig livstidsdom. Hade han fått fängelse, så hade han varit ute lååååååååååååångt tidigare.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/mordaren-och-pedofilen-sten-erik-eriksson-ar-dod/

Det finns ju också exempel på personer som, om de skulle fått fängelse, skulle fått sitta betydligt längre. Exempelvis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngyPLd/mordade-tre--fri-efter-7-ar

Sten-Erik Eriksson var inte en typisk intagen i rättspsykiatrin.
Citera
2022-12-07, 01:01
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det finns ju också exempel på personer som, om de skulle fått fängelse, skulle fått sitta betydligt längre. Exempelvis:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngyPLd/mordade-tre--fri-efter-7-ar

Sten-Erik Eriksson var inte en typisk intagen i rättspsykiatrin.

Det kanske är därför han vill ha psykiatrisk vård?
Dödsknarkarnazister kanske släpps ut tidigt?
Citera
2022-12-07, 03:40
Medlem
Dömdes Anna Lindhs mördare för terrorbrott?

Jag har för mig att så inte var fallet.

Har terroristlagstiftningen ändrats sedan det mordet?
Citera
2022-12-07, 04:38
Medlem
develis avatar
Prime crime
https://youtu.be/oZvVHEJywd0
Citera
2022-12-07, 06:54
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nej din punkt 1 faller:

(FB) Ing-Marie Wieselgren knivhuggen (avliden) i Visby under Almedalsveckan, 2022-07-06

Du skriver att swebarb har fel, eftersom TE inte slipper livstid. Korrekt beskrivning är ju att vi inte vet hur länge TE kommer vårdas inom rättspsykiatrin. Han kan vara ute tidigare än han skulle vara om han istället hade dömts till livstids fängelse.

Vad jag förstår, och där kan jag ha fel, har TE inte deltagit i den psykiatriska vård som han erbjudits. Någonstans har man ju, även som psykiskt sjuk, ett eget ansvar. Men jag påstår inte att han skulle dömts till fängelse, vad jag säger är att jag hoppas saken prövas i en högre instans än i en tingsrätt i Visby.

Nej min punkt 1. faller inte med säkerhet enligt ditt resonemang, du skriver ju själv att du inte vet om Engström kommer att få slutenvård längre än om han dömts till livstid i fängelse. Dvs du vet inte och då kan min punkt såväl stå sig som falla, enligt ditt resonemang.

Jag är dock övertygad om att Engström aldrig kommer att släppas ut igen. Det skulle helt enkelt bli för stora protester om en "Almedals-mördare" släpps fri i "förtid". Så min punkt 1. står sig definitivt enligt mitt eget resonemang.

Njä, är man rejält psykiskt sjuk så har man inget eget ansvar. Hur skulle man kunna ha det när man inte lever i verkligheten och inte ens förstår sitt ansvar? Och som sagt, samhället har också ett ansvar och det har brustit i detta fall.

Varför hoppas du att "saken prövas i en högre instans än i en tingsrätt i Visby"?
Citera
2022-12-07, 08:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Allvarlig psykisk störning!
Det har alla nazister!
Fråga din personliga assistent vad det innebär när domstolen skall avgöra på vilket sätt straffet skall verkställas.
Citera
2022-12-07, 08:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommardagen
Dömdes Anna Lindhs mördare för terrorbrott?

Jag har för mig att så inte var fallet.

Har terroristlagstiftningen ändrats sedan det mordet?
Hade GM hetat Ali och varit muslim så hade utfallet blivit detsamma, skillnaden hade varit att MSM hade hållit tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in